Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SNES-dosa med USB

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 February 2008 - 08:28

Nordan
  • Nordan
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Då var det dags för ännu ett småprojekt, har fått igång en supernintendoemulator på htpc:n men oj vad tråkigt det är att spela med tangentbord. Som utav en slump hade jag en gammal supernintendodosa över hemma så jag bestämde mig för att bygga om den till USB. Till detta behövdes en mega8 och lite kringkomponenter. Här kommer lite bilder ifrån byggandet:
Postad bild Postad bild

Slipa och fila för att få plats med elektroniken… Det var precis att det fick plats där jag hade tänkt mig. Dags att testa så allt funkar, och visst gjorde det det! Tjoho! Funkar även perfekt i såväl linux som mac os x.

Postad bild Postad bild

Och lite bilder på slutresultatet då:

Postad bild Postad bild

Jag är tok-nöjd, riktigt snyggt blev det! Och det funkar dessutom perfekt. Mitt enda problem nu är att det känns som att zsnes är lite slött, det tar ett litet tag från det att man trycker på hoppa-knappen tills att mario hoppar. Får koppla in supernintendot och se om det är så på originalet också eller om det är något fel någonstans. Joystick-testprogram uppvisar inte samma fördröjning så det är någonting inuti zsnes som lägger till fördröjningen.

Postad 08 February 2008 - 13:17

Unregistered3e231739
  • Unregistered3e231739
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Härligt !
Själv har jag byggt om NES-handkontroll så den passar till en dator. Projektarbete :)
Under projektets tid stötte jag på att man kan köpa adaptrar som kopplas till datorn. Lite surt :lol:

/M

Postad 09 February 2008 - 00:01

bisebusen
  • bisebusen
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Adaptrar? har du mer info? Är väldigt intresserad av det här så släng gärna upp info både om hur du byggde den, vad som behövs men även färdiga paket om det finns?
Tack på förhand!

EDIT mer text

Redigerat av bisebusen, 09 February 2008 - 04:26.

Postad 09 February 2008 - 05:43

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
http://www.retrousb.com/index.php

Finns på ebay med. Dock har jag inte hittat någon från sverige.

Postad 09 February 2008 - 08:34

Nordan
  • Nordan
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Jag följde en färdig guide: http://www.raphnet.n...sb/index_en.php . Hade alla grejerna så det kostade mig ingenting, om man behöver köpa allt går det väl på en trettio-fyrtio spänn eller något sånt. Om man inte kan löda/har tillgång till programmerare kan det ju vara smidigt att köpa någon färdig konverterare. Jag tycker dock det är snyggt att bara ha ett usb-uttag på dosan istället för att ha en sladd från den :)

Postad 11 February 2008 - 16:31

WhiteTiger
  • WhiteTiger
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
För den som har en paralell port kan enkelt göre om sin kontroll för att koppla in i den, det kräver ingen programmerare. Det enda som krävs i i elektronikväg är fem standarddioder + en parallel portskontakt såklart.
Guiden finns på samma sida:
http://www.raphnet.n..._adaptor_en.php

Postad 18 February 2008 - 18:20

Zonar
  • Zonar
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Var lite sugen på att köpa adapter från ovan nämnda RetroZone men tänkte höra ifall det finns någon som beställt och fått hem grejerna? Är ju alltid bra att höra efter så de är seriösa och så :blink:

Postad 22 February 2008 - 19:32

bisebusen
  • bisebusen
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Bumpar och frågar samma sak, funderar med på att beställa men alltid bra att veta om dom är seriösa.

Postad 18 September 2008 - 17:58

Unregisterede55afb4f
  • Unregisterede55afb4f
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Finns det ingen svensk återförsäljare på det här?
Finns ju även en del som gjort om dem till trådlösa.

Det vore ju helhärligt att ha 2 trådlösa NES-kontroller och 2 trådlösa SNES.

Postad 19 September 2008 - 08:00

Domino_D
  • Domino_D
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Ingen som har en guide på hur man bygger om en NES kontroll till USB-anslutning?

Postad 19 September 2008 - 08:09

Nordan
  • Nordan
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Du gör på samma sätt som när du bygger om en SNES-dosa (se tidigare inlägg i tråden). Dom bygger på samma princip, parallell data från knapparna som sedan skiftas ut mha en klocka från konsollen som ser till att allt är i synk. Vacker, smidig och enkel lösning som omöjliggör alla former av analoga reglage :)

Postad 19 September 2008 - 08:13

Zunk
  • Zunk
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
http://www.joystiq.c...-a-pc-joystick/

PIC16F74 (tror jag den heter) är kompatibel med PIC16C74, från elfa. 50 kr dock, lite dyr. Tips någon?

Samt en trådlös variant vore ju helt oslagbart.. Hoppas någon finner något om den trådlösa biten! =)

Postad 19 September 2008 - 08:17

Nordan
  • Nordan
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Usch, jag är allergisk mot pic. Avr is the shit :)

Trådlöst är busenkelt att bygga rent elektriskt. Problemet kommer med batteriet, det är jobbigt att fixa laddning och att få in allting i en dosa.. Batteri till iPod mini/nano ska tydligen vara användbara så man får väl vänta tills dom går ner i pris begagnat och köpa ett gäng :P

Postad 19 September 2008 - 08:27

Zunk
  • Zunk
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Hehe.. Jag är ganska grön inom området, ge oss motsvarande avr kretsen? Samt kanske ett litet fint diagram som beskriver fossingarna på den. =)

Du har ingen liten get started guide appropå den trådlösa biten? Alltså, en liten knapp som triggar nått över usb med hjälp av... ir? Eller vad bör man använda?

Postad 19 September 2008 - 08:33

Nordan
  • Nordan
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Koden går antagligen inte att använda rakt av ... Men en mega48/88 (beroende på vad som är billigast) är ett prisvärt alternativ.

Trådlöst alternativ, jag hade byggt någonting med två mikroprocessorer och ett färdigt kit med rf-mottagare/sändare som bl.a. finns på kjell. Det går nog i och för sig att bara använda sig av en mikroprocessor, men varför krångla till det i onödan. Dom är ändå ganska billiga.

De färdiga sändarna/mottagarna som finns är enkla att använda, det är lite spänningsmatning och ofta val av adress och sedan är det en "data-in-pinne" i sändaren och en "data-ut-pinne" i mottagaren. I sändarsidan (kontrollen) kör du in den vanliga seriella-ut-signalen från dosan in i mikroprocessorn och tillhandahåller en klocka som den läses av från, precis som i det trådade fallet. Skillnaden är att istället för att implementera USB så kör du något kommunikationsprotokoll och sänder ut data via rf-sändaren.

Mottagarsidan tar sedan emot paketet, blir överlycklig och kör ut det genom USB på samma sätt som görs i det trådade fallet. Skillnaden blir helt enkelt att du kodar meddelandet, skickar det över luften och avkodar det istället för att slänga ut det direkt på USB.

Postad 19 September 2008 - 10:04

Zunk
  • Zunk
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Den här rackarn verkar ganska nice och framförallt liten! http://www.sparkfun....roducts_id=7813, vet inte vad eventuell frakt kostar. Men säkert billigare än kjell.

Skillnaden är att istället för att implementera USB så kör du något kommunikationsprotokoll och sänder ut data via rf-sändaren.

Måste man isf programmera en pic/avr/mega och hålla på?

Hehe, rackarns. :) Men det ska väl gå att lösa!

Postad 22 September 2008 - 06:17

Unregisteredc8d2b474
  • Unregisteredc8d2b474
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Riktigt nice nordan.
Lider själv av problem med slöa SNES emulatorer. Nått spel har t.o.m laggat järnet när det började hända en massa saker på skärmen :S

Postad 01 October 2008 - 12:11

tizerman
  • tizerman
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Var lite sugen på att köpa adapter från ovan nämnda RetroZone men tänkte höra ifall det finns någon som beställt och fått hem grejerna? Är ju alltid bra att höra efter så de är seriösa och så :)

Ville bara sticka in att jag beställt därifrån om allt funkar perfekt! Kanske lite dyrare än att göra det själv men dock så enkelt...
Gjorde missen att köpa 2 snes kopior på tradera....Fick löda om alla kontakter på kontrollen. :P
Så här ser dom ut iallafall...
Bifogad fil  IMG_0784.JPG   1.92MB   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_0785.JPG   2.06MB   3 Antal nerladdningar

Har ett litet projekt som jag håller på det så det kommer lite mer bilder vad det lider B)

Postad 13 October 2008 - 00:08

Domino_D
  • Domino_D
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Är det någon här som kan förbarma sig över en okunnig :)
Jag skulle väldigt gärna ha "complete idiots guide" till hur man tillverkar sig en NES-USB koppling.
Allra helst vill jag göra en adapterkabel så jag slipper slakta en kontroll.
portar (hona till NES) har jag ligger hemma USB-hane är ju bara att sno från vilken gammal kabel som helst hemma.
Men programmera PIC eller AVR eller sådant är helt utanför min kunskap :)

lödning och den biten är inga bekymmer, frågan är bara vad som ska lödas var :(

hoppas någon orkar hjälpa mig.

Mvh: Daniel

EDIT: sitter och lusläser på raphnet, men känner mig inte så mycket klokare :lol:
Den 4-adaptern som han fixat där vore ju perfekt *drömmer om*

Redigerat av Domino_D, 13 October 2008 - 00:24.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.