Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken receiver med pcm 1.3?

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 February 2008 - 12:21

Unregisteredf0944125
  • Unregisteredf0944125
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Hej!

Vilken receiver rekomenderas om jag vill hänga med i utvecklingen?!
Just nu kan jag ju bara njuta av bilden o inte få ut ljudet som finns på BD

Den bör inte kosta skjortan heller, finns det att få tag på för runt 5-6000:-

Tack på förhand / Göran

Postad 15 February 2008 - 12:30

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...kt.php?p=194570

Postad 15 February 2008 - 15:04

Unregisteredf0944125
  • Unregisteredf0944125
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Ja, Onkyo Receiver TX-SR605S verkar onekligen vara en fin maskin, men jag har hört att den inte är så bra när det gäller stereo ljudet.
Någon som har synpunkter?

Postad 15 February 2008 - 15:06

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
För dom pengarna du tänkt lägga ut så är Onkyon bland det bästa du kan få

Postad 15 February 2008 - 19:40

select
  • select
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Har själv en ps3 kopplad till min onkyo 605 och det funkar riktigt bra ihop, lyssnar dock inte speciellt mycket på cd skivor så kan inte säga hur bra/dåligt den funkar på det.
I film funkar det utmärkt iaf =)

Postad 16 February 2008 - 16:15

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Kör själv med onkyo 605 och en samsung p1400 blu ray spelare och den kombinationen är väldigt bra. sen att den inte skulle vara bra till stereo håller jag inte med om, har själv bi amp den till mina monitor audio rs6 och den lev ett grymt bra ljud även i stereo.
Kommer dock inom ett år att uppgradera till storebror 805 då den har ännu lite mer kraft än 605.
För priset kan jag inte annat än att rek 605 då den levererar grymt till både film och musik!

Postad 16 February 2008 - 16:43

tobben-e
  • tobben-e
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Kan du inte komma med fler förslag...
Du verkar ju ha koll på allt...

Postad 17 February 2008 - 10:15

Unregisteredb8bcc3ae
  • Unregisteredb8bcc3ae
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Du kan kolla på Denon 1908, Yamaha 861 och Marantz 5002 oxå

Postad 17 February 2008 - 11:10

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0

Kan du inte komma med fler förslag...
Du verkar ju ha koll på allt...

nja, det passade väl rätt bra för den prisbilden trådskaparen tänkte sig, finns ingen annan
ny receiver i den prisklassen , för HD ljuden!!

OT ska själv köpa denna verkar mkt lovande!!

Postad 22 February 2008 - 11:35

Unregisteredf0944125
  • Unregisteredf0944125
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Får nog bli onkyo 605 ändå.
Min bjudget är ju lite begränsad.

Vet inte vad jag kan få för min Yamaha iofs.
Någon som vill lägga ett bud?

Postad 22 February 2008 - 11:51

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Hej!

Vilken receiver rekomenderas om jag vill hänga med i utvecklingen?!
Just nu kan jag ju bara njuta av bilden o inte få ut ljudet som finns på BD

Den bör inte kosta skjortan heller, finns det att få tag på för runt 5-6000:-

Tack på förhand / Göran

Av trådens underrubrik framgår det att du använder en PS3. Den kan inte skicka ut de nya HD-ljudformaten som bitstream (den konverterar TrueHD till PCM och DTSHD till DTS), och i så fall kan man lika väl använda en receiver som inte klarar av av att avkoda de nya HD-ljudformaten. Vilken recever som helst med HDMI input borde vara ok, det behöver inte vara HDMI version 1.3.

Postad 22 February 2008 - 13:32

-PROSPERO-
  • -PROSPERO-
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Har Onkyon och klagar inte över musiken... iom att din budget är begrännsad så skall du inte tyda in allt du läser... visst märker du lite skillnad i musiken mellan onkyon och marantz 5002 men bion blir bättre på onkyon än på marantzen... sen handlar det om vad för högtalare ud har ligger du i prisklass runt 5000 kr för front och sub... så märker du ingen skillnad utan först vid ca 10.000 kr strecket...

Postad 23 February 2008 - 14:22

Macarus
  • Macarus
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Som random111 skriver så behöver du egentligen inte en receiver som själv avkodar de nya hd-ljudformaten - om du nu inte i någon mening vill vara "framtidssäker". Så vill du spara en slant ytterligare skulle kanske även yamaha 661 uppfylla dina krav. När 663 är på gång borde priserna på denna kunna bli riktigt humana.

Skulle effekten visa sig vara för liten kan du ju alltid hänga på ett slutsteg senare. Något som däremot inte går med onkyon eftersom den saknar pre-out.

Redigerat av Macarus, 23 February 2008 - 14:23.

Postad 29 February 2008 - 08:45

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

• 3008 inlägg
  • 0
h/k kommer med en rad nya receivrar under mars/april som alla utom den minsta klarar av de nya ljudformaten
med 3st HDMI 1.3a ingångar och 1 ut.
Nu kostar den minsta med nya ljudformaten iofs 7.000kr vid försäljningsstarten.

Postad 29 February 2008 - 12:01

Outrage
  • Outrage
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 0
Sluta snåla, ge oss 2 HDMI ut.

Postad 04 March 2008 - 09:55

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0

Sluta snåla själv, köp en Marantz 7002... ;)

Postad 04 March 2008 - 17:29

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Vänta här lite nu.... Om bluray spelaren har intern avkodning kan den väl skicka ALLA ljudformat som PCM (ingen version på det alltså) och om din receiver kan ta emot PCM via HDMI kan den spela upp det?

"Motsatsen" är bitstream som är en digital-ström av det kodade ljudet från skivan och det är sedan upp till förstärkaren att koda av - detta kräver hdmi 1.3 för att man skall få alla formaten?

Eller har jag fattat det hela kapitalt fel?

Postad 05 March 2008 - 12:21

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0

Vänta här lite nu.... Om bluray spelaren har intern avkodning kan den väl skicka ALLA ljudformat som PCM (ingen version på det alltså) och om din receiver kan ta emot PCM via HDMI kan den spela upp det?

"Motsatsen" är bitstream som är en digital-ström av det kodade ljudet från skivan och det är sedan upp till förstärkaren att koda av - detta kräver hdmi 1.3 för att man skall få alla formaten?

Eller har jag fattat det hela kapitalt fel?

Har spelaren intern avkodning för ALLA ljudformat så kan den skicka det som PCM det stämmer. Det är det många väntar på.

Yapp, HDMI 1.3 behövs för att få ut HD ljudformaten via bitstream.

Postad 05 March 2008 - 13:26

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Alltså torde trådskaparen mena "Vilken receiver med HDMI 1.3" om han vill ha en receiver som klarar bitstream från spelare utan intern avkodning ;)

Postad 05 March 2008 - 13:26

Outrage
  • Outrage
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 0

Sluta snåla själv, köp en Marantz 7002... ;)

Jag ska göra det, tänker på alla andra stackare. :blink:

Postad 05 March 2008 - 14:36

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0

Alltså torde trådskaparen mena "Vilken receiver med HDMI 1.3" om han vill ha en receiver som klarar bitstream från spelare utan intern avkodning ;)

Eftersom tråd skaparen skrivit lite luddigt och fel så blir det faktiskt svårt att få till en riktig rubrik. :blink:

"Vilken receiver med HDMI 1.3 kan trolla fram DTSHD-MA ur en PS3?" Och där är ju svarer enkelt. B)

Och man får inte ut alla nya ljud format med PS3 som sagts tidigare. För det är ju just PS3 han skriver om.
Han har redan fått tipset att till PS3 räcker vilken receiver som helst med HDMI då den kan skicka ljudet som PCM.

Men svaren har han fått tidigare i tråden och frågan har väl ställts i 100 andra trådar så den borde nästan stängas.

Redigerat av thetias, 05 March 2008 - 14:58.

Postad 05 March 2008 - 20:36

Unregisteredb837a42e
  • Unregisteredb837a42e
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Har länge funderat på varför det här inte diskuteras mer. Om man skaffar sig en fin full HD-projektor och har en plasma vill man ju ha 2 HDMI ut?! Hur gör folk, vill ju inte direkt mata något med komponent! Ska man skaffa en splitter och hur funger detta? Kan någon upplysa mig?

Postad 05 March 2008 - 21:48

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0
Jag blandar mig i här istället för att fortsätta min tråd i BD.

Räcker det alltså att särkaren har HDMI in och ut (version egalt) om man har en PS3 som BD-spelare för att kunna ta del av de nya HD-ljudformaten?

Har annars kollat in Harman/Kardons AVR 247 som vad jag har förstått har två in och en ut med HDMI 1,3.

Annars håller jag med om att det borde finnas fler stärkare med två (eller fler) HDMI ut. Väldigt praktiskt.

Postad 05 March 2008 - 22:09

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0

Har länge funderat på varför det här inte diskuteras mer. Om man skaffar sig en fin full HD-projektor och har en plasma vill man ju ha 2 HDMI ut?! Hur gör folk, vill ju inte direkt mata något med komponent! Ska man skaffa en splitter och hur funger detta? Kan någon upplysa mig?

Det lär bli väldigt vanligt med 2 HDMI ut på nästa generation receivers. Det är som vanligt, man får inte allt på en gång. Jag kör med HDMI switch Octava 3in/2ut, men de är tyvärr dyra som attan.

Räcker det alltså att särkaren har HDMI in och ut (version egalt) om man har en PS3 som BD-spelare för att kunna ta del av de nya HD-ljudformaten?

Har annars kollat in Harman/Kardons AVR 247 som vad jag har förstått har två in och en ut med HDMI 1,3.

Annars håller jag med om att det borde finnas fler stärkare med två (eller fler) HDMI ut. Väldigt praktiskt.

Det är bara till att läsa högre upp i tråden och 100 andra ställen i forumet. ;)

Postad 05 March 2008 - 22:15

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0

Det är bara till att läsa högre upp i tråden och 100 andra ställen i forumet. ;)

Ja, det stämmer! Satt faktiskt och kollade runt lite men hittade inget och att söka efter... ja, HDMI + PS3, funkade inte alls.

Tack i vart fall för svaret. Här skall letas stärkare med HDMI in och ut!

Postad 05 March 2008 - 22:22

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0
Nice, hoppas du fattade att PS3 för tillfället inte kan skicka ut DTSHD-MA, men det kommer ut som DTS ljud istället.

I framtiden kan man köpa en Bluray spelare som avkodar alla ljud format internt och skickar ljudet via HDMI. ;)
Om det inte kommer en uppdatering till PS3 då förstås, då behövs ingen ny spelare.

Postad 05 March 2008 - 22:57

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0

Nice, hoppas du fattade att PS3 för tillfället inte kan skicka ut DTSHD-MA, men det kommer ut som DTS ljud istället.

I framtiden kan man köpa en Bluray spelare som avkodar alla ljud format internt och skickar ljudet via HDMI. :)
Om det inte kommer en uppdatering till PS3 då förstås, då behövs ingen ny spelare.

Ja, jag är inte insatt för fem öre men så länge avkodningen kan göras i spelaren och inte behöver göras i stärkaren så behöver man ju inte framtidssäkra den delen. PS3:an funkar bra som BD-spelare än så länge men det är nog ungefär som med PS2:ans DVD-spelare, den funkar när den är ny men snart nog blir den stenålder. Det gör inget. Så länge förstärkaren inte behöver tänka på den biten så lägger jag gärna några lappar extra på den enheten. BD-spelare kan man köpa senare.

Postad 05 March 2008 - 23:16

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0

I framtiden kan man köpa en Bluray spelare som avkodar alla ljud format internt och skickar ljudet via HDMI. :)

Ja, jag är inte insatt för fem öre men så länge avkodningen kan göras i spelaren och inte behöver göras i stärkaren så behöver man ju inte framtidssäkra den delen. PS3:an funkar bra som BD-spelare än så länge men det är nog ungefär som med PS2:ans DVD-spelare, den funkar när den är ny men snart nog blir den stenålder. Det gör inget. Så länge förstärkaren inte behöver tänka på den biten så lägger jag gärna några lappar extra på den enheten. BD-spelare kan man köpa senare.

Exakt ;)

Postad 07 March 2008 - 14:07

Macarus
  • Macarus
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Tack i vart fall för svaret. Här skall letas stärkare med HDMI in och ut!

Tänk bara på att långtifrån alla som har HDMI kan ta hand om ljudet som kommer den vägen. Rätt många förstärkare har bara rena hdmi-swithar - tyvärr även de lite tjusigare varianterna. Hade för mig att de flesta av H/K:s modeller hörde till den kategorin, även Cambridge Audios. Kan vara lite jobbigt att hitta infromation om också eftersom tillverkarna inte direkt vill skylta med att deras produkter inte fixar ljud över hdmi.

Edit: Verkar som avr-247 fixar hdmi-ljud ändå, bara 147:an som inte gör det enligt H/K:s webbplats.

Redigerat av Macarus, 07 March 2008 - 14:12.

Postad 10 March 2008 - 15:58

ers
  • ers
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Jag kör med Yamaha RX-V661 ihop med min PS3:a och det fungerar utmärkt. Bara att ställa PS3:an på PCM så är problemet löst.

Det där med 2 HDMI ut är något man saknar, tror det var www.kablgiganten.se som hade en "1 IN & 2 UT" splitter för strax över 1000-lappen som uppfyller kraven med HDCP m.m. ,tänkte själv skaffa denna innan jag köpte min TViX 6500 och upptäckte att den kan mata både Component och HDMI samtidigt... ;)

/ Anders

Postad 28 March 2008 - 14:59

Sledgeman
  • Sledgeman
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Jag har denna hdmi-splitter som kostar 799kr på Kjell & co

http://www.kjell.com...o...98277&path=

Fungerar hur bra som helst. Kör från Marantz 7001 med 5-meter kabel till tv och 10 meter till projje. 1080p med bild på båda samtidigt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.