Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hade perfekt ljud - inte nu längre

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 February 2008 - 11:33

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Ja-ha... känns som om man behöver skriva av sig lite...

Letade och uppdraderade i ca 2 år innan jag blev nöjd, för det blev jag, hur nöjd som helst helt enkelt, och när jag fick min 2-kanalare så var jag nästan tvungen att lyssna om alla plattor för det lät sååå himla bra.
Hade dock en liten minnes-deffekt på min HK så jag skickade iväg den för rep och hann aldrig testa den tillsamans med HD970 som köptes några veckor senare.
Körde med mina B&W 601 S3 som frontar då 603:orna gav FÖR mkt bas. 601 levererade fullt tillräckligt i den lägenheten.
Nåväl väntade och väntade på att vi skulle flytta så att jag äntligen skulle få kunna använda 603:orna som då skulle göra ljudet ÄNNU bättre.
Vi flyttade, fick tillbaka 2-kanalaren och... Det låter inte alls lika bra i den nya lyan som visserligen har ett mkt större rum och luftigare, inget på väggarna osv. Ljudet blir man lyssningstrött av då det inte är alls lika distinkt längre, och får mkt mindre och framförallt knappt någon "punch" i basen fast jag kör med dom större högtalarna.
Och volymmässigt så är det minst lika högvolym när man är köket 10 meter längre bort som det är i lyssningspositionen framför högtalarna. Mer bas är det också om man ställer sig brevid högtarna några meter åt sidan, men framförallt är det för lite "rent" och "punchigt" dvs det är akustiken som är boven. (helt säker då jag verkligen hade helt underbart ljud i förra lägenheten).

Vet ju att det är lite tokigt att be om råd del när jag inte kommer med någon bild (hmm photoshop bla bla och Klart!) samt att jag rent teoretiskt "vet" flera av ljudfällorna/åtgärdena. MEN vi har ju allt eftersom kommit "på" plats och det finns inte så mkt utrymme för justeringar längre så man börjar nästan misströsta lite.

Placering: Högtalarna står i en liksidig triangel av ca 3m, placerade ca 20 cm från väggen. och kommer inte att direkt kunna flyttas så mkt på, och har provat lite olika vinklar och avstånd från väggen utan att det gjort någon större inverkan, så själva placeringen "tror" jag är bra.

Rummet: rummet är långsmalt och har öppning i ena änden både mot kök, toalett, sovrum samt hallen som ligger som ett "L" gentemot rumsänden så att säga. TV/Stereo/soff-avdelningen är i toppen av rummet eller "L:et" och jag misstänker att det blir som någon sorts megafon-effekt då volymen är lika hög i botten av rummet (eller i köket för den delen ) Det är även en ca 40 cm djup marmorskiva i fönstret som kan fungera som en sorts ljudförstärkning då det blir tomt under och liksom en ljudhåla.

Inredning: vi gillar och kör med luft, öppet och sparsmakat och det är väl här tillsammans med själva rummet som problemet är. frågan är hur mkt som kan göras utan att inverka allt för mkt? tex hur mkt kan det göra att byta ut den runda IKEA PS mattan mot en större typ 150x200 lurvig "rya-matta". Kommer det att göra någon märkbar skillnad överhuvudtaget? En annan punkt är Tavlor på väggarna. I denna lägenheten har jag kommit på att jag gillar fritt på väggarna som vi har målat i en trevlig Lys Antikvit färg genom hela lägenheten. MEN om det gör att jag får tillbaka det "perfekta ljudet" så visst, dock inte en massa ljudabsorbenter osv utan någon snygg tavla eller likn som kanske inte är allt för dominerande? Kommer en tavla att räcka? eller tillsammans med mattan att räcka?
Har 2st ganska tunna 40 cm breda gardinlängder, en på var sida om fönsterväggen. Gör det skillnad om man sätter in tjockare tyg?
Det är liksom ganska stor "volymkänsla" i rummet och trevligt när jag lirar akustisk gitarr så det är ju det som är själva problemet. När ljudet som vid alla andra tillfällen förutom gitarren INTE ska "bumlarunt" är det lite tokigt.

Otroligt mkt svammel, men försökte får ut mig lite info.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered0c078b54, 06 February 2008 - 11:41.

Postad 07 February 2008 - 00:03

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Som du säger är det svårt att gissa sig till vad problemet är då du inte har bild. Kanske det finns en lösning ändå. Det är inte säkert den kvinnliga hälften av rummets ägare kommer gilla detta. Hur som helst skulle jag försöka att placera anläggningen på kortsidan av rummet. Högtalarna kommer då att vara där fönstret är. I den positionen kan du sätta soffan på lämpligt avstånd från systemet. Eller så har du soffan där den är nu och har en fåtölj mitt emot systemet när du vill lyssna på musik eller titta på hembio.

Varför systemet låter så basfattigt är som sagt svårt att svara på. Innan ni har gjort er alltför hemmastadda så prova min teori. Många som har hembio föredrar att "spela" på längden. Du har också större möjligheter att förflytta möbler på det sättet. Surroundhögtalarna kan nu sitta antingen på väggen bredvid soffan om du har den på det sättet. Sådana högtalare kallas för dipoler och spelar både bakåt och framåt. Dessutom kan du ha vanliga högtalare som bakhögtalare också och placera dem rätt så djupt ner i rummet mot dörröppningarna.

Som ni sitter nu så spelar inte surrounderna optimalt enligt mig.

Men som sagt, slaget är inte över än. Prova på längden och försök att finna en lämplig plats som du kan lyssna på.

Postad 07 February 2008 - 09:48

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Läste på lite djupare igår och körde en hel del "klapptester" och har något som kallas för efterklangseko? och speciellt på ett ställe som typiskt nog är ganska mitt framför den vänstra fronthögtalaren där det är riktigt grymt, ljudet studsar så mkt att det mer uppstår en vibrerande effekt. så det första jag ska göra innan jag gör något annat är att få bukt med alla efterklangsekon, när det väl är borta så för jag börja med ev. frekvensdämpningar. Flytt av möblemanget är tyvärr helt uteslutet är jag rädd.

Direkt basfattigt är knappast ljudet men det är så odistinkt osv att man inte uppfattar det, men tror det har att göra med ekot, läste en himla bra sida där dom jämförde att tala med någon i ett trapphus och ute på en gräsmatta, i trapphuset blir det svårt att höra vad någon säger och det är tröttande för huvudet då ljudet studsar och öronen/hjärnan får det jobbigt. Ute på den tysta gräsmattan hör man lätt nyansskillnader i den andres röst osv. och detta handlar just om efterklang/eko.

Redigerat av Unregistered0c078b54, 07 February 2008 - 09:58.

Postad 07 February 2008 - 22:21

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Läste på lite djupare igår och körde en hel del "klapptester" och har något som kallas för efterklangseko? och speciellt på ett ställe som typiskt nog är ganska mitt framför den vänstra fronthögtalaren där det är riktigt grymt, ljudet studsar så mkt att det mer uppstår en vibrerande effekt. så det första jag ska göra innan jag gör något annat är att få bukt med alla efterklangsekon, när det väl är borta så för jag börja med ev. frekvensdämpningar. Flytt av möblemanget är tyvärr helt uteslutet är jag rädd.

Direkt basfattigt är knappast ljudet men det är så odistinkt osv att man inte uppfattar det, men tror det har att göra med ekot, läste en himla bra sida där dom jämförde att tala med någon i ett trapphus och ute på en gräsmatta, i trapphuset blir det svårt att höra vad någon säger och det är tröttande för huvudet då ljudet studsar och öronen/hjärnan får det jobbigt. Ute på den tysta gräsmattan hör man lätt nyansskillnader i den andres röst osv. och detta handlar just om efterklang/eko.

Ibland går inte minimalism och stereolyssning ihop.. :(

Klappekon är önskvärt att få bort. Bygg några snygga paneler med mineralull i och släng på något snyggt tyg så får du tjejen med dig.

Trots att jag har en mängd paneler har jag också klappeko. Dock är de på de ställen där väggarna är bara och de löper pa

Postad 07 February 2008 - 22:43

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
För att få ett bra ljud så måste man börja med att finna den optimala högtalarplaceringen samt sweet spot. Efter det kan man fortsätta med att anpassa rummet akustiskt.
En av anledningen till det dåliga ljudet i ditt fall är nog att du använder en för liten del av rummet yta till din ljudanläggning. Du har liksom tryckt in hela anläggningen längst in i rummet. Rummet utanför omkretsen runt dina högtalare fungerar nog då som en resonanslåda för reflekterat ljud.
Det bästa är nog att placera högtalarna vid kortsidan eller förskjuta alla högtalarna mot mitten av rummet så du inte längre får allt utrymme på ena sidan av anläggningen.

/Heron

Postad 08 February 2008 - 06:58

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

För att få ett bra ljud så måste man börja med att finna den optimala högtalarplaceringen samt sweet spot. Efter det kan man fortsätta med att anpassa rummet akustiskt.
En av anledningen till det dåliga ljudet i ditt fall är nog att du använder en för liten del av rummet yta till din ljudanläggning. Du har liksom tryckt in hela anläggningen längst in i rummet. Rummet utanför omkretsen runt dina högtalare fungerar nog då som en resonanslåda för reflekterat ljud.
Det bästa är nog att placera högtalarna vid kortsidan eller förskjuta alla högtalarna mot mitten av rummet så du inte längre får allt utrymme på ena sidan av anläggningen.

/Heron

Klokt sagt. Du skriver som jag tänker, Heron.
Kanske det går att få ett hyfsat ljud på det sättet som det är möblerat nu?

Postad 08 February 2008 - 07:30

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Jag har också nyss flyttat och märkt att ljudet blivit märkbart sämre, basen när jag lyssnar på 2-kanals blir bumlig och inte alls lika rapp som innan. Suck.

Postad 08 February 2008 - 08:13

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Tackar för all input.

Heron: Du slår huvudet på spiken så att säga, precis, för ställer jag mig lite nedåt rummet så finns basen där och volymen, så det är exakt som du säger att det blir en resonanslåda och kanske enda sättet är att ställa högtalarna på långs, precis som trebban även nämnde tidigare, för att på optimalt ljud. Märkte även att ljudet blir lite bättre om jag sitter i ena änden av soffan dvs utanför sweetspot, vilket tyder på att något är knas.

Satt igår och lyssnade ett par timmar och visst ljudet är knappast katastrof eller liknande, det får jag nog erkänna men vet ju hur bra det KAN vara. Men jag skall nog ändå börja med att få bort klappekona först för de skall ju bort i vilket fall som helst. Sen blir det nog en ny större och tjockare matta, sen får jag se hur pass bra det blir efter det.

Hmm... kanske skulle ta mig lite tid i helgen och testa och köra högtalarna på långs som ni föreslår grabbar, det är ju inte så himla mkt jobb egentligen då inga kablar osv är dragna ännu. Återkommer i tråden med resultat om jag hinner med några test i helgen.

Postad 09 February 2008 - 08:15

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Tackar för all input.

Heron: Du slår huvudet på spiken så att säga, precis, för ställer jag mig lite nedåt rummet så finns basen där och volymen, så det är exakt som du säger att det blir en resonanslåda och kanske enda sättet är att ställa högtalarna på långs, precis som trebban även nämnde tidigare, för att på optimalt ljud. Märkte även att ljudet blir lite bättre om jag sitter i ena änden av soffan dvs utanför sweetspot, vilket tyder på att något är knas.

Satt igår och lyssnade ett par timmar och visst ljudet är knappast katastrof eller liknande, det får jag nog erkänna men vet ju hur bra det KAN vara. Men jag skall nog ändå börja med att få bort klappekona först för de skall ju bort i vilket fall som helst. Sen blir det nog en ny större och tjockare matta, sen får jag se hur pass bra det blir efter det.

Hmm... kanske skulle ta mig lite tid i helgen och testa och köra högtalarna på långs som ni föreslår grabbar, det är ju inte så himla mkt jobb egentligen då inga kablar osv är dragna ännu. Återkommer i tråden med resultat om jag hinner med några test i helgen.

Gör det. Glöm inte att testa olika positioner i rummet att lyssna ifrån. Ibland kan det låta 3/4-delar av rummets längd, och så vidare. Nöj dig inte med att försöka sitta mitt i rummet. Där är det sällan bra ljud. Hade det låtit bra mitt i rummet hemma hos mig skulle placeringen av bakhögtalare vara perfekt. Då är det ju lika långt till alla högtalare vilket hade varit en bra grund att stå på. Dessvärre vill fysikens lagar något annat.

Postad 11 February 2008 - 14:02

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Det vore en björntjänst att släta över. Med nuvarande rum och inredning är ni körda ljudmässigt.

volymmässigt så är det minst lika högvolym när man är köket 10 meter längre bort som det är i lyssningspositionen framför högtalarna

Detta är en avslöjande mening. Eftersom rummet är så luftigt/kalt är kvoten direktljud/rumsklang väldigt låg. Jag fick också en längre efterklang när jag flyttade till ett större rum där möbler och mattor placerades glesare. I princip måste ett rum vara tätt möblerat med stoppade möbler, tjocka mattor, stora bokhyllor och tjocka gardiner för att låta bra. Punkt.

Den nuvarande lilla mattan måste verkligen kompletteras, men vi talar inte om en matta på 3 kvm, utan lämpligen flera om totalt 10-15 kvm. 5-10 kvm gardiner eller draperier, gärna 10-20 cm från väggen, vore också bra. De behöver inte vara framdragna jämt. Prova att montera dämpning under köksbordet (se mitt galleri). Några små dämptavlor gör antagligen lite skillnad, men likställ inte förbättring med god absolut nivå.

Annars borde ni överväga hörlurar med tillhörande förstärkare (med korsmatning/crossfeed) som komplement för seriös lyssning. En kompromiss är att sitta närmare högtalarna (som bör ha 1 kvm dämpning bakom vardera) för att öka andelen direktljud.

Många föredrar att placera högtalarna i en likbent triangel. Tänk dig ett T där avståndet mellan högtalarna (tvärslån) är 1 och avstånden till lyssningsplatsen (vertikala stapeln) är 1,18.

Postad 18 March 2008 - 13:20

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Ett tag sedan jag var här, men har varit på semester bla.

Köpte mig en ny stereobänk precis innan jag åkte på semester och han mer eller mindre precis placera in den och ut med den gamla. Satt och lyssnade och konstaterade att vad fasen, nu låter det mkt bättre? Kan bänken göra någon skillnad?!! Tja på sätt och vis, efter en del klurande och donande visade det sig att när jag kopplat in allt i den nya stereobänken hade jag fasvänt den ena högtalaren. Vilket resulterade i att bas-utsläckningen som var i sweetspot kom tillbaka(basen kom alltså tillbaka) och den smått fanatiska basen som var i resten av rummet försvann!

Vilken fas som i teorin är korrekt spelar ingen roll (orkar inte montera ur allt och kolla) huvudsaken är att det i praktiken låter bra. Nu kan jag jobba vidare med klappekon, placeringar osv, som inte alls är lika besvärligt längre. Nu låter det bra! (även om det naturligtvis går att göra ytterligare, är inte tillbaka på absoluta toppen som förra lägenheten ännu.)

Postad 20 March 2008 - 17:16

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0
Är det högtalare med bas reflex bakåt du har? Generellt så skall man inte spela bas med rummet utan utan. Ha högtalarna så långt ifrån hörn och väggar som möjligt och använd dig av snygga helmholtzresonatorer och ev. kvartvågsresonansabsorbenter och eller panel/membranabsorbenter för att ta bort så mycket av rummets påverkan på basen som möjligt (mät upp rummet, stäm av och anpassa sådant som frekvens och q-värde m.m.), Det skall också finns sätt att fasa ut med högtalare och mickar, problemet är att en sådan lösning är mycket dyr och inte alltid ger fullt så goda resultat, fördelen är att man slipper diverse motresonanser och eventuellt sparar lite plats (givetvis så ger både mikrofon och högtalare fortfarande upphov till resonanser). Tag bort mattorna och lägg upp snygga diffusorer i taket och på väggar. Undvik även att lyssna där höga partikel rörelser befinner sig i rummet. Sedan är frågan hur mycket rumsklang man vill ha, ett tumregel som SMT brukar köra med är att absorbera ca 20% med resisiva absorbenter. Jag har hört talas om något som kallas för "tubetrap" som består av resistiva absorbenter i ett slutet system med en viss densitet och med luftrum i inuti. Denna utnyttjar tryckskillnaderna utanför respektive innanför och omvandlar då ljudet till värmeenergi, denna kan också avstämmas något till att verka något mer vid ett visst frekvens område. En kompis till mig hade samma problem med ljudet i ett rum, det visade sig senare efter akustik behandlingen att han var tvungen att köpa till en aktiv subbe. Efter det det så var ljudet bra mycket bättre i hans nya lya gentemot den gamla.

Mvh. Isaac.

Redigerat av Isaac, 20 March 2008 - 18:33.

Postad 20 March 2008 - 22:40

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
Bänken kan göra stor skillnad faktiskt.

Redigerat av Unregistered973, 20 March 2008 - 22:40.

Postad 20 March 2008 - 23:13

Unregistered67fa056e
  • Unregistered67fa056e
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Jag har märkt att när jag har min sub placerad i front (höger hörn) så spelar mina frontar bättre (MA RS6) än när sub:en står vid lyssningsposition (höger bak), detta när den ändock inte är aktiverad. Kanske funkar den som en Helmotz och tar hand om div rumsresonaser och motverkar dessa?
- Hedman

...En kompis till mig hade samma problem med ljudet i ett rum, det visade sig senare efter akustik behandlingen att han var tvungen att köpa till en aktiv subbe. Efter det det så var ljudet bra mycket bättre i hans nya lya gentemot den gamla.

Mvh. Isaac.

Postad 20 March 2008 - 23:51

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0
Jo det stämmer, högtalare kan påverka ljudet både till det bättre och sämre. Har du basreflexport på subben med en del isolering inuti så kan den funka som en ganska bredbandig basfälla, även slutna högtalare kan verka som b.la. membran absorbenter.

Redigerat av Isaac, 21 March 2008 - 00:11.

Postad 20 March 2008 - 23:56

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Bänken kan göra stor skillnad faktiskt.

Japp, precis som allt annat så är även bänken (rack och högtalarunderlag) viktig för det ultimata ljudet. Det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet vet tu. ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.