Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp önskas ;)

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 February 2008 - 19:12

Zagrow
  • Zagrow
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Funderar på att lägga till en projja till min hemmabio. Det är dock såklart en Full-HD som gäller i sånt fall.

Så mina frågor till er är:

1. Vilka märken ligger bäst till?
2. Vilka funktioner bör dem ha?
3. LCD eller DLP?
4. Vad är dyrt och vad är billigt? Vilka produkter är mest prisvärda?

Det var ganska längesedan som jag kikade på projjor så det är näst intill omöjligt för mig att sätta mig in i djungeln nu igen bara sådär.

Om ni vill kan ni bara länka en produkt som ni tycker är överlägset bäst.

Vill nämna att min budget ligger ganska lågt.

MVH Zagrow

Postad 05 February 2008 - 20:07

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Tyvärr är det så att kombinationen låg budget och full-hd ännu rimmar rätt illa med varandra.

Tänk efter om du kommer köra ALLT du tittar på de närmaste ca 2 åren via hddvd/blu-ray/canal+hd eller motsv eller om du kommer att kolla SD material också.

Postad 05 February 2008 - 20:13

Mathias_MA
  • Mathias_MA
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Tja, ja kan svara, har bara läst igenom vad andra sagt så har ingen erfarenhet från dessa projjar själv. Hoppas det hjälper lite iaf. (och ni som kan få gärna rätta mig om jag har fel)

DLP eller LCD.
Mkt till vad man själv föredrar och vilka förhållanden man har hemma. Har man problem med sk.
"regnbågar" som vissa människor kan se från DLP projektorer, är LCD att föredra. Vet man inte om man är det ska man nog ta sig en titt på en DLP innan man bestämmer sig. Har man dessutom lite svårt att få helt mörkt + att man vill ha lite mer möjligheter till placering så är kanske LCD att föredra även här. DLP har kanske lite bättre djup o svärta men på dem nyare LCD projjarna så har man tagit klivet uppåt. Är nog till mångt och mycket hur man själv upplever, så mitt råd är att du försöker ta dig förbi en återförsäljare där duktig personal finns som kan förklara både de ena och det andra samtidigt som du känner efter själv.

LCD FULL HD..
Epson-TW2000 (dyr men bra) ca 30 000:-
Pana AE2000 (relativt dyr men bra) ca 26 000:-
Mitsubishi HC49 -60 19-30 000:-
Sanyo PLV-Z2000 ( 25 000 inkl Ps3 erbjudandet gäller tom slutet av feb tror ja)

ahh det var några st som e hyffsade

DLP kan du kolla upp själv på prisjakt (https://www.prisjakt...ams=k=s14902618)
Ngn får jätte gärna ta den avdelningen då jag själv endast är intresserad av LCD och således inte tjikat runt tillräckligt för att ge ngt utlåtande om dessa.

Detta har sagt många gånger förut, det kanske är bättre om man har en stram budget att rikta in sig på en riktigt jäkla bra HD-Ready projektor istället för att lägga pengarna på en sisådär full HD!. Jag tycker personligen att det känns vettigt att göra så. Skulle jag köpa en FULL HD LCD idag skulle jag vänta tills jag hade råd med antingen AE2000 eller TW2000...
vet inte om detta hjälpte dig så mycket men kanske finns andra som är villiga att fylla i det jag sagt.

Lycka till

/Mathias

Postad 05 February 2008 - 20:53

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Håller med Mattias här ovan till fullo. Har du en stram budget (vad du nu menar med de, allt är ju relativt) så ska du nog inte satsa på en full HD eller vänta tills de går ner i pris. Själv anser jag att om man ska ha en full HD projektor ska man satsa på LCD (mitt tycke). DLP är bättre i de nedre regionerna 720p osv. De DLP projektorer som är 1080p och är bra är:

Infocus IN81
Benq W9000 (de kommer nya modeller)
Optoma HD81 (blev lite osäker på modellnamnet)

Jag hade valt en Epson TW2000 eller Panasonic AE2000 (den sistnämnda äger jag själv).

Postad 05 February 2008 - 22:00

Zagrow
  • Zagrow
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Tack för era svar, låter bra!

Men förmodligen kommer det bli väldigt mycket Xbox 360 spelande. Kanske ev. PS3. 4 Pers

Utöver det så äger ja en blu-ray spelare samt en del filmer.

Idag har jag ett ganska gott yamaha system samt en 47LB2RF ( full-hd lcd ) och kör allt där.

Är osäker på om jag kommer köra mina filmer via projjan. Eftersom ja har näst intill perfekt bild idag. Och har det kopplat väldigt smidigt via datorn så i dagsläget så utgör min tv det mesta i mitt vardagsrum.

Så ett alternativ är ju att köpa en projja just för tv spelandet. Har väldigt ofta en hel del vänner här och generellt sett spelar vi nästan varje gång. Därför hade det vart ganska kul med en projektor. Antar att det är LCD projja om man vill köra mkt tv spel?

Min tv som jag har köpte jag för 15000:- via ett lite speciellt erbjudande genom jobbet. Den går för 25k ungefär om man kollar på prisjakt idag så ja hade kunnat sälja den och få ut en go peng för den. Och kanske eventuellt bara köra projektor?

Ja vet inte riktigt men idag så står tvn på nästan hela tiden när ja e hemma då ja har alla film kanaler i stort sett. Med en projektor skulle ja nog ta död på lampan ganska snabbt.

En ide är ju att skaffa en ganska billig 720p projja just för spelandet. Men samtidigt kan man ju faktiskt köra 1080 via min 360 och få ut ganska shysst bild.

Sen känns det ganska onödigt med en 47a värd 25k och en projektor utöver det...

Sälja 47an å köpa typ en 32"are och en bra projektor kanske?

Har så svårt för att bestämma mig, men den projektorn som fungerar bäst för tv spelandet samt blu-ray filmer är helt klart till min fördel.

Hoppas på mer hjälp

Tack

Postad 05 February 2008 - 23:06

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0

Tack för era svar, låter bra!

Men förmodligen kommer det bli väldigt mycket Xbox 360 spelande. Kanske ev. PS3. 4 Pers

Utöver det så äger ja en blu-ray spelare samt en del filmer.

Idag har jag ett ganska gott yamaha system samt en 47LB2RF ( full-hd lcd ) och kör allt där.

Är osäker på om jag kommer köra mina filmer via projjan. Eftersom ja har näst intill perfekt bild idag. Och har det kopplat väldigt smidigt via datorn så i dagsläget så utgör min tv det mesta i mitt vardagsrum.

Så ett alternativ är ju att köpa en projja just för tv spelandet. Har väldigt ofta en hel del vänner här och generellt sett spelar vi nästan varje gång. Därför hade det vart ganska kul med en projektor. Antar att det är LCD projja om man vill köra mkt tv spel?

Min tv som jag har köpte jag för 15000:- via ett lite speciellt erbjudande genom jobbet. Den går för 25k ungefär om man kollar på prisjakt idag så ja hade kunnat sälja den och få ut en go peng för den. Och kanske eventuellt bara köra projektor?

Ja vet inte riktigt men idag så står tvn på nästan hela tiden när ja e hemma då ja har alla film kanaler i stort sett. Med en projektor skulle ja nog ta död på lampan ganska snabbt.

En ide är ju att skaffa en ganska billig 720p projja just för spelandet. Men samtidigt kan man ju faktiskt köra 1080 via min 360 och få ut ganska shysst bild.

Sen känns det ganska onödigt med en 47a värd 25k och en projektor utöver det...

Sälja 47an å köpa typ en 32"are och en bra projektor kanske?

Har så svårt för att bestämma mig, men den projektorn som fungerar bäst för tv spelandet samt blu-ray filmer är helt klart till min fördel.

Hoppas på mer hjälp

Tack

Många frågor och här kommer många svar :)

För att köra tv-spel, se på tv eller oavsett så spelar det ingen större roll bildmässigt emellan LCD och DLP så ja tycker itne du ska snö in dej bara på LCD bara för att du spelar mycket. Kankse mer tvärtom om man är rädd för utmattade LCD paneler som kan uppstå när en projektor blir alldeles för varm, vilket den blir vid lång använding. Men jag tror ifs detta är ett uppförstorat problem och får man problem med de så får man ta sig en fajt med butiken som sålde den om de gått mindre än 3 år. Så jag tycker inte du ska oroa dej.

En elektronisk apparat mister mycket av sitt värde så fort den blir använd och som de låter på dej använder du den mycket så jag skulle inte räkna med att få allt för mycket vid en försäljning. Kankse får du tillbaka de du lagt om du har tur. Så när du har fått en sån bra deal med tv:n skulle jag nog behålla den när den är full HD och allt. Jag anser, dock finns de andra som har andra åsikter, att en projektor inte är ideellt att använda som en "tv". Kolla på nån fotbolls match eller så funkar men inte ha som ett substitut för en tv.

Beroende på hur stor bild du ska ha med projektorn (avståndet mellan bild och proj) så kanske en 720p projektor duger, om du ska ha stort så kanske det blir en stor skillnad med en 1080p men vid en liten/mindre bild så räcker nog en 720p.

Onödigt att ha en 47:a och en proj. Ja de är ju upp till var och en. Själv blir de en 42" och en Panasonic AE2000.

Det är svårt att rekommendera någon projektor när man iten vet vad du är beredd på att ge för en. Att sälja din 47" och tro att du kommer få råd med en 32" tv och en bra projektor tror ja itne du ska hoppas på om du inte verkligen har tur. Som sagt så fort man använder en apparat så blir den beg. och tappar i värde.

Hoppas de var lite svar på några av dina frågor iaf.

Postad 05 February 2008 - 23:29

Zagrow
  • Zagrow
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Tackar, det låter bra.

Om man nu siktar på en hyfsad 720p DLP projektor då om man nu ska hoppa helt å hållet.

Och kommer inte användas för mer än blu-ray film & xbox 360.

Men ja kommer fortfarande vilja ha runt 100" kanske? Annars är det ju ingen större mening. Min 47" e monster stor och jag sitter på ganska kort avstånd. Fast de är dock bara i dagsläget. Är mycket möjligt att jag flyttar inom en hyfsat snar framtid.

Kommer jag inte märka jätte skillnad på 720 å 1080 då?

Vill nämna att de här med hemmabio och teknik är egentligen mitt stora intresse. Med det menar jag att jag gärna inreder mitt hem med fokus på teknik :)

Har idag en etta på 47 kvadrat och ett stort kök. Vardagsrummet består av en 1,60 säng samt en soffa på 3,20 med en divan på 1,20. Resten av vardagsrummet består av min datorskärm vid soffan, och ett monster tv bord som är över 2 meter brett. Där jag har allting :wacko: Skall lägga upp bilder så fort tjejen släpper sin kamera så ja kan ta lite bilder :rolleyes:

I vilketfall så gillar jag STORT och tänker nästan alltid när jag handlar att jag ändå kommer flytta och inte vill behöva köpa nytt då.

Så poängen är väl att om ja kanske ändå inte kan ha riktigt 100" idag så kanske ja vill ha det när jag flyttar och då vill jag inte behöva byta typ.

Men ja undrar fortfarande vad jag kan ha idag ;)

Postad 05 February 2008 - 23:43

Roadkillz
  • Roadkillz
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Varför inte prova på CRT tekniken? En hyffsad Barco som klarar 1080i/p får du för under 10.000 idag ju.
På köpet får du bättre fäger och svärta :(

Postad 05 February 2008 - 23:45

Zagrow
  • Zagrow
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Vad är nackdelarna med CRT då? Aldrig hört talas om det ens. :S

Postad 05 February 2008 - 23:58

snyft
  • snyft
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
den väger typ 100kilo

Postad 06 February 2008 - 00:01

Zagrow
  • Zagrow
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Haha va? Allvarligt? Lol...

Postad 06 February 2008 - 05:45

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Haha va? Allvarligt? Lol...

Postad bild

:(

Postad 06 February 2008 - 11:53

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Tycker inte du ska köra på en CRT. CRT är för hemmabio fantaster som veteranbilar är för bilfantaster. Visst är de bra bild, en svärta som är riktigt bra osv men du måste veta vad du håller på med. Det är mycket mer att ställa in och det tar ett bra tag innan man fått en bra bild. Om man skaffar en CRT ska man ha ett intresse för de.

Postad 06 February 2008 - 13:11

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Om du har ett brinnande hembio/teknikintresse och ska använda projjen till HD-film och högupplösta spel så ser jag inte VARFÖR du INTE skulle köpa 1080P?!

Inget ont om 720P, men det är lite "gårdagens" och allt går mot 1080P.

Och JA, jag vet att upplösning inte är ALLT men de 1080P projjar som finns på den svenska marknaden är ju inte sämre på nåt sätt än en bra 720P projje...

Jag köpte en W9000 för 20000kr, klart nöjd, även om uppgraderingstarmen alltid rycker oavsett hur nöjd man är... :(

Postad 07 February 2008 - 09:12

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Håller inte med dig riktigt där. Flertalet 1080-projektorer rankar jag sämre än en bra 720-projektor 8 dagar i veckan. För mig är det viktigare med färgkorrekthet, bilddjup men framförallt en "overall-experience" vilket jag tycker att de dåliga sidorna hos endel 1080-projektorer förstör.

Men som sagt är allt bara en fråga om pengar - om jag inte hade behövt kolla på mitt kontoutdrag hade jag också kört 1080, men nu är det tyvärr inte så :( EMP-TW2000 för 31 är väl bland det bästa man kan hitta idag.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.