* Officiell Tråd - Marantz AV/MM8003 *
Marantz AV8003
(Försteg)
|
3
|
(21)
|
Inga priser | |
Marantz MM8003
(Slutsteg)
|
2
|
(10)
|
Inga priser |
Postad 14 August 2008 - 19:41
Postad 20 August 2008 - 00:33
Man kan ihvertfall bi-ampe begge frontene, men center er jeg usikker på.Nån som vet om det kommer gå att använda de extra 3 kanalerna till att biamap frontar/center om man kör ett 5 kanaligt system?
Det står på side 19 i manualen:
http://us.marantz.co...03_DFU_U_EN.pdf
http://us.marantz.co...oducts/2317.asp
Postad 23 August 2008 - 21:48
Jag ser att man kan koppla in nätverk i AV8003 men hittar ingenstans om man kan uppdatera via internet, någon som vet? Duon är ju jävlig fin annars och det enda jag kan hitta med dom nya ljudformaten till ett bra pris.
Postad 24 August 2008 - 10:05
Jag var inne ett tag på att köpa ett Rotel RMB 1075 som extra kraft då DLS-arna är så trögdrivna.
Men nu då de högupplösta ljudformaten kommit så känns det som att det är ett misstag att köpa Roteln.
Det är kanske bättre att satsa på en Marantz MM8003 i stället, och sedan spara som bara den till
Marantz försteget.
Men som jag har fattat det så är det mer power i Rotel steget. Jag tänkte att jag kanske skulle åka och lyssna
på steget, men det är typ 15 mil till närmaste ställe härifrån. Så innan jag åker tänkte jag kolla lite här innan.
Det står inte så mycket om hur Marantzen klarar 4 ohm högtalare, bara att de bör fixa dem.
Kan jag i så fall köra bi-amp på frontarna, det är väl då man kör 2 kanaler på varje högtalare, har inte hållit
på med sånt tidigare.
Är det någon som jämfört Rotel RMB 1075 och Marantz MM8003?
Postad 26 August 2008 - 07:16
men det blev Marantz tack vare enkel biamping till frontarna.
Jag är då riktigt nöjd med anläggningen som ersätter en 5år gammal HK receiver.
Redigerat av ugglan9, 26 August 2008 - 07:17.
Postad 11 September 2008 - 19:04
Nu har jag fått min kombo AV8003 och MM8003,valet för mig stog också mellan Rotel slutsteg och Marantzen
men det blev Marantz tack vare enkel biamping till frontarna.
Jag är då riktigt nöjd med anläggningen som ersätter en 5år gammal HK receiver.
Postad 14 September 2008 - 20:04
Upplever att bilden också känns bättre genom nya försteget kopplat mot projektorn med hdmi.
Proj är en Panasonic PT-AX200E. Men det var ett tag sedan jag kopplade ur de gamla prylarna
så skillnaden på bild kanske inte är så stor...men jag rekomenderar att ni tittar in hos nån butik som
säljer denna kombo så får ni en demo med både bild och ljud.
Postad 18 September 2008 - 23:13
Har nu hatt Marantz-settet i ett par veckor och är jättenögd.
Processoren spelar dynamisk, luftig och detaljert tilsammans med min Krell KAV-3250-
Jag användar MM8003 kun till surround och surround back, en jobb den taklar mycket bra.
Best resultat i mitt rum fick jag med att använda dem manuella justeringsmöjlighetarna i Acoustic EQ-delen tilsammens med Room Analyzer ocg RTA.
Film är bara rått, och DTS Master HD blir snabbt vanedannende.
Postad 02 November 2008 - 11:46
Mvh
Postad 04 November 2008 - 20:05
Så vad är den stora skillnaden mellan en uppsättning utav Marantz SR8002 VS Marantz MM8003+AV8003?
Mvh
Skulle tro WLAN möjligheten som den stora, och säkert för många, viktiga skillnaden mellan dessa. Ljudmässigt har jag svårt att se att det skulle vara någon himmelsvid skillnad även om , givetvis, det är mer pulver i MM8003. Själv kör jag just SR8002 fast som rent försteg och jag börjar snegla på just WLAN möjligheten som rätt intressant. Kan tänka mig att AV8003 parat ihop mer ännu mer potenta steg, typ Rotel eller annat blir en "killerkombo". Sen ser ju onekligen AV8003 "GUI" lite mer spännande ut än SR8002 något rudimentära grafik. Den funkar ypperligt dock. Och, kom jag på, uppskalning av video som inte finns på SR8002, kan nog göra underverk för de med usel bild från någon teveleverantör och en fin ny fullHD plasma/lcd....Gjorde den erfarenheten att min bild, körd genom SR8002, från Canal Digital HD sat/dtt blev betydligt bättre när den kördes direkt till skärmen och INTE genom SR8002! ett tips.
Postad 15 November 2008 - 14:02
Postad 15 November 2008 - 20:13
Postad 15 November 2008 - 20:18
Enligt Hemmabio: Något klen i strömmen: 25 A och 295 w i 4 ohmvet att det finns en del på forumet som kör med dessa och har haft dem ett tag, så fram med lite intryck nu när ni blivit familjära med grejorna, så jag kan ta ett beslut om det verkligen är något som kan axla min avr8500:s tjänst utan några förluster, det jag är mest intresserad av är användarvänligheten på av8003, men även om pulvret i slutsteget är kompromisslöst eller finns det begränsningar... Nån som vet vad det levererar i 4 ohm, och om det finns någon kubmätning på mm8003 som kanske någon snäll själ kan lägga upp...
Thomas
Postad 15 November 2008 - 20:27
Thomas
Postad 16 November 2008 - 14:17
Postad 16 November 2008 - 17:26
Hur värdesätter du att kunna använda Audyssey?jag har denna kombo hemma nu, och visst är det bra grejer. men om det är så mycket bättre än den Yamaha:n jag har vet jag inte. jobbigt detta, de nya ljudformaten är trevliga dock och det händer mycket mer runt mig i vanlig film. har inte provat att bi-ampa frontarna men antar att det gör susen för stereoljudet. ska jag köpa detta demo-ex jag fått låna hem är frågan?...
Thomas
Postad 17 November 2008 - 11:14
jag har dem hemma idag oxå.
Postad 17 November 2008 - 18:20
Man använder det en gång för att ställa in grejerna, sedan använder man eq:n varje gång man ser på film tex, det är denna funktion som inte funkaraudyssey är en bra finess, men den använder man egentligen bara en gång (om man inte flyttar eller möblerar om förstäs) väl?. Det tråkiga är att jag är bottförkyld och därmed alldeles lomhörd så det är inte lätt att utvärdera dessa mäktiga pjäser.
jag har dem hemma idag oxå.
Thomas
Postad 18 November 2008 - 11:12
Man använder det en gång för att ställa in grejerna, sedan använder man eq:n varje gång man ser på film tex, det är denna funktion som inte funkar
Thomas
hej!
förklara vad som inte funkar och lite varför/hur man ska använda det är du snäll.
Postad 20 November 2008 - 10:18
Något klen i strömmen är väl ändå veckans underdrift....Minst 100A krävs för att det skall börja låta mumma.... Fråga H/K! Detta sagt utan att dissa dessa steg alls, de låter säkert härligt men just om man kör separata enheter är det ju kraften man vill åt i ett riktigt steg! Jag tror försteget är en "killer" men att det behövs betydligt mer kräm i stegen för att det hlea skall vara absolut världsklass...men det är ju å andra sidan lätt ordnat med steg från annan tillverkare......Enligt Hemmabio: Något klen i strömmen: 25 A och 295 w i 4 ohm
Thomas
Postad 22 November 2008 - 18:23
Fick ett mail av mig själv om att det är investerings stopp just nu, men va fasen, jag har ju hört combon på Arken och det jag hörde där skulle jag ge min vänster arm för...
O det var inte Velodynen som impade ljudmässigt
Postad 22 November 2008 - 18:52
Själv tycker jag det är en STOR miss att det inte går att köra Audyssey ( reservation för stavfel ) när man kör hd ljud, det är väl därför man använder det, och inte kör man väl med vanligt DD eller Dts med denna?
Thomas
Varför skulle inte DD och DTS material gynnas av Audyssey?
Hemma hos mig jobbar Audyssey konstant oavsett signal, Ja även i stereo men då i ett annat läge(Byp. L/R).
Att Audyssey ej går att implementera på de nya HD formaten är verkligen beklagligt, Men om det inte är en hårdvarubegränsning så kanske detta fixas med en firmwareuppdatering.
Mvh.
Mats
Postad 22 November 2008 - 21:09
,Varför skulle inte DD och DTS material gynnas av Audyssey?
Hemma hos mig jobbar Audyssey konstant oavsett signal, Ja även i stereo men då i ett annat läge(Byp. L/R).
Att Audyssey ej går att implementera på de nya HD formaten är verkligen beklagligt, Men om det inte är en hårdvarubegränsning så kanske detta fixas med en firmwareuppdatering.
Mvh.
Mats
JoRa visst gör dom det, har inte sagt annat, jag menar att köper man denna vill iallafall jag använda den till hd-ljud och då går denna funktion bort
Har haft denna hemlånad och visst e den BRA
Thomas
Postad 25 November 2008 - 14:44
Jag sätter min digitalbox på att skicka ut orginalsignal till AV8003 och har därifrån satt att jag vill ha 720p på hdmi-ut 1 och 1080p på hdmi-ut 2 men den skickar bara genom signalen utan behandling. Nån som kan lista ut vad jag missat?
Postad 25 November 2008 - 16:19
UP-CONVERSION FROM ANALOG VIDEO
SIGNALS TO HDMI
The up-conversion feature of this unit can output
the input analog video signals (for component video
signals of 480i/576i, 480p/576p, 1080i and 720p
resolution, and S-Video and Video (composite)
of 480i/576i resolution) to the HDMI MONITOR
terminal.
och en förklaring enl: http://www.avforums....61-post270.html
Incoming HDMI signals are passed without any video processing, regardless of their resolution. The theory is that customers who purchase separates tend to have high-end projectors or standalone video processors, either of which would probably provide better video processing than any chipset Marantz could install.
tråkigt för mig.
Postad 26 November 2008 - 11:19
Alltså samma fenomen som på SR8002 och dess "bröder"...men personligen tycker jag det finns en poäng förutsatt att man sitter på schysst Dvd/Blåstråle eller proj/teve och det gör nog de flesta som köper grejor av denna kaliber....Uppskalning siter ju i de flesta bättre grejor nuförtiden....jag svarar mig själv. det jag ville, och trodde skulle gå, var att låta processorn styra videosignalerna till min tv och projektor så att den tex nedkonverterar 1080p till 720p för att min tv ska kunna ta emot signalen. och allt detta via hdmi in - hdmi ut. men den gör inte detta, den konverterar bara analogt till digitalt.
och en förklaring enl: http://www.avforums....61-post270.html
tråkigt för mig.
Postad 27 November 2008 - 10:57
anledningen till att jag ville ha detta är pga min TViX 6500 som är bökig att ställa om mellan 720 och 1080.
Är det nån som vet om det går att få till bi-ampning av centerkanalen? Jag skulle vilja ha hela fronten bi-ampad.
Postad 27 November 2008 - 16:47
Postad 27 November 2008 - 18:24
Postad 27 November 2008 - 19:02
vet inte om den skickar ut signaler via xlr och rca samtidigt då skulle man kanske köra med en rca och en xlr. någon som vet. funderar själv på att triampa mina s3or om det nu går med xlr.
Läste detta på ett annat forum.
Ok! When using the AV-8003 in conjunction with the MM-8003 it's quite easy to bi-amp the front L/R channels in a 5.1 system. Simply change the rear L/R speaker setting on the processor to speaker 'C' setting. This then sends a copy of the front left and right speaker to a further two channels. If the user doesn't have an AV-8003 (or wish to bi-amp the centre channel) you can use XLR splitters to achieve the same thing.
så, jag ska ta och fixa mig en xlr-splitter då....
Postad 03 January 2009 - 14:08
eller måste jag ha en hörlursförstärkare mellan?
Postad 05 January 2009 - 18:40
har provat med andra högtalare men får ingat ljud alls från Zone A eller B.
Postad 17 February 2009 - 09:47
Koder till RC2001
Postad 21 August 2009 - 23:28
How hot does it get when playing music? - and when watching movies?
Postad 31 August 2009 - 21:15
Måste bara skriva ett inlägg här nu efter att jag har fått hem min MM 8003 (väntar fortfarande på min AV 8003).
Jag började att köra med min gamla H/K AVR-7000 som försteg och det blev ett litet lyft med MM 8003 som slutsteg men inte så mycket mer. Tyckte att det bara var en knapp märkbar skillnad, lite mer tyngd i basen. Testade sedan att skippa min gamla H/K och kopplade MM 8003 direkt till min HTPC och Asus Xonar HDAV 1.3. OJJ, OJJ vilket lyft! Ljudbilden blev betydligt bättre, detaljer framgår mycket mer och allt blev mycket luftigare och renare. Ångrar inte köpet! Nu är det bara att pensionera min gamla trogna H/K som gjort ett gott jobb i 10 år.
Jag ska även köpa nya kablar och testa att bi-ampa så får man hoppas på ännu bättre ljud
Postad 01 September 2009 - 12:23
Jag har beställt combon förra vecka och väntar på att dom ska dimpa ner nu i dagarna...
Jag hade tänkt att Bi-ampa frontarna och centern med den extra kanalen som finns på MM8003.
Har köpt xlr sladdar för ändamålet, men det bökiga var att hitta en high-end xlr-split...
Efter mycket sökande och googlande hittade jag tillslut en tillverkare som gör dessa...
MIT Cabels är märket, och dom går att beställa på HIFI Stället AB i Göteborg där jag beställde min igår.
Shotgun Y Connector, Balanced Proline heter den.
Ville bara delge detta om det är fler som letar... =)
Hoppas bara att det blir som jag har tänkt!
Redigerat av Yohanboy, 02 September 2009 - 05:14.
Postad 03 September 2009 - 21:23
Postad 03 September 2009 - 21:48
dock förstod jag det som att Yohanboy skulle ha splitten till centern som du bara har en utgång till på AV8003.
Postad 03 September 2009 - 22:16
Det är precis så jag ska göra (köra 5.1), men med splittern så kan man även bi-ampa centern med den extra kanalen på MM8003.
Vill bara nämna att den där MIT kabeln var himla dyr... ca 5000:- spänn!
Glömde fråga innan jag beställde... bara bita i det sura äpplet å hosta upp stålarna!!! =(
Postad 03 September 2009 - 22:34
Jag har en fråga till er som har AV8003 (eller nån annan marantzprodukt för den delen). =)
I preference menyn så finns det ett alternativ som heter Audio. Där kan man skifta mellan MAIN, SUB och MAIN+SUB. Manualen förklarar väldigt dåligt vad denna funktion egentligen gör.
Någon som har koll på det?
/Christian
Postad 04 September 2009 - 23:33
MAIN+SUB = basfrekvenser går både till Front och SUB
SUB = Basfrekvenser under delningsfrekvensen du ställt i AV8003 går bara till subben
MAIN = Basen går bara till front och inte till subben
Postad 05 September 2009 - 10:42
Jag förstår fortfarande inte vad den här funktionen ska göra. =/
Postad 05 September 2009 - 21:40
Postad 05 September 2009 - 22:33
Hmmmm, på 8002 så verkar detta på alla lägen, inkl. ex. CD vilket jag tycker e trevligt..subben plussar på lite i botten, man brukar ju för det mesta omnämnda detta som LFE + Main men det är kanske så på 8003an att det funkar vid delningsfrekvens..Nackdelen med LFE är ju att då ingen signal finns i dels Matrix surroundprogram ( förvisso skapar de flesta matrixar den men ändå) men framför allt inte i tvåkanals så blir man ju utan den extra skjutsen i botten. På 8002 fungerar det på alla ljudformat och delningsfrekvens har så vitt jag förstått det egentligen inget med detta o göra, det handlar bara om hur "mycket" bas du vill ha, men visst den skickar ju inget högre till subben än vad du angett som lägsta delning såklart..double bass har jag inte på 8002 men däremot "Truebass" på CS2 music som är rent hemskt att lyssna på, våldsamt överdriven loudness bas ala 80tals bilstereo, men finns kanske dom som gillar det med...men det kanske skiljer sig lite åt mellan dessa två modeller, i specen är de likvärdiga...prestandamässigt är de t.o.m identiska...rent konkret vad funktionen gör är att du kan bestämma hur mycket bas du vill ha, ha du stora frontare som lätt hanterar djupbas , låt dem få det + subben, eller låt bara subben hantera djupbas,,,då behöver man kanske inte så stora frontare ex...Fast man kan väl ställa in "double bass" som det heter under en annan meny? Plus att den här funktionen verkar enbart gälla på Dolby Digital och DTS inte stereoläge och alla HD format.
Jag förstår fortfarande inte vad den här funktionen ska göra. =/
En fotnot, får inte ihop matematiken med biampad center o frontare o 7.1 med bara 8 kanaler, sorry..
Postad 09 September 2009 - 21:52
Kan man ställa in så att man:
* på hdmi out 1 kör ljudet i förstärkaren och bara skickar ut bilden till tänkt källa
och ställa in
* Hdmi out 2 så att den matar ut både ljud och bild till en källa i ett annat rum
OBS behöver såklart inte använda out 1 och 2 samtidigt, utan vill kunna växla mellan de två valen ovan med en knapptryckning bara.
Postad 11 September 2009 - 18:25
Postad 11 September 2009 - 20:26
Har inte hittat någonstans det går att göra och manualen nämner det öht inte.som jag förstår det så ska det gå bra men vad är det som gör att du inte kan göra det på din 6004?
Postad 13 September 2009 - 10:52
men är lite smått besviken...
i speakers settings kör jag allt i large, och sub till.
tycker att basen är lite klen. testade att stänga av subben på powerknappen och endast lyssa på frontarna i stereo.
går jag då in i menyn och ändrar till sub off så blir det kraftigare bas i frontarna.
känns som om AV8003 släpper ut de hz som var tilldelat subben nu till frontarna!
kör en analog signal, så inställningarna med main+sub är inaktiverat då...
är det nån som vet om av8003 automatiskt skär bort ljud till de andra högtalarna när subben är aktiverad, fast man har inställningen large på samtliga högtalare?
Postad 13 September 2009 - 18:40
Har inte hittat någonstans det går att göra och manualen nämner det öht inte.
det verkar inte som att den skickar med ljudet ur hdmi utgången, bara bild.
kan eventuellt finnas någon inställning som fixar det, ska försöka kolla det vid tillfälle.
Postad 14 September 2009 - 11:11
nu har jag fått duon och suttit här å mixtrat lite...
men är lite smått besviken...
i speakers settings kör jag allt i large, och sub till.
tycker att basen är lite klen. testade att stänga av subben på powerknappen och endast lyssa på frontarna i stereo.
går jag då in i menyn och ändrar till sub off så blir det kraftigare bas i frontarna.
känns som om AV8003 släpper ut de hz som var tilldelat subben nu till frontarna!
kör en analog signal, så inställningarna med main+sub är inaktiverat då...
är det nån som vet om av8003 automatiskt skär bort ljud till de andra högtalarna när subben är aktiverad, fast man har inställningen large på samtliga högtalare?
hittade problemet själv... fick reseta av8003 och hoppa över auto kalibreringen...
nu inga problem! =)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
Marantz AV8003
246 bilder
382 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?