Gå över till Canal Digital till sommaren - val av lösning för HD
27 svar till detta ämne
Postad 07 February 2008 - 16:45
lajbanson
-
lajbanson
-
Användare
-
-
246 inlägg
Det börjar bli dags att planera inför övergången till Canal Digital innan sommaren. Sitter idag med en Topfield PVRt med 320 Gb HD. Har även iptv via viasat som vi blev pålurade av en "kreativ" säljare hos bredbandsbolatet (suck!). Vi tittar idag mest på serier och PVR funktionen används flitigt (kan man leva utan PVR?)...
Anledningen till övergången är dels för att ta del av sportutbudet i HD och dels för att få tillgång till säsongskortet (framförallt ishockeyn) som CD har ensamrätt på. Nu när tv3 huserar även hos CD så finns det inga argument kvar längre (knappt iallafall) att ligga kvar på marknätet. Iptv abonnemanget vill jag bara bli av med (Viasat) eftersom det kostar mycket mer än det smakar (de bästa Champions League matcherna ändå går på 6an normalt) och filmerna på tv1000 kan jag inte ta del av då det inte finns möjlighet till PVR.
Jag vill ha kvar PVR funktionen med möjligheten att spela in i huvudsak tvserier (all sport ser man ju i direktsändning) men en och annan film lär väl också bli "bandad" då man i princip tvingas på filmpaketet när man önskar ha säsongskortet. Dualtuner är också att föredra.
Topfield boxen har levererat godkänd kvalitet (spelar in det mesta i bra kvalitet även om den kan tappa en inspelning då och då speciellt vid övergång sommartid/vintertid, dock SD, kan kopplas till pc, dock enbart via USB och så klart fungerar den bara för marknätet).
Budgeten är låg och jag vill åstadkomma så mycket som möjligt med så små medel som möjligt ;-) Har dock inga problem att investera det som krävs i "rätt" utrustning. (gav 4500 för Topfielden via import från Tyskland när det begav sig).
Några konkreta frågor:
1. Kan man gå på en combobox för att själv skaffa en HD box? (har redan en combobox sedan en säsong för ett par år sedan med CD)
2. Kan man köpa en begagnad CD HD box och använda dess serienummer för at importera i en Vantage/reelbox/htpc/whatever?
3. Är CDs egen PVR värd att lägga slantarna på nu?
4. Finns det några andra alternativ för att på ett lagligt sätt få tillgång till PVR funktionalitet och en stabil HD mottagare?
5. Släpps det några andra intressanta alternativ innan sommaren (kommer CD ha någon förmånlig ?
Jag vill ha den nya lösningen på plats så att jag kan följa EM i HD, dvs juni.
6. När måste jag beställa prylarna för att ha dem "rullande" till EM?
Status just nu är att CDs egen PVR toppar listan, men det känns på inget sätt som en slutgiltig eller klockren lösning...
Postad 07 February 2008 - 21:04
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Väntar på min PVR HD CD box och anledningen till den istället för annan mottagar, som t ex Topfield TF7700HDPVR är först och främst att CD mottagaren kan spela in textningen på filmer och att, visst kan man köpa en begandad box för serienumrets skull och då använda annan mottagare, men hur länge dröjer det tills CD parar kort och mottagare?
Redigerat av ruva, 08 February 2008 - 21:13.
Postad 07 February 2008 - 22:06
Mich
-
Mich
-
Forumräv
-
-
610 inlägg
Med twin tuner finns det bara två alternativ, som jag vet om:
- CDs egna box
- Topfield TF7700HDPVR
Tror ingen av dom är bra, ännu.
PS. Vet inte varför du skriver om serienummer, du kanske blandar ihop med Viasat.
//Michael
Postad 07 February 2008 - 22:45
lajbanson
-
lajbanson
-
Användare
-
-
246 inlägg
Tack för svaren!
Ja, angående serienummer så kan jag helt klart ha fått det om bakfoten...
Bara två som har twin tuner så långt, ok. Topfield ser ut att ha ett litet register precis som CDs egna ;-) Jag antar att det fortsätter att hända saker på STB marknaden under våren och med nya firmwares för existerande mottagare. Jag har ju kommit att trivas med min Topfield, men 7700 verkar skilja sig ganska mycket från 5xxx serien och verkar ha nått i princip samma mognadsgrad som CDs, eller?
Tja, vi får se var jag landar...
Postad 08 February 2008 - 12:30
Mich
-
Mich
-
Forumräv
-
-
610 inlägg
Angående CDs box så vet jag (nästan) inget om den, men det finns en tråd om den. Jag håller mig borta i från operatörsboxar, de brukar ha konstiga finesser/låsningar.
Har faktiskt köpt en 7700HDa. Kör inte på riktigt med den ännu, ligger kvar med min 4000CoCI i väntan på nästa fw till 7700HD. Så jag kan inte säga så mycket om stabiliteten om den. En sak som var en besvikelse för mig, är att det går inte att spela rec filer från gamla toppy i den. Jag trodde det, hade varit mycket trevligt för gamla Toppy användare. Vi får hoppas att dom fixar det (och även råa ts filer), annars får man fixa själv. Den har en USB host kontakt på fronten (för USB-pinne eller hdd), trevligt! Den har tyvärr inte stöd för TAP (eller liknande) och det kommer troligtvis inte komma, så som jag förstått det.
//Michael
Postad 08 February 2008 - 14:49
Unregistered86d65e0e
-
Unregistered86d65e0e
-
Användare
-
-
224 inlägg
Med twin tuner finns det bara två alternativ, som jag vet om: - CDs egna box - Topfield TF7700HDPVR
Tror ingen av dom är bra, ännu.
PS. Vet inte varför du skriver om serienummer, du kanske blandar ihop med Viasat.
//Michael
Det finns flera. Den her synes jeg er svært interessant: Technisat DigiCorder HD S2
Postad 08 February 2008 - 16:04
Mich
-
Mich
-
Forumräv
-
-
610 inlägg
Det finns flera. Den her synes jeg er svært interessant: Technisat DigiCorder HD S2
Tack, den kände jag inte till. Noterade dock att den inte är en riktig twin tuner. Den har bara en HD kompatibel tuner, medans båda kan hantera SD. Mycket märkligt varför man gjort så. Plus för CONAX och den låga standby förbrukningen. //Michael
Postad 08 February 2008 - 16:19
Unregisteredce27a3d9
-
Unregisteredce27a3d9
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Det börjar bli dags att planera inför övergången till Canal Digital innan sommaren. Sitter idag med en Topfield PVRt med 320 Gb HD. Har även iptv via viasat som vi blev pålurade av en "kreativ" säljare hos bredbandsbolatet (suck!). Vi tittar idag mest på serier och PVR funktionen används flitigt (kan man leva utan PVR?)...
Anledningen till övergången är dels för att ta del av sportutbudet i HD och dels för att få tillgång till säsongskortet (framförallt ishockeyn) som CD har ensamrätt på. Nu när tv3 huserar även hos CD så finns det inga argument kvar längre (knappt iallafall) att ligga kvar på marknätet. Iptv abonnemanget vill jag bara bli av med (Viasat) eftersom det kostar mycket mer än det smakar (de bästa Champions League matcherna ändå går på 6an normalt) och filmerna på tv1000 kan jag inte ta del av då det inte finns möjlighet till PVR.
Jag vill ha kvar PVR funktionen med möjligheten att spela in i huvudsak tvserier (all sport ser man ju i direktsändning) men en och annan film lär väl också bli "bandad" då man i princip tvingas på filmpaketet när man önskar ha säsongskortet. Dualtuner är också att föredra.
Topfield boxen har levererat godkänd kvalitet (spelar in det mesta i bra kvalitet även om den kan tappa en inspelning då och då speciellt vid övergång sommartid/vintertid, dock SD, kan kopplas till pc, dock enbart via USB och så klart fungerar den bara för marknätet).
Budgeten är låg och jag vill åstadkomma så mycket som möjligt med så små medel som möjligt ;-) Har dock inga problem att investera det som krävs i "rätt" utrustning. (gav 4500 för Topfielden via import från Tyskland när det begav sig).
Några konkreta frågor: 1. Kan man gå på en combobox för att själv skaffa en HD box? (har redan en combobox sedan en säsong för ett par år sedan med CD) 2. Kan man köpa en begagnad CD HD box och använda dess serienummer för at importera i en Vantage/reelbox/htpc/whatever? 5. Släpps det några andra intressanta alternativ innan sommaren (kommer CD ha någon förmånlig ?
Du skulle ju kunna starta upp gammalt abb med comboboxen o sen själv skaffa en HD-Box, sen kan man länka om kortet så det matchar den nya boxens serienr. Kan tyvärr inte alla detaljerna där och ibland är det noga att boxen är godkänd av CD (står lista på "boxguiden" på hemsidan) tror dock inte det är så många HDPVR boxar med där förutom den egna =( Boxens serienr måste som bekant vara länkat till kortet som används. Kanske värt ett samtal till tekniklinan på kundservice, tveksamt om de kan ngt om vantage/reelbox etc dock. Är lite förändringar nu iomed att tv3 ingår, kan inte svara på det men det kan vara värt att vänta en månad eller två. Fotbollen börjar ju som sagt inte förräns till sommarn och CD har rättigheter på HDTV där. Mvh Tomas
Postad 10 February 2008 - 13:28
kenta2
-
kenta2
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Hej,
Jämför inte Viasats NDS lösning med CDs Conax-lösning. Att hårdkoda box och kort med varandra görs hos Viasat. CDs pairing kodas med boxtyper.
Av egen erfarenhet så kan man göra följande:
Ta abonnemang med box som passar dig. Du får boxen och säkrar att det funkar med ditt kort. Skaffa Cardsplitter. Det funkar numera bra med de flesta boxar (även CDs HD-boxar ihop med CDs Combobox från senaste SW). Kör du annan box med CA-modul så brukar det funka bra med Cardsplitter.
I den mån du har CDs HDTV box samt CDs Combobox och det inte funkar ihop så gör du följande; ring kundtjänst och säg att du har din gamla Combobox i annat rum och vill titta även där, men att det räcker att du flyttar kortet. Det är Ok och en liten stund senare funkar det att flytta kortet mellan dessa boxtyper (enskilda boxar håller de inte reda på).
Jag kör Nokia 9902, CDs Combobox och CDs HDTV-box i total harmoni utan några problem alls ihop med Cardsplitter.
Det är alltså enklare än det ibland framhålls på detta forum.
Postad 10 February 2008 - 14:19
lajbanson
-
lajbanson
-
Användare
-
-
246 inlägg
Kenta2, bra inlägg! Låter som att det vettigaste för mig jut nu är att se till att damma av gamla gamla comboboxen och beställa en HD box från CD samt sedan göra som du gör genom att beställa "flytt av kort mellan boxarna" som aktiverar kortet för bägge boxtyperna. Sedan kan jag med hjälp av en cardsplitter dela på kortet mellan boxarna och även när jag så vill koppla på en Topfield PVR om jag skulle vilja. Det låter bra i mina öron!
Återstår bara då att hålla sig lite kall och avvakta in en bra deal från CD. Jag vill ha CD till sommaren så det finns fortfarande lite tid att vänta och se var erbjudanden landar. Någon har väl redan fått CDs HD PVR subventionerad med 1k - något vi kan få se lite mer allmänt spritt under våren kanske? Hade CDs HD box utan PVR gått för 500 kr eller gratis hade jag tagit den på en gång tror jag...
Postad 11 February 2008 - 21:54
Unregistereda40b8a00
-
Unregistereda40b8a00
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Har Canal Digital TV6? Det går ju en del matcher där.
Nackdeleen med CD är ju att dom knappast lär visa hockey VM i HD.
Postad 11 February 2008 - 23:01
Unregistered86d65e0e
-
Unregistered86d65e0e
-
Användare
-
-
224 inlägg
Det finns flera. Den her synes jeg er svært interessant: Technisat DigiCorder HD S2 Tack, den kände jag inte till. Noterade dock att den inte är en riktig twin tuner. Den har bara en HD kompatibel tuner, medans båda kan hantera SD. Mycket märkligt varför man gjort så. Plus för CONAX och den låga standby förbrukningen.
//Michael
Nei, det du skriver stemmer ikke. Den har twin-tuner hvor begge tunerene er båda SD og HD.
Postad 11 February 2008 - 23:07
Foppa21
-
Foppa21
-
Användare
-
-
233 inlägg
Nackdeleen med CD är ju att dom knappast lär visa hockey VM i HD.
Nej canal digital har inte 6:an. Men den sänds okodad genom marksänd digital tv
Postad 12 February 2008 - 06:28
Unregistereda40b8a00
-
Unregistereda40b8a00
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Nackdeleen med CD är ju att dom knappast lär visa hockey VM i HD. Nej canal digital har inte 6:an. Men den sänds okodad genom marksänd digital tv
Men om man som jag bor i hyreshus, då "kan" man inte ta emot marksänd digital tv? Såvida man inte har tänkt stoppa upp en egen tv antenn alltså. Jag kanske bör tillägga att vi bara kommer att ha tillgång till Kanal 1, TV2, TV4 osv i vårat ComHem nät f.r.o.m. april 2008. Förresten, är det inte konstigt att CD inte har TV6 när dom har TV3?
Redigerat av Unregistereda40b8a00, 12 February 2008 - 06:34.
Postad 12 February 2008 - 11:46
lajbanson
-
lajbanson
-
Användare
-
-
246 inlägg
I couldn't care less about hockey vm i HD. (i princip, nja det vore kanske gött ;-) Det jag efterfrågar är Fotbolls EM och OS i sommar i HD. 6an tar jag via marknätet om jag vill se CL fotboll. CD är det jag är intresserad av, inte Viasat, så det får ni gärna diskutera/sälja någon annanstans;-)
För den totala sportnörden tillika tekniknörden kommer inget annat duga än dubbla HD abonnemang - Viasat plus CD, men kostnaden för ett sådant paket vill jag inte ens ta i. Det känns som min "smärtgräns" är passerad för länge sen med ett sådant upplägg - då känns det nog bättre att betala per visning istället, Ondemand.
Technisatboxen åker in på listan om den har twintuner båda för HD tillsammans med de andra.
Postad 12 February 2008 - 13:04
DigiMannen
-
DigiMannen
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Vad är det för box man får om man får för 1495:- om man beställer HD paketet?
Jag har sökt info men inte lyckats hitta något vettigt.
Postad 12 February 2008 - 14:03
Unregisteredc4a90337
-
Unregisteredc4a90337
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Vad är det för box man får om man får för 1495:- om man beställer HD paketet? Jag har sökt info men inte lyckats hitta något vettigt.
Det skall vara HD-boxen utan PVR-funktion. http://www.canaldigi...te____9401.aspx
Postad 12 February 2008 - 18:03
DigiMannen
-
DigiMannen
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Vad är det för box man får om man får för 1495:- om man beställer HD paketet? Jag har sökt info men inte lyckats hitta något vettigt. Det skall vara HD-boxen utan PVR-funktion.
http://www.canaldigi...te____9401.aspx
Jo, där var det ju väldigt mycket info om boxen ;-) Vilken är det som tillverkar den? Vad har den för funktioner/prestanda o.s.v? Det var den typen av information jag var intresserad av.
Redigerat av DigiMannen, 12 February 2008 - 18:04.
Postad 12 February 2008 - 18:14
Unregisteredc4a90337
-
Unregisteredc4a90337
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Vad är det för box man får om man får för 1495:- om man beställer HD paketet? Jag har sökt info men inte lyckats hitta något vettigt. Det skall vara HD-boxen utan PVR-funktion.
Jo, där var det ju väldigt mycket info om boxen ;-) Vilken är det som tillverkar den? Vad har den för funktioner/prestanda o.s.v? Det var den typen av information jag var intresserad av.
Här är den officiella beskrivningen samt en tråd som säkerliggen tar upp alla dina frågor och funderingar. http://www.canaldigi...ep____8703.aspxhttps://www.minhembi...howtopic=116723
Postad 12 February 2008 - 18:28
DigiMannen
-
DigiMannen
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Här är den officiella beskrivningen samt en tråd som säkerliggen tar upp alla dina frågor och funderingar.
http://www.canaldigi...ep____8703.aspx https://www.minhembi...howtopic=116723
Jag hittade inte någon aktuell info i dessa trådar (kul med 104-sidors tråden från 2006)
Postad 12 February 2008 - 18:44
Unregisteredc4a90337
-
Unregisteredc4a90337
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Här är den officiella beskrivningen samt en tråd som säkerliggen tar upp alla dina frågor och funderingar.
Jag hittade inte någon aktuell info i dessa trådar (kul med 104-sidors tråden från 2006)
Tja, det har inte hänt så mycket med denna box. DISEqC fungerar fotfarande inte, det går fortfarande inte att se fria kanaler eller kanaler från andra satelliter, det går fotfarande inte att göra egna favoritlistor utan en favoritlista för satellitsända och en favoritlista för de marksända kanalerna och de går inte att redigera, EPG:n är urusel, men det gör inte så mycket då det fortfarande inte finns timerfunktion, och Text-TV visar enbart två sidor. Så om du klarar dig utan det som saknas så får du i alla fall en bra bild men inte mycket mer.
Redigerat av Unregisteredc4a90337, 12 February 2008 - 19:11.
Postad 12 February 2008 - 19:08
DigiMannen
-
DigiMannen
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Tja, det har inte hänt så mycket med denna box. DISEqC fungerar fotfarande inte, det går fortfarande inte att se fria kanaler eller kanaler från andra satelliter, det går fotfarande inte att göra egna favoritlistor utan en favoritlista för satellitsända och en favoritlista för de marksända kanalerna och de går inte att redigera, EPG:n är uruse,l men det gör inte så mycket då det fortfarande inte finns timerfunktion, och Text-TV visar enbart två sidor. Så om du klarar dig utan det som saknas så får du i alla fall en bra bild men inte mycket mer.
Tack för den informationen, då kan man inte rekomendera denna då.
Postad 12 February 2008 - 20:41
Mich
-
Mich
-
Forumräv
-
-
610 inlägg
Det finns flera. Den her synes jeg er svært interessant: Technisat DigiCorder HD S2 Tack, den kände jag inte till. Noterade dock att den inte är en riktig twin tuner. Den har bara en HD kompatibel tuner, medans båda kan hantera SD. Mycket märkligt varför man gjort så. Plus för CONAX och den låga standby förbrukningen.
//Michael
Nei, det du skriver stemmer ikke. Den har twin-tuner hvor begge tunerene er båda SD og HD.
Mmm, märkligt. Det är alltså inte en hårdvarubegränsning som jag trodde, utan en begränsning i mjukvaran. Så eventuellt kan dom införa riktig twin-tuner funktionalitet i framtiden. //Michael
Postad 12 February 2008 - 22:52
Unregistered86d65e0e
-
Unregistered86d65e0e
-
Användare
-
-
224 inlägg
//Michael
Mmm, märkligt. Det är alltså inte en hårdvarubegränsning som jag trodde, utan en begränsning i mjukvaran. Så eventuellt kan dom införa riktig twin-tuner funktionalitet i framtiden.
//Michael
Hvarfor skriver du så? Den har riktig twin tuner. Se denne siden med engelsk beskrivelse. Det står ingentin der om noen sw begrensning Det finns noen erfaringer på det norke AV forum hvor det heller ikke skrives noe om noen slik sw begrensning.
Postad 13 February 2008 - 23:06
Mich
-
Mich
-
Forumräv
-
-
610 inlägg
Hvarfor skriver du så? Den har riktig twin tuner. Se denne siden med engelsk beskrivelse. Det står ingentin der om noen sw begrensning Det finns noen erfaringer på det norke AV forum hvor det heller ikke skrives noe om noen slik sw begrensning.
På den tyska sidan som du först hänvisar till står att den har begränsningar gällande inspelning av HD. En HD och en SD eller två SD, klarar inte två HD. På den engelska står att det går att titta på en kanal när en annan spelas in. Där nämns inte inspelning från två kanaler. Vet du om den stöder fler dagars EPG som Canal Digital (Thor) i norden använder? //Michael
Postad 14 February 2008 - 09:14
Unregistered86d65e0e
-
Unregistered86d65e0e
-
Användare
-
-
224 inlägg
På den tyska sidan som du först hänvisar till står att den har begränsningar gällande inspelning av HD. En HD och en SD eller två SD, klarar inte två HD. På den engelska står att det går att titta på en kanal när en annan spelas in. Där nämns inte inspelning från två kanaler. //Michael
Jeg tror det er to eksakt like tunere i boksen. Men kanskje det krever for mye båndbredde å spille inn 2 HD kanaler samtidig? Jeg tror ikke det. Vet du om den stöder fler dagars EPG som Canal Digital (Thor) i norden använder? //Michael
Nei, det vet jeg ikke. Men jeg tror kanskje det er noe begrenset EPG.
Postad 15 February 2008 - 12:39
Unregistered86d65e0e
-
Unregistered86d65e0e
-
Användare
-
-
224 inlägg
På den tyska sidan som du först hänvisar till står att den har begränsningar gällande inspelning av HD. En HD och en SD eller två SD, klarar inte två HD. På den engelska står att det går att titta på en kanal när en annan spelas in. Där nämns inte inspelning från två kanaler. //Michael
Jeg har fått tak i den engelske manualen. Der står også at tuneren av tekniske grunner kun kan håndtere én HD-kanal av gangen... Trist.. Da faller den bort for meg..
Postad 15 February 2008 - 23:59
nickepe
-
nickepe
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Hej,
Jämför inte Viasats NDS lösning med CDs Conax-lösning. Att hårdkoda box och kort med varandra görs hos Viasat. CDs pairing kodas med boxtyper.
Av egen erfarenhet så kan man göra följande: Ta abonnemang med box som passar dig. Du får boxen och säkrar att det funkar med ditt kort. Skaffa Cardsplitter. Det funkar numera bra med de flesta boxar (även CDs HD-boxar ihop med CDs Combobox från senaste SW). Kör du annan box med CA-modul så brukar det funka bra med Cardsplitter.
I den mån du har CDs HDTV box samt CDs Combobox och det inte funkar ihop så gör du följande; ring kundtjänst och säg att du har din gamla Combobox i annat rum och vill titta även där, men att det räcker att du flyttar kortet. Det är Ok och en liten stund senare funkar det att flytta kortet mellan dessa boxtyper (enskilda boxar håller de inte reda på).
Jag kör Nokia 9902, CDs Combobox och CDs HDTV-box i total harmoni utan några problem alls ihop med Cardsplitter.
Det är alltså enklare än det ibland framhålls på detta forum.
Gott att höra, kenta2! Är riktigt sugen på Cardsplitter ihop med Canal Digitals nya HD-box med hårddisk. Har letat som en tok efter info om vilka boxar man kan köra Cardsplitterns klientkort med men hittar ingen info om detta. Kan jag köra Canal Digital abonnemang med Cardsplitter och t.ex. Dilog DT-358 eller liknande "billiga" boxar, till TV:n i sovrummet (inte så stora krav där...) Please någon, ge mig lite tips på vilka boxar som funkar med klientkorten och Canal Digital! /Nickepe
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|