Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nybörjarfråga

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 February 2008 - 23:51

Fana
  • Fana
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hallå allihopa, är en ny användare som nyligen börjat intressera mig för det här med hembio. I dagsläget äger jag bara en lcd tv (Samsung 32" R87 - en 720p LCD skärm) vilken inköptes i december. En trevlig och lagom skärm för mig då jag sitter ganska nära, är nöjd med den i nuläget. Dock skulle jag gärna vilja få lite bättre ljud och har börjat undersöka vad som krävs för att åstadkomma detta. Jag är 28 år men har aldrig ägt ens en ordentlig stereo utan alltid lyssnat på musik på datorn med halvskräpiga Creative högtalare etc, så jag är verkligen nybörjare i ordets rätta bemärkelse när det kommer till ljud.

Har tittat på kompletta "hembiopaket" men de är ganska ointressanta för mig då jag vill kunna koppla in en xbox 360 (och så gott som alla färdiga kombopaket verkar sakna den optiska digitala ingång man då behöver) och gärna vill kunna utveckla systemet allteftersom. Jag inbillar mig också att man troligen får bättre kvalitet ifall man sätter ihop ett eget system? Har förstått att jag till att börja med behöver en förstärkare/reciever och har således kollat runt efter något lämpligt att starta med. Vill inte lägga några jättesummor, dels då det troligen är bortkastat på mina otränade öron och dels för att jag inte har någon särdeles stark ekonomi.

Har sneglat på Pioneers VSX-417 http://www.pioneer.s...17-S/index.html som kostar ca 2000kr vilket känns som en lämplig nivå att starta med för mig. Nu undrar jag följande:
1. Är förstärkaren av hygglig kvalitet? Jag är som sagt väldigt otränad ljudmässigt och är inte ute efter något supersound men är den såpass ok att man inte blir utskrattad av någon som kan sitt ljud?
2. Tänkte i första hand skaffa ett par front-golv-högtalare, troligen ett par Infinity Primus 250 http://www.hembiobut...p?pgrpnr=110940 - klarar förstärkaren att driva dem, borde de komma bra överens? Kommentera gärna ifall de är något att ha överhuvudtaget (i.e. är de hyffsad pris/prestanda eller kan man få bättre utan att gå upp mycket i pris).
3. Ifall jag börjar med endast 2 frontare funkar det att få ut ljud endast i stereo över dem eller kommer förstärkaren alltid att vilja använda alla 5.1 kanalerna? Säkert en idiotisk fråga men är som sagt helt ny på området.

Tack på förhand :rolleyes:

Redigerat av Fana, 12 February 2008 - 23:54.

Postad 13 February 2008 - 00:09

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
De saker du plockat ihop funkar säkerligen utmärkt. Men glöm inte att provlyssna, framför allt högtalare då de låter ganska olika. Det finns ju massor med högtalare i den prisklassen och vad som passar dig bäst kan ju bara du svara på :rolleyes:. Infinity Primus 250 har ju fått bra betyg i diverse tester så det är ju inget skräp direkt.

Du kan börja med att skaffa två fronthögtalare. Det finns inställningar i recivern där du anger vilka högtalare som du anslutit.

Lycka till och välkommen till detta forum.

Mvh Henrik

Postad 13 February 2008 - 10:13

Fana
  • Fana
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Tack Henrik, ska se ifall jag har tid att åka och lyssna på lite högtalare inom en snar framtid, det är ju såklart en bra idé. Bor nuförtiden i en lite mindre stad med väldigt begränsad tillgång till HiFi butiker etc men har rätt så nära till Göteborg så får väl ta en utflykt dit och titta runt. Risken är väl att man när man lyssnar blir förälskad i ett par högtalare som är dyrare än vad man hade tänkt spendera :rolleyes:

Postad 13 February 2008 - 11:54

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Glöm inte begagnatmarknaden. Förstärkare och högtalare håller länge, och Hifi-intresserade sköter ofta om sina prylar. Köpte själv mina högtalare begagnade för 1/3 av nypriset. De var ca 5 år gamla och har själv kört dem 3 år nu utan några som helst problem.

Och ofta kan man ju hitta utrustning som är max ett år gammalt eftersom det finns många som uppgraderar med täta intervall :rolleyes:

Postad 13 February 2008 - 12:21

Fana
  • Fana
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jo har tittat lite efter begagnad utrustning som hastigast men jag är inte van vid att handla på det sättet och skulle känna mig nervös tror jag om jag inte hade med ett företag att göra. Kanske längre fram när man ev vill uppgradera delar av sitt system etc och vet mer exakt vad man är ute efter ;)

Hittade det här paketet nyss som på papper verkar helt fantastiskt för sitt pris: idel översvallande omdömmen om högtalarna (Dynavoice Challenger M-65 med center och bak etc)) etc, däremot kan jag inte hitta mycket prat om förstärkaren (Yamaha RX-V461) http://www.fynda.se/...hp3?prodid=2950

Lite dyrare förstärkare än Pionner'en som jag först funderade på men denna har ju inbyggd USB vilket är trevligt så man slipper starta 360'n för att lyssna på mp3'or. HDMI ingångarna kvittar i nuläget. Har ingen aning om vilken som är bäst i övrigt rent ljudmässigt etc.

Postad 14 February 2008 - 03:01

Fana
  • Fana
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Skickade just iväg en beställning på den utrustning jag nu bestämt mig för. Det blev detta efter mycket om och men:

Yamaha RX-V461 - Titan 1 - Ingen aning om den är kvalitet men funktionerna ser fina ut och den ska ha kraft nog etc på pappret.

Dynavoice Challenger M-65 Paket- 1 Par Dynavoice Challenger M-65
- 1 par Dynavoice Challenger S-5
- 1 st Dynavoice Challenger C-5 - Calvados - har fått så fina användarrecensioner och är såpass billiga att det kändes idiotiskt att inte ta dem. Paketpris skalade av några hundra till mot lösköp av front, sat och center. Tycker de ser ganska estetiskt tilltalande ut också.

Supra Classic 2.5 mm - ett antal meter för att dra till högtalarna

Goldkabel Toslink optisk digitalkabel - att dra mellan 360 och förstärkaren. Denna köptes från Hembiobutiken, resten från Fynda.se. Blir ett tungt paket att ta hem från posten.

Postad 14 February 2008 - 12:39

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Är säker på att du blir väldigt nöjd :) Inom din budgetram verkar det som ett bra "bang for the buck"-paket.

Postad 14 February 2008 - 13:44

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Du kommer nog bli ruksigt nöjd med det paketet... Hade själv en liknande förstärkare och Dynavoice lite mindre paket och dom funkade klockrent. Och då har jag haft en del bra 2-kanals anläggningar tidigare. Som hembio har du nog svårt att hitta bättre till samma pengar. Som musikanläggning lär du nog klara dig även där ganska långt.

Postad 14 February 2008 - 14:57

Fana
  • Fana
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Låter bra det :) Blev föresten väldigt imponerad av Fynda.se då de redan nu på morgonen ca 5 timmar efter jag la beställningen mitt i natten (uppe och hostat och frustat tills sent på natten då jag idotisk gick ut och sprang i minusgrader i slutskedet av en kraftig förkylning) ringde upp mig och var oroliga över att vanlig postfrakt riskerade skada det tunga paketet och istället ville skicka det på annat sätt utan ökad kostnad etc. Verkligen kanonservice så här långt. Paketet har även gått iväg redan och borde komma fram imorgon, så jag kommer troligen ha de mindre än 2 dygn från att jag la ordern vilket är ganska imponerande för en så stor handlare.

Givet att jag köper sub därifrån ifall jag känner att jag behöver det längre fram - tog inte med någon nu eftersom jag dels inte är någon basmänniska och dels upplever det väldigt störande när grannarna drar på så det vibrerar i väggarna och vill inte göra samma sak.

Ska bli väldigt spännande att sätta upp utrustningen - det är ju som sagt första gången jag får lite riktigt ljud ;) Ska hem och dra lite i möblemangen efter jobbet och se ifall jag kan optimera placering av högtalare något bättre än vad som är möjligt med nuvarande möblering.

Redigerat av Fana, 14 February 2008 - 14:58.

Postad 14 February 2008 - 16:57

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0

Givet att jag köper sub därifrån ifall jag känner att jag behöver det längre fram - tog inte med någon nu eftersom jag dels inte är någon basmänniska och dels upplever det väldigt störande när grannarna drar på så det vibrerar i väggarna och vill inte göra samma sak.

En anledning så stor som någon att köpa sub :)

Postad 14 February 2008 - 17:56

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
M65orna är inte att underskatta!
###### ljud ur dem!
Bara S5orna är riktigt underbara!

Postad 15 February 2008 - 13:31

Fana
  • Fana
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Nu ligger 60+ kg paket och väntar på mig på postens företagscentrum ;) Mycket imponerande leveranstid, speciellt med tanke på att det var gratis frakt. Den här arbetsdagen kan inte ta slut fort nog!

Redigerat av Fana, 15 February 2008 - 13:32.

Postad 15 February 2008 - 20:48

Fana
  • Fana
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
En lite fråga till - har hämtat ut sakerna nu och skummat igenom förstärkarens instruktionsbok. I denna står det att man bör ha 30cm utrymme ovanför förstärkaren och 20cm åt sidorna. Hur viktigt är detta egentligen? I den tv bänk där jag hade tänkt ställa den kommer den inte ha mer än 6 cm ovanför sig och något liknande åt sidorna (bra utrymme bakåt dock). Har sett i Galleriet här på sidan att många tyckas ha ganska snålt med utrymme så jag antar att det går bra och tillverkarna bara garderar sig med sådana instruktioner?

Postad 15 February 2008 - 23:19

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Polaren har en 461 och den håller sig sval även i ett skåp med stängd dörr och inte så mycket utrymme de gånger jag sett den. Så testa, och första veckan så kan du ju hålla koll så den inte blir för varm. Bara känna med handen och kolla i skåpet om det är mer än typ 40 grader. Min RX-V2600 blir nästan så varm att du inte kan hålla kvar handen ovanpå, och då låter den ändå inte den automatiska fläkten gå.

Postad 16 February 2008 - 17:20

Fana
  • Fana
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Det låter ju tryggt, jag kände lite på den efter att systemet nu vart igång i några timmar och det var ju inte överdrivet varmt så då är det säkert ingen fara.

Har som sagt satt upp allting nu och möblerat om lite och känner mig mycket nöjd hittills :) Tittade på Fellowship of the Ring och det var en fantastisk ljudupplevelse måste jag säga. Nu ska jag spela in den lite och sedan börja finjustera det jag tror kan bättras :wub: Kör lite Sarah Brightman nu och frontarna klarar hennes ljusa klara röst galant, och det dundrade på bra om basen i sagan om ringen. Centern återger konversation tydligt och fint och surroundarna verkar verkar ha både bra kraft och kännslighet (har sett att en del använder dem som frontare).

Fynda snålade inte på högtalarkabel heller, fick nog ett par tre meter över de 26 jag beställde ;)

Postad 24 February 2008 - 21:08

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

En lite fråga till - har hämtat ut sakerna nu och skummat igenom förstärkarens instruktionsbok. I denna står det att man bör ha 30cm utrymme ovanför förstärkaren och 20cm åt sidorna. Hur viktigt är detta egentligen? I den tv bänk där jag hade tänkt ställa den kommer den inte ha mer än 6 cm ovanför sig och något liknande åt sidorna (bra utrymme bakåt dock). Har sett i Galleriet här på sidan att många tyckas ha ganska snålt med utrymme så jag antar att det går bra och tillverkarna bara garderar sig med sådana instruktioner?

Min förra stärkare hade jag i stereobänken även om det kändes lite varmt där ibland. Men min rx-v2600, som tidigare även "Damocles" nämnde, så blir den ruskigt het, så den vågar jag inte he in i bänken!

Kul att du är nöjd med paketet! Och vad gäller Fynda.se så är det ett riktigt trevligt företag. Hörde av mig till dom då jag lyckats bryta sönder skyddet till min center, då jag fått någon sorts hjärnblödning eller nåt...skulle böja till den när den var lite skev och den gick tusen bitar.... jag skickade bara en förfrågan om jag kunde få köpa en ny, och dagen efter så fick jag ett meddelande att dom skickat en med posten för 0,-.
Det kallar jag service!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.