mvh Tommy
uppkonvertera till 720p i datorn ?
Postad 06 February 2008 - 14:38
mvh Tommy
Postad 06 February 2008 - 16:10
Vad skulle poängen vara ? bilden blir ju inte bättre .... shit-in-shit-out, om man säger så.Hur ska man gå till väga om man vill uppkonvertera vanliga dvd-filmer till 720p i datorn, finns det några bra program nån kan rekommendera ?
Däremot så är det ju inga problem att köra en film i 720p, även trots att den har lägre upplösning.
Redigerat av frollic, 06 February 2008 - 16:15.
Postad 06 February 2008 - 16:21
Postad 06 February 2008 - 16:24
Jopp, fast skala är inte samma sak som konverteraNu är jag inte så kunnig inom detta område men jag har för mig att det ska bli bättre (läs skarpare) bild genom att skala upp DVD.
Postad 06 February 2008 - 16:26
Hela grejen med uppskalning är hypad och mest ett säljargument för sliskiga hemelektronikförsäljare, precis som billiga digitalkameror som interpolerar fram sjukt många pixlar. Har din skärm säg 1920x1200 i upplösning och du spelar upp ett filmklipp som är 320x240 i fullskärm så skalas klippet upp till skärmens upplösning för att överhuvudtaget kunna visas. Det är liksom ett måste med pixelbaserade skärmar och görs automatiskt, antingen i skärmen eller direkt i grafikkortet. Spelar ingen större roll vilket, eller för den delen om en dvd skalas upp till 720p eller whatever i dvd-spelaren eller om man låter teven göra jobbet (en modern tv har ju knappast 720x576 som naturlig upplösning...).
Jag kollar på alla filmer i fullskärm, så rent teoretiskt skulle jag kunna säga att jag brukar kolla på youtubeklipp i 1080p...men det lite, ehm, löjligt. :-)
Postad 06 February 2008 - 16:44
Kör själv så med uppskalning på en Sony KDL-V2500 via HDMI och jag har ibland problem att se vad som är en halvkass mkv-fil eller en bra DVD.
Postad 06 February 2008 - 18:56
Att säga att det inte spelar någon roll om man gör uppskalningen via TVn eller HTPCn är en väldigt grov förenkling.
Spelar väldigt stor roll beroende på om TVns inbyggda scaler är bra eller inte.
Beror också på om man kan köra pixelmappat eller inte, annars kommer tvn's scaler skala om ändå och då tappar man oftast lite av poängen att skala via källan.
Tommy74,
Kan kanske vara värt att läsa FAQn om uppskalning/pixelmappning.
Redigerat av Trasan, 06 February 2008 - 18:56.
Postad 06 February 2008 - 20:39
Till Frollic : Sorry, jag tänkte uppskala men skrev konvertera !
Till Trasan : Tack för tipset, jag ska absolut läsa faq !
Redigerat av Unregisteredaf4aa23e, 06 February 2008 - 20:39.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
10 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?