Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför inte dämpa mellan högtalarna?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 February 2008 - 13:06

niklas brandin
  • niklas brandin
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Kan någon förklara detta för mig. Varför ska man inte dämpa mellan båda högtalarna utan bara dämpa bakom dem? Har sett att många kör med dämpning rakt bakom högtalarna men diffusering mitt i mellan.

Jag har hört något om att det har med stereoperspektivet att göra. Hur kan det påverka?

Rakt bakåt går ju bara den djupare basen och den har oerhört liten inverkan på stereoperspektivet. Högre frekvenser påverkar dock perspektivet väldigt mycket men dem ljudvågorna når ju aldrig väggen bakom högtalarna om de först inte i studsar i väggen bakom lyssnaren och sedan tillbaka till väggen bakom högtalarna. Och de ljudvågorna som kommit så långt vill man ju inte ha tillbaka en gång till eller?

Jag är tacksam om någon som kan förklara varför och inte bara säga att så är det. Jag frågra bara för att jag tycker det verkar ologiskt.

Självklart ska jag själv testa vad som låter bäst när jag får mitt dedikerade musik- och filmrum.

Postad 29 February 2008 - 13:07

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
Den korta förklaringen är att då får du problem med kamfiltereffekter som uppstår mellan dina två ljudkällor/högtalare på grund av deras avstånd till varandra..
OM du inte vet vad kamfiltereffekt är så be någon ta ett glas i ena handen och tala till dig och medans personen talar till dig så för han/hon glaset till sin ena kind med öppningen bredvid munnen så att en reflex uppstår i glaset..
Då låter talet lite annorlunda... eller be någon tala i en damsugar slang...
Mvh Kassören

Postad 29 February 2008 - 18:54

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
En förklaring ska vara att just _sena_ reflexer läker ihop stereobilden.

Postad 29 February 2008 - 20:21

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
Just! som Guldfisk skriver så maskerar/läker reflexerna mellan högtalarna kamfiltereffekten (ett av stereosystemets svagheter). Och du Guldfisk! kul lösning med dämpskivor under bordet. ;)
Mvh Kassören

Postad 02 March 2008 - 16:19

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Jupp, rätt självklar när jag väl kom på den. Tavlor på väggen blir lätt bara (miss)prydnader, då de har så liten area att de är akustiskt små för längre våglängder, så bordet var en tacksam möjlighet. Dock borde dämpskivan för optimal funktion vara dikt an kanterna.

Postad 12 March 2008 - 23:00

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite. Har ett par Dali Helicon 400 och har precis flyttat till lägenhet. Vart kommer de mesta bas-ljudet? Om man ska tänka på grannarna osv. Vem är de som lider mest, personen som bor under en, brevid en eller över en eller är de ingen skillnad? Och vad kan man göra för att som bäst motverka detta? Har skaffat ljudabsorberande tyg som jag tänkte hänga upp som en ridå bakom duk och högtalare och när den inte är "framme" kommer den hänga precis bakom högtlarna. Vad tror ni om detta?

Postad 13 March 2008 - 13:59

niklas brandin
  • niklas brandin
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Troligtvis kommer du störa den under mest med vibrationer. Vad gäller basljud så kan nog mer gå genom väggarna eftersom de normalt är tunnare än golv/tak.

Vad gäller ditt tyg så gör det bara liten skilland och påverkar bara i diskanten. För mycket tyg i ett rum kan ge en sned absorbering vilket kan ge konstigt ljud.

Tänk på att du bör absorbera så bredbandigt som det bara går när du absorberar. Kanske kan du ställa djupare absorbenter av tex stenull eller akustiktavlor bakom tyget så att de inte syns.

Postad 13 March 2008 - 21:51

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Att använda dämpfötter istället för spikar och dylikt kan hjälpa lite mot stomburna ljud.

Postad 13 March 2008 - 22:49

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Okej så nått bakom högtalarna som dämpar hela ljudbilden och bättre "fötter" för att inte störa grannen nedanför? Nu är de ifs så att vardagsrummet ligger i yttre hörnet av lägenheten och dess fyra vägger går två ut ur huset, de tredje till köket och fjärde till sovrummet så de kanske inte är den värsta problemet?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.