Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köptips högtalare

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 February 2008 - 01:13

hag1
  • hag1
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Hej!

Är relativt grön på det är med högtalare;) . Hemmabio har dock på sistone blivit ett stort intresse och jag lär mig nya saker varje dag. Vad jag har förstått är att högtalare står för en väldigt viktig del utav anläggningen. För en framtida investering tycker jag därför att det vore viktigt att veta vad man köper.

Vad är det som gör en högtalare bra? Jag förstår att det finns tusentals faktorer som påverkar en högtalares prestation, mycket mer en tekniska specifikationer. Men vad är det egentligen som gör en högtalare bra, på pappret alltså. Vad är det man ska kolla efter när man köper nya högtalare i de tekniska specifikationera?

Nyfiken entusiast är tacksam för svar!

hag1

Postad 10 February 2008 - 01:46

bertil_starfighter
  • bertil_starfighter
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
hmm. frekvensomfång kanske...

Specen säger inte så mkt egentligen, bättre att åka ut och lyssna än att sitta och stirra på en massa specar på prisjakt.

Postad 10 February 2008 - 02:10

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Impedansen, Känsligheten, Effekttålighet är enligt mig dom grundlägande specifikationer du ska kolla efter. Resten får dina öron avgöra.

Postad 10 February 2008 - 11:14

hag1
  • hag1
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Jag förstod att det skulle vara så. Man skulle dock kunna likna det med när du köper gummistövlar: Du köper dem inte om de är gjorda av tyg. Nu finns det ju inga gummistövlar som är gjorda av tyg, men ni förstår principen :lol:

Tack för svaren!

hag1

Postad 10 February 2008 - 11:31

Unregistered529cdb41
  • Unregistered529cdb41
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
det är priset som avgör hur bra högtalarna är så ska man hitta de bästa är de bara att kolla efter priset om man inte jämför med magic f-6 förståss. Näe men som föregånde skrev är väl de jag också tycker är de viktigaste... Fast bäst är ju att gå till butik å få provlyssna på dom...

Postad 10 February 2008 - 13:25

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
>>>mäki

Inte alltid som en dyrare högtalare låter bättre faktiskt ;)

Postad 10 February 2008 - 15:22

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

>>>mäki

Inte alltid som en dyrare högtalare låter bättre faktiskt ;)

Håller med, sen är det olika i olikas öron. vad man gillar för typ av ljud. Finns exempelvis små stativare för 45kk som låter apa om man tänker spela lite Rammstein eller liknande..
Men sen också, man får vad man betalar för stämmer ju ändå ganska bra många gånger. Två storleks mässigt och principmässigt lika högtalare som är anpassade för att spela samma typ av musik, där är ju självklart den för 7kk betydligt bättre än den för 1,5kk i 99% av fallen. Annars skulle nog de flesta känna sig ganska så grundlurade.

Postad 10 February 2008 - 16:40

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Skit i specifikationerna, de säger ingenting om hur högtalaren låter eller hur den beter sig i just ditt rum. Lyssna istället på högtalaren, det är ju det som är det viktiga.

Sen kan specifikationerna vara en vägledning om hur lättdriven högtalaren är samt hur mycket effekt den tål innan den går sönder samt hur stort frekvensomfång den kan återge. Dock så ska man alltid ta specifikationer med en stor nypa salt så de inte alltid stämmer. Det är inte heller alltid det står hur de har mätt upp frekvensomfång osv, då gör det att den specifikationen är helt värdelös.

Nääe som folk har sagt innan, lyssna på högtalaren. Det viktiga är inte hur mycket effekt de tål eller hur lättdrivna dem är, det viktiga är hur det låter.

Postad 10 February 2008 - 16:56

Kanhow
  • Kanhow
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Håller med,
Strunta fulständigt i specar och mätvärden.
Ut och lyssna på så mycket som möjligt.

Postad 10 February 2008 - 18:53

Kennethi
  • Kennethi
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Hej!
Håller med om att man inte ska bry sig om specar.
Jag har alltid lyssnat först och sedan när man har bestämt sig då brukar de bli att man läser om högtalarna.
Men de är mest bara för skojs skull,de spelar ju egentligeningen ingen roll vad som skrivs om dom.
Man har ju ändå gillat dom bäst.
Och sedan att dyrast är bäst de tycker i varje fall jag inte stämmer, har lyssnat på många högtalare som
har varit dyrare än andra men ljudmässigt har jag tyckt mer om den billigare.
Så gå och lyssna och gör en egen bedömning av vad vill ha.

Lycka till ! MVH

Postad 10 February 2008 - 21:39

hag1
  • hag1
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Det verkar vara, näst intill, en enhällig uppfattning om detta. Det känns faktiskt konstigt att Harman Kardon HKTS11 skulle vara likvärdigt ett Canton GLE-system, bara för att de nästan har samma frekvensomfång.

Någon som har något tips på ett bra satellit-högtalare-system då? Vårt TV-rum är inte perfekt inrett för hemmabio, och jag är tveksam på om morsan och farsan har lust och möblera om. Högtalarna kan därför inte vara för stora. Satelliterna i Harman Kardon HKTS11 är lagom storlek. De kan givetvis vara lite större eller lite mindre.

Tacksam för tips.

hag1

Postad 11 February 2008 - 09:35

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Om du vill ha tips bör du sätta en budget och estetiska krav.

Postad 11 February 2008 - 12:39

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
H/K paketet är rätt fint.
Det jag tittade på när jag såg det var att det var två element plus diskant per satelit. Detta gör många gånger att den tål mer stryk (effekt) innan det börjar krokna (låta illa) än sateliter med färre element. Inte alltid en sanning, men en utgångspunkt.
Dessutom blir dom mer lättdrivna med fler element, vilket är bättre.

Subbasen är i det paketet förhållandevis stor och tung. Större storlek gör att du oftast får mer och bättre bas.
Tyngden skvallrar om välbyggt kabinett och/eller stor motor. Kabinettet bör vara så resonansdött som möjligt.

Tyckte överhuvudtaget att det paketet jag lyssnade på lät rätt trevligt.

5 "centrar" skulle jag själv plocka ihop om jag sökte det bästa "vägg-paketet" och då skulle jag i första hand titta efter 4st småelement plus diskant per lådda, och sedan lyssna av dom som matchar "kravet".

Speccar säger litegrann men sammantaget kan man få en grund att itgå ifrån då man ska fatta beslut, åtminstone vilka man ska välja bland.

Postad 11 February 2008 - 15:41

hag1
  • hag1
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Jag kanske förvirrar folk med rubriken. Jag vill egentligen inte ha tips på vilka högtalare jag ska köpa, utan vad jag ska kolla efter när jag ska köpa högtalare. Men, varför inte :) ? Om någon har tips på ett paket på högst 8000, well, shoot :) . Inga golvare får det vara, endast högtalare som kan skruvas upp på väggen eller placeras i bokhylla. Inte alltför stora. Om någon har erfarenhet av Yamaha RX-V1800, https://www.prisjakt...kt.php?p=205891, och vet vilka högtalare som passar till just den är jag väldigt intresserad.

Kul att höra förresten med H/K-paketet. Jag har inte lyssnat på dem själv, bara läst och sett att de trots sin ringa storlek kan ge ifrån sig bra ljud.

Med "centrar", menar du då att man ska ha centerhögtalare på alla positioner? D vs, ha centerhögtalare som surround högtalare också?

BTW: Spelar det någon roll om högtalarna har, exempelvis, effekttåligheten 120W, medan förstärkaren har en uteffekt på 130W?

Redigerat av hag1, 11 February 2008 - 15:47.

Postad 11 February 2008 - 19:11

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Japp korrektimundo, centrar eller LCR (left, center, right) som dom ibland kallas.

Uteffekt på förstärkeri säger ibland en del av vikt, men lika ofta inte.
Lättdrivenhet och känslighet är viktigare än effekttålighet på högtalarna.

Det är väldigt svårt att sepla sönder en högtalare med för mycket effekt, snarare mycket lättare att göra det med för lite. Stärken kan börja dista tidigare och elementen går sönder om den är kapitalt klen.

Postad 11 February 2008 - 19:20

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0

Jag kanske förvirrar folk med rubriken. Jag vill egentligen inte ha tips på vilka högtalare jag ska köpa, utan vad jag ska kolla efter när jag ska köpa högtalare. Men, varför inte :P ? Om någon har tips på ett paket på högst 8000, well, shoot :) . Inga golvare får det vara, endast högtalare som kan skruvas upp på väggen eller placeras i bokhylla. Inte alltför stora. Om någon har erfarenhet av Yamaha RX-V1800, https://www.prisjakt...kt.php?p=205891, och vet vilka högtalare som passar till just den är jag väldigt intresserad.

Kul att höra förresten med H/K-paketet. Jag har inte lyssnat på dem själv, bara läst och sett att de trots sin ringa storlek kan ge ifrån sig bra ljud.

Med "centrar", menar du då att man ska ha centerhögtalare på alla positioner? D vs, ha centerhögtalare som surround högtalare också?

BTW: Spelar det någon roll om högtalarna har, exempelvis, effekttåligheten 120W, medan förstärkaren har en uteffekt på 130W?

Nja, tycker itne du ska kolla så mycket mer än på prislappen och sen tar du och använder dina öron och lyssnar.

Postad 11 February 2008 - 20:02

hag1
  • hag1
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Okidoki! Spännade det där med centrarna. Får överväga den saken :)

Okej, det verkar som man ska gå efter det man tycker låter bäst!

Tack så mycket för samtliga svar!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.