Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips för en som ska köpa ny tv?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 February 2008 - 20:51

Unregistered04174dfe
  • Unregistered04174dfe
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har tänkt köpa en ny TV. Den ska vara platt, men om det ska vara plasma eller LCD har jag inte bestämt mej för, vad tycker ni om plasma vs. lcd?
Storleken är ju också något man ska fundera över, men minst 42 tum.
Är det värt att köpa full-hd eller räcker det med HD ready?
Vilket märke rekomenderar ni? Någon speciell modell?
Det behöver inte vara den billigaste TVn, men det ska inte vara svinigt högt heller.

Ser fram emot svar! :)

Postad 05 February 2008 - 21:20

nystrand
  • nystrand
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Det absolut bästa tipset; åk ut till affärerna,kolla och jämför. Alla säger ialla fall olika och det är ju Du som ska ha den o ingen annan. Kan tillägga att jag åkte runt till ett dussintals affärer i ett antal veckor innan jag bestämmde mig.

Postad 05 February 2008 - 21:41

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
platt tv är en riktig djungel ibland, om man inte vet vad man är ute efter.

för att få hjälp på vägen skulle jag, och väldigt många andra här, behöva veta vad tv:n kommer användas till. ska du se på vanlig tv? hd? kolla på hemmabio? spela spel? koppla datorn? men till sist är det upp till dig att välja en bild du trivs med, men hjälp att hitta dit kan du nog få :)

kan kort säga att plasma generellt har
-bättre svärta
-naturligare färger
-suddigare/mjukare (lite bättre för dålig bild som vanlig tv)
-inga eftersläpningar

å andra sidan har lcd
-bättre skärpa, även billigare att få full-hd
-skarpa färger
-bättre datorbild
-inga inbränningar (även om det inte är så vanligt kan man fortfarande få bilder att fastna på plasma om en stillbild visas för länge)

så beroende på vad du kommer göra med tv:n kommer du upptäcka att den ena tekniken passar bättre än den andra

Postad 05 February 2008 - 21:49

Unregistered04174dfe
  • Unregistered04174dfe
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag komer inte att spela spel på den eller koppla tvn till, men jag har tänkt skaffa en HD spelare av något slag, se på valig tv, och troligen också se på HD-tv. Jag har hört att Plasama ska ha bättre bild, men enligt dej verkar ju iallafall LCDn vara skarpare. Det här blir inte lätt.

Postad 06 February 2008 - 13:06

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
ja lcd är skarpare, men detta uppskattas främst vid tv-spelande och datorkoppling

ska du se på film och vanlig tv rekommenderar jag nog plasma. hd klarar båda teknikerna eftersom det är just hdtv :( däremot så kostar en full-hd plasma betydligt mer än en full-hd lcd. men jag skulle säga att du klarar dig gott med "vanlig" hd, du måste sitta rätt nära, eller ha väldigt vältränad syn för att se någon större skillnad.

plasma just för att det är lite mer förlåtande vid vanlig tv (skarpare bild visar mer fel som uppkommer vid låg upplösning) plus att den inte har några eftersläpningar. sen så kan jag inte säga vilken av bilderna du tycker är bäst (plasma: lite "mjukare" och bättre svärta, lcd: skarpare och "häftigare"/starkare färger)

plasma anses ofta ha bäst bild eftersom den är naturligare och därmed närmare orginalet, men många uppfattar den som tråkig och murrig jämfört med ljusstarka lcd:er i butiken. däremot har väl inte så många ett så upplyst vardagsrum så det blir så mörk bild

Redigerat av Unregisterede3e9db38, 06 February 2008 - 13:08.

Postad 14 February 2008 - 19:26

Unregistered04174dfe
  • Unregistered04174dfe
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Den kommer hänga i ett rum med väldigt många fönster. Man kan ju dra för persienerna, men det täcker ju inte allt. Är det sant att plasma är helt oanvändbart i ett sånt rum och att LCD är bättre då?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.