Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Thorens TD160B mkII

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 February 2008 - 16:54

Druttaluring
  • Druttaluring
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Jag har kommit över en Thorens TD160B mkII..
Funderar på o byta pickup i den..Vad skulle man kunna tänka sig att sätta i? tonarmen är en SEM 3009 tror ja..
Behöver ju inte va nån tokdyr pickup..Men bara o få nått nytt o fräscht :)

Postad 06 February 2008 - 17:55

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0
Lite svårt att ge nån rekommendation då du inte säger nån prisklass, tokdyrt för nån kan vara snuskbilligt för nån annan.

men om jag ändå ska ge några tips så rekommenderar jag varmt Goldring's 1000 serie, tyvärr har pickuperna slutats tillverkas men kan du få tag på en begagnad så kan du köpa en ny nål, gärna då 1042'an som är riktigt bra.

Övriga rekommendationer jag har är Audio Technica AT95 (riktigt prisvärd) och Denon's pickuper, har bara lyssnat lite på DL-160 och jag har inget ont att säga om den.

Har du nått Separat RIAA steg?

Postad 06 February 2008 - 18:47

Druttaluring
  • Druttaluring
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Va faktist inne på vinylbutiken o tittade på just Audio Technica..Den verkade ju vara väldigt prisvärd..De e väl i dom prisklasserna ja tänkt med..Nån hundring till går väl an, men vill inte lägga ner för mycket..Tänkte ja skulle statsa på nåt schysst riaa steg sen oxå..Just nu kör ja signalen in i min gamla yamaha förstärkare..Sen via tape out till min Bladelius..mycke meck, men de funkar iaf :) Har kollat en del på Pro-Jects olika riaa steg..Så de blir nog nåt av dom sen..

Postad 06 May 2009 - 15:53

Raphael Mabo
  • Raphael Mabo
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Audio Technika AT95 är ett utmärkt val för svängigt, rytmiskt och musikaliskt ljud.
Inte det sista ordet i detaljupplösning och stereoperspektiv, men det svänger skönt och gör det roligt att lyssna. Bra bas!

Ett annat alternativ för liknande pengar som AT95:an är Sumiko Oyster. Denna har fin upplösning för pengarna, lite mer detaljer än AT95:an och väldigt allround, men inte lika mycket party.

Goldring Elektra ligger också den är prisklassen, med ett rytmiskt och dynamiskt trevligt ljud.

Goldrings nya 2x00-serie är fin, men ligger något högre i pris. Goldring 2100 har mer detaljupplösning och precision än AT95:an, samtidigt som den inte är lika förlåtande att lyssna på. Alltså den är något mer analytisk, men ändå med fint bett och rappt ljud. Ligger strax över tusenlappen.

Denon DL-110 för knappa tusenlappen gräver djupt i basen och forsar fram fint på klubbmusik, men jag tycker nog att AT95:an är mer prisvärd.

Grado är big, bold, beautiful med ett varmt, trevligt ljud där musiken målas i stora penseldrag. Mer arena-rock, singer/songwriter än klubbmusik.

Ortofon har ju sin 2M Red också för runt tusenlappen. Luftig och välbalanserat, men inte så rappt. 2M Blue för runt 1 800 kr svänger mer.

SME-armen klarar det mesta. ;)

Thorens har ett fint RIAA-steg för en 1 500 kr. Musikaliskt, öppet och levande ljud. Bra och sund konstruktion, hög kvalitet.

Redigerat av Raphael Mabo, 08 May 2009 - 13:07.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.