Men kollar man så verkar det vara ganska schyssta grejer?
Förstår att det säkert skiljer sig från modell till modell, men om man ser generellt?
/Jocce
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 06 February 2008 - 20:03
Är ganska "ny" på detta område, men jag har alltid gjort en assosation till att Onkyo är ett "Budgetmärke"?
Men kollar man så verkar det vara ganska schyssta grejer? Förstår att det säkert skiljer sig från modell till modell, men om man ser generellt? /Jocce Postad 07 February 2008 - 14:05
Onkyo generellt är bra på bra musikkljud, eller ljudet överlag.
Dåliga på effekt/ström = kubmätningar. Gör minst lika bra receivers som de flesta andra, kvalitetsmässigt. För tillfället är först med det senaste på de billigaste maskinerna. Detta gör att dom är mycket populära och då säljs det mycket och fler fel kommer i solen. Kan även ha att göra med en kombination av detta och att flera av de nya "teknikerna" är så nya, barnsjukdomar. Vet inte hur ljudet är i dessa nya maskiner personligen, har bara lyssnat lite lätt i en butik. Många verkar nöjda och en del verkar tycka att musikljudet är "sådär". Gemensam nämnare med alla moderna receivers är att man måste justera länge och noga innan man kan bedöma ljudet rättvist. Det är en sju****s massa inställningar som bör göras. Postad 07 February 2008 - 19:28
Tack för svaret! Ang inställningarna så kommer man väl ganska långt om den har autokalibrering? /Jocce Postad 08 February 2008 - 01:06
En bit, och där har du problemet.
Gillar du inte vad maskinen vaskar fram åt dig, så är det mer eller mindre inställningar, manuella eller automatiska, på olika modeller och även andra märken. Vissa av dessa med Audyssey REQ ställer in och sedan låser den fast vid sin kalibrering och inget eller nästan inget går att ändra. Då får man välja antingen att köra så, eller skippa köra kalibrerat. De bästa har mycket avancerade inställningar. Först en kalibrering, sedan manuellt mickel med den hur mycket som helst. Tills man träffar rätt. Pioneers MCACC i alla versioner för exempel. Sen kan man köra med sub, utan sub eller både stor-frontar och sub. Köra med processorerna påslagna eller "pure direct" eller liknande. Tonkontroller inkopplade och justerbara, eller urkopplade. Huyr mycket som helst alltså. Postad 08 February 2008 - 08:51
har också asocierat onkyo med lite mer "budget" tidigare men t.ex. 605an och 805an e ju skitbra stärkare. Blir en 805a så fort lönen kommit
Postad 08 February 2008 - 10:31
Kanske ni är för unga?
Onkyo var i alla fall tidigare kända för att göra kvalitetsprodukter, se bara på deras Integra och Grand Integra serier osv. Postad 08 February 2008 - 18:33
Onkyo 905 har fått mkt bra recensioner. Med audessey kalibering samma som Denon fast till ett bättre pris.
Ljudmässigt låter den mkt bra både för musik och film vilket bla Pionner är mkt sämre på. Effektmässigt så ger den bra dynamik när dom mätte den i olika tester Bla i WSR. Tror det blir en sådan i framtiden för min del. Bättre än Denon Postad 08 February 2008 - 18:56
905:an har fått kanonrecensioner likaså 875:an. Suveräna komponenter både på ljudsidan (A/D och D/A omvandlare) och bildsidan (HQV).
Postad 08 February 2008 - 23:50
Hade en Denon AVR 1804 innan o tyckte den var hyfsat bra i detaljer men lite klen i mellanregistret o basen lät *dunkig* trodde länge att tja det blir väl inte bättre om man kör receiver. Ofta suttit o tänkt..undrar hur ljudet blir med en annan kraftigare..stärkare?? Men sen var jag på biohemmamässa i malmö(2007) och väl där så fattade jag att ajaj måste byta stärkare
OBS blev medlem på denna *braiga* site idag o vill tacka alla medlemmar för alla *braiga* kommentarer.. utan Er hade jag fortfarande suttit *där* o drömt om bättre stärkare Jag är så supernöjd så jag ligger antagligen o ler i sömnen med Postad 09 February 2008 - 00:36
Jag håller inte med. Jag lyssnade på de flesta olika apparaterna av de flesta märkena med samma högtalare och samma musikstycke, en Pioneer lät (klart) bäst. Det var en av de billigare av modellerna (en modell äldre serien) och den lät klart mer levande och mer dynamisk i mellanregistret osv. Mycket märkligt men så upplevde jag det. Det stog mellan Pioneer och Onkyo iaf, så mycket kan jag gå med på, och ska man blanda in bild-finesser och annat så kanske utgången hade blivit annorlunda. Speciellt mot denna enda (halv-budget) Pioneer av det "gamla gardet" i butiken. HQV och DACar är säkert bra eller bättre men Audyssey ger jag inte mycket för. Gick själv på en större modell av Pioneers förra serie (AX2-AS) för att jag upplever dom nya som panik-utkrystade och lite so-so, och för att jag fick ett bra pris på den, och jag kan lugnt utlova både exeptionellt bra ljud och bra bild genom AX2-AS iaf. Det står jag för. Fjärren kunde varit bättre, eller åtminstone belyst men det är väl allt som är ens lite negativt. Och så OSDn då, men vad nytta en snygg sådan gör är väl diskutabelt. Huvudsaken är att alla blir nöjda, man kan ju inte ha alla modeller samtidigt, man måste tyvärr välja ps: Och välkommen i gänget, Highlander1100! Redigerat av Unregisteredb38af287, 09 February 2008 - 00:38. Postad 10 February 2008 - 15:35
Onkyo är ett anrikt märke och har alltid legat i framkant med ny teknik och tillverkat tunga (dyra) förstärkare/recievers. Något "Budgetmärke" har det aldrig varit (enligt mig). Jag är såpass gammal att jag kommer ihåg när de lanserade de första (svindyra) THX-certifierade förstärkarna. Läs lite om Onkyos historia Här 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |