Jag kommer i väntan på min projektor att köpa en ny dvd med hdmi, koppla till en Apple Cinema med en dvi-adapter. Men hur ska jag få ut mest av ljudet? Min nuvarande dvd har coax/optisk ljudutgång, men T743'an visar inte DTS eller DD, utan stereo/ProLogic. Vad är fel?
Hur får jag ut det mesta av min förstärkare?
Postad 06 February 2008 - 23:40
Jag kommer i väntan på min projektor att köpa en ny dvd med hdmi, koppla till en Apple Cinema med en dvi-adapter. Men hur ska jag få ut mest av ljudet? Min nuvarande dvd har coax/optisk ljudutgång, men T743'an visar inte DTS eller DD, utan stereo/ProLogic. Vad är fel?
Postad 07 February 2008 - 21:01
Inte för att jag vet hur just NAD funkar, men detta låter som typiska frågor en manual kan besvara...
Vad gäller ljudet behövs också mer info. Är det en skiva med ett DD/dts-spår du spelar? Har du valt DD/dts-spåret i skivmenyn? Är spelaren figgad att skicka det som bitstream eller PCM? Har ingången stöd för det valda formatet? Frågor, frågor...
Postad 08 February 2008 - 09:16
Jag har lite problem att komma överens med inställningsdelen av min Nad T743. Den vill inte visa bild och ljud samtidigt, trots att jag tagit bort alla 'presets' så vill den gärna kombinera Video # med Audio #. Mao får jag själv inte välja Video 4 och Audio 2 tex... Hur löser jag detta? Något som gör det ännu svårare är att det bara finns två bildutgångar där den visar osd, vilket är ett krav om man ska komma åt de mer avancerade inställningarna. Men då kan jag inte lyssna på ljudet, utan får ställa in via osd först och sedan byta ingång och lyssna.
Hej, jag har väl ingen lösning direkt på ditt problem med bild & ljud samtidigt, jag hänger inte riktigt med hur du menar. Alltså att du kan inte ändra på inställningarna i input settings verkar ju konstigt, har det alltid varit så?
Med någon knappkombination ska man kunna "reset:a" receivern, kanske vore något att testa (kommer själv inte ihåg vilka knappar).
Men delen där T743'an inte visar DTS eller DD känner jag igen
När jag skulle se en DVD med DTS eller DD så funkade allt från början perfekt (kör med optisk mellan DVD & receiver), men sen började det som du säger stå STEREO istället och då kom ju inget ljud alls =(
Jag lämnade in min (T753) på rep. och det var så att det fanns en glapp kontakt på OSD board'en.
Så nu funkar det prima. Hoppas det löser sig för dig!
/Fredrik
Redigerat av Unregistered1919ead0, 08 February 2008 - 09:17.
Postad 08 February 2008 - 12:57
Inte så mycket tålamod heller...
Nej, det blir ju så när man har högtalare för 15000.- som bara står och väntar på att förstärkaren ska fungera. Man blir lite otålig
RTFM?
Inte för att jag vet hur just NAD funkar, men detta låter som typiska frågor en manual kan besvara...
Vad gäller ljudet behövs också mer info. Är det en skiva med ett DD/dts-spår du spelar? Har du valt DD/dts-spåret i skivmenyn? Är spelaren figgad att skicka det som bitstream eller PCM? Har ingången stöd för det valda formatet? Frågor, frågor...
Har läst manualen om och om igen. Nu plingade det till i bakhuvudet - på en skiva så var "Dolby Stereo" det enda som gav något ljud, när jag valde DTS eller DD5.1 så kom inget ljud alls. Är det helt enkelt dvd'n som saknar dekoder för det? Borde inte förstärkaren koda av en coaxial signal till DTS/DD5.1?
Hej, jag har väl ingen lösning direkt på ditt problem med bild & ljud samtidigt, jag hänger inte riktigt med hur du menar. Alltså att du kan inte ändra på inställningarna i input settings verkar ju konstigt, har det alltid varit så?
Med någon knappkombination ska man kunna "reset:a" receivern, kanske vore något att testa (kommer själv inte ihåg vilka knappar).
Men delen där T743'an inte visar DTS eller DD känner jag igenhar haft det problemet själv.
När jag skulle se en DVD med DTS eller DD så funkade allt från början perfekt (kör med optisk mellan DVD & receiver), men sen började det som du säger stå STEREO istället och då kom ju inget ljud alls =(
Jag lämnade in min (T753) på rep. och det var så att det fanns en glapp kontakt på OSD board'en.
Ska testa vidare, men jag tror inte det är så illa...
Postad 10 February 2008 - 00:17
Postad 11 February 2008 - 07:58
Postad 11 February 2008 - 08:07
Du måste associera din digitalingång till rätt källa (t.ex DVD)
Dyrare dvd hjälper inte, du kan handla en på netto om du vill. Du måste ställa in förstärkaren, den är fkatiskt inte utrustad med egen hjärna tyvärr.
Postad 11 February 2008 - 08:19
Postad 26 February 2008 - 00:36
Postad 26 February 2008 - 08:25
Postad 26 February 2008 - 10:36
Gäller det både DTS och DD5.1? Både optisk och coaxial?
Postad 26 February 2008 - 11:10
Ingen aning. Har letat efter inställningar på dvd'n, men det är bara titelmenyn på filmen man kommer till.
Gäller det både DTS och DD5.1? Både optisk och coaxial?
ta ur skivan
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
27 bilder
18 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?