Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ruggig Prisskillnad Hd Dvd/Blueray

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 February 2008 - 14:30

Silly Bear
  • Silly Bear
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Tjenare

Satt och tittade lite på dvd spelare i båda formaten och man kan ju minst sagt säga att prisskillnaden är enorm

billigaste hd dvd spelaren för 1500 (500 om man kollar på 360 spelaren på amazon) och billigaste blueray för 3000

Varför denna otroliga skillnad, jag har inte så insatt direkt i skillnader i bildkvalite (om det finns någon)

Går det att se redan nu vilket format som kommer att vinna kriger?

Jag har en 360 nu och att bara köpa en hd dvd spelare till den hade ju varit riktigt trevligt (riktigt billigt)

Men det känns ju inte riktigt värt det om den kommer vara så gott som värdelös om 1 år

Postad 09 February 2008 - 14:57

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
ett snabbt svar är väl att det enbart är toshiba som bygger HD-DVD spelare numera då alla andra har insett att det är ett döende format. Toshiba sänker priserna enormt antingen för att "sälja slut" på sitt lager för att minimera skadan så att säga eller för att försöka piska (en död häst?) ut flera HD-DVD spelare på marknaden i ett sista försök att blåsa liv i HD-DVD?

Men jag spekulerar såklart.

Postad 09 February 2008 - 15:00

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Jag blir nästan lite förbannad på folk som inte tycker det är värt att lägga 500:- på en HD DVD spelare inkl. 6 filmer för att den kanske kommer vara värdelös om 1 år, jag menar vill du ha den billigare får du väl stjäla den men skyll inte på mig när polisen kommer..

Redigerat av Unregisteredd3e6445d, 09 February 2008 - 15:03.

Postad 09 February 2008 - 15:09

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0

ett snabbt svar är väl att det enbart är toshiba som bygger HD-DVD spelare numera då alla andra har insett att det är ett döende format. Toshiba sänker priserna enormt antingen för att "sälja slut" på sitt lager för att minimera skadan så att säga eller för att försöka piska (en död häst?) ut flera HD-DVD spelare på marknaden i ett sista försök att blåsa liv i HD-DVD?

Men jag spekulerar såklart
.

No shit

Postad 09 February 2008 - 15:16

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0

Tjenare

Satt och tittade lite på dvd spelare i båda formaten och man kan ju minst sagt säga att prisskillnaden är enorm

billigaste hd dvd spelaren för 1500 (500 om man kollar på 360 spelaren på amazon) och billigaste blueray för 3000

Varför denna otroliga skillnad, jag har inte så insatt direkt i skillnader i bildkvalite (om det finns någon)

Går det att se redan nu vilket format som kommer att vinna kriger?

Jag har en 360 nu och att bara köpa en hd dvd spelare till den hade ju varit riktigt trevligt (riktigt billigt)

Men det känns ju inte riktigt värt det om den kommer vara så gott som värdelös om 1 år

Vill du se filmer från alla filmbolag så gäller en HD DVD spelare och en BD spelare , bäst
för dig är ju en addon till xboxen rent prissmässigt, men hade nog satsat på en standalone!!

låter mindre om fläkten , bättre ljudmöjligheter och bildmöjligheter!!

En BD kan du få för 3-3500 som du säger , rekommenderar samsung 1400 om
du inte ska vänta på 2.0 profil för att kunna ladda ner grejer från nätet och sånt tjafs!!

Postad 09 February 2008 - 16:39

Silly Bear
  • Silly Bear
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Jag blir nästan lite förbannad på folk som inte tycker det är värt att lägga 500:- på en HD DVD spelare inkl. 6 filmer för att den kanske kommer vara värdelös om 1 år, jag menar vill du ha den billigare får du väl stjäla den men skyll inte på mig när polisen kommer..

Hela sanningen är ju inte att hd dvden kostar 500 då har jag ju faktiskt också betalt 4500 för xboxen också

Och det hade inte spelat någon roll om den kostat 1kr jag har inte tänkt köpa nått som är påväg att dö ut (om det nu är påväg att dö ut)

Man kan bli nog förbannad när tillverkarna inte kan enas om ett format och säkert skära ner en stor del i tillverknings och utvecklingskostnader, nej istället ska alla streta åt olika håll för att göra det så jävligt som möjligt för konsumenterna

Postad 09 February 2008 - 17:07

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
Ser inte riktigt problemet, har två spelare och är nöjd med det (även om jag hellre hade sett ett regionsfritt och färdigt format vinna formatkriget). :)

Postad 09 February 2008 - 17:13

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
Har själv enbart BD än så länge men hade långt framskridna planer på en EP-35 innan Warner släppte sin "bomb"... men i vilket fall som helst så får du ju en riktigt bra dvd spelare OM det skulle gå åt pipsvängen med HDDVD som format och filmerna kan du ju alltid fortsätta kolla på.... Men som sagts i många trådar så lär vi ju få se hur det går efter Maj när Warner enbart ger ut filmer på BD.... innan dess är det nog ingen som vet..

Postad 09 February 2008 - 17:40

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
Orkar man vänta på Matrix till 2009 så får man väl skylla sig själv, dubbel format is the way to go!!

finns mängder av HD DVD exklusiva titlar!!

Postad 09 February 2008 - 18:00

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Orkar man vänta på Matrix till 2009 så får man väl skylla sig själv, dubbel format is the way to go!!

Jag tyckte jag såg i en annan tråd att Matrix var planerad att komma ut 2008.

När det gäller priserna så är hddvd-spelarna billigare, dock har inte bluray strippade instegsmodeller på samma sätt som t ex Toshiba E1.

Postad 09 February 2008 - 19:03

Silly Bear
  • Silly Bear
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Ser inte riktigt problemet, har två spelare och är nöjd med det (även om jag hellre hade sett ett regionsfritt och färdigt format vinna formatkriget). :lol:

Det är ju just det som är problemet, är det verkligen rimligt att man måste ha 2st dvd spelare för att kunna titta på vilket hög kvalitets dvd som helst?

Postad 09 February 2008 - 19:15

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
Ja som det ser ut nu så är de det, finns över 200 exklusiva HD DVD titlar och säkert lika många på BD men vill man
vänta så är det frivilligt!!

HD DVD försvinner knappast detta året om det nu försvinner helt och hållet!!

har kollat på HD DVD i 1 år och 3 månader och hoppades de skulle vinna men var tvungen att köpa en BD spelare när
de äntligen kom ner i pris samt blev helt implenterade med alla ljud funktioner förutom profil 2.0 som ja ger blanka
tusan i !! (samsung 1400)

Jag tyckte jag såg i en annan tråd att Matrix var planerad att komma ut 2008.

När det gäller priserna så är hddvd-spelarna billigare, dock har inte bluray strippade instegsmodeller på samma sätt som t ex Toshiba E1.

jodå BD har strippade instegsmodeller som Sony 300 som visserligen har analoga utgångar och är 1080P
men inte kan koda av Dolby true HD internt som te x E1 kan och kostar dubbelt så mkt som E1!!

Postad 09 February 2008 - 23:55

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Tokfan jag då, som tänkte vänta tills krutröken hade lagt sig och köra båda formaten via datorn tills segraren var korad. Nu sitter jag här med en nyinköpt HDDVD standalone - och kommer närsomhelst att köpa Samsungs BD-P1400. Så gick det alltså med det och inte blev det någon billigare lösning...

Klart man måste hänga med. Klart att man inte kan vänta hur länge som helst. Inte jag iaf. Sån har jag alltid varit och sån kommer jag alltid att vara. Sen är det visserligen så att det kommer bättre apparater senare, men så är det ju alltid...

Nu skall här kollas på Matrix Reloaded. Synd att klockan är så mycket. Blir hörlurarna liksom... :lol:

Edit:
Sen kan man ju undra en smula hur det kommer att bli med priset på spelare efter att segraren har korats. Det är priskrig nu... B)

Redigerat av Tompa123, 10 February 2008 - 01:18.

Postad 10 February 2008 - 03:00

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Är man intresserad av att se på film så får man nog köra båda formaten. Men är man f-nboy så kan man ju sitta och vänta nått år på att man får alla titlar i sitt favorit format.

Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 10 February 2008 - 13:00.

Postad 10 February 2008 - 12:04

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Sen kan man ju undra en smula hur det kommer att bli med priset på spelare efter att segraren har korats. Det är priskrig nu... :lol:

Priset på spelare kommer att gå ner.

Postad 10 February 2008 - 12:55

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
No shit!

Postad 10 February 2008 - 14:53

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Priser på elektronik går alltid ner. När DVD kom var det ju dyrt i början för att sen bli billigare. Att tro nåt annat nu när Blu-ray kommer vinna är helt åt skogen. Då skulle BD-lägret skrämma bort kunderna, hur ologiskt som helst.

Ni trollare som vill komma med enskilda prisexempel på valda produkter ur utvalda butiker glöm det. Det är det långsiktiga som räknas.

Redigerat av Johan78, 10 February 2008 - 14:54.

Postad 10 February 2008 - 22:48

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Priser på elektronik går alltid ner. När DVD kom var det ju dyrt i början för att sen bli billigare. Att tro nåt annat nu när Blu-ray kommer vinna är helt åt skogen. Då skulle BD-lägret skrämma bort kunderna, hur ologiskt som helst.

Ni har säkert rätt, en smula oigenomtänkt skrivet av mig...

Redigerat av Tompa123, 11 February 2008 - 02:30.

Postad 11 February 2008 - 00:03

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1687 inlägg
  • 0

Orkar man vänta på Matrix till 2009 så får man väl skylla sig själv

Du menar 2008?

Postad 11 February 2008 - 08:18

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0

Är man intresserad av att se på film så får man nog köra båda formaten. Men är man f-nboy så kan man ju sitta och vänta nått år på att man får alla titlar i sitt favorit format.

:)
Jag tror du har missat vad en f-nboy är för något.
Är man inte entusiast utan bara vill se HD ibland så räcker det med en spelare, och man kan gott vänta på att alla filmer släpps på ett format.
En f-nboy däremot sitter kvar med sin spelare trots att den hör till ett forlorande format, envist hävdande dess fördelar, och vägrar köpa en spelare av ett annat format...

Redigerat av JockeJ, 11 February 2008 - 08:18.

Postad 11 February 2008 - 17:48

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
En ****** är snarare en person som inte kan se att båda formaten har sina för- och nackdelar, och envist hävdar att det finns ett format som är överlägset och ägnar dagarna åt att försöka bevisa det med diverse statistik... :)

Postad 12 February 2008 - 07:46

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0
Felpost

Redigerat av JockeJ, 12 February 2008 - 07:47.

Postad 13 February 2008 - 18:02

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

finns mängder av HD DVD exklusiva titlar!!

Värre blir det sen HDDVD dör och det inte finns apparater köpa och du sitter med mängder med HDDVD filmer.

Säg då 10 år senare och din maskin pajar och behöver reservdel så sitter man illa till med alla sina discar man köpt.

Postad 13 February 2008 - 22:30

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
Lär knappast bli ett problem, finns fortfarande gott om laserdisc-spelare att köpa t.ex.

Sen om 10 år har du redan uppgraderat de flesta filmerna till nästa format, eller kollar du fortfarande på vhs? ;)

Postad 14 February 2008 - 19:57

Unregistered8961b43c
  • Unregistered8961b43c
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Allt detta med Blueray tar över verkar själv klart då man ser dessa siffror:

"Försäljning av hd-spelare:
USA: Tre gånger så många bluray spelare som hd-dvd spelare
Europa: 10 gånger så många bluray spelare jämfört med hd-dvd spelare
Asien: 100 gånger fler bluray spelare jämfört med hd-dvd spelare "

citat från blueray lägret på Ces-mässan.

samtidigt dumpar man priserna på hdd dvd = "kanske har Toshiba och Microsoft tillsammans med hd-dvd nu börjat sin marknadsföring och börjar med att dumpa priserna? Omöjligt är det inte! "
http://www.aftonblad...ticle1781786.ab

Och allt om att man slutar släppa filmer och spelare?
Frågar man ett av de stora film bolagen som valt blueray till framtid. En fråga som t.ex:
Will Warner Bros. re-stock old HD DVDs?
"If there is product available in HD DVD and there is a request from a retailer, we will provide," said Ronnee Sass, Vice President - Publicity & Promotion. "
http://www.dvdtown.c...asked-them/5234

Och vem säger att inte HDD dvd spelare inte kommer kunna spela blueray filmer i framtiden?
Fler och fler updateringar av spelare kommer alltid.
http://www.dvdtown.c...vd-players/5233

Tror inte de kommer sluta göra updateringar och nya spelare på något år fram över.
Dock förlorar man inget att köpa en blueray då man redan ser trenden att blueray är här för att stanna ett bra tag.

Ser fram imot den dagen vi diskuterar köp av HVD (Holografic Versatile Disc). Som kan lagra ungefär 3900 Gb på en skiva. Den dagen lär saker och ting se annerlunda ut=)

Postad 14 February 2008 - 21:02

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1113 inlägg
  • 0

En ****** är snarare en person som inte kan se att båda formaten har sina för- och nackdelar, och envist hävdar att det finns ett format som är överlägset och ägnar dagarna åt att försöka bevisa det med diverse statistik... :)

Klockrent inlägg!!!

Postad 14 February 2008 - 22:43

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Klockrent inlägg!!!

Håller med, klockrent.

Redigerat av Tompa123, 15 February 2008 - 02:14.

Postad 15 February 2008 - 04:13

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Om man som jag har begränsad budget och sitter med en massa DVD-filmer, vill ha/behöver uppskalning och vill kunna köra hdmi med nya ljudformat och bra bild, samt har en dvd som inte fixar allt detta - är det en HD-DVD som gäller då?

Jag ska ha en ny spelare och det känns som ren idioti att handla en dvd-spelare av vanligt snitt när man får en HD-DVD motsvarande en snudd-på-hi-end DVD till budgetpris. Antar jag iaf - Både vad gäller bild och ljud.

Jag ser inte att DVD-formatet och/eller SD-kvaliteten kommer att försvinna ur historien än på ett tag, så frågan är - ska man stödja den eventuellt (tyvärr) vinnande sidan, eller köra på det som min hjärna fullkomligen skriker är det klokaste?

Blu-Ray kommer inte att gå att köra varken HD-DVD eller vanliga DVD på va?

Jag har som sagt bara råd med en spelare och har egentligen ingen koll, förutom på pros/cons och vet ungefär vad jag behöver och vill ha...

Vilken är den bästa HD-DVDn som har bra ljud och extraknäcker med DVDs för ungefär 3000,-?
(extra filmer vore jättefint om det ingick också)

Jag gör väl ingen ekonomisk tabbe om jag går på HD-DVD istället för ren DVD med tanke på att en lika bra DVD är dyr(are) va? - jag tänker mig att även om formatet förlorar "striden" så kan jag köra mina DVDs och skala upp och ha bra ljud och bild i några år...
Ljudet är viktigt, hur bra är ljuddelen i de olika spelarna jämfört med en hyfsad CD?
Finns någon som avkodar HDCD?

Detta ligger i den här tråden för att ni verkar ha koll och priset vs. prestandan är avgörande.

Är ingen lämmel (som majoriteten) och går uppenbarligen ofta mot strömmen, men inte av princip utan eftertanke...

Redigerat av Unregisteredb38af287, 15 February 2008 - 04:15.

Postad 15 February 2008 - 09:18

Indiana
  • Indiana
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
Med tanke på att priset just nu är lågt på HD-DVD-spelare så är man ju lite sugen på att skaffa en. Det finns ju en del bra filmer som endast finns på HD-DVD.

MEN, och det är ett stort men, det finns ju inga HD-DVD-filmer att hyra! Ska man köpa alla filmer man vill se blir det väldigt dyrt…

Hälsningar,
Indiana

P.S. På en Blu-rayspelare kan du naturligtvis spela vanliga DVD.

Postad 15 February 2008 - 09:27

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0
Angående hyra HD-DVD tror jag faktiskt 'min' video butik har denna tjänst sist jag kollade.
No 1 Video på Götgatan i Stockholm skall ha båda formaten för uthyrning.
Dock ser man det inte på deras hemsida(sista jag kollade) dock ligger det en hylla med filmer i affären.

Postad 15 February 2008 - 09:40

Indiana
  • Indiana
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
Buylando började med att hyra ut båda formaten, men har nu övergått till att endast hyra ut Blu-ray. Vad det beror på vet jag inte, men det känns som en trend i största allmänhet bland videobutikerna…

Postad 15 February 2008 - 12:27

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Angående hyra HD-DVD tror jag faktiskt 'min' video butik har denna tjänst sist jag kollade.
No 1 Video på Götgatan i Stockholm skall ha båda formaten för uthyrning.
Dock ser man det inte på deras hemsida(sista jag kollade) dock ligger det en hylla med filmer i affären.

Du har säkert rätt. Jag tyckte jag såg mest Blu-ray filmer där men jag kollade inte så noga...

Redigerat av Tompa123, 15 February 2008 - 13:51.

Postad 15 February 2008 - 21:22

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

P.S. På en Blu-rayspelare kan du naturligtvis spela vanliga DVD.

Vad skönt, då hade jag helt fått det om bakfoten. Fick för mig att det var något av dagens format som inte gick att spela, hur är det med CD då? - det känns ju också obligatoriskt...
Jag hade för mig att det var BR som inte fixade något av formaten, men båda sorterna kanske spelar allt och då är det ju "bara" priset (och kanske några andra mer eller mindre relevanta saker) som är fördel HD-DVD. Så då kanske man får vidga vyerna litegranna...

Och har ni några åsikter om riktlinje på spelare (av båda könen) och pris som är OK, med riktigt bra ljuddel?
Jag kanske borde skriva att jag har en receiver som saknar "ny-formaten" men har hdmi 1.2 och fixar det mesta i övrigt. Pioneer AX2-AS.
Bra DAC och annat för CD-ljud vore bra, ser nämligen inte något behov av att avskaffa det formatet. Vanliga skivor ligger ju inte på typ 45GB hur man än vänder och vrider på argumenten.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.