Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stereo PCM 2ch 96kHz till PrologicII går inte - varför?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 February 2008 - 12:57

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
Jag har ett Rotel hembioförsteg RSP-1068 kopplat till min dator med FloppyDTV och Vista. På vanliga tv-kanalerna kommer det "PCM 2ch 96kHz" stereosignal via optiska S/PDIF, åtminstone står det så på min Rotel-display.

Men jag kan inte slå på PrologicII-mode i det läget? Varför kan jag inte det? Och kan man få datorn att skicka nåt annat då som jag kan omvandla?

Jag är förvirrad :) Vad är det som är så speciellt med PCM 96kHz som gör att försteget vägrar ens försöka prologic-koda det? Jag vill ha dialogen från centerhögtalaren!

Redigerat av Calle, 11 February 2008 - 13:08.

Postad 11 February 2008 - 13:03

Unregisteredfd0a25da
  • Unregisteredfd0a25da
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Jag antar att det du egentligen är ue efter är ProLogicII!? ProLogic används väl till just ProLogic-kodat material (fr.a. äldre TV-material), medan ProLogicII är det som omvandlar din stereo-signal till surround-ljud?

Edit: ...det jag förösker säga är att du kan nog inte välja ProLogic om din stereo-signal inte är kodad i ProLogic. Du kan nog heller inte välja ProLogic om signalen är DD 2.0. ProLogicII ska fungera om du har en vanlig stereo-signal, som ev. är kodad i ProLogic, men inte inte om den är kodad i DD 2.0. Pröva först således med ProLogicII och om det inte fungerar så ppröva med DD.

Redigerat av Unregisteredfd0a25da, 11 February 2008 - 13:06.

Postad 11 February 2008 - 13:10

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0

Jag antar att det du egentligen är ue efter är ProLogicII!? ProLogic används väl till just ProLogic-kodat material (fr.a. äldre TV-material), medan ProLogicII är det som omvandlar din stereo-signal till surround-ljud?

Edit: ...det jag förösker säga är att du kan nog inte välja ProLogic om din stereo-signal inte är kodad i ProLogic. Du kan nog heller inte välja ProLogic om signalen är DD 2.0. ProLogicII ska fungera om du har en vanlig stereo-signal, som ev. är kodad i ProLogic, men inte inte om den är kodad i DD 2.0. Pröva först således med ProLogicII och om det inte fungerar så ppröva med DD.

Ja, förlåt, som jag visat med all önskvärd tydlighet så är jag inte 100% hemma på ljudformaten :) Jo jag menar PrologicII. Det går dock inte heller, inte från PCM 2ch 96kHz (inte kbps som jag skrev först). Det står uttryckligen i manualen också.

Det mesta annat gör den om till PrologicII så jag får surround, men inte detta. Då känns det extra irriterande att min vista-burk fått för sig att det är det den ska spotta ur sig. :)

Postad 11 February 2008 - 14:34

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
OK, nu vet jag varför den spottar ur sig PCM 96kHz. Jag hade ställt in det :)

Kontrollpanelen, ljud, egenskaper, avancerat - där kan man ange 96000Hz. Jag hade nog ställt in det jag tyckte såg bäst ut utan att inse konsekvenserna...

Återstår bara hur jag får igång ffdshow. nVidias audiocodec funkar under vista men den kommer inte ihåg inställningarna - så jag måste gå in varje gång och ändra till S/PDIF, annars får jag bara tvåkanalsljud även för SVT1/SVT2 som ju sänder i Dolby Digital.

Men läget är åtminstone ljusare nu :)

Postad 12 February 2008 - 22:14

Unregistered94d65f28
  • Unregistered94d65f28
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Hej Calle!

Jag har också 1068, men jag vet inte vad du pratar om här. För det första har du svenska menyer? Sen kan jag bara gå in via OSD, och där finns ingen meny med audio eller liknande. Det enda ställe jag kan gå in i ett "avacerat" läge är när högtalarna ska behandlas. Finns det menyer jag inte känner till...? Eller är det dvd-spelarens menyer du har varit i?

Postad 12 February 2008 - 22:27

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0

Hej Calle!

Jag har också 1068, men jag vet inte vad du pratar om här. För det första har du svenska menyer? Sen kan jag bara gå in via OSD, och där finns ingen meny med audio eller liknande. Det enda ställe jag kan gå in i ett "avacerat" läge är när högtalarna ska behandlas. Finns det menyer jag inte känner till...? Eller är det dvd-spelarens menyer du har varit i?

Förlåt, jag var lite otydlig. Menyerna osv var på datorn, i Vista. Det var där jag hade pillat runt lite och sen glömt bort det...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.