Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga dator/htpc

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 February 2008 - 19:05

Unregistered9e8b3d79
  • Unregistered9e8b3d79
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Hej!

Ska använda min gamla dator som ej används längre till att kolla på film (hd-material) och även att slö surfa på projektorn. Problemet är att jag inte är så hemma på data komponenter. Var ett tag sedan jag satte ihop denna dator och kommer inte riktigt ihåg vilka komponenter som sitter där i.

Problem 1.

Datorn låter väldigt mycket och har kommit fram till att det är cpu fläkten som väsnas otroligt mycket. Skruvade bort den och tog bort den från processorn. Upptäckte att det satt en grå massa mellan processorn och fläkten. Vad är detta? Sen även när jag ska köpa en ny fläkt vilken typ utav fläkt för en billig penning ska man välja? Antar att jag måste veta vilken sockel det är på modekortet men är tyvärr inte säker. Det ända jag kan hjälpa med är att det är en P4 med 3.2ghz processor.

Problem 2.

Grafikkortet som sitter i är ett Radeon 9800se kort. Behövs det bytas ut för att kunna se hd-material? Och hur tar jag reda på om det är agp eller pci-express?

Problem 3.

Vill ha en sån tyst dator som möjligt men vet inte riktigt vilket nättagg man ska köpa som är tyst? Nu sitter det ett 350watts agg i den. Och är det speciella nättagg till olika moderkort?

Problem 4.

Är det möjligt att spela hd-material med denna dator:

Processor: 3.2ghz P4
Minne: 1024 ddr2 minne
Grafik: Radeon 9800se

Problem 5.

Just nu används det intergrerade ljudet på moderkortet. Vill gärna ha optiskt ut men samma fråga där hur vet jag vilket jag ska ha som passar till moderkortet?

Skulle verkligen uppskatta allhjälp jag kan få.

Mvh Fredrik

Postad 10 February 2008 - 19:42

Unregistered9e8b3d79
  • Unregistered9e8b3d79
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Bifogad fil  DSC00201.JPG   840.04K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC00196.JPG   905.56K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC00195.JPG   900.39K   0 Antal nerladdningar

Lägger in tre bilder på hur det ser ut. Hoppas det kan hjälpa lite och är det något som jag kan ta reda på för att underlätta säg bara till.

Postad 10 February 2008 - 23:05

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
720p material kan nog kanske fungera. 1080p material är inte att tänka på. Misstänker dock att du måste byta ut hela datorn mer eller mindre för HD-material.

Postad 11 February 2008 - 02:57

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0

Hej!

Ska använda min gamla dator som ej används längre till att kolla på film (hd-material) och även att slö surfa på projektorn. Problemet är att jag inte är så hemma på data komponenter. Var ett tag sedan jag satte ihop denna dator och kommer inte riktigt ihåg vilka komponenter som sitter där i.

Problem 3.

Vill ha en sån tyst dator som möjligt men vet inte riktigt vilket nättagg man ska köpa som är tyst? Nu sitter det ett 350watts agg i den. Och är det speciella nättagg till olika moderkort?

Nätaggregatet bör täcka strömbehovet, gärna med viss marginal. Man bör inte stirra sig blind på hur många watt psu:n är på, eftersom det ofta rör sig om rena ”glädjewatt”. Man bör istället välja kvalitets produkter där det specificeras hur mkt ”kräm” den har vid olika laster och hur väl strömmen från vägguttagets omvandlas till likström.

400W Nexus NX-8040 verkar vara en riktigt prisvärd nätdel (605 kr hos Inetdata), som trots sitt låga watt ger god output i ampere (+3.3…36A, +5V…30A dessa har max kombinerad output på 155W; +12V1…18A, +12V2… 18A, +12V3… 18A , -12V4… 18A komb. output på 380W; -12V… 0.8A, +5VSB… 3A komb. output 20W ).

Jag är ingen expert, men Nexus aggregatet verkar väldigt lovande ifall man är ute efter stabil strömförsörjare som inte väsnas så mycket, då den är förhållandevis lastokänslig och behåller sin effektivitet vid större laster. Givetvis ges mer ripple vid högre laster, men den verkar ändå hålla sig under givna ATX gränsvärden.

Postad 11 February 2008 - 15:44

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
1.) CPU fläkt - Personligen skulle jag titta på något från Zalman de brukar göra bra processorfläktar om du dessutom köper en där deras fanmate (fläktstyrning) medföljer kan du själv ställa in vilken rpm du vill ha på fläkten och därmed sänka ljudnivån. Ja du bör ta reda på vilken sockel det handlar om. Det kan vara en av följande Socket 478 eller 775 om den är gammal datorn läs ca: 4-5år är det antagligen en 478. Kolla vilket chipset du har brukar gå att läsa sig till på moderkortet (brukar iof också stå vilken sockel man har).
Skulle jag chansa skulle jag säga att det är detta kort (http://www.canyon.ru...CN-9V5ALSR2.php) men jag skulle inte sätta några pengar på det.

2.) Grafikkort - Det är ett AGP kort (det våga jag däremot sätta pengar på) och svaret på om det behöver bytas är nja.

3.) PSU - Om du inte ska byta grejer behöver du absolut inte nått starkare nätaggregat. Om du däremot skall uppgradera (tex e starkare grafikkort) så kan det vara en ide att byta till säg ett 450W. När det kommer till tysta så igen Zalman eller kanske Nesteq om du har bra luftgenomströming skulle jag kolla på ett passivt nätagg (men då blir det dyrare). Huruvida det är speciella PSU:er eller inte, igen det beror på räkna antalet hål i den långa kontakten på kabeln som går in i moderkortet det kan vara antingen 20 eller 24 (24 är nyast) är värt att hålla koll på när du beställer endel nätaggregat har båda kontakterna andra inte.

4.) HD möjligt? - Svaret är ja med ett men. Du ligger på gränsen, du bör klara 720p utan större förluster men du får nog väldigt svårt att spela upp 1080p. (som DrPepper sa) (dessutom är du säker på att det är DDR2 och inte DDR på det läs på minnena bore stå nått där. Mig veterligen har Canyon inte gjort några moderkort med DDR2 men jag kan ju ha fel.)

5.) Jag vågar nästan säga att alla (åtminsonte den stora majoriteten av) ljudkort passar på ditt moderkort. Men för att vara riktigt säker bör du ta reda på om ljudkortet du tänkt köpa är PCi (det är de flesta).

Hoppas något litet har klarnat och att du får ihop nått. För att få en tyst dator krävs att du har bra luftgenomströmning i datorn så fläktar och liknande kan köras på ett lågt varvtal och ändå transportera ut värmen. Alternativet är dyrare ( behöver inte var svindyra) fläktar som transporterar mycket luft vid låga varvtal och därmed är tysta. Ju större fläktar dessto bättre.

Väl Mött!
/Skorpan

Postad 11 February 2008 - 17:20

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
De flesta nätdelar som säljs idag har ATX kontakt 20+4. Detta innebär att nätdelen funkar både med kontakter med 20 och 24 pinnar.

400W Nexus NX-8040 som jag nämnt i mitt tidigare inlägg är riktigt tyst (den hörs knappt när datorn är igång) varför den säkert funkar bra för tysta installationer.

Postad 11 February 2008 - 20:33

Unregistered9e8b3d79
  • Unregistered9e8b3d79
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Tack Så jätte mycket för eran hjälp! Har ny lyckas komponera ihop några saker till datorn tack vare er.

TERRATEC AUREON 5.1 PCI
ZALMAN CPU-FLÄKT CNPS7700-ALCU SOCKET478/775/75
COOLER MASTER PTK-002 THERMAL COMPOUND KYLPASTA
LINKSYS WIRELESS-G PCI ADAPTER 54 MBPS 802.11G
SAPPHIRE RADEON HD2600PRO 512MB DVI AGP

Detta beställde jag nu och ska väl säkert gå att få ihop... Förhoppningsvis.

SirSkorpan: Visst fasiken skulle du satt pengar på att det är det modekortet. För du hadde alldeles rätt och även att det är bara ddr minne på den. Kommer ihåg nu att ddr2 minne hadde blivit för dyrt att skaffa på den tiden.

Så nu återstår bara ett nytt nättagg som jag var osäker på men får kolla på ett 400W Nexus NX-8040 och se om jag kan beställa ett.

Tror ni att det går att köra med 350watt nättagget ett tag?

Mvh Fredrik

Postad 11 February 2008 - 21:06

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0

SirSkorpan: Visst fasiken skulle du satt pengar på att det är det modekortet. För du hadde alldeles rätt och även att det är bara ddr minne på den. Kommer ihåg nu att ddr2 minne hadde blivit för dyrt att skaffa på den tiden.

:) ja ibland prickar man rätt
Det verkar vara bra val av komponenter det där och det ska absolut gå att spela lite HD på den utan större problem. Tror att du kommer bli nöjd med CPU-Fläkten du valt, hoppas du kan köra den på ett riktigt lågt varv tal utan att processorn blir för varm (borde gå bra).

När det kommer till nätdel så tror jag inte att du behöver köpa någon ny 350 bör räcka långt mig veterligen är inte det grafikkortet särskillt ström hungrigt.

Väl Mött!
/Skorpan

Edit: xray det kan stämma som du säger att de flesta säljs med 20+4 kontakt däremot så bör man ta reda på det innan man köper jag vet att jag fått hem under det senaste halvåret/året nätdelar som inte haft den kontakt jag vill ha så jag har tagit för vana att kontrollera det innan köp.

Redigerat av SirSkorpan, 11 February 2008 - 21:08.

Postad 12 February 2008 - 01:10

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0

Tack Så jätte mycket för eran hjälp! Har ny lyckas komponera ihop några saker till datorn tack vare er.

TERRATEC AUREON 5.1 PCI
ZALMAN CPU-FLÄKT CNPS7700-ALCU SOCKET478/775/75
COOLER MASTER PTK-002 THERMAL COMPOUND KYLPASTA
LINKSYS WIRELESS-G PCI ADAPTER 54 MBPS 802.11G
SAPPHIRE RADEON HD2600PRO 512MB DVI AGP

Detta beställde jag nu och ska väl säkert gå att få ihop... Förhoppningsvis.

Så nu återstår bara ett nytt nättagg som jag var osäker på men får kolla på ett 400W Nexus NX-8040 och se om jag kan beställa ett.

Tror ni att det går att köra med 350watt nättagget ett tag?

Mvh Fredrik

Nja tycker du ska ta ett 400-580w när du ändå är på gång. Då har du ju ett som räcker några år.

Postad 12 February 2008 - 01:24

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

:) ja ibland prickar man rätt
Det verkar vara bra val av komponenter det där och det ska absolut gå att spela lite HD på den utan större problem. Tror att du kommer bli nöjd med CPU-Fläkten du valt, hoppas du kan köra den på ett riktigt lågt varv tal utan att processorn blir för varm (borde gå bra).

När det kommer till nätdel så tror jag inte att du behöver köpa någon ny 350 bör räcka långt mig veterligen är inte det grafikkortet särskillt ström hungrigt.

Väl Mött!
/Skorpan

Edit: xray det kan stämma som du säger att de flesta säljs med 20+4 kontakt däremot så bör man ta reda på det innan man köper jag vet att jag fått hem under det senaste halvåret/året nätdelar som inte haft den kontakt jag vill ha så jag har tagit för vana att kontrollera det innan köp.

Kylaren är rätt kass men den kanske var billig...?

Postad 12 February 2008 - 02:14

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
Nexus NX-8040 400W Power Supply Review (hardware-canucks)

Postad 12 February 2008 - 11:31

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Vad är det som gör den kass? det är inget monster till processor han skall använda den till? Och kan han köra den på låga varv så borde den inte låta så mycket? (plus att de (få skall erkännas) som lagt omdöme verkar nöjda). Lite argument plz!

hehe xray du verkar såld på det där Nätagget :P men det verkar helt ok (att kunna välja själv vilka kablar man vill/behöver ha inkopplade är guld i trånga chassin), och inte särskillt dyrt (längre). Dock e ju frågan om han behöver det, 350W bör räcka för det han köpt men det är klart att om det gammla agget låter mycket kan det ju vara värt att titta på nått nytt och lite större typ 400-450 (580 är overkill så det skriker om han inte skall ha en spel dator full med lullul).

Väl Mött!
/Skorpan

Postad 12 February 2008 - 12:51

Unregistered9e8b3d79
  • Unregistered9e8b3d79
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Vad är det som gör den kass? det är inget monster till processor han skall använda den till? Och kan han köra den på låga varv så borde den inte låta så mycket? (plus att de (få skall erkännas) som lagt omdöme verkar nöjda). Lite argument plz!

hehe xray du verkar såld på det där Nätagget :P men det verkar helt ok (att kunna välja själv vilka kablar man vill/behöver ha inkopplade är guld i trånga chassin), och inte särskillt dyrt (längre). Dock e ju frågan om han behöver det, 350W bör räcka för det han köpt men det är klart att om det gammla agget låter mycket kan det ju vara värt att titta på nått nytt och lite större typ 400-450 (580 är overkill så det skriker om han inte skall ha en spel dator full med lullul).

Väl Mött!
/Skorpan

Ska prova att köra med det gamla agget och se om det rullar på bra. Svårt att höra nu om det låter mycket eller inte för drar jag igång datorn så överöstar cpu fläkten allt ljud.

Så får se hämtar ut sakerna imorgon på posten och hoppas jag har hunnit få ihop alla möbler i sovrummet så man kan börja pilla på det roliga. (inte sambon) :P

Postad 12 February 2008 - 21:23

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

hehe xray du verkar såld på det där Nätagget :rolleyes: men det verkar helt ok (att kunna välja själv vilka kablar man vill/behöver ha inkopplade är guld i trånga chassin), och inte särskillt dyrt (längre). Dock e ju frågan om han behöver det, 350W bör räcka för det han köpt men det är klart att om det gammla agget låter mycket kan det ju vara värt att titta på nått nytt och lite större typ 400-450 (580 är overkill så det skriker om han inte skall ha en spel dator full med lullul).

Väl Mött!
/Skorpan

Kanske därför att den kylaren inte ansetts bra de senaste två åren och därför att den här kylaren https://www.prisjakt...ukt.php?p=42741 för 150kr totalkrossar den...

Har en som jag förövrigt köpte för tre år sedan, den kyler ungefär som en Intel-retailkylare och är riktigt bullrig.

Redigerat av dunde, 12 February 2008 - 21:25.

Postad 12 February 2008 - 22:47

redd
  • redd
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Det bästa tipset jag kan ge dig heter NEDKLOCKA NEDKLOCKA NEDKLOCKA..

Kan ju kännas konstigt att använda mindre än man kan men effekten blir.
1. mindre strömförbrukning = PSU fläckten förhoppningsvis snurrar mindre = mindre ljud
2. mindre värme = ALLA fläktar i datorn lugnar ner sig ett hekto eller två, trycker du ner den ordentligt kan du rent av byta ut vissa av fläktarna mot passiva kylare vilket ger kraftigt genomslag på ljudet (mindre vibrationer, mycket av ljudet från datorn är resonans mellan dom olika fläktarna/diskarna efter min erfarenhet.)

Skulle jag varit i ditt ställe hade jag förökt hitta en billig CPU med överkapacitet och klockat ner den samt valt ett grafikkort med passiv kyllning, Ja och sedan en riktigt tyst disk på det såklart

Eller så hade jag försökt hitta något i stil med denna.
http://www.tradera.c...uktion-57832171

En sak som jag inte tänker rekomendera men som går om man har mycket överkapacitet på PSU:n är att ta bort fläkten på den. Tror dock inte att det är någon lyssande ide på ett mediacenter, brukar funka hyffsat ofta på hemmaservrar som inte har så mycket aktivitet..

Postad 12 February 2008 - 23:14

sister ray
  • sister ray
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0

Eller så hade jag försökt hitta något i stil med denna.
http://www.tradera.c...uktion-57832171

Ja, i och för sig har han ju redan beställt sakerna, men en mediaextender/center typ Popcornhour är ju ett av de enklaste alternativen om man är ute efter att spela högupplöst material. Nu pallade jag inte kolla vad ovanstående komponenter kostade, men 2000kr för en PCH är överkomligt.
MEN det är kanske lite sent att påpeka nu.. :rolleyes:

Postad 13 February 2008 - 09:42

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Jo att nerklocka är ett bra alternativ om man vill få ner värmen och ljud i PC:n. Och ett Mediacenter är ju väldigt smidigt och enkelt om man bara hade tänkt att använda den till att spela upp film och musik. Dock är ju en HTPC mycket mer allsidig om man vill använda den till fler saker (typ spel, word, surfa m.m.).

Dunde vet inte vilka som ansett den dålig. Det är inte många som sagt varken bu eller bä på prisjakt och de få som sagt nått är positiva. Själv kör jag med https://www.prisjakt...kt.php?p=214412 (som jag är väldigt nöjd med) och jag har svårt att se att den andra skulle vara så mycket sämre. Hur som helst lär han väl märka det om inte annat.

Väl Mött!
/Skorpan

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.