Jag kan bara instämma med s.m.f. om att DLS är en riktigt bra och neutral högtalare som imponerade på mig då jag lyssnade på dem på HIFI-mässan i Malmö i höstas. Kommer dock inte ihåg om det var R55 eller R66 som demades. (Tror det var den mindre R55, för jag har för mig att priset låg precis under 10k…) I alla fall verkar det vara väldigt likt ljud i de båda, om man läser tester t.ex. testet som s.m.f. bifogade en länk till. Vilken elektronik som den demades med, minns jag inte dock… Det stämmer säkert med s.m.f:s upppfattning om att de behöver finare/dyrare elektronik, (vilket iofs alla högtalare vinner på…).
Sedan kan jag även rekommendera mina egna MA RS8:or, vilka jag biampat för att få ett mer kontrollerat ljud ur. Men de är väldigt allaround och fixar väldigt olika musikstilar, samt funkar utmärkt till film också. RS6:orna var iofs väldigt lika i ljudet, men 8:orna var snäppet bättre på allt tyckte jag. Så prova på att lyssna på båda, (helst låna hem såklart…) för att bilda dig en egen uppfattning. Jag vet att det råder väldigt delade uppfattningar om MA RS6/8 är något att ha eller ej, men det går inte att förneka att de levererar mycket bas för sin lilla storlek och att finishen är oerhört fin. Finishen/fanéren är sannerligen i toppklass, (åtminstånde om man jämför i prisklassen…)
Jag jämförde mot bl.a. Audiovector K-serien som inte alls föll mig i smaken. Oerhört rent ljud, men alledes för tunnt i botten… Var tvungen att gå upp 10k till ur Audiovectors sortiment för att känna att det blev bättre. Men hade jag haft pengarna idag så hade bl.a. den nya S3-serien varit mycket intressant. Imponerade också stort på mig när jag hörde dem på mässan. Fast hur de hade låtit hemma är ju såklart en helt annan sak…

DLS hade jag tyvärr inte som ett alternativ när jag letade för två år sedan. Men kräver de så tung och dyr elektronik så hade de nog gått bort ändå, efterom jag driver dem med en receiver…
Thomas
Redigerat av Thomas S., 07 February 2008 - 01:50.