Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med högtalarval 10-15k

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 February 2008 - 20:51

Unregisteredc76b79e2
  • Unregisteredc76b79e2
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Ska byta ut hela min stereo som är gammal och rätt tråkig och jag behöver hjälp med vilka högtalare jag ska välja.

Vad som önskas:

-Golvare
-Inte för stora
-Ska användas för alla (ej klassiskt) musiktyper samt film
-Såpass lättdrivna att det inte behövs en monsterförstärkare för att det ska låta bra

Har funderat på:
-Monitor Audio RS6/RS8
-KEF IQ7
-Audiovector K3 Signature
-Acoustic Energy Linear Three

Har inte haft möjlighet att lyssna något än men jag tänkte höra med er vad ni har för erfarenheter av dessa eller om ni har några andra tips i prisklassen?

Kommer antagligen att enbart bli tvåkanalsanläggning och jag har kollat på Marantz Pm7001 som förstärkare.

Postad 06 February 2008 - 22:04

Kennethi
  • Kennethi
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Hej!
Lånade hem ett par monitor audio rs6.
De va inget för mig, men kanske rs8:orna låter bättre.
Men du kanske tycker om dom.
Dom andra högtalarna som du nämner har jag inte provlyssna någon gång, så de är kanske bra grejor.
Tycker du inte ska missa och lyssna på Heco Celan 700 eller 800.

Hopps du hittar nått du gillar.
MVH

Postad 06 February 2008 - 22:50

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0
Jag tipsar om Focal 816V som uppfyller dina krav och passar all musik (i mina öron).
Jag ägde förut ett par AV K3 Signature och i jämförelse mot Focal 816v så fixar K3'orna inte komplex musik direkt bra, gles aukustikt musik funkar jättebra men när man spelade lite mer komplex musik (t.ex hårdrock, stora orkestrar osv) så hade dom svårt att hålla ihop allt, Focalena fixade detta utmärkt, dom är väldigt allround vilket jag uppskattar som spelar all typ av musik.

KEF IQ7 och Acoustic Energy Linear Three har jag inget erfarenhet av, MA RS6 måste nog vara den sämsta "riktiga" högtalaren jag hört, väldigt dov, grötig och saknade helt mellanregister.

Redigerat av Ar@b, 06 February 2008 - 22:52.

Postad 06 February 2008 - 23:01

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

• 667 inlägg
  • 0
Nu har du visserligen inte den som alternativ, men jag kan ändå inte låta bli då jag upplever den som rikigt prisvärd, dls r66.
https://www.prisjakt...ukt.php?p=86745

Spelar själv på likadana och är förbluffande nöjd, hade nog ganska svårt med dls i början, alltså tills jag fick höra dom. Kan prestera från medelmåttigt till ruggigt bra om man ägnar inställningar och placering lite tid.

Bild och ljud jämförde ju faktiskt mot just audiovector k3 signature. Vad som sades i jämförelse mot just den var att diskanten är fullt i klass med k3 sign och att basen var några strå vassare.

testen hittar du här
http://www.bildochlj...611&testid=2883

Nackdelen enligt dom var att den "skrattar" åt förstärkare under 10k

själv spelar jag på denon avr 4308 bi ampat och tycker det fungerar ypperligt. Faktum är att även min förra av3 1908 fungerade, men med den var det ett måste att bi ampa för att få till det.

Postad 07 February 2008 - 01:44

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Jag kan bara instämma med s.m.f. om att DLS är en riktigt bra och neutral högtalare som imponerade på mig då jag lyssnade på dem på HIFI-mässan i Malmö i höstas. Kommer dock inte ihåg om det var R55 eller R66 som demades. (Tror det var den mindre R55, för jag har för mig att priset låg precis under 10k…) I alla fall verkar det vara väldigt likt ljud i de båda, om man läser tester t.ex. testet som s.m.f. bifogade en länk till. Vilken elektronik som den demades med, minns jag inte dock… Det stämmer säkert med s.m.f:s upppfattning om att de behöver finare/dyrare elektronik, (vilket iofs alla högtalare vinner på…).

Sedan kan jag även rekommendera mina egna MA RS8:or, vilka jag biampat för att få ett mer kontrollerat ljud ur. Men de är väldigt allaround och fixar väldigt olika musikstilar, samt funkar utmärkt till film också. RS6:orna var iofs väldigt lika i ljudet, men 8:orna var snäppet bättre på allt tyckte jag. Så prova på att lyssna på båda, (helst låna hem såklart…) för att bilda dig en egen uppfattning. Jag vet att det råder väldigt delade uppfattningar om MA RS6/8 är något att ha eller ej, men det går inte att förneka att de levererar mycket bas för sin lilla storlek och att finishen är oerhört fin. Finishen/fanéren är sannerligen i toppklass, (åtminstånde om man jämför i prisklassen…) :)

Jag jämförde mot bl.a. Audiovector K-serien som inte alls föll mig i smaken. Oerhört rent ljud, men alledes för tunnt i botten… Var tvungen att gå upp 10k till ur Audiovectors sortiment för att känna att det blev bättre. Men hade jag haft pengarna idag så hade bl.a. den nya S3-serien varit mycket intressant. Imponerade också stort på mig när jag hörde dem på mässan. Fast hur de hade låtit hemma är ju såklart en helt annan sak… :blink: DLS hade jag tyvärr inte som ett alternativ när jag letade för två år sedan. Men kräver de så tung och dyr elektronik så hade de nog gått bort ändå, efterom jag driver dem med en receiver… :rolleyes:

Thomas

Redigerat av Thomas S., 07 February 2008 - 01:50.

Postad 07 February 2008 - 08:42

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Spontant är det rätt olika ljudideal på de burkar du kikar på. Lägger du till tex Dynaudio så har du hela spektrat. Du kommer säkert då du lyssnar själv inse hur olika märkena låter och att det därför är ganska svårt att föreslå utan att veta dina ljudideal. Inga av hifiklubbens märken som lockar?

Postad 07 February 2008 - 14:14

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
De här är bland det bästa du kan hitta under 20kkr:

Postad 07 February 2008 - 14:22

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
Jag skulle också rekommendera Focal 816V eller kanske t.o.m. den större 826V. Jag äger stativaren 806V och den är helt underbar som musikförmedlare, men att golvarna dessutom briljerar till film! !

Redigerat av Graziano, 07 February 2008 - 14:27.

Postad 07 February 2008 - 14:28

Slater
  • Slater
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Jag rekommenderar dig att lyssna på B&W DM683 med Cambridge Audio Azur 540r v3 eller 640r. Du kan läsa här "Min Ljudresa", om när jag gjorde mitt val.

Postad 07 February 2008 - 14:28

global
  • global
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0
Skulle nog titta på Monitor audio då de låter mycket bra tillsammans med Marantz Rs8orna låter kanon men om du vill chansa lite så skulle jag rekommendera stativaren i guld serien gs10 då den är bättre på allt förutom djupbas.

Postad 07 February 2008 - 14:39

Unregisteredd295e7f6
  • Unregisteredd295e7f6
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Jag har rs8. De lät lite basfattiga i min gamla lägenhet konstigt nog, men i min nya lägenhet ger de massor med bas. Ljudet oavsätt högtalare kan påverkas mycket beroende på rummet de står i och placeringen. När det gäller de här pengarna så tycker jag du skall låna hem ett par rs8 och lyssna innan du köper. Jag är mycket nöjd med mina.

/Thomas

Postad 08 February 2008 - 11:47

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Jag skulle ha valt dessa: http://www.hifihuset...rbild_rvx54.jpg
Klipsch RVX 54

Kostar ganska precis 15.000 för ett par, går säkert pruta på hifihuset också.
Dom uppfyller dina krav iaf. Lättdrivna, en otrolig spelglädje, snygga i framförallt svart färg, kompakta men ändå med stort ljud. Snabb och härlig bas med 4 baselement på 5,25" och RF35ans diskant. Synd att inte fler har fått upp ögonen/öronen för dessa högtalare.

Postad 08 February 2008 - 12:36

Fnoord
  • Fnoord
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
kolla in heco celan en väldigt trevilig högtalare eller B&W CM7 som jag tycker är klart bätre en 600 serien

Postad 08 February 2008 - 22:56

halo0309
  • halo0309
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Var kan man köpa & lyssna B&W's CM serie? Jag har inte sett dem på Hifi Klubben - endast på B&W's hemsida ... Men jag är lite lagom halvblind också ... :)

Tack!

Postad 08 February 2008 - 23:38

Kennethi
  • Kennethi
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat på CM serien på HIFI-klubben i Sundsvall i varje fall.

Postad 09 February 2008 - 14:10

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Finns i Malmö också. Tror t.o.m. att båda butikerna demar dem om jag minns rätt…

Var bor du halo0309? Kanske någon som vet svaret på din närmsta klubben butik…

/T

Postad 09 February 2008 - 19:58

halo0309
  • halo0309
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Bor i Uppsala - HiFi klubbens säljare har hittills inte imponerat på mig ... synd då jag länge velat köpa B&W men aldrig gjort det pga av (brist på) bemötande och kunnande(?)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.