Behöver lite hjälp med val av högtalare 70-100´ klassen
25 svar till detta ämne
Postad 13 February 2008 - 13:04
Unregistered1d56c791
-
Unregistered1d56c791
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
är totalt blind, ser inte skogen för alla träden etc etc...
och behöver hjälp med att hitta ett system runt 70-100´ om det skulle vara billigare så gör det inget
men taket är där runtomkring
vill ha ett 7.1 system,
inte vita eller andra skrikiga högtalare (sambokrav)
storlek spelar ingen roll dock INTE småhögtalare
vet inte om jag vill ha traditionella Surround kan gärna vara modell större
viktigare är att allt låter bra tillsammans, kommer att provlyssna en del men vill ha lite
hjälp med att dra åt snaran
systemet körs idag av en pioneer ax4si kommer att uppgradera denna till en SC-LX90 i sommar/höst
tack på förhand för hjälpen
//T
Postad 13 February 2008 - 17:04
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Dessa är rätt så feta  109900kr
thx_ultra_2_7.2.jpg 37.33K
0 Antal nerladdningar
Postad 13 February 2008 - 17:36
pajax
-
pajax
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Atlantic technology 8200, M&K s-150
Postad 13 February 2008 - 19:17
Vobbe
-
Vobbe
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Frontar:
Center:
Surround:
Surround:
Sub:
Kalaspaket som låter ruggigt bra! Toppklass enligt mig!
Redigerat av Vobbe, 13 February 2008 - 19:19.
Postad 13 February 2008 - 19:18
Unregistered1d56c791
-
Unregistered1d56c791
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Dessa är rätt så feta 109900kr
thx_ultra_2_7.2.jpg 37.33K
0 Antal nerladdningar
ja dom har vi tittat på och sambon har godkänt dessa dock så har jag lite svårt med stativare som frontar, har dock ej provlyssnat dessa så vet ej om dom spelar mer än dom ser ut att göra //T
Postad 13 February 2008 - 20:20
R1 Uffe
-
R1 Uffe
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Kankse Audiovectors nya S serie kan vara intressanr Front
Center
Surround
Sub BK Monolithe DF från www.marek.fi http://www.mareks.fi...&sWord=monolith "dom pratar svenska" Lycka till och återkom gärna i tråden och skriv vad du har köpt
Postad 13 February 2008 - 20:20
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Jag tror inte du behöver oroa dig för ljudtrycket om det är det du oroar dig för. Dom ser inte små ut!
Dock ska du såklart provlyssna så mycket som du kan, Örebro är en stad med väldigt många hifibutiker.
Sedan ligger ju inte Örebro alltför långt bort från Stockholm där en viss Öhman huserar.
Postad 13 February 2008 - 20:54
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Dessa är rätt så feta 109900kr
Har lyssnat på det där paketet. Låter sjukt bra när man ser på film, och när det gäller ljudtryck...ja, du lär inte sakna något om du inte har en egen SF biograf  . DOCK, så var jag inte alls övertygad när de demade musik med det där paketet. Det är gjort för film och inget annat. Väldigt avslöjande när det gäller dåliga inspelningar också.
Postad 14 February 2008 - 00:56
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
Jag tror inte du behöver oroa dig för ljudtrycket om det är det du oroar dig för. Dom ser inte små ut!
Dock ska du såklart provlyssna så mycket som du kan, Örebro är en stad med väldigt många hifibutiker.
Sedan ligger ju inte Örebro alltför långt bort från Stockholm där en viss Öhman huserar. 
Erbjudet Örebro någon mer hifibutik än hifiklubben och hifihuset? Jag bord i Örebro men tänkte om det är någon jag har missat..
Postad 14 February 2008 - 01:19
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
Kolla gørna in Totem, Audio Physics, Vienna Auocustic.
Sjølv søljer jag min NHt T5:or med dubbla A1 steg (med tillbehær-kolla hifimagasinet) bara kæpa till center M6 och surround, du får med AQ kablage och surround piedestaler original med helgjutna aliminium ben.
Pioneers fina "dyra" system ør oxå ett grymt system, sen tycker jag du ska kolla in wilson audio, och magnats stærsta high end system ør grymmt møktigt i alla register.
Mvh Michael.
Postad 14 February 2008 - 01:24
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Hej Termos
Det är en ansenlig budget du har för ditt inköp av högtalare. Jag hoppas verkligen att du räknar med att provlyssna mycket innan du bestämmer dej slutgiltigt, för det vore ju onekligen lite tråkigt att "köpa grisen i säcken" när det handlar om sådana här summor.
För att få lite mer kött på benen så hade det därför varit bra om du kunde berätta lite mer om dina preferenser och förutsättningar.
Storleken på rummet, vilka möjligheter till möblering, hur du prioriterar musik jämfört med bio-ljud, val av källa till din kommande förstärkare. Vilken typ av musik du vill ha högst ljudkvalite på o.s.v.
I detta "range" finns det ganska mycket roliga saker att välja på, men skillnaderna är också ganska stora på hur det låter om grejerna. Vissa grejer låter mer än väl anständigt vid t.ex. tittande på actionfilmer, men lämnar mycket att önska när man lyssnar på akustisk musik av mindre komplex natur.
Personligen så gillar jag t.ex. inte M&K's högtalare nämnvärt, eftersom jag tycker ljudet ifrån dessa lätt blir för vasst för min smak. Men det är ju bara min personliga åsikt och att sådana varierar kraftigt är ju allmänt kännt...
Ett annat exempel kan ju vara om du prioriterar en sak som t.ex. verkligt fast basåtergivning då kan man t.ex. utgå ifrån ett par Velodyne DD10'or och bygga resten av systemet med dessa som utgångspunkt.
Det finns många vägar att gå och det absolut första man måste göra för att vara hyffsat säker på att få ljudet man drömmer om, är att klura ut vad det faktiskt är man drömmer om...
Gör man inte detta så blir hela affären bara ett vågspel annars...
Postad 14 February 2008 - 01:30
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
Bra beskrivet "krasse".
Det stømmer precis, ska du nu gæra ett hægtalarkæp på, som nu en ganska stor summa, så ska du ju verkligen tønka igenom dit kæp nogrant innan du en vacker dag kønner att "det hør kønns røtt".
Jag skulle oxå vilja ha lite mer ingående færklaringar och synpunkter ifrån din sida, då ør det løttare att "dra åt snaran".
Ovanstående tips jag skrev ner, ør vøldigt fina system/mørken, som jag personligen uppskattar rent kvalitetsmøssigt, men dom olika systemen har ju sina fær och nackdelar.....
Mvh Micke.
Postad 14 February 2008 - 14:00
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Erbjudet Örebro någon mer hifibutik än hifiklubben och hifihuset? Jag bord i Örebro men tänkte om det är någon jag har missat..
Hmm har för mig Örebro har en hel del hifibutiker eller är det bara jag som har virrat bort mig som vanligt?
Postad 14 February 2008 - 14:16
Unregistered1d56c791
-
Unregistered1d56c791
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
ojoj förlåt hade glömt det mest väsentliga.. berätta mera om vad hur etc....
bor idagsläget i en hyresrätt, hus kommer iår eller nästa.
rummet idag är ca 75 kvm där allt står, dock så är själva "biografen/ljudhörnan" ca 30+kvm
problem med utrymme är bara till för att lösas
huset KOMMER att ha en eget rum till detta 50+ kvm (hittat ett färdigt eller bygga från grunden)
mina prioriteringar är
Film/tvljud 85% musik 15%
dock så anser jag att musik ska lyssnan ur 2 par högtalare, vänster & höger kanal = stereo
vill inte ha en subwoofer till detta utan letar heller efter ett par bra frontar
är inte heller typen som vill maxa recivern bara för att se rutor skallra eller för att impa på polarna
vid film dags så vill jag att det låter som en motorcykel från höger till vänster även i centerkanalen, vill inte att det ska låta som en vespa  hoppas ni förstår hur jag menar
så mina prio måste bli följande
Frontar och Center på första plats
därefter ett par subbar som skakar om huset men dock bara när dom ska göra det,
därefter 4 st helst stora stativ eller vägghängda surroundhögtalare.
kortfattat vill ha bästa ljud till film och när det nu bär till musiken så ska frontarna ta detta...
är precis som alla andra vill ha "gyllene vägen" till allt, vet dock att 10-20´ inte räcker för detta
//T
Postad 14 February 2008 - 14:20
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Intressant info, men krasses (som vanligt) lysande inlägg påtalar ändå att du säkert har ett ljuideal som bör tillgodoses.
Med tanke på budgeten skulle jag dessutom ha som ett alternativ att kontakta tex her Öhman och lägga hälften av pengarna på konsulting och bra akustikåtgärder. Prata tex med Niklas om vilken hjälp han fått. Tror Martin varit där och kikat ... och varit ganska impad.
Postad 14 February 2008 - 15:21
Unregistered1d56c791
-
Unregistered1d56c791
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
självklart kommer jag att lyssna på olika högtalare, dock så tror jag att det kommer att bli lite svårt att få
en butik att ställa upp med olika högtalare, värdet på högtalarna man skulle behöva lyssna på närmar sig väldigt fort miljonen, med det menar jag 6-8 olika system med tillbehör etc, därav lite frågor ang vilket system man ska rikta in sig på med mina olika "krav".
ang konsulting och akustikreglering
där har jag redan den hjälp jag behöver (tror jag)
ät för tillfället lite lätt insnöad på B&W samt klipsch men ville veta om det finns något man "missar"
om det nu skulle skjuta iväg med ett par 100 ´så vill jag att det är VÄLDIGT motiverat..... (måste övertyga sambon och mog själv på det)
har även haft tillfället att lyssna på väldigt fina system här i örebro (privatpersoner)dock så är allt i dessa hemmabygge med en bra bit över min budget.. men jag är väldigt lat av mig och orkar inte sätta mig in i allt som har med filterbyggen etc att göra, därav letar jag efter ett färdigt system
//T
Postad 14 February 2008 - 16:29
Alexander_222
-
Alexander_222
-
Användare
-
-
226 inlägg
Håller med dig om att B&W passar bra till film, de har en härlig närvaro och bra med 'tryck' i ljudbilden. Dessutom gör du rätt som prioriterar att musiken låter bra i två kanaler, så jag hade satsat på tre väldigt bra högtalare fram (L/C/R) och sedan lite lägre prioritet på de bakre regionerna då det ändå är svårt att hamna i sweetspot från 5 st högtalare - bakhögtalare kommer liksom inte riktigt till sin rätt om de är felplacerade. Ska du bygga på B&W's 800-serie går nästan hela budgeten på bara frontar och center, och då är det ändå de minsta fronthögtalarna. Så jag tror det är lite bättre att satsa på 700-serien och lägga lite extra pengar på rumsakustik, kablar eller ett gäng dvd-filmer  B&W 703 är ruggigt bra och sticker ut lite mot resten av 700-serien med fst-mellanregistret och en 'in your face'-närvaro som heter duga. Center finns inte så mycket att välja på, utan där är det HTM7 som gäller. Sedan kan du köpa ett eller två par DS7 beroende på om det är 5.1 eller 7.1 du ska köra. Med ett par landar summan på 46´490.- vilket borde ge en eller två schyssta subwoofers!
Postad 14 February 2008 - 16:49
pajax
-
pajax
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Hej Termos
Det är en ansenlig budget du har för ditt inköp av högtalare. Jag hoppas verkligen att du räknar med att provlyssna mycket innan du bestämmer dej slutgiltigt, för det vore ju onekligen lite tråkigt att "köpa grisen i säcken" när det handlar om sådana här summor.
För att få lite mer kött på benen så hade det därför varit bra om du kunde berätta lite mer om dina preferenser och förutsättningar.
Storleken på rummet, vilka möjligheter till möblering, hur du prioriterar musik jämfört med bio-ljud, val av källa till din kommande förstärkare. Vilken typ av musik du vill ha högst ljudkvalite på o.s.v.
I detta "range" finns det ganska mycket roliga saker att välja på, men skillnaderna är också ganska stora på hur det låter om grejerna. Vissa grejer låter mer än väl anständigt vid t.ex. tittande på actionfilmer, men lämnar mycket att önska när man lyssnar på akustisk musik av mindre komplex natur.
Personligen så gillar jag t.ex. inte M&K's högtalare nämnvärt, eftersom jag tycker ljudet ifrån dessa lätt blir för vasst för min smak. Men det är ju bara min personliga åsikt och att sådana varierar kraftigt är ju allmänt kännt...
Ett annat exempel kan ju vara om du prioriterar en sak som t.ex. verkligt fast basåtergivning då kan man t.ex. utgå ifrån ett par Velodyne DD10'or och bygga resten av systemet med dessa som utgångspunkt.
Det finns många vägar att gå och det absolut första man måste göra för att vara hyffsat säker på att få ljudet man drömmer om, är att klura ut vad det faktiskt är man drömmer om...
Gör man inte detta så blir hela affären bara ett vågspel annars...
Krasse, vad har du haft för kringutrustning till M&K? Det jag har får det verkligen inte att låta vasst
Postad 14 February 2008 - 20:21
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Film/tvljud 85% musik 15% dock så anser jag att musik ska lyssnan ur 2 par högtalare, vänster & höger kanal = stereo vill inte ha en subwoofer till detta utan letar heller efter ett par bra frontar är inte heller typen som vill maxa recivern bara för att se rutor skallra eller för att impa på polarna
Har du dåliga erfarenheter av delade system? Det låter nästan så... Har du möjlighet att få hjälp med intergrationsbitarna skulle jag förseslå delade system, det blir alla gånger bättre än några golvhögtalare. Du kommer kunna spela starkare både till film och musik. Med den prioritering du har tycker jag du ska skrota alla ideér som inte innebär identiska högtalare fram. MVH /Chuck
Postad 14 February 2008 - 22:33
Unregistered1d56c791
-
Unregistered1d56c791
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Film/tvljud 85% musik 15% dock så anser jag att musik ska lyssnan ur 2 par högtalare, vänster & höger kanal = stereo vill inte ha en subwoofer till detta utan letar heller efter ett par bra frontar är inte heller typen som vill maxa recivern bara för att se rutor skallra eller för att impa på polarna Har du dåliga erfarenheter av delade system? Det låter nästan så...
Har du möjlighet att få hjälp med intergrationsbitarna skulle jag förseslå delade system, det blir alla gånger bättre än några golvhögtalare. Du kommer kunna spela starkare både till film och musik.
Med den prioritering du har tycker jag du ska skrota alla ideér som inte innebär identiska högtalare fram.
MVH /Chuck
pjhuu... nu gick det för fort.... vad menar du med "delade system" dock så håller jag med om att LCR bör vara exakt samma högtalare. letade ett tag efter gamla klipsch cf serien men fick inte ihop tillräckligt med komponenter 3 x cf4 el cf3 4 x cf2 //T
Postad 15 February 2008 - 03:23
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
Ta dig gørna en titt (lyssning) på Revel! att infærskaffa Revel ger dig sjølvkønsla och møktiga ljudupplevelser...
Postad 15 February 2008 - 08:54
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
självklart kommer jag att lyssna på olika högtalare, dock så tror jag att det kommer att bli lite svårt att få en butik att ställa upp med olika högtalare, värdet på högtalarna man skulle behöva lyssna på närmar sig väldigt fort miljonen, med det menar jag 6-8 olika system med tillbehör etc, därav lite frågor ang vilket system man ska rikta in sig på med mina olika "krav".
Visst är det så att EN butik inte har alla olika system, men om du lyssnar på nämnda B&W samt Klipsch så kommer du att att höra hur olika de låter. Drar du sedan och lyssnar på motsvarande Dynaudio har du ytterligare ett ljudideal. En snegleing mot tex Elac eller Audiovector ger kanske ytterligare ett. Inget snack om att rum och kringutrustning kommer att påverka ljudet väldigt mycket, men du kommer ändå att få en uppfattning om vad jag menar. ang konsulting och akustikreglering där har jag redan den hjälp jag behöver (tror jag)
ät för tillfället lite lätt insnöad på B&W samt klipsch men ville veta om det finns något man "missar" om det nu skulle skjuta iväg med ett par 100 ´så vill jag att det är VÄLDIGT motiverat..... (måste övertyga sambon och mog själv på det)
har även haft tillfället att lyssna på väldigt fina system här i örebro (privatpersoner)dock så är allt i dessa hemmabygge med en bra bit över min budget.. men jag är väldigt lat av mig och orkar inte sätta mig in i allt som har med filterbyggen etc att göra, därav letar jag efter ett färdigt system
ang konsulting och akustikreglering där har jag redan den hjälp jag behöver (tror jag)
Kanon. Det är inte så enkelt ... (tycker jag). Där har du väl en bättre ljudfaktor per krona än för resten av anläggningen. ät för tillfället lite lätt insnöad på B&W samt klipsch men ville veta om det finns något man "missar" om det nu skulle skjuta iväg med ett par 100 ´så vill jag att det är VÄLDIGT motiverat..... (måste övertyga sambon och mog själv på det)
Varför har du fastnat för Klipsch och B&W.
Postad 15 February 2008 - 21:47
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
pjhuu...
nu gick det för fort.... vad menar du med "delade system"
dock så håller jag med om att LCR bör vara exakt samma högtalare.
letade ett tag efter gamla klipsch cf serien men fick inte ihop tillräckligt med komponenter
3 x cf4 el cf3 4 x cf2
//T
Jag menade system där man delar aktivt, läs sub+satellit på rikssvenska. 70-100' kr är mycket pengar för högtalare om man skall köpa färdiga produkter. Men vill man ha riktigt vassa grejer får man allt betala en hel del, speciellt om du vill kunna lyssna på skaplig volym med ett så pass stort rum som du har (eller kommer få i framtiden). Anlitar du en duktig akustiker, som dessutom kan justera anläggningen åt dig är mycket vunnet. Jag ska inte rekomendera några specifika märken men Klipsch vet jag att jag direkt inte skulle rekomendera, mest pga av att det inte är värst mycket High Fidelity med dom överlag. Dock är det systemet som är på bild ovan MYCKET bra med min standard, så ingen regel utan undantag. MVH /Chuck
Postad 15 February 2008 - 23:13
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
ät för tillfället lite lätt insnöad på B&W samt klipsch
Det finns väl egentligen ingen likhet alls mellan B&W och Klipch, två helt olika skolor. Om jag skulle köpa högtalare för de pengarna så hade det nog blivit B&W 803S (eller ett par begagnade 802) som front/stereo, sen centern HTM3S och 805S som surround. Det blir totalt 94500kr. Det enda problemet med den kombinationen är att man behöver en bra/kraftig förstärkare för att de ska spela så bra som de kan. Jag har hört de billigare 804s låta halvtrist ihop med en Pioneer receiver, och extremt bra ihop med Classé. Skit in - skit ut gäller med B&W (och alla andra bra/avslöjande högtalare för den delen). Rotels större slutsteg (inte de slimmade klass d) passar bra till B&W. Med 100k i plånboken är det bara att åka runt och lyssna på allt du kan. Alla har olika ljudideal.
Postad 15 February 2008 - 23:29
Mercafreak
-
Mercafreak
-
Lärjunge
-
-
296 inlägg
Vet inte om du lyssnat på Pioneer EX1orna... detta är nog bland det bästa jag hört oavsett prisklass. kostar 64900:- och det finns även center och bakkanaler till dessa....
Postad 16 February 2008 - 10:12
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Skit in - skit ut gäller med B&W (och alla andra bra/avslöjande högtalare för den delen).
MK Sound har tex massor med modeller som klarar sig med billiga slusteg/förstärkare utan att presterar hörbart sämre. Nuförtiden får man mycket watt för pengarna som färgar ohörbart (subjektivt påstående). MVH /Chuck
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|