Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varning! Bildstöld på nätet

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 February 2008 - 11:56

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
Att någon annan laddar hem din bild på nätet och använder den som bakgrundsbild eller i ett skolarbete ser jag som ganska oförargligt. I dessa fall känner jag mig ofta lite smickrad istället.

Men att någon säljer dina bilder utan tillstånd är ett allvarligt brott mot upphovsrättslagen. Tyvärr är detta väldigt vanligt på nätet idag och många stora webbplatser varnar för just detta.

Ett av många exempel är denna fotografen på Flickr som fått sina bilder stulna;
http://www.flickr.co...bba/2243426607/

En och samma person hade över 20 av hennes bilder till försäljning via iStockPhoto. Hon har idag många bilder uppladdade i mindre storlekar, men stölden skedde för över ett år sedan, då hennes bilder höll större storlek.

Senaste numret av Popular Photography har en artikel om bildstöld. Denna finns att läsa här:
http://www.popphoto....heft-photo.html

Själv har jag ett par bilder på Flickr, men har laddat upp dessa i låg upplösning för att just minska risken av bildstölder.

Man bör även vara uppmärksam på vilka avtal man ingår i på olika webbplatser. Ett känt exempel är Facebook som får rätt att använda dina bilder (då du själv godkänt det i avtalet).

Så fortsätt att dela med er av bilder, men välj en mindre storlek och låt de intresserade kontakta er för högre upplösning av bilderna istället.

Postad 06 February 2008 - 12:11

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0

Man bör även vara uppmärksam på vilka avtal man ingår i på olika webbplatser. Ett känt exempel är Facebook som får rätt att använda dina bilder (då du själv godkänt det i avtalet).

Ett närliggande exmpel är ju denna hemsida :(

Som sagt så är det ju ett avtal man ingår i.

Denna utveckling är ju verkligen tråkig, för jag tycker i alla fall att det är kul att kolla på bilder i högre upplösning.

Redigerat av FEA, 06 February 2008 - 13:18.

Postad 06 February 2008 - 13:10

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
Flickr ... Ni borde kanske läsa på användaravtalet på flickr ... där står det( om jag inte minns fel) att man gör sina verk tillgängliga för andra, ink. kommerciell användning!

Fanns ju ett fall i USA där en tjej helt plötslgt såg sig själv på stora "billboards" reklamtavlor lite över allt!

Redigerat av ekke, 06 February 2008 - 13:11.

Postad 06 February 2008 - 13:24

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Fanns ju ett fall i USA där en tjej helt plötslgt såg sig själv på stora "billboards" reklamtavlor lite över allt!

Kan ha fel iofs, men jag har för mig att just detta hände genom Facebook och inte Flickr.

Postad 06 February 2008 - 13:52

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
Kul är det inte iaf!

Det finns ju fall där bla aftonbladet tagit bilder utan lov också!

Postad 08 July 2009 - 21:40

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Uppar lite här.

Jag får hela tiden frågor av kompisar och familj att de vill kunna titta på mina bilder på nätet. Jag undviker att skicka dom till forumet då det blir ganska krångligt att leta fram endast mina bilder.

Jag vill kunna lägga upp dom på en sida där man inte riskerar att bilderna utnyttjas på det sätt som beskrivs i denna tråd. Kanske typ som en Blogg......fast ändå inte.

Photobucket har jag använt förut men där tror jag inte man går säker heller.

Vad är det som gäller?
Flickr?
Photobucket?
Fotosidan?
En egen blogg nånstans?

Edit: Jag har förståt att de flesta tar ner storleken rejält på sina bilder i tex Flickr. Men jag vill ju kunna visa bilderna i minst "1280", för att familj/vänner vill kolla på dom.

Redigerat av Mikael_R, 08 July 2009 - 21:42.

Postad 08 July 2009 - 22:06

kinjon
  • kinjon
  • Beroende

• 1015 inlägg
  • 0
Jag har använt bredbandsbolagets box album. Det fungerar mycket bra, men kräver ju såklart att du är kund hos BBB. Man lägger ett lösenord till albumet och sedan får man en länk som man kan maila till nära och kära.

Googles picasa ska också vara helt okej.
http://picasa.google.se/

Där kan du skapa album, men jag vet inte om man kan sätta specifika rättigheter eller om det är så att antingen får alla se eller bara du. De har ju inbjudningstjänster till det mesta annat så det är inte omöjligt att man kan bjuda in andra som har ett google/gmail-konto att få titta på dina bilder.

Postad 08 July 2009 - 22:07

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Kanske att du bygger upp en egen hemsida?

Postad 08 July 2009 - 22:21

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Jag ska vara lite mer konkret kanske, med vad jag är ute efter. Jag vill ha en sida där:

Jag kan lägga upp bilder och sortera dom i kategorier.
Gäster kan skriva komentarer till bilderna.
Det inte ska gå att ladda ner bilderna, om inte jag anger det (stora krav här).
Det ska finnas någon form av Copyright skydd.
Bilderna ska kunna ses i tillräckligt stort format, mer än "1280" behövs inte.

Edit: Grejjen är att jag inte är så insatt i hela det där. Visst, många anväder Flickr. Men jag tycker det är lite tråkigt upplägg samtidigt som det är bra att andra kan gå in och lämna kommentarer.

Antar att jag vill ha lite av varje och att det får bli nån slags kompromiss här..... Men det viktigaste är nog att det finns någon form av skydd eftersom jag vill visa bilderna i skaplig storlek.

Redigerat av Mikael_R, 08 July 2009 - 22:24.

Postad 08 July 2009 - 22:59

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0
Kanske menar du mera typ som Windows Live - "SkyDrive".
Man får 25GB att ladda upp bilder i kategorier, obegränsad storlek och kan välja att visa dem endast för angivna e-mail kontakter...? ;)

Postad 08 July 2009 - 23:15

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Kanske menar du mera typ som Windows Live - "SkyDrive".
Man får 25GB att ladda upp bilder i kategorier, obegränsad storlek och kan välja att visa dem endast för angivna e-mail kontakter...? ;)

Ja typ..... :) Kanske ska vara enklare att dela bara. Hittade på dessa två svenska sidorna som verkar hyffsade.

http://www.fotoalbumet.com/
http://webalbum.se/default.aspx

De verkar hyffsade. Jag har heller inget emot att betala nån hundring om året.

Ska gå in och läsa lite mer på dessa två sidor i morgon. Nu kallar sängen!

Postad 08 July 2009 - 23:59

Unregistered7da62804
  • Unregistered7da62804
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
varför inte dropbox?? grymt smidigt, för alla sorters filer. Man kan tex ha en delad mapp till speciella personer som bara ni kan kolla i.

2gb gratis, och följer ni den här länken får ni 250mb extra: https://www.getdropb...ls/NTExODAxOTQ5

Postad 09 July 2009 - 05:38

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Flickr har möjlighet att endast visa vänner eller familj. Har många bilder på just familjemedlemmar som bara andra som jag godkännt som familjemedlemmar kan se.

Postad 09 July 2009 - 07:50

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0

Flickr ... Ni borde kanske läsa på användaravtalet på flickr ... där står det( om jag inte minns fel) att man gör sina verk tillgängliga för andra, ink. kommerciell användning!

Finns ingenstans i Flickr's Terms of Service och tror inte heller att Getty ville arbeta tillsammans med dom, om dom hade haft det.

Postad 09 July 2009 - 10:59

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Jag använder för tillfället Flickr och har gjort så att alla får kolla på bilderna men har bockat av så de inte dyker upp på en bildsökning. Mina bilder kommer alltså aldrig upp om man söker på bildnamnet på Flickr. På så sätt kan jag ändå visa bilderna för släkt och vänner som inte har Flickr konto.

Postad 09 July 2009 - 11:31

Pata64
  • Pata64
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Väldigt intressant tråd det här ;)

jag har för lite erfarenhet för att kunna bidra med något men kommer att följa den då den har ett hett tema och jag vill också
ha samma möjligheter som ni andra att kunna ladda upp och visa vänner o familj utan att bilderna skall kunna själas.

Skall också läsa på, så kanske jag kan bidra med något längre fram.

Postad 09 July 2009 - 14:30

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

Finns ingenstans i Flickr's Terms of Service och tror inte heller att Getty ville arbeta tillsammans med dom, om dom hade haft det.

Jag tror att historien där var om bilder upplagda på Facebook

Har förövrigt en rykande färsk historia om bilder som hamnar där man inte tänkt sig. Ca 3 timmar gammal historia ;)

Fotograferade på kulturnatta åt en lokal rockförening. Gratis fotografering då föreningen inte har några pengar, såg det mest som en rolig grej, och för att få lite kontakter. Jag valde ut några bra bilder att lägga ut på Kulturnattas hemsida under mitt namn. Resten av bilderna brännde jag på en skiva och lämnade till Feedback (föreningen) så att de kunde välja ut lite bra bilder till diverse band (men lovord att jag skulle bli kontaktad om något band ville använda bilderna till hemsidor eller liknande).

Nu upptäcker jag att de har lagt upp mycket mer bilder från den skivan under mitt namn på Kulturnattas hemsida utan min tillåtelse. 17 bilder som är oredigerade utan mitt samtycke.

Måttligt förbannad och jag tycker inte man ska bete sig så, varken från föreningens sida eller kulturnattas sida, Speciellt då jag var tvungen att skriva under papper då jag lämnade de första bilderna och godkännde publicering av dessa. Jag har inte givit mitt godkännande till de andra bilderna.

Men nu ska jag ha semester, skrikandet och gormandet ska jag ta när jag lugnat ned mig. Jag kan i och försig skicka en räkning på 1000 kr per bild som är upplagd utan mitt samtycke. hmmm...

Postad 09 July 2009 - 14:50

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Det tycker jag gott att du kan göra

Själv kör jag ett eget webbgalleri med lågupplösta ex, och lösenordsskyddade högupplösta ifall jag skulle behöva dem på springande fot.

Postad 09 July 2009 - 16:52

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0
Alle mina bilder är CC Attribution-Noncommercial så bryr mig inte riktigt, så länge folk inte tjänar penga på dom ;)

Postad 09 July 2009 - 20:33

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

Såg till min förvåning 17 stycken bilder upplagda under mitt namn, bilder som jag tagit, men som JAG inte har lämnat in till er. Jag gissar på att det är Feedback som get bilderna till er.

JAG har inte gett tillåtelse till varken Er eller Feedback om att bilderna skulle få publiceras här på denna hemsida. Bilderna i fråga är min egendom och ni kommer att debiteras enligt prislistan för Webpublicering om dessa 17 bilder inte plockas bort.

/MWH Henrik Melander

Postad 09 July 2009 - 23:33

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0

Det inte ska gå att ladda ner bilderna, om inte jag anger det (stora krav här).

Det är ett omöjligt krav om du vill att någon ska kunna se bilderna. Det du ser i webbläsaren kan laddas hem, sen handlar det bara om hur jobbigt det är. Det finns dom som lägger en genomskinlig bild framför så att man inte kan högerklicka och spara, men det går ju lätt att komma runt om man kan lite mer. Likaså går det väl lägga bilder i en flash-animation, men det är ju lite bökigt och går säkert att plocka fram också om man joxar lite.

Så du kan göra det jobbigare för folk att spara bilderna, men du kan aldrig göra det omöjligt. Sista utvägen är ju alltid en "print screen" om inte annat.

Jag tror således att du gör bäst i att antingen lägga in "vattenstämplar", göra upplösningen låg eller något i den stilen. Och kanske har någon form av inloggning så att enbart dina nära och kära eller de du bjuder in kan se bilderna, men det beror ju på vad du har för syfte.

Postad 10 July 2009 - 03:24

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Det är ett omöjligt krav om du vill att någon ska kunna se bilderna. Det du ser i webbläsaren kan laddas hem, sen handlar det bara om hur jobbigt det är. Det finns dom som lägger en genomskinlig bild framför så att man inte kan högerklicka och spara, men det går ju lätt att komma runt om man kan lite mer. Likaså går det väl lägga bilder i en flash-animation, men det är ju lite bökigt och går säkert att plocka fram också om man joxar lite.

Så du kan göra det jobbigare för folk att spara bilderna, men du kan aldrig göra det omöjligt. Sista utvägen är ju alltid en "print screen" om inte annat.

Jag tror således att du gör bäst i att antingen lägga in "vattenstämplar", göra upplösningen låg eller något i den stilen. Och kanske har någon form av inloggning så att enbart dina nära och kära eller de du bjuder in kan se bilderna, men det beror ju på vad du har för syfte.

Mmmm, ja. Har funderat lite på det där nu, och känner att jag kanske överdriver lite. På den nivå man ligger inom fotandet menar jag. Kommer förmodligen att bli en Photobucket sida, inställd på "private", har för mig det fanns en sådan funktion. Man kan välja "public" och öppna sidan för alla användare. Sen blir det att lägga in bilder i snäppet mindre än 1280. Det fär räcka så :)

Har en Mostphotos sida som jag kan vara riktigt seriös med om jag känner för leka med försäljning.

Postad 10 July 2009 - 06:32

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
http://terjehelleso.wordpress.com/

Fotosidan snor bilder från Terje :-)

Postad 10 July 2009 - 07:53

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Hahaha, det var den sista sidan jag förväntade mig något sånt utav! :)
Han avslutar det ju bra med :)

Postad 10 July 2009 - 10:52

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3282 inlägg
  • 0

http://terjehelleso.wordpress.com/

Fotosidan snor bilder från Terje :-)

Vad jag förstått så var detta ett misstag som nu är utrett, men klart förvånande.

______

Är det någon som känner till någon svensk leverantör som har liknanande system som
Labtricity eller printroom?
Där kan man ladda upp bilder ge de berörda lösenord och låta dem direkt från sidan beställa bilder och få dem hemskickade.

Postad 10 July 2009 - 13:23

croft
  • croft
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Finns ju alltid dekoh om ni bara vill dela bilder med vänner och familj.
http://www.dekoh.net

Jag använder det tillsammans med min readynas duo.
Du måste bjuda in folk som kan se dina fotosamlingar.

Postad 18 August 2009 - 11:57

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

Det finns dom som lägger en genomskinlig bild framför så att man inte kan högerklicka och spara, men det går ju lätt att komma runt om man kan lite mer. Likaså går det väl lägga bilder i en flash-animation, men det är ju lite bökigt och går säkert att plocka fram också om man joxar lite.

Det är väl bara att hålla in muspekaren dra över bilden så den blir "blå" och högerklicka -> sen källkod för markering eller vad det står.
Så brukar det göras på bilddagboken. då bilddagboken lägger ut alla bilder på imageshack

-----------------
Hur är det med minhembio / prisjakt.
Har dom lika dant som facebook att dom får använda bilderna?

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 18 August 2009 - 11:57.

Postad 18 August 2009 - 18:58

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Nej, vi får inte använda bilderna utan ägarens medgivande.

Postad 18 August 2009 - 21:09

Tec
  • Tec
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0

Det är ett omöjligt krav om du vill att någon ska kunna se bilderna. Det du ser i webbläsaren kan laddas hem, sen handlar det bara om hur jobbigt det är.

Det är inget omöjligt krav alls om man kan tänka sig en annan lösning än enbart html.
Exempelvis finns det lösningar som använder sig av JavaFX. Det går också att lösa ganska lätt genom att göra ett javaprogram som startas med hjälp java webstart. Sedan kan man se alla bilder men ingen bild ligger direkt på disken.
Bilderna kan skalas ner för visning och väljer man att ladda hem dem kan man få en i "orginalupplösning".
Men det är ju inte heller en speciellt optimal lösning om man komma igång fort, dessutom kräver det java installerat på datorn. Poängen var mer att inget är omöjligt ... inte att skydda sina bilder för kopiering heller. Bara en fråga om hur omständigt man vill göra det!

Redigerat av Tec, 18 August 2009 - 21:10.

Postad 18 August 2009 - 21:26

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Nu är jag ju inte insatt i JavaFX och vad det är. Men på vilket sätt skulle man kunna göra det omöjligt att spara en bild? Så fort du faktiskt ser bilden på din datorskärm är den ju hämtad och ligger åtminstone i minnet på datorn. Det går kanske blockera skärmdumpars effekt, men annars är ju det också som sagt en utväg för att spara ner en bild, även om kvaliteten såklart inte blir så himla bra med tanke på de flesta skärmars lite väl låga upplösning.

Postad 18 August 2009 - 21:30

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

...Poängen var mer att inget är omöjligt ... inte att skydda sina bilder för kopiering heller. Bara en fråga om hur omständigt man vill göra det!

Men som det sagts tidigare, "print screen" kommer man väl aldrig komma runt?

Postad 18 August 2009 - 21:34

Tec
  • Tec
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0

Men som det sagts tidigare, "print screen" kommer man väl aldrig komma runt?

Det tror jag inte, men genom att visa den i en halvdassig kvalite så borde den bli mindre "attraktiv" att stjäla.
Dessutom går det ju att lägga på ett lager med en slags copyright text på som gör det ännu mindre attraktivt att använda även "print screen".

Postad 18 August 2009 - 21:42

Tec
  • Tec
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0

Nu är jag ju inte insatt i JavaFX och vad det är. Men på vilket sätt skulle man kunna göra det omöjligt att spara en bild? Så fort du faktiskt ser bilden på din datorskärm är den ju hämtad och ligger åtminstone i minnet på datorn. Det går kanske blockera skärmdumpars effekt, men annars är ju det också som sagt en utväg för att spara ner en bild, även om kvaliteten såklart inte blir så himla bra med tanke på de flesta skärmars lite väl låga upplösning.

Använder du javaFX så "cachas" inte bilden ner på din hårddisk som den gör om sidan endast är i tex html. Du bestämmer själv hur du vill lagra bilden. Visst kan bilden finnas i minnet men jag tror inte de som stjäl bilder är experter på att läsa av minnet och hämta ner bilden på det sättet. Bilden som finns i primärminnet kan dessutom vara krypterad ... men det är kanske att gå lite väl långt ...
Det går att skydda sig men man får väl kanske fråga sig hur långt man vill gå ... allt har ju sitt pris ... även stöld av bilder :)

Redigerat av Tec, 18 August 2009 - 21:42.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.