Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hitta (ström) fas stiftet på pioneer reciever+dvd

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 February 2008 - 17:02

Unregistered1ab12904
  • Unregistered1ab12904
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Är igång och pular med fasvändningen i elen här hemma. Men hade bara en vanlig fasskruvmejsel som lyser.
(Hinner inte köpa faspenna i helgen).

Någon som kan klura ut vad pioneer/hitachi sätter sitt fasstift på deras 3 och 2 poliga kontakter?

För så som jag fattat det finns det ingen standard på detta...eller?

Eller måste jag vänta ända tills på måndag för att införskaffa faspenna?

Tacksam för hjälp

Postad 09 February 2008 - 19:12

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Är igång och pular med fasvändningen i elen här hemma. Men hade bara en vanlig fasskruvmejsel som lyser.
(Hinner inte köpa faspenna i helgen).

Någon som kan klura ut vad pioneer/hitachi sätter sitt fasstift på deras 3 och 2 poliga kontakter?

För så som jag fattat det finns det ingen standard på detta...eller?

Eller måste jag vänta ända tills på måndag för att införskaffa faspenna?

Tacksam för hjälp

har du 2x110volt så kan du vända på fasen men inte med dom koppligarna som gäller för sverige.

Postad 12 February 2008 - 20:49

FN_
  • FN_
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
förstår inte riktigt vad du är ute efter. men....

Alla vägguttag du har är Enfas. Två hål i väggen=ett för fas, ett för nolla.
Sen har du jordstiftet uppe och nere. Alla apparater du stoppar i ett vägguttag är oberoende av vilket stift fasen resp. nollan hamnar på i stickproppen.

så om jag förstått det rätt kan du lika gärna vända på stickproppen istället för att koppla om inne i recivern och dvd:n! rätta mig!

btw: en fasmejsel är att rekkomendera när du klabbar i elektronik då en faspenna är opålitlig (stor erfarenhet)

Postad 13 February 2008 - 12:24

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Finns teorier (mycket möjligt att det stämmer, har inte provat själv) att man erhåller olika ljudkaraktär beroende på hur man vänder stickkontakten i vägguttaget. Som sagt så finns det ingen fas och nolla i själva förstärkaren utan de begreppen gäller uteslutande för vägguttaget. Vad man vill, enligt teorin, är att vända stickkontakten så att att fasen hamnar mot den del av lindningen i transformatorn som ligger närmast kärnan. På så sätt minimerar man den induktiva kopplingen till chassiet. Tror att man kan kolla detta genom att hålla en faspenna intill chassiet och få olika utslag beroende på hur stickkontakten är vänd. Vid minst utslag har man vänt kontakten "rätt".

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.