* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *
7080 svar till detta ämne
Postad 12 February 2008 - 09:11
Unregistered36245
-
Unregistered36245
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Jag har provat assisted GPS och det är otroligt segt jämfört med riktig GPS. Så ja jag tycker inte det är ngt som går att använda om man vill det ska vara hyfsat snabbt. Jämför man tex N95 med P1'ans lösning så är det som natt och dag.
I min Tytn II funkar GPS'en hur bra som helst, snabbare på att låsa positionen än mina vanliga Garmin enheter... Och aGPS ÄR en riktig GPS, den får bara extra hjälp av mobilmasterna för att snabba upp positioneringen. Om det verkade segt så har det förmodligen mer med navigeringsprogrammet att göra.
Postad 12 February 2008 - 09:17
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Nu vet jag inte exakt hur det är med N95..Men det är väl nå special ? kostar ju att få röstguidning osv..Du kan ju inte heller ha vilken mjukvara du vill i den..
...Om du läst mitt inlägg så får GPS i min TyTn II snabbare låsning mot satteliter än fast monterade GPS i bilar så inte vet jag vad du har för ultra super snabb gps
Finns även massor med inlägg på nätet där folk testat hur snabb TyTn II är mot andra gps
Edit
Har precis testat att ta tid på hur lång tid min tar på sig att få låsning..
Ca 15 sekunder...Tycker då jag är snabbt
Redigerat av moparman, 12 February 2008 - 09:28.
Postad 12 February 2008 - 09:50
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro om aGPS...
Jag känner igen beskrivningen av hur aGPS funkar. Det finns en variant som många WM5 ägare redan har meckat med ett tag och som baseras på att förbättra precisionen genom att använda någon form av markbaserade sändare också. OM det råkar vara exakt samma system som detta "aGPS" vet jag inte, men att det ska funka bättre än en klassisk GPS tar jag för givet, eftersom det inte finns så stor vits att mecka med en vanlig gps för att uppnå denna extra draghjälp.
Min GPS-enhet i mio'n använder sirfstar3 och när jag jämförde hur lång tid det tog att få en fix med hur lång tid det tog för en N95'a så var min Mio mer än dubbelt så snabb. Förutsättningarna var i det närmaste identiska. Utomhus inne i ett bostadsområde med 2-våningshus. Båda startades ungefär samtidigt (N95 fick en liten tjuvstart) och båda placerades på ett bord för att vara så stilla som möjligt. Ett par minuter EFTER att min mio hade kommit igång med positioneringen så sökte N95 fortfarande efter satelliter. Efter 4-5 minuter så avbröt jag testet och konstaterade att N95 fortfarande inte hade lyckats komma igång, medan mio'n varit igång ett tag...
Nu ska det dock tilläggas att jag tycker ändå inte att min Mio är speciellt snabb med att få igång positioneringen. För det mesta så tar det någon enstaka minut. Men jag skulle helst vilja se att det tog max en halv minut, helst utan någon fördröjning alls.
OM nu aGPS'en i xperia funkar enligt beskrivningen ovan, så vore det ju alldeles förträffligt, eftersom det inte borde ta längre tid att få igång positioneringen när gps-systemet får draghjälp, men hur det blir med den saken återstår nog att se...
Fortfarande väldigt intresserad av denna nalle, m.a.o....
Postad 12 February 2008 - 10:11
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Krasse
Jag har agps på min TyTn Ii och det tar ca 15 sekunder innan den fått låsning på satteliterna..Beror säkert på väder och dylikt..Rätt klart ute nu..Min uppdaterar nå data 1 gång/vecka..Är bara nåra bytes..
Postad 12 February 2008 - 11:36
BlinkingLEDs
-
BlinkingLEDs
-
Lärjunge
-
-
363 inlägg
Jag har a-gps i min n82. vet dock ej vilket gps chip men för mej tar det ca 10-15 sekunder för den att få fix.
Den använder några kb data varje gång den kallstartas.
Redigerat av BlinkingLEDs, 12 February 2008 - 11:37.
Postad 12 February 2008 - 15:07
Coistrel
-
Coistrel
-
Forumräv
-
-
804 inlägg
Jag blir faktiskt inte så imponerad av denna "mobil", eller ska man kalla det handdator? För mobil är den alldeles för stor för. I min mening. Ja den är väl nästan 2mm större än w960n på nån av ledderna... 
Verkligen. Förutom den är stor på alla hållen, tjock och bred. Hur ska man ha den i fickan? På funktions nivån är det ju en underbar pryl. Men en mobil ska vara behändig och smidig. I min mening. Hade kanske köpt en G900 om jag skulle väntat.
Postad 12 February 2008 - 16:04
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
En mobil ska ha så mycket funktioner som möjligt + stor skärm
Ska bli intressant att se när Xperia X1 släpps och vad den kostar..Kanske är dags att ta en till mobil då
Postad 12 February 2008 - 18:49
mattek
-
mattek
-
Veteran
-
-
1627 inlägg
Nu vet jag inte exakt hur det är med N95..Men det är väl nå special ? kostar ju att få röstguidning osv..Du kan ju inte heller ha vilken mjukvara du vill i den.. ...Om du läst mitt inlägg så får GPS i min TyTn II snabbare låsning mot satteliter än fast monterade GPS i bilar så inte vet jag vad du har för ultra super snabb gps
Finns även massor med inlägg på nätet där folk testat hur snabb TyTn II är mot andra gps
Edit Har precis testat att ta tid på hur lång tid min tar på sig att få låsning.. Ca 15 sekunder...Tycker då jag är snabbt
min 95-2 låser på sateliterna på ca 15 sek i snitt och det är inga problem att installera andra program i den, har både Route 66 och Garmin installerat i telefon, kostar inget att använda dom. Nokias egna program kostar däremot om man vill ha röststyrning
Postad 12 February 2008 - 19:29
Coistrel
-
Coistrel
-
Forumräv
-
-
804 inlägg
Xperia, X1 släpps andra halvåret. Antar nästan mellan Oktober-December.
Och priset de spekulerar om är 8000-10000kr.
Postad 12 February 2008 - 19:36
Unregistered0354d681
-
Unregistered0354d681
-
Veteran
-
-
2184 inlägg
Xperia, X1 släpps andra halvåret. Antar nästan mellan Oktober-December. Och priset de spekulerar om är 8000-10000kr.
Vart har du fått reda på dem uppgifterna? Tror absolut inte priset kommer hamna så högt. Varfår inte då köpa en htc som är dubbelt så billig och (nästan) lika bra?
Postad 12 February 2008 - 19:53
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Finns inte en chans i världen att den kommer att kosta 9-10000
8 tror jag också är riktigt tveksamt..
kommer att bli dyr men jag skulle tippa på max 7000-7500kr..
Tar dom mer för den så lär dom inte sälja många..Man får ju räkna med att när väl den här telefonen släpps finns garanterat bättre från HTC..SE ligger långt efter...Är ju inte sååå mycket som skiljer den och TyTn II som redan funnits rätt länge..
Redigerat av moparman, 12 February 2008 - 20:20.
Postad 12 February 2008 - 20:18
Coistrel
-
Coistrel
-
Forumräv
-
-
804 inlägg
Nej. Men SE tar rejät betalt för sina lurar i min mening.
Men mellan 7-8 tror jag nog.
Postad 12 February 2008 - 20:51
mrNoodles
-
mrNoodles
-
Veteran
-
-
1693 inlägg
Jag blir faktiskt inte så imponerad av denna "mobil", eller ska man kalla det handdator? För mobil är den alldeles för stor för. I min mening. Ja den är väl nästan 2mm större än w960n på nån av ledderna... 
Verkligen. Förutom den är stor på alla hållen, tjock och bred. Hur ska man ha den i fickan? På funktions nivån är det ju en underbar pryl. Men en mobil ska vara behändig och smidig. I min mening. Hade kanske köpt en G900 om jag skulle väntat.
Menar du på fullaste allvar att du tycker 2mm gör den klumpig jämfört med W960n som du verkar fundera på att köpa?  X1an är 1mm högre och tjockare, men 2mm mindre bred än W960n. Tvivlar på priset mellan 8000-10000:-, gissar du eller var har du fått det ifrån?!
Redigerat av mrNoodles, 12 February 2008 - 20:52.
Postad 12 February 2008 - 21:45
primeaniac
-
primeaniac
-
Lärjunge
-
-
271 inlägg
Enligt nån intervju (kommer inte ihåg vars) så sas det att "oftast så väljer man nån form av abonnemang och då får lite "rabatt" och då spelar inte priset så stor roll..." nått sådant lät det som sa han som snacka om mobilen.
Postad 12 February 2008 - 23:51
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
min 95-2 låser på sateliterna på ca 15 sek i snitt och det är inga problem att installera andra program i den, har både Route 66 och Garmin installerat i telefon, kostar inget att använda dom.
Det låter ju synnerligen trevligt. Visserligen känner jag inte till förutsättningarna men nog tycker jag det låter märkligt iallafall när den N95'an jag testade inte klarade av att låsa på satelliterna även efter 5 minuter? Kanske så hade den ingen aktuell ephemeris-fil eller så var helt enkelt förutsättningarna sådana så att den behövde längre tid vid testtillfället än vad min egen Mio behövde. Min mio hade visserligen en relativt ny uppdatering av ephemeris-filen... 15sek för att låsa på satelliterna är något jag verkligen skulle vilja ha tillgång till. Det är liksom lagom kul att starta gps'en när man promenerar i en okänd miljö, för att t.ex. hitta närmaste restaurang eller liknande, när det tar upp till flera minuter innan gps'en kan fixera positionen. 15sek, är en mer rimlig väntetid i sådana sammanhang... Jag visste dock inte att man kunde köra med vilken navigator som helt i N95'an. Av någon anledning så har jag föreställt mej att operativet i N95'an sätter vissa begränsningar vid valet av navigator. Jag hoppas på att inom snar framtid kunna köra med tomtoms mapshare navigator. Även om jag kanske inte nödvändigtvis vill använda mej av möjligheten att ladda ner andras ändringar av kartorna, så är det ju ändå bra att själv kunna göra ändringar i kartorna... Min egen gata finns t.ex. inte i min gamla tomtom-karta...
Postad 13 February 2008 - 08:30
Coistrel
-
Coistrel
-
Forumräv
-
-
804 inlägg
Menar du på fullaste allvar att du tycker 2mm gör den klumpig jämfört med W960n som du verkar fundera på att köpa?  X1an är 1mm högre och tjockare, men 2mm mindre bred än W960n.
Tvivlar på priset mellan 8000-10000:-, gissar du eller var har du fått det ifrån?! 
Nej, kanske ska vänta mig att uttala mig om den punkten då. Men den SER väldigt stor och otymplig ut.. Vet inte om tidningen MOBIL och dess hemsida är tillförlitlig. Men han som var på mässan från deras redaktion skrev det. http://www.mobil.se/..._MOB258.dbp.aspFjärde frågan uppifrån, som besvaras. Dock bara en gissning, men kanske något ligger i det.
Postad 13 February 2008 - 09:59
mrNoodles
-
mrNoodles
-
Veteran
-
-
1693 inlägg
Ja där ser man, vi får väl hoppas den hamnar på en lite mer 'realistisk' nivå, tex med abonnemang eller liknande.
Ser småfrän ut.
Postad 13 February 2008 - 10:03
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Nokia N95 klarar inte TomTom å inte miomap/IGO vad jag då vet..Om det inte är ändrat nu..
Postad 13 February 2008 - 10:55
Mr_nygren
-
Mr_nygren
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Jäklar vilken mobil, synd att den är så ful dock. Den lär nog inte kunna ersätta min iPhone!
iPhone är dessutom mkt snyggare, men annars så såg denna intressant ut.
Postad 13 February 2008 - 12:19
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Jäklar vilken mobil, synd att den är så ful dock. Den lär nog inte kunna ersätta min iPhone! iPhone är dessutom mkt snyggare, men annars så såg denna intressant ut.
Det har du rätt i! Jag kanske skulle skaffa mej en Iphone också. Om inget annat så kan man ju spika upp den på väggen som den prydnad den är, för X1'an åker ju åttor runt den när det gäller funktionalitet (av vad specarna verkar utlova). Tusentals 3:dje parts programvaror, nära nog obegränsade möjligheter att välja bl.a. gps-navigator, förhoppningsvis en kamera i klass med S.E. tidigare kameramobiler, STOR skärm som är läsbar i fullt dagsljus, turbo3G m.m...
Postad 13 February 2008 - 12:29
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Joo..Dom går ju inte ens att jämföra...
Finns inget annat operativsystem som går att jämföra med WM..
Sen att Iphone har ett flashigare gränsnitt är ju en sak men vill man ha annat än yta så är det väl ingen som köper en Iphone...Om man inte bara ska ringa med den då
Postad 13 February 2008 - 13:39
Scrapanatchi
-
Scrapanatchi
-
Beroende
-
-
1061 inlägg
gissar kring 6000, nuvarande telefoner ligger välll runt 4000? SE topp modeller då..
Redigerat av Scrapanatchi, 13 February 2008 - 13:40.
Postad 13 February 2008 - 14:14
Unregistered0354d681
-
Unregistered0354d681
-
Veteran
-
-
2184 inlägg
gissar kring 6000, nuvarande telefoner ligger välll runt 4000? SE topp modeller då.. 
Ser jag också som ett rimligt pris. Men men , denna skulle väl vara en lyxvara och man vet ju inte vad SE tar betalt för lyx nu när de börjar förändra sig radikalt.
Postad 13 February 2008 - 16:23
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Om man jämför vad liknande telefoner kostar så är nog 6000 i underkant
Postad 13 February 2008 - 16:26
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Har för mig jag läste 7000 nånstans. Låter lite svettigt med tanke på att det är så lite minne i den. Men minneskort är å andra sidan inte så dyra längre.
Postad 13 February 2008 - 23:14
Unregistered0417a23d
-
Unregistered0417a23d
-
Användare
-
-
179 inlägg
Moparman, funderar du redan på att överge din älskling?
Fy!
Själv hänger min P900 med efter mer än fyra års trogen tjänst.
Den är dock i desperat behov av ersättare nu...
För ungefär ett år sedan började man drömma om Kaiser.
Skulle haft en TyTN II om det inte vore för diverse faktorer (varav den största stavas b-ö-r-s-e-n).
Nu är det dags att börja drömma igen.
Xperia verkar mycket intressant.
Jämförelse med TyTN II:
+bättre kamera?
+fotolampa
+bättre videoinspelning?
+snabbare processor och bättre stöd för 3D-grafik?
+3.5mm hörlursuttag
+större och bättre skärm
+högre upplösning
+radio
+vikt/storlek
+snyggare
-sämre tangentbord?
-inget scroll-hjul?
-går ej vinkla skärmen
-ej bakgrundsbelyst tangentbord?
Får se vad HTC kontrar med. TyTN III?
Postad 13 February 2008 - 23:21
monodc
-
monodc
-
Användare
-
-
182 inlägg
Visst är den stor jämfört med "vanliga" mobiltelefoner.. men det är helgalet att jämföra den med sådana. Hur skulle den möjligen kunna vara annat än större med en skärm på 3 tum (800x480), GPS, 3G HSDPA, fysiskt QWERTY-tgb etc? iPhone är nästan lika stor (85cm3 vs 97cm3) men saknar fysiskt tgb, 3G och GPS.. så nog har de lyckats klämma in en hel del i Xperian.
Postad 13 February 2008 - 23:36
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
duked
Njaa...Är faktiskt väldigt nöjd med min T2 men vist måste jag säga att jag är lite lockad av X1.
Kameran lär garanterat vara bättre i X1
Inget avgörande för mig.
Radio är en fördel men samma där..
Den stora fördelen som jag ser det är större skärmen och den högre upplösningen kanske...
Den enda preview jag sett på X1 så klagades det på att texten var så liten..Sen är ju frågan hur bra alla program funkar med den upplösningen ?
Så det känns inte som att det är nå stort steg från den jag redan har..
Största nackdelen som jag ser det är att den är ful som stryk...Så ful att bara X1:s mamma kan älska den
Har alltid gillat SE men P990 prövade verkligen min kärlek heh..Sen tycker jag att kvaliten på dom Se jag testat inte hört hemma i nån premium klass..Långt därifrån.
Eftersom SE är så långt efter HTC så är det verkligen inte omöjligt att HTC hinner släppa "HTC III"
PS
TyTn II går stabilt uppklockad till 520Mhz
Postad 13 February 2008 - 23:42
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Jag tycker det är helt ok att kritiserar nallar av denna typ för storleken, men å andra sidan är det praktiskt omöjligt att få tag på en nalle idag med lika stor skärm och lika många funktioner, i ett mindre format. Personligen så hade jag gärna sett att man hade slimmat formatet ytterligare. Det hade inte gjort ont om storleken hade motsvarat den aktiva delen av skärmen, men eftersom situationen är som den är, så tycker jag att det hela är väldigt enkelt.
Antingen väljer man en mindre telefon och offrar en mängd funktioner (framförallt den stora skärmen) och nöjer sej med vad man får, eller så inser man ovanstående faktum att det inte går att kombinera en stor skärm och massa funktioner med ett litet format.
Det må vara att vi någon gång i framtiden kan låta telefonerna projicera bilder istället för att vara utrustade med stora skärmar och på det viset kan krympa deras storlek ytterligare. Men där är vi inte ännu...
Detta betyder egentligen att kritiken mot storleken som i detta fallet, är ganska ointressant. Ungefär som att beklaga sej över att lastbilar är så stora vid en jämförelse med personbilar.
Inte heller speciellt intressant kritik, eller hur?
Postad 14 February 2008 - 00:15
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Heh. Jo det går inte att göra en liten telefon med en stor skärm. Det är ganska omöjligt
Postad 14 February 2008 - 01:31
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Utseendet är kanske inte något man ska förringa, men grejen är den att även om mitt val av Mio A701'an till viss del påverkades av att jag gillade vad jag såg, så är utseendet det som jag allra snabbast vande mej vid. Därefter så är de flexibiliteten och funktionaliteten som har gjort att jag varit så nöjd med mitt köp.
Alla kan tycka precis vad dom vill om min mio's utseende, det jag verkligen uppskattar så mycket är alla de möjligheterna som nallen ger mej...
Så här i efterhand så har alltså utseendet för mej blivit fullständigt underordnat, för att inte tala om ointressant.
Vem skulle inte tacka nej till en riktigt snygg bil. Men om det är en liten modell och får plats i bokhyllan så försvinner ganska snart nöjet med bilköpet, eftersom dess funktionalitet på sätt och vis inte är så bra  ...
Get my point?
Väljer hellre en lada samara som fortskaffningsmedel än en modell av t.ex. en ferrari...
Funktionalitet är det som är A och O för mej. Råkar prylen DESSUTOM se trevlig ut för ögat också, så är det bara en ren bonus...
Postad 14 February 2008 - 08:35
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Såklart är inte utseendet något som är avgörande så länge det inte finns en annan mobil med samma spec och snyggare
Jag tycker igentligen inte att man ens bör kritisera X1 för att vara stor då det inte finns en annan mobil med samma innehåll som är lika liten..Hade den varit mycket större än TyTn II hade kritiken varit befogad eller om den inte haft inbyggt tangentbord/3 tums skärm...
Postad 14 February 2008 - 11:59
Dennies
-
Dennies
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Tjo
Såg ett pris på 6427 som ett prelimnärt pris på katshing.se
allt kan förvisso ändras på ett ½ år
Postad 14 February 2008 - 23:23
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Tjo
Såg ett pris på 6427 som ett prelimnärt pris på katshing.se allt kan förvisso ändras på ett ½ år
Klart överkomligt. Om nallens olika delar håller måttet alltså. Det är ju inte mer än lusentapp i månaden man måste spara, räknat på att man inte använder någon form av abbonemangs-relaterade subventioner... Det kan bli bra det här, tror jag....
Postad 14 February 2008 - 23:45
Unregistered0354d681
-
Unregistered0354d681
-
Veteran
-
-
2184 inlägg
Kanske blir denna då
Om inte Htc kommer med någon liknande och med bra drivrutiner den här gången ^^
Allt jag vill ha är en mobil med wlan och windowsmobile  Så man har sitt aldeles egna windows alltid med sig på resan.
Det är väl just det jag saknar på min Viewty. Wlan:et mest då och sen ett mer öppet operativsystem.
Postad 15 February 2008 - 00:07
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Hmm....
Vad är det jag vill ha?
Jag vill ha en inbyggd gps, där jag själv kan välja vilken navigator jag vill använda (såvida inte tomtoms mapshare navigator ingår  ...
Jag vill ha en komplett mediaspelare, så att jag kan ägna väntetider åt att lyssna på musik, titta på film eller lyssna på radio (webbradio hade varit riktigt kul).
Jag vill ha en nalle med bra bandbredd, för att kunna nyttja möjligheten att se webb-tv och eventuellt använda webbradio (vilket innebär en 3G-telefon).
Jag skulle gärna vilja ha en inbyggd kamera som tar användbara bilder. De behöver inte nödvändigtvis vara bra, men tillräckligt bra för att man utan problem ska kunna se vad de föreställer (även om man "fotar" text t.ex.).
För att kunna använda nallen som ett portabelt media-center, krävs möjligheten att kunna använda "stora" minneskort.
För att Gps'en ska vara användbar krävs relativt kort starttid (ingen mening att starta gps'en om det tar lika lång tid att leta sej fram som det tar för gps'en att låsa på satelliterna).
För att kunna köra applikationer som t.ex. media-spelare, krävs vettig prestanda hos processor och minnen.
Sen ser jag det som en jättefördel om man utöver detta kan installera diverse andra program, som t.ex. väderleks-rapporter, office-program, pdf-läsare m.m....
Allt detta förutom de vanliga mobiltelefon-funktionerna som mms, sms och möjligheten att ringa.
Detta betyder att det jag egentligen vill ha en är en windows-mobil, med bra kamera, bra gps-mottagare och i övrigt vettiga prestanda.
Experia X1 motsvarar mina önskemål väldigt väl, utifrån vad jag hittills har kunnat läsa mej till...
När den väl kommer ut i handeln så återstår det att se om mina förväntningar infrias, eller om jag blir besviken igen (senast var det HTC Touch Cruise med sina otillräckliga drivisar för skärmen som gjorde mej besviken)...
Priset är inte oväsentligt, men jag är fullständigt medveten om att det kostar en hel del att få alla önskemålen tillfredställda...
Postad 15 February 2008 - 00:14
Unregistered0354d681
-
Unregistered0354d681
-
Veteran
-
-
2184 inlägg
Vad läser Wm för format?
Finns det winrar och sånt till wm?
Kan man see Wm som ett xp-Os fast "mobilariserat" och lättare att customisera från början?
Vill kunna ha den som en liten laptop.
Uppskattar om någon smartjävel kunde svara dessa frågor  (inget illa menat)
Postad 15 February 2008 - 00:39
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Vad läser Wm för format? Finns det winrar och sånt till wm? Kan man see Wm som ett xp-Os fast "mobilariserat" och lättare att customisera från början? Vill kunna ha den som en liten laptop. Uppskattar om någon smartjävel kunde svara dessa frågor (inget illa menat)
WM läser nog inte så många olika format, eftersom det är själva operativet. Mediaspelaren som följer med fixar inte heller så mycket, så därför kör jag TCPMP (The Core Pocket Media Player), som läser praktiskt taget det mesta. För att hålla filstorleken nere så använder jag ett verktyg som kommer ifrån samma ställe som mediaspelaren och som kan konvertera de flesta filmformat snabbt och lätt. Senast så var det avsnitt av Firefly som jag konverterade och sparade ner på nallens minneskort. Resultatet blev en bildkvalite i det närmaste perfekt (liten skärm på 280x320 pix) och en filstorlek på några hundra MB. Jag minns inte riktigt hur långt tid konverteringen tog, men jag vet att jag hade räknat med att konverteringen skulle ta lika lång tid som det tar att spela upp avsnittet (realtid), men jag blev glatt överaskad när det bara tog några minuter att konvertera och flytta filen till nallens minneskort. En sak jag vet som inte funkar i TCPMP är AC3-ljud (i vart fall inte i den versionen av spelare jag har), men å andra sidan så har detta aldrig varit något bekymmer för min del, eftersom jag vid konverteringen också anger att jag bara vill ha stereo-ljud och då mixas ljudet ner till 2 kanaler istället). Kan man see Wm som ett xp-Os fast "mobilariserat" och lättare att customisera från början?
Japp! En bra jämförelse faktiskt. Precis som XP så kan också WM skräddarsys och utseendet kan förändras nästan lite hur man vill och precis som XP så är det inte alltid som WM funkar helt buggfritt. Det händer faktiskt någon gång att saker och ting flippar ut, men precis som i XP så löser man 99% av alla dessa problem med en omstart. Det ska dockt tilläggas att det inte alls händer så ofta som det kanske låter, men man bör vara medveten om att helt problemfritt är det inte om man som jag gärna testar en massa olika program och mer än gärna leker med många funktioner samtidigt. Ytterligare en likhet med XP är att det finns massor av hjälp att få ifrån andra som också har erfarenheter av operativet och alla de bekymmer man kan råka ut för. Väldigt kvalificerad hjälp t.o.m... Bra mycket bättre än en halvkass support hos vilken annan mobil-telefon leverantör som helst. Att använda en WM-mobil som ett substitut för en laptop stämmer väldigt väl med verkligheten. Det ÄR praktiskt taget en laptop man har, fast skärmen är avsevärt mycket mindre och det saknas ett riktigt tangentbord (fast nu finns det visst lösningar för det också)... Det har funnits tillfällen då jag funderat på vad sjutton jag gav mej in på när min nalle har bråkat med mej. Men oftat har det berott på att jag helt enkelt har lekt för mycket med oprövad tredjeparts mjukvara. Jag har t.o.m. fått göra en "hard-reset" vid ett tillfälle för att lösa mina problem (total systemåterställning). Men grejen är den att jag har lekt av mej ganska mycket nu. Jag har ett gäng applikationer installerade och som funkar bra nu och därför så är det sällsynt att jag ens behöver starta om nallen. För tillfället så är det bara en applikation som ställer till det lite för mej och det är ett program som ger min nalle ungefär samma scrollnings-möjligheter som finns i Iphone. Användbart när man surfar, bläddrar i listan för kontakterna, i filhanteraren (utforskaren) o.s.v. Programmet innehåller några extrafunktioner som man kan stänga av eller styra, vilket jag inte har brytt mej om. Och att jag inte har brytt mej om detta gör att programmet ibland buggar när jag spelar "harpan" och flyttar kort från skärmens ena långsida till den andra långsidan lite för fort... Det finns en lösning på mitt problem, men jag har alltså ignorerat detta för tillfället eftersom det är så sällan som det strular i vilket fall som helst.
Postad 15 February 2008 - 08:40
Wiberg_D
-
Wiberg_D
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
jag tror denna mobil kommer att vara seg.. det är synd att den inte har det nya nvidia korter axt2500 eller vad den hette!
då kan vi snacka mobil med prestanda.. tråkigt att inte mobilen har en glasskiva heller.. bara nån dålig plast..
jaja vi får se.. får känna på mobilen rätt snart med tanke på att morsan jobbar på ericsson...
Postad 15 February 2008 - 09:10
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
jag tror denna mobil kommer att vara seg.. det är synd att den inte har det nya nvidia korter axt2500 eller vad den hette! då kan vi snacka mobil med prestanda.. tråkigt att inte mobilen har en glasskiva heller.. bara nån dålig plast..
jaja vi får se.. får känna på mobilen rätt snart med tanke på att morsan jobbar på ericsson...
Ericsson gör inga telefoner dock...
Postad 15 February 2008 - 09:14
Unregistered0354d681
-
Unregistered0354d681
-
Veteran
-
-
2184 inlägg
Krasse!
Tackar så mycket för informationen.Den var till stor hjälp.
Postad 15 February 2008 - 13:28
Wiberg_D
-
Wiberg_D
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
jag tror denna mobil kommer att vara seg.. det är synd att den inte har det nya nvidia korter axt2500 eller vad den hette! då kan vi snacka mobil med prestanda.. tråkigt att inte mobilen har en glasskiva heller.. bara nån dålig plast..
nä jag vet, men de har ändå tillgång till "nyheterna" om sonyericsson..
Postad 15 February 2008 - 14:31
Mr_nygren
-
Mr_nygren
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Vad tror ni den kommer att kosta denna lur? Jag chansar runt 7000kr, mer kan dem väl inte ta?  Fast sony brukar vara duktiga på att ta bra betalt för sina lurar.
Postad 15 February 2008 - 14:45
Wiberg_D
-
Wiberg_D
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
Irriterande att de inte kunde proppat in det nya nvidia grafikkortet i den! suck, innan det kommer till nån telefon väntar jag med å köpa en ny, e förövrigt mycke nöjd med min lilla w880i
Postad 16 February 2008 - 00:15
Scrapanatchi
-
Scrapanatchi
-
Beroende
-
-
1061 inlägg
är ju ett nytt ATI kort i denna modell
Postad 16 February 2008 - 01:56
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
är ju ett nytt ATI kort i denna modell 
Varifrån kommer den infon?
Postad 16 February 2008 - 02:16
Scrapanatchi
-
Scrapanatchi
-
Beroende
-
-
1061 inlägg
är ju ett nytt ATI kort i denna modell  Varifrån kommer den infon?
bland annat videon som nån postade tidigare i tråden tror jag
Postad 16 February 2008 - 19:05
Coistrel
-
Coistrel
-
Forumräv
-
-
804 inlägg
Postad 16 February 2008 - 19:17
Unregistered0354d681
-
Unregistered0354d681
-
Veteran
-
-
2184 inlägg
Tackar för bilderna!
Man blir bra sugen.
Postad 16 February 2008 - 19:41
jonitz
-
jonitz
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Tja, en sanning med modifikation. Det mesta av tekniken och mycket av mjukvaran i bla SE, HTC, LG mfl köps in från Ericsson Mobile Platforms.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|