Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Behöver hjälp med att välja projektor

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 February 2008 - 21:10

Borre
  • Borre
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej
Är ganska så grön på det här med projektorer så jag skulle uppskatta lite hjälp med att besvara följande frågor:

1. Vilken projektor ska man välja? Kommer använda den i mitt rum som har två stor fönster som inte går att täcka över jättebra så en ljusstark är ju att föredra. Valet står just nu mellan Optoma HD65 och en Sony Bravia VPL-AW10, men jag vet inte riktigt, finns säkert en massa andra i samma prisklass som är värda en titt. (budgeten är alltså ca 8000 kr)

2. Har läst massor om dukar och sånt här men funkar det inte bra at projicera direkt på väggen annars eller vad är fördelen med att ha en duk? Vilken färg ska man måla med i så fall eller funkar det med den gul-vita 7-blank (eller vad det nu heter det man mäter blankhet i..) färgen jag har?

3. Som ni ser på bilden så har jag ritat prjektorn rätt ovanför soffan. Så vill jag inte ha det egentligen för då hamnar min taklampa ivägen utan helst skulle jag vilja flytta den 1-1,5m i sidled. mendå behöver jag väl en med lens shift? Finns det någon hyfsad sådan i den prisklass jag ahde tänkt mig?

Bifogad fil  Biorummet.jpg   49.67K   0 Antal nerladdningar

Postad 15 February 2008 - 12:26

NirreFirre
  • NirreFirre
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
1. Även om Optoman verkar bra så är det en DLP med allt vad det innebär (behöver generellt sett mörkare i rummet, låter lite mer och är definitivt mer svårplacerad). Med dina förutsättningar och den budgeten skulle jag nog titta mer på begagnatmarknaden efter (AX200 för 9' kanske). Det beror också på vad du ska använda den med (DVD, data, TV, spel?) och när (ljust rum, folk som sover?).

2. Vet inte om en blank, gul vägg är bästa receptet för korrekt och fin bild så kanske kan en mer insatt duk-person hjälpa där? Verkar finnas ok grejer för 2-3' nya, annars är ju dukar vettiga begagnatköp om de är i nyskick och kvitto finns.

3. Lensshift är det bara LCD och dyrare DLP som har. Särskilt i sidled och det brukar hamna på max 50%. Fundera på om inte höj/byt taklampa istället är en bättre kompromiss än att jaga billig+flexibel+ljusstark.

Ta och studera räknemaskinen här> (den e lite knepig för en nybörjare men läs hjälprutan X antal gånger så fattar du till slut) och mata in hur långt du har mellan vägg och lins (brukar blir som avståndet mellan vägg-vägg fast minus 30-40cm) och se hur stor duk, hur ljust och vilket tittavstånd som dina förslag ger.

Titta på Sanyo Z5 och begagnade Z3-Z4:or, det kanske är vettigare att först bara lägga 5000kr + dukkostnad och se hur det går istället för att snåla och bara kunna välja mellan 1-2 nya projektorer. Det e iaf mina 2 ören ;)

Postad 15 February 2008 - 15:26

snutstrut
  • snutstrut
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Du ser här till höger de som säljs mest av. Det finns skäl till varför de säljs mest! Optoman är ljusstark, tyst, liten, billig. Vill du ha LCD är det Sanyo Z5 eller Epsons EMP TW 700 som är mest poppis. De har lenshift, är tysta, STORA men flexibla. Den Sonyn du nämnde är ganska ljussvag, så med dina behov är nog Optoman bättre.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.