Letade och uppdraderade i ca 2 år innan jag blev nöjd, för det blev jag, hur nöjd som helst helt enkelt, och när jag fick min 2-kanalare så var jag nästan tvungen att lyssna om alla plattor för det lät sååå himla bra.
Hade dock en liten minnes-deffekt på min HK så jag skickade iväg den för rep och hann aldrig testa den tillsamans med HD970 som köptes några veckor senare.
Körde med mina B&W 601 S3 som frontar då 603:orna gav FÖR mkt bas. 601 levererade fullt tillräckligt i den lägenheten.
Nåväl väntade och väntade på att vi skulle flytta så att jag äntligen skulle få kunna använda 603:orna som då skulle göra ljudet ÄNNU bättre.
Vi flyttade, fick tillbaka 2-kanalaren och... Det låter inte alls lika bra i den nya lyan som visserligen har ett mkt större rum och luftigare, inget på väggarna osv. Ljudet blir man lyssningstrött av då det inte är alls lika distinkt längre, och får mkt mindre och framförallt knappt någon "punch" i basen fast jag kör med dom större högtalarna.
Och volymmässigt så är det minst lika högvolym när man är köket 10 meter längre bort som det är i lyssningspositionen framför högtalarna. Mer bas är det också om man ställer sig brevid högtarna några meter åt sidan, men framförallt är det för lite "rent" och "punchigt" dvs det är akustiken som är boven. (helt säker då jag verkligen hade helt underbart ljud i förra lägenheten).
Vet ju att det är lite tokigt att be om råd del när jag inte kommer med någon bild (hmm photoshop bla bla och Klart!) samt att jag rent teoretiskt "vet" flera av ljudfällorna/åtgärdena. MEN vi har ju allt eftersom kommit "på" plats och det finns inte så mkt utrymme för justeringar längre så man börjar nästan misströsta lite.
Placering: Högtalarna står i en liksidig triangel av ca 3m, placerade ca 20 cm från väggen. och kommer inte att direkt kunna flyttas så mkt på, och har provat lite olika vinklar och avstånd från väggen utan att det gjort någon större inverkan, så själva placeringen "tror" jag är bra.
Rummet: rummet är långsmalt och har öppning i ena änden både mot kök, toalett, sovrum samt hallen som ligger som ett "L" gentemot rumsänden så att säga. TV/Stereo/soff-avdelningen är i toppen av rummet eller "L:et" och jag misstänker att det blir som någon sorts megafon-effekt då volymen är lika hög i botten av rummet (eller i köket för den delen ) Det är även en ca 40 cm djup marmorskiva i fönstret som kan fungera som en sorts ljudförstärkning då det blir tomt under och liksom en ljudhåla.
Inredning: vi gillar och kör med luft, öppet och sparsmakat och det är väl här tillsammans med själva rummet som problemet är. frågan är hur mkt som kan göras utan att inverka allt för mkt? tex hur mkt kan det göra att byta ut den runda IKEA PS mattan mot en större typ 150x200 lurvig "rya-matta". Kommer det att göra någon märkbar skillnad överhuvudtaget? En annan punkt är Tavlor på väggarna. I denna lägenheten har jag kommit på att jag gillar fritt på väggarna som vi har målat i en trevlig Lys Antikvit färg genom hela lägenheten. MEN om det gör att jag får tillbaka det "perfekta ljudet" så visst, dock inte en massa ljudabsorbenter osv utan någon snygg tavla eller likn som kanske inte är allt för dominerande? Kommer en tavla att räcka? eller tillsammans med mattan att räcka?
Har 2st ganska tunna 40 cm breda gardinlängder, en på var sida om fönsterväggen. Gör det skillnad om man sätter in tjockare tyg?
Det är liksom ganska stor "volymkänsla" i rummet och trevligt när jag lirar akustisk gitarr så det är ju det som är själva problemet. När ljudet som vid alla andra tillfällen förutom gitarren INTE ska "bumlarunt" är det lite tokigt.
Otroligt mkt svammel, men försökte får ut mig lite info.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered0c078b54, 06 February 2008 - 11:41.
Sökningen pågår
Avancerad sökning

112 bilder
84 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?