Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Avstånd platt-tv. Tips?

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 februari 2008 - 09:40

spekk
  • spekk
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej.

Jag ska som ni ser i rubriken köpa en platt-tv (plasma).
Problemet är bara att jag bor i en väldigt liten lägenhet. Har cirka 1,5 meter från soffan till väggen där tv:n skall vara.

Nu är det så att jag har planer på att köpa en 42" plasma från LG, som jag gillar starkt.
Folk säger dock att avståndet är för litet, vilket kanske kan stämma. I affären stod jag ganska nära tv:n när jag "provtittade", och märkte då inga problem.
Vissa säger ju att det skall vara 10cm avstånd / tum, men det är ju självklart en smaksak. Eller?

Jag har ju dessutom inte tänkt bo kvar här så länge, och vill ju inte behöva byta tv igen när/om jag flyttar

Alla råd och tips tas tacksamt emot!

/Fredrik

#2

Postad 08 februari 2008 - 10:37

Unregisterede2a9c094
  • Unregisterede2a9c094
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Det beror lite på vad du tittar på. Ser du på vanlig SD-TV, så hamnar du för nära TV:n.
HD matrial går väl.
På det avståndet hade jag valt en 32´´ eller allra högst en 37´´.

#3

Postad 08 februari 2008 - 12:23

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Har cirka 1,5 meter från soffan till väggen där tv:n skall vara.

Jag har ju dessutom inte tänkt bo kvar här så länge, och vill ju inte behöva byta tv igen när/om jag flyttar

Oj, det var ett kort avstånd. Jag hade aldrig rekommenderat dig mer än 32", snarare ännu mindre...

MEN, de flesta köper inte en ny tv varje eller vartannat år och skall du snart flytta så tycker jag att du skall köpa precis den tv:n du vill ha...

Så, i detta fall, strunta i vad andra säger och kör på! :)

Lycka till.

MVH
Jonsod

#4

Postad 08 februari 2008 - 12:59

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 0
Tittavstånd är en smaksak. Jag har två meter till min 32 tum och tycker det är för litet. Har också en projektor och där kör jag på 1,5 meter till runt 60-80 tum och det är inte ens en HD-ready projektor. Jag gillar när bilden fyller upp mitt synfält likt när man går på bio. Det jag inte vill är att sitta så nära att mellanrummet mellan pixlar blir synligt.

#5

Postad 08 februari 2008 - 13:03

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

  • 2 891 inlägg
  • 0
Jag är av åsikten att det inte finns något som heter "för nära", så länge man kan fokusera på skärmen så är det bara att köra på!

Låt inte det nuvarande avståndet begränsa ditt val, vem vet vad som händer imorgon, kanske flyttar du eller möblerar om...

#6

Postad 08 februari 2008 - 13:06

Mr_Foppa
  • Mr_Foppa
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Jag har också hört talas om tumregeln "10cm per tum", men jag tycker att den är alldeles uppåt väggarna. Har just nu en 32"-crt som jag är på väg att byta ut. Oftast sitter jag på ca 2m avstånd från den TVn. Det är på gränsen. Sitter jag på 3,2 meters avstånd så är den för liten. Har mätt lite och kollat för att få en känsla för hur stor TV jag kan/bör ha. Enligt "10cm/tum"-regeln så bör jag ju välja en MINDRE TV än vad jag har idag. Men, som sagt, enligt mig är det nonsens.

Jag skulle vilja göra om regeln till att lyda:

Optimalt avstånd till TVn är ca 5-10 cm per tum.

Närmare än 5 cm per tum tror jag i de flesta fall blir för nära, beroende på källa. Samtidigt tror jag att många upplever att mer än 10 cm per tum är för smått.

#7

Postad 08 februari 2008 - 13:17

JOKER021
  • JOKER021
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Om jag hade varit i din kläder hade jag tagit 32" men än hellre en 26 " även fast dom är dyrare i segementet under 32"are..

o den dagen du flyttar använder du den som sovrums Tv
...hmm kan ju vara till lite hjälp om du avlsöjar vilken tv du funderar på..?
.. men antar det är en full hd skärm.. få skärmar har ju full upplösning . matar du med BR
...
för mig låter det galet med en stooor tv på kort avstånd..jag anv en fullhd med ps3 o ändå skulle ja aldrig sätta mig fullt så nära..

men men .. har haft kunder som velat ha 50" på likn avstånd..vilket för mig låter underligt .
..men alla har olika krav o behov.. hellre kvalitet än kvantitet

Redigerat av JOKER021, 08 februari 2008 - 13:44.


#8

Postad 08 februari 2008 - 20:12

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0
Jag skulle absolut INTE köpa en stor 42-tummare nu "för säkerhets skull eftersom jag kanske flyttar till större lägenhet om x antal månader eller år..."

Det blir ju billigare om du köper en 32:a nu. Sen när du flyttar har skärmarna blivit jättemycket bättre och jättemycket billigare så då kan du plocka ut en 42" eller vad du nu behöver då.

Du behöver alltså inte försöka sia om framtiden nu utan köp det som passar till din nuvarande lägenhet. Dvs inte större än 32" om du mest tittar på tv och dvd.

#9

Postad 09 februari 2008 - 08:28

spekk
  • spekk
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Tittavstånd är en smaksak. Jag har två meter till min 32 tum och tycker det är för litet. Har också en projektor och där kör jag på 1,5 meter till runt 60-80 tum och det är inte ens en HD-ready projektor. Jag gillar när bilden fyller upp mitt synfält likt när man går på bio. Det jag inte vill är att sitta så nära att mellanrummet mellan pixlar blir synligt.


Det där svaret gillade jag, trots att jag blir mycket förvirrad av alla olika svar här. :)

Om man skall rätta sig efter den där regeln om 10cm / tum så skulle det ju också gälla för datorskärmar, eller hur?
Då skulle man ju alltså sitta över två meter från en 22" LCD-skärm? Det gör man ju knappast. Snarare ½ meter.

Syns mellanrummen på pixlar så tydligt även på de senaste skärmarna då? Jag märkte som sagt inget när jag stod och kollade på TV:n i butiken tidigare, då på ca. en meters avstånd.

/Fredrik

#10

Postad 09 februari 2008 - 11:05

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Om man skall rätta sig efter den där regeln om 10cm / tum så skulle det ju också gälla för datorskärmar, eller hur?
Då skulle man ju alltså sitta över två meter från en 22" LCD-skärm? Det gör man ju knappast. Snarare ½ meter.
/Fredrik

Nej, det gör det inte för datorskärmar har en betydligt högre upplösning per tum än vad en tv har. Därför kan du sitta mycket närmare en datorskärm än en tv.

MVH
Jonsod

#11

Postad 09 februari 2008 - 11:06

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0
Ju bättre bild desto lättare är det ju att sitta nära. Om du ser på typ analog kabel tv från 1.5 m och har en 42 tummare är det nog inte så kul. Jag sitter nästan 3 m från min 40 " vilket är bra. Har vanlig digital tv. En 42 " hade nog gått det också men inte närmare än 2 meter. I affären visade de säkert hd eller dvd vilket ser fint ut, men du bör ha i åtanke att har du en dålig bildkälla blir det inte så kul med att sitta nära.

Redigerat av Unregistered6df60672, 09 februari 2008 - 11:07.


#12

Postad 09 februari 2008 - 11:22

spekk
  • spekk
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Ju bättre bild desto lättare är det ju att sitta nära. Om du ser på typ analog kabel tv från 1.5 m och har en 42 tummare är det nog inte så kul. Jag sitter nästan 3 m från min 40 " vilket är bra. Har vanlig digital tv. En 42 " hade nog gått det också men inte närmare än 2 meter. I affären visade de säkert hd eller dvd vilket ser fint ut, men du bör ha i åtanke att har du en dålig bildkälla blir det inte så kul med att sitta nära.


Jag kör digital-tv från Com Hem, så det är väl ganska bra bild där.

I affären körde de hd-tv, men det var fördelat på så många apparater att det blev ungefär bildlikvärdig bildkvalitet som man får med digital-tv, enligt dem. Kan det stämma?

Hm, det är svårt det här. :/

Ju bättre bild desto lättare är det ju att sitta nära. Om du ser på typ analog kabel tv från 1.5 m och har en 42 tummare är det nog inte så kul. Jag sitter nästan 3 m från min 40 " vilket är bra. Har vanlig digital tv. En 42 " hade nog gått det också men inte närmare än 2 meter. I affären visade de säkert hd eller dvd vilket ser fint ut, men du bör ha i åtanke att har du en dålig bildkälla blir det inte så kul med att sitta nära.


Jag kör digital-tv från Com Hem, så det är väl ganska bra bild där.

I affären körde de hd-tv, men det var fördelat på så många apparater att det blev ungefär bildlikvärdig bildkvalitet som man får med digital-tv, enligt dem. Kan det stämma?

Hm, det är svårt det här. :/

#13

Postad 09 februari 2008 - 12:33

j0cke
  • j0cke
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Vet inte om detta hjälper men jag skaffade precis en ny tv lcb 46" och tittar relativt mkt på sd sändingar, (Analog kabel-tv ComHem) Tycker bilden är helt acceptabel från 3 meter... så du borde inte ha något problem med 1.5m till en 42 med digital tv

#14

Postad 09 februari 2008 - 14:17

Unregisterede2a9c094
  • Unregisterede2a9c094
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Här har du en länk som handlar om avstånd.
http://myhometheater...calculator.html

#15

Postad 09 februari 2008 - 14:24

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Ähh. Är källan tillräckligt bra kan du ha 50" på 1.5m utan problem. Det är bara schysst med stor bild.

#16

Postad 09 februari 2008 - 14:38

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

  • 1 682 inlägg
  • 0
Folk köper i 99 fall av 100 för små TV, inte för stora.

#17

Postad 10 februari 2008 - 10:47

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0
Jag har också comhem digital TV och det funkar bra med 3 meter. Skulle nog vara ok på två meter också om TV:n är riktigt bra. Det beror mkt på sändning och kanal också. Kanal 5 är riktigt bra med vanlig digital TV. Ser man på hockey så märker man dock att det blir ibland sådär om man sitter nära och tittar eftersom det är så små detaljer i hockey; puck, klubbor, linjer , ansikten på avstånd m.m.

Innan jag slog till tittade jag mycket på en 37:a . Det finns plasmor på 37 och det känns som en medelväg. Kanske vore värt att pröva att jämföra samma TV på 37 och 42 och få möjlighet att se på vanlig digital TV. Panasonic tror jag har 37 och 42 i samma modell. Men det är ju vad du tycker som känns bäst som är det rätta.

#18

Postad 10 februari 2008 - 13:11

mogatron
  • mogatron
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Tror det mycket handlar om tillvänjning. Hade först en 20 tum CRT med ett avstånd på 2,5m. Skaffade en 32 LCD (entusiastisk värre) tyckte man, oj vad mycket större! Efter en tid krympte tv:n och det slutade med att man sköt fram sig så man hamnade 2m ifrån. Likadant igen så krymper den. Man bryr sig till slut inte om att det syns mer bildstörningar på analoga sändningar. Hellre att man får upplevelser med HD materialet utan att anstränga sig på detaljerna. Sitter också nu på runt 1,5 m. Men det ser nog lite lustigt ut utifrån i mitt vardagsrum. Tilläggas att jag annars har perfekt syn. ;)

Sen är det väl hur länge du tänker behålla tv:n. Skaffar du 42 nu och vänjer dig på 1,5m så blir det tuffare om du skaffar större och vill ha den längre ifrån.

En annan sak, var och tittade igår på apparater då jag själv är i uppgraderingsfasen. Det var samma HD-kanal ut till alla. Tittade cirka 1,5m ifrån och tydligt blev att de bättre LCD-apparaterna var att föredra. Speciellt dyrare Sony och Samsung på 40 tum. Skulle inte ha problem alls att kolla med dessa på detta avstånd. Men plasma och billigare LCD störde brus och pixelering i bilden lite för mycket för att vara perfekt. Enbart med tanke på avstånd/storlek i högre upplösningar! SD kommer ju va stökigt oavsett.

Det jag vill poängtera är att om det ska vara optimalt för dig med tiden så börja kanske med 32-37 LCD och byt upp dig senare till 40+ Plasma/LCD när du flyttar och vill ha större tittavstånd. Väljer du en hyffsat populär TV och med bra kvalitet så kommer du inte förlora så mycket på att sälja inom ett par år. Dessutom får du en bättre apparat för pengarna då du byter upp dig! ;)

#19

Postad 10 februari 2008 - 19:35

ischi
  • ischi
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Tjena, lånar med en fråga om mitt avstånd ;)

Är nära att införskaffa en 40"are och kommer ha ett sittavstånd på 2,5-3meter. Är detta egentligen för litet?
Är väl som alla andra och gillar en stor tv före en liten ;)

#20

Postad 10 februari 2008 - 19:54

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0

Tjena, lånar med en fråga om mitt avstånd ;)

Är nära att införskaffa en 40"are och kommer ha ett sittavstånd på 2,5-3meter. Är detta egentligen för litet?
Är väl som alla andra och gillar en stor tv före en liten ;)



Det är lagom. Det är ungefär mitt avstånd och det var riktigt stort i början men sen har jag vant mig men som tidigare nämnt så är det bättre ju bättre bildkälla du har. Dvd med hdmi är riktigt bra och digital Tv är också bra om sändningen är bra. Jag tror att en 42 tummare också blir bra men större än så kan nog bli för stort såvida du inte kör mkt hd och bluray/hd dvd. Stod inne på Hifi för ett par dar sen och jag kunde stå 30 cm från en 40 tums skärm och det var ändå perfekt bild med bluray. Helt otroligt. Jag tror att du kan nog skaffa en 40 tummare med ditt avstånd men du får nog köra digital TV om du är vill ha en bra bild vid vanlig TV-sändning.

#21

Postad 11 februari 2008 - 15:07

Reckie
  • Reckie
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Vet inte om detta hjälper men jag skaffade precis en ny tv lcb 46" och tittar relativt mkt på sd sändingar, (Analog kabel-tv ComHem) Tycker bilden är helt acceptabel från 3 meter... så du borde inte ha något problem med 1.5m till en 42 med digital tv


Min granne kör också 46" och jag blev positivt överraskad när jag såg SD-sändning på den.

Sedan dess har jag dock ändrat uppfattning, det blir trots allt ganska grynigt och jag förväntar mig trots allt en bra bild av en ny TV så därför har jag sänkt kraven på storleken och är nu inne på 37". Fortfarande större bild än min gamla tjock-tv och nästan lika bra bild.

Jag tittar dock uteslutande på SD-sändningar annars hade jag inte haft något emot en 46"

Har förresten 3,7 meter till väggen där det är tänkt att den ska hänga.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.