Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PS3:an säger: Finns för många Mediaservers...

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 February 2008 - 23:26

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Tjena folks...

Har ett jobbigt problem med mitt PS3 och trådlösa nätverk. Det är 1 "kotte" som kör trådlöst där jag bor och har inte krypterat det (alla verkar surfa genom hans nät), därav så hittar min PS3:a mellan 20-40 olika pers som har sin Azureus igång och WinAmp mediaservers. Ps3:an klagar alltid på att det finns för många mediaservers så att mitt nätverk inte syns på listan. Jag vill tex koppla upp mig med min N95:a och har jag tur så dyker den upp på listan.

Kan jag låsa mitt nätverk så att det inte kollar efter externa mediaservers (kör trådbundet med min DIR-655).

HJÄLP snart letar jag upp snorungen som har sitt trådlösa nätverk och kör upp den i a****...

Är det ngn som är duktig på routern DLink 655 och vet hur jag skall göra så att PS3:an inte letar utanför mitt lokala nätverk?

Bifogar även 2 bilder så att ni ser hur det ser ut....

Bifogad fil(er)

Redigerat av Minglarn, 09 February 2008 - 23:44.

Postad 09 February 2008 - 23:38

Pbot
  • Pbot
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Vad i hela... Kör du i DITT nät? Har DU Azureus? Har DU krypterat?

Postad 09 February 2008 - 23:39

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Jag har inte Azureuz, kör krypterat och det är trådbundet till routern. Vad är det som är fel!? :lol:

Postad 09 February 2008 - 23:41

Pbot
  • Pbot
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Ok, Jag visste inte ens att den KUNDE söka utanför nätet som den sitter på, kan det vara så att du har muppar i diit nät? :lol:

Postad 09 February 2008 - 23:45

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Som sakt... jag vette fan.... Jag har inga muppar i mitt nät. :lol: Det roliga är att den hittar dessa Azu och WinAmp servers som ligger på det andra trådlösa nätverket som är öppet... Det är det som är jobbigt... FETT jobbigt.

Postad 09 February 2008 - 23:49

Pbot
  • Pbot
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Herregud, vad jobbigt att Ps3:an håller på sådär! JAg tror fortfarande att det är något vajsing med nätet.
Kolla på att du verkligen sitter med "trådad" anslutning i PS3:ans system meny kanske?

Postad 09 February 2008 - 23:52

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Det är garanterat trådbundet. Ser att det är så i PS3:an och i menyn för Dlinken. Där står alla wifi kopplingar och den listan är tom.

Postad 09 February 2008 - 23:56

Pbot
  • Pbot
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Wow, jag är helt fascinerad av detta problemet! Gah, vill spotta ut massa saker att testa. Men du vill köra över saker från N95:an om jag förstått dig?
Hum, Kanske... hum... Pröva köra över ett trådlöst från din router?

Postad 10 February 2008 - 00:00

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
PS3:an hittat som sagt min N95 om den får plats på listan. Allt fungerar fint och jag kan skicka bilder å låtar utan problem. Jag kan även med PS3:an gå in i de olika datorerna som dyker upp på listan för att kolla vad dom har. Där finns bara en massa Cascada och en drös med fjortis bilder. Hehe... Men som sagt... Man tröttnar tillslut på det...

Postad 10 February 2008 - 00:36

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

• 2517 inlägg
  • 0
Din PS3a går antagligen in i det okrypterade nätet automatiskt om du inte stänger av de trådlösa eller binder det till ett annat nät. Stäng av det helt enkelt. Så kan detta inte hända.

Vet du vem grannen är så säg åt dem att kryptera, för deras eget bästa.

Redigerat av Unregistered6fb5a100, 10 February 2008 - 00:37.

Postad 10 February 2008 - 00:41

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Hum... men det konstiga är att jag ser i listan på PS3:an som säger att det är trådbundet och jag ser IP adressen som jag har reserverat endast för PS3:an i min router.

Jag kanske skall prova att köra trådlåst men låsa det till min router?! ...

Edit: Låste PS3:an via WiFi till min SSID och nu verkar alla mediaservers ha försvunnit. Märkligt... Den kanske scannade av det öppna nätet och mitt lokala nät? Kan det verkligen vara så?

Redigerat av Minglarn, 10 February 2008 - 00:48.

Postad 10 February 2008 - 00:46

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

• 2517 inlägg
  • 0

Hum... men det konstiga är att jag ser i listan på PS3:an som säger att det är trådbundet och jag ser IP adressen som jag har reserverat endast för PS3:an i min router.

Jag kanske skall prova att köra trådlåst men låsa det till min router?! ...

Jag har för mig man ska kunna stänga av det trådlösa helt och hållet, du har inte DMZ aktiverat i din router så du sitter öppen ut mot nätet? Tror det är mest troligt att detta är problemet.

Postad 10 February 2008 - 00:50

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Nix DMZ är inte aktiverat. 100% säker.

Postad 10 February 2008 - 00:52

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

• 2517 inlägg
  • 0

Nix DMZ är inte aktiverat. 100% säker.

Det låter nämligen väldigt konstigt att den hittar så många Azureos även på grannens nätverk om du nu kopplar upp till det, på något vis tror jag du kommer ut mot ISPns nätverk direkt. Jag hade prövat dra ut nätverkssladden från modem/vägguttag etc för att utesluta att det kommer därifrån.

Postad 10 February 2008 - 00:52

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Haha. Ser helt galet ut B) JAg kan se grannarnas media servers på min ps3 också men det dyker inte upp några azureus :lol:

Postad 10 February 2008 - 01:13

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Okey, tror att jag har hittat problemet...

I routern finns det något som heter: MULTICAST streams. När den är påslagen hittar den allt. Väl avstängd så är allt precis som det skall vara. I manualen till routern står det så här:

IGMP Multicast memberships
If IGMP is enabled, this area of the screen shows all multicast groups of which any LAN devices are members.

Vad det nu betyder... Men nu är den avstängd och allt är frid och fröjd.

Postad 10 February 2008 - 09:39

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

• 2517 inlägg
  • 0

Okey, tror att jag har hittat problemet...

I routern finns det något som heter: MULTICAST streams. När den är påslagen hittar den allt. Väl avstängd så är allt precis som det skall vara. I manualen till routern står det så här:

IGMP Multicast memberships
If IGMP is enabled, this area of the screen shows all multicast groups of which any LAN devices are members.

Vad det nu betyder... Men nu är den avstängd och allt är frid och fröjd.

Aah gött att det funkar! :lol:

Postad 10 February 2008 - 20:29

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Multicast är ett sätt att skicka data till alla prylar som sitter i samma nät. DLNA protokollet som mediaservrarna använder sig av skickar ut en multicast för att säga "Hej, här är jag!". Konstigt att din ISP inte sett till att detta inte sprids i deras nät.

Postad 10 February 2008 - 21:15

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

• 1134 inlägg
  • 0
Om du hittar grannen så tycker jag att du ska uppmuntra hans öppna nät. Alla borde köra med öppna nät. Skydda din egen data, men se till att tillåta så många som möjligt att surfa fritt i närheten av dig. Om alla gjorde så skulle vi få WIFI i alla tätbebyggda områn. Och det finns ju precis noll som är dåligt med det...

Postad 10 February 2008 - 22:58

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Multicast är ett sätt att skicka data till alla prylar som sitter i samma nät. DLNA protokollet som mediaservrarna använder sig av skickar ut en multicast för att säga "Hej, här är jag!". Konstigt att din ISP inte sett till att detta inte sprids i deras nät.

Okey, jag provade att läsa lite på google om Multicast men fick inget bra svar. Jo visst är det märkligt att ComHem inte har stängt av funktionen. Vi är som sagt en bostadsrättsförening som har comhem och vi är ca 500 små hus/lägenheter här. Så då måste det vara dom jag har sett?

Om du hittar grannen så tycker jag att du ska uppmuntra hans öppna nät. Alla borde köra med öppna nät. Skydda din egen data, men se till att tillåta så många som möjligt att surfa fritt i närheten av dig. Om alla gjorde så skulle vi få WIFI i alla tätbebyggda områn. Och det finns ju precis noll som är dåligt med det...

Det finns ju annars FON att tillgå. Bara att ringa å så får man en router och ett öppet WiFi som man delar med alla. Jag är inte så sugen på det just nu, jag pröjsar ca 400 månaden för min lina. Skulle det bli billigare så är det andra bullar. ;)

Postad 11 February 2008 - 09:01

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Vi är som sagt en bostadsrättsförening som har comhem och vi är ca 500 små hus/lägenheter här. Så då måste det vara dom jag har sett?

Det verkar så eftersom det försvinner genom att du stänger av multicast i din router. Det tyder ju på att det kommer in den vägen och inte från din grannes öppna nät. Den andra möjligheten är att det är mängder av folk som surfar på ditt trådlösa nätverk, men det var du ju säker på att det inte var.

Postad 12 March 2008 - 12:24

Muppi
  • Muppi
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag sitter på samma problem, dock har min router ingen "multicast" knapp som enkelt kan stängas av..
Är en Zyxel p 320w som jag fick med telia en gång i tiden. Ps3.an hittar en uppsjö med mediaservrar och titt som tätt säger den att det blivit fullt.. Lagomt störande!

Kör förövrigt trådlöst och allt har fungerat finfint förutom alla mediaservrar då

Mvh / Magnus

Postad 12 March 2008 - 13:42

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Kolla om du kan ta dig in idiotens accesspunkt mha defaultlösenord och ställ om hans interna ip till ngt valfritt sen byter du defaultlösenord så lär han sig att inte ha AP:n öppen på det sättet ;)

Postad 12 March 2008 - 14:17

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Intressant det är med multicast, undra om min NETGEAR WGT624 har något liknande.

Jag får alltid upp min WMP-server men bara ibland får jag upp TVersity, kanske har något med det att göra?

Postad 12 March 2008 - 15:05

Muppi
  • Muppi
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Efter lite testande framotebaka kom jag fram till att det inte fungerade att spela online heller. Lost Planet demot ville inte alls vara med.

Bytte kryptering och fixade portforwardgrejset och voila, demot fungerade och servrarna försvann. ;)

Tack iafall

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.