Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny lägenhet, nya bekymmer

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 February 2008 - 21:03

Unregistered9c8f60e6
  • Unregistered9c8f60e6
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0
Bifogad fil  teknik.JPG   15.97K   0 Antal nerladdningar
Hej!

Jag har ett delikat bekymmer jag behöver lite hjälp med. Som bilden visar kommer jag min dator med allt mediamaterial i ett separat kontorsrum (1). Därifrån har jag tänkt mig att använda mig av de förinstallerade nätverksuttagen för att överföra materialet in till vardagsrummet (2).

Så långt inga problem, men nu har jag ju projektorn i andra änden av rummet och måste därför dra kabel ca 20 meter om det ska göras på ett snyggt sätt. Helst ska det ske med antingen HDMI eller komponent, men det första finns ju inte i så långa längder, eller? Någon som har ett bra förslag en slimmad lösning trots långt avstånd?

Mitt andra bekymmer är att jag nyttjar datorn till en hel del musiklyssning. Tidigare har datorn varit ansluten direkt till anläggningen, men eftersom jag nu tänkt använda en extender så undrar jag hur det nu funkar? Finns det någon extender som klarar av att bara skicka vidare ljudsignalen från datorn? Känns ju sådär att behöva starta upp projektorn varje gång man ska välja musik, och de spelare som har display kostar ju multum. Mest är jag ju sugen på en popcorn hour.

Hjälp mig nu i denna svåra stund...
//J

Postad 05 February 2008 - 21:09

Unregisteredae963e03
  • Unregisteredae963e03
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Angående ljudet så borde väl Logitech Squeezebox vara något för dig. Iaf så länge du bara vill överföra ljud.
Finns olika modeller i olika prisklasser med olika funktioner:P

Postad 05 February 2008 - 21:26

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Tjena Kungfuu:

Problemet verkar ju tämligen lättlöst:

1 st Mediaspelare tex Popcorn Hour eller Tvix
1 st Mediaspelare för musik tex Soundbridge eller Squeezebox. Alt Abit Airpace
Aktiv förlängning av HDMI-kabeln, finns en del att välja på.

HDMI Repeater hos Kabelgiganten

Det finns fler lösningar på detta! Ska du inte ha någon TV oxå?!? I så fall får du inte glömma en HDMI Switch, eller så har du det i din förstärkare!

Lycka till!! :)

Postad 05 February 2008 - 21:58

Unregistered9c8f60e6
  • Unregistered9c8f60e6
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0
Hej igen!

Nja, jag kommer ju överföra både filmmaterial, musik mm. Tanken var ju helst att jag ska slippa köra en separat lösning bara för musiken. Därför efterfrågades någon typ av pass-through, jag har ingenting emot att gå in till datorn och ändra låtar mm.

Angående repeatern - jag har bara sett hdmi-kablar som är några få meter långa, måste jag inte ha en repeater i varje skarv då? Verkar både otympligt och kostsamt.

Jag har ju en TV också, men bara med traditionell scart, s-video etc...

//J

Postad 05 February 2008 - 22:24

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
kungfuu:

Såg du mitt förslag på Abit? Där har du en trådlös wifi-lösning för ditt ljud till stereon! Alternativet du har är 1: Sätta på TV:n o ratta musiken... 2. Köpa en Audio streamer, det är den bästa lösningen funktionsmässigt, hur viktig är musikfunktionen?? En Abit kostar ca 5-700 kr, en Soundbridge från ca 1-1200 kr... Sätta på TV:n är billigast!

När det gäller Repeatern så tror jag bara du behöver en, den förstärker nog upp signalen så den ska maximalt klara 30 m... Ring leverantören o kolla!!

De är dina prioriteringar och din plånbok som avgör!

:)

Postad 06 February 2008 - 19:34

Unregistered9c8f60e6
  • Unregistered9c8f60e6
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0
Hej igen!
Såg någon som rådde bot på detta genom att använda shoutcast eller motsvarande och sedan kör det hela som en webradio - det skulle ju faktiskt lösa en del, då behöver man bara slå på tvn en gång för att välja källa... funkar det ni som har provat?

Postad 07 February 2008 - 19:54

Unregisteredae963e03
  • Unregisteredae963e03
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Det funkar, men du har inte möjligheten att bya låt från soffan och du behöver t.ex. en popcorn som kan ta emot radion:)

Postad 07 February 2008 - 20:09

Unregistered9c8f60e6
  • Unregistered9c8f60e6
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0
Näe, men det gör inget - så långt är det inte att gå in i nästa rum och ändra i playlisten... En popcorn ska jag ju köpa ändå för filmändamål.

Postad 07 February 2008 - 20:12

Unregisteredae963e03
  • Unregisteredae963e03
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Dåså. Bara att tanka Shoutcast server på http://www.shoutcast...oad/serve.phtml
Inga svårigheter att confa.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.