Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Maximum T-8000 CX-CI PVR 320GB

288 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Maximum T-8000 CX-CI 320GB (Digitalboxar) 1 7.5 (1) Inga priser
Maximum T-8000 CX-CI 160GB (Digitalboxar) 1 5.75 (3) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 16 February 2008 - 17:58

kevinergo
  • kevinergo
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Maximum T-8000 CX-CI PVR 320GB

• Powerful combination of IBM PowerPC hardware and firmware based on Linux O/S
• 2-Tuner PVR Digital Terrestrial Receiver
• Dual Recording and Playback simultaneously
• Dual Recording and Time-shifting simultaneously
• Recorded files are fully editable
• Software PIP (Picture-In-Picture)
• Powerful trick mode
• Dot Matrix Vacuum Fluorescent Display
• True Color OSD (On-Screen-Display)
• Supports enhanced EPG with the PVR features
• DVB and Teletext subtitles available, Teletext Page memory up to 10000 pages
• 10/100 Mbps TCP/IP Ethernet
• Real Time Clock embedded
• JPEG-Mode: Picture Viewer and Slide Show generator and MP3 Music-Player

Verkar ha i princip allt man kan önska sig, inklusive möjlighet att föra över inspelningar till datorn, mediastreaming över nätverk, HDMI med uppskalning, USB host och Boxer navigator. Bör enligt digitaltvexperten.se bli Boxer-godkänd inom ett par veckor.

Någon som vet något mer om denna box?

Postad 18 February 2008 - 10:06

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Fråga mig, jag provkör den just nu.

//Göran

Postad 18 February 2008 - 10:59

Unregistered9c12a290
  • Unregistered9c12a290
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Lite frågor:

Har den Mpeg4-stöd?

Hur snabbt för man över till PC via USB? Hur lång tid tar t.ex. en timmes inspelning att få över? Hur hanterar den "text-tv"-subtitles i överföringen?

Finns den i lager?

Hur står den sig i jänförelse med Topfield 57xx?

Är den buggig?

Redigerat av Unregistered9c12a290, 18 February 2008 - 11:02.

Postad 18 February 2008 - 12:57

Unregistered49af5760
  • Unregistered49af5760
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hej

Den har tyvärr inte MPEG4 men bilden på vanlig DVB-T MPEG2 är förbluffande bra med djup i bilden även på TV3.
- På uppskalar-kretsen står det Pioneer.

Du överför inte via USB, det finns nätverk. En film på 1tim 45 min tog 20 min box->router->WLAN->lapptop.
Text-TV ligger med i .tts streamen som förs över men du måste kunna välja rätt språk i uppspelningsprogrammet.
Du kan desutom välja att den spelar in direkt på USB (-stick eller -HDD) istället för interna hårddisken ifall 320GB inte räcker :blink:

Har själv använt en Toppy 5710 som favoritbox länge nu (med My styff o 5000Display som huvud-taps).
Men denna box är faktiskt lite roligare spec då man har LAN-anslutningen.
Och bilden via HDMI är snäppet bättre än Toppyn.
Dessutom har den Naviator-mjukvaran inbyggd vilket ger 7-dagars EPG med bra möjligheter att spela in "serier",
och även text-sökning.

Mjukvaran har ett par små buggar (vilken box har inte det vid lansering), men det är ännu beta mjukvara.

- tvper

Postad 18 February 2008 - 13:58

Unregistered9c12a290
  • Unregistered9c12a290
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Låter ju klart intressant!

Går det att avkoda krypterade inspelningar i efterhand?

Hur yttrar sig buggarna?

Vet du om den finns på lager i nån butik?

Redigerat av Unregistered9c12a290, 18 February 2008 - 13:59.

Postad 18 February 2008 - 14:26

Unregistered49af5760
  • Unregistered49af5760
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
När du stänger av den i standby så kodar den automatiskt av dagens inspelningar som är kodade.
Alternativt kan du ställa den i ett läge som tvingar till direktavkodning (men då kan du inte se på en annan kodad kanal samtidigt).
Kan gå om man har speciell modul som kan koda av två prog samtidigt, enligt inställningar i menyn.

Buggar:
Den har några mornar stått och laddat EPG, trots att den har laddat ca 3-4000% (boxen kan ställas att läsa in fullständig EPG under morgontimmarna).
När min 1åring tryckte standby på fronten medan jag tittade på en inspelning så blev det något tok med filstrukturen så att det tog mig 20 min innan jag kunde fortsätta se på inspelningen.

Leverans blir väl när den blivit godkänd hos boxer så att vi kan ge boxer-rabatt.

- tvper

Postad 18 February 2008 - 14:47

Unregistered9c12a290
  • Unregistered9c12a290
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Är Maximum kända för täta uppdateringar av mjukvaran?

Postad 18 February 2008 - 19:00

kevinergo
  • kevinergo
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Leverans blir väl när den blivit godkänd hos boxer så att vi kan ge boxer-rabatt.

Vilka är "vi"? :)

Tror ni den kommer att bli godkänd av Boxer? Jag vet inte vilka krav de har för att godkänna boxar, men jag vet att t.ex. Barcom har haft stora problem att få sina mer avancerade mottagare godkända (bl.a. modeller från Arion och Humax).

Hur är det med känsligheten på mottagaren? Kräver den perfekt mottagning för att visa en hackfri bild? Är den känslig för störningar?

Postad 19 February 2008 - 09:28

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Lite frågor:

Har den Mpeg4-stöd?

Hur snabbt för man över till PC via USB? Hur lång tid tar t.ex. en timmes inspelning att få över? Hur hanterar den "text-tv"-subtitles i överföringen?

Finns den i lager?

Hur står den sig i jänförelse med Topfield 57xx?

Är den buggig?

1: Redan besvarat
2: Redan besvarat
3: Importören har valt att inte släppa ut den till försäljning förrän den är godkänd.
4: I mina ögon, fantastiskt väl, jämför med 5700 basic, alltså utan HDMI. Om du inte är en "TAP-nisse" så leder inte Topfielden med något.
5: Har inte märkt några ännu. Det hade iofs tvper.

Är Maximum kända för täta uppdateringar av mjukvaran?

Maximum är inte ett Märke i den bemärkelsen. :) Det är ett "inhouse brand" för Kjaerulff1. De har ett par stycken varav Maximum är ett och Digiality ett annat. De valde att gå denna väg när de avslutade samarbetet med Topfield. De var inte nöjda med deras "backup" när det gällde mjukvaror bl.a. Med den fysiska tillverkaren av Maximum-boxen har de ett mycket nära samarbete som gör att de kan få en ny mjukvara på ett par dagar. De har redan uppdaterat och utvecklat programvaran ett par gånger, bara under testperioden.

Tror ni den kommer att bli godkänd av Boxer? Jag vet inte vilka krav de har för att godkänna boxar, men jag vet att t.ex. Barcom har haft stora problem att få sina mer avancerade mottagare godkända (bl.a. modeller från Arion och Humax).

Hur är det med känsligheten på mottagaren? Kräver den perfekt mottagning för att visa en hackfri bild? Är den känslig för störningar?

1: Jag är helt övertygad om att Kjaerulff1 har grepp på det här läget, jag vägrar att tro att de skulle ge sig in i detta om de inte var säker på att få den godkänd. Dessutom verkar det som att Boxer/Teracom har blivit betydligt "snällare" i sina bedömningar. De vill väl skapa fler argument för marknätet nu när deras största tidigare argument blivit lite tandlöst i och med att trean och femman numera finns hos båda satellit-plattformarna.

2: Alla inspelningsbara boxar, och i synnerhet de med dubbla mottagare kräver mycket bättre signal än en vanlig zapperbox. Detta beror på många orsaker. Men den är inte mer krävande än exempelvis TF5700 eller DVR64250.

Sammanfattningsvis kan jag hittills säga att den här burken blir nog kvar i mitt tv-rum.

Bilden är riktigt bra
Den är snabb
Den är smidig att snabbspola! mm mm

Fortsättning följer.

//Göran

Postad 19 February 2008 - 10:41

Unregistered9c12a290
  • Unregistered9c12a290
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Några frågor till:

1. Vilken är tillverkaren egentligen?

2. Om man gör inspelningar mot en USB-disk, kan man då senare koppla disken till en PC och spela upp innehållet? I.s.f. med vilket program? Går formatet att omvandla så att det går att bränna på DVD?

3. Går det att söka i EPG:n efter vissa ord?

4. Man har tidigare hört att Boxer/filmbolagen av rättighetsskäl inte kan godkänna boxar där man kan flytta filerna. Varför har Topfield och nu ev. denna, slunkit igenom?

5. Vem har tagit över ansvaret för Topfield i Sverige nu när Kjaerulff1 hoppat av?

Postad 19 February 2008 - 11:34

Unregistered49af5760
  • Unregistered49af5760
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
1. ?

2. Om du spelar in på USB så kan du via VLC i datorn spela upp filmen - går klockrent.

3. I själva iden med Navigator så skall man just kunna söka på ord.
Och det går utmärkt med denna box, du kan själv välja text-sträng eller "kopiera" ett programnamn.
Om den hittar något under 7-dagar frammåt så visas det i en lista där du kan välja om du vill spela in något
av funna program.
Dessutom kan man söka på regissör, skådis mm (det blir några på 7 dagar o många kanaler).

4. Vem vet hur Boxer tänker, det finns faktiskt fler godkända boxar som har USB mm, men ingen med färdig
nätverkskontakt och HDMI så dom är inte lika roliga (ingen streaming mm).
Boxer själva verkar vara mycket angelägna att godkänna även denna box.

5. Dilog hoppas på att kunna få fart och ordning på Topfield framöver.

En liten notis - Finnarna har redan använt denna i ett halvår men med finsk mjukvara och har en egen
hemsida för den: www.maximum.fi
Då min finska är obefintlig så får gärna någon annan rapportera om det står något intressant där.

- "vi" är vi som kan erbjuda Boxerabbonemang till boxarna.
Ja jag är också återförsäljare men denna box uppfyllde kriteriet "värt besväret".
dvs den var verkligen värd besväret att koppla ihop med min övriga annläggning (Digiality 304, Digialiyt 302,
Topfireld 5710, Viasat+ och två till PVR på gång - en svart m MPEG4) och den stannar där.
Undrar vad min hobby är?:)

Postad 19 February 2008 - 11:55

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Några frågor till:

1. Vilken är tillverkaren egentligen?

2. Om man gör inspelningar mot en USB-disk, kan man då senare koppla disken till en PC och spela upp innehållet? I.s.f. med vilket program? Går formatet att omvandla så att det går att bränna på DVD?

3. Går det att söka i EPG:n efter vissa ord?

4. Man har tidigare hört att Boxer/filmbolagen av rättighetsskäl inte kan godkänna boxar där man kan flytta filerna. Varför har Topfield och nu ev. denna, slunkit igenom?

5. Vem har tagit över ansvaret för Topfield i Sverige nu när Kjaerulff1 hoppat av?

1. Väl bevarad hemlighet, om någon skall gå ut med informationen får det bli KJ1.

2. Redan besvarad.

3. Skall väl förtydligas att detta är inte en EPG-funktion utan en Navigator funktion; d.v.s den kräver ab. på Navigator. Något som för tillfället är gratis om man skaffar navigator på 24 mån.

4. Besvarad, men tillägger igen. De har blivit snällare i sina bedömningar. Säkert av många orsaker. Och det är väl inte lika noga längre att skydda SDTV nu när fokus på köpfilm mm ligger på HDTV.

5. Riktigt! Och de tittar just nu på möjligheten att lägga in Navigator även i TF.

//Göran

Postad 19 February 2008 - 13:16

kevinergo
  • kevinergo
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Tack för snabba och uttömmande svar, Göran och tvper! Det lutar starkt åt att detta blir min nya box. Det enda som verkar saknas är stöd för MPEG4, men man kan ju inte få allt :)

Göran, är priset (6000 kr) satt eller ska det mer ses som en fingervisning?

Postad 19 February 2008 - 13:35

tolvman
  • tolvman
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
1. den tillverkas av marusys
tidigare maximum boxar har tillverkats av topfield enl rykten.

marusys tillverkar även kathrein ufs-910, och där har f/w uppgraderingar inte varit frekvent, däremot öppnar väl det för s.k. alternativa f/w, med möjligheter till bugfix oa

Postad 19 February 2008 - 15:02

Imprez
  • Imprez
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Verkar knappast vara någon slump att spec, prissättning och namn (8000) påminner om en viss Dreambox...

Postad 19 February 2008 - 15:09

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Tack för snabba och uttömmande svar, Göran och tvper! Det lutar starkt åt att detta blir min nya box. Det enda som verkar saknas är stöd för MPEG4, men man kan ju inte få allt :)

Göran, är priset (6000 kr) satt eller ska det mer ses som en fingervisning?

Vi måste lära oss att gå innan vi börjar springa, mpeg4 får bli nästa steg. :)

Priset är för dagen satt, sedan brukar ju marknaden göra sitt. Det beror på så många saker. Hur stor blir efterfrågan, hur stor blir tillgången, hur många kommer att sälja den, kommer det några konkurrerande maskiner mm.mm.

Bara att vänta och se.

//Göran

Postad 20 February 2008 - 16:16

Unregistered9c12a290
  • Unregistered9c12a290
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Det finns alltså inga som helst textsökningsmöjligheter i EPG:n om man inte abonnerar på Navigatortjänsten?

Postad 21 February 2008 - 14:39

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Måste prova detta.

Jag antar att du kan söka, men får väl bara träffar i det fria utbudet kan jag tro.

Vet inte hur jag skall prova dock, eftersom jag har tjänsten på mitt kort.

Återkommer i frågan.

//Göran

Postad 22 February 2008 - 00:07

Unregistered49af5760
  • Unregistered49af5760
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hej angående textsökningen:

Jag drog ut mitt kort och sökte "myth" och fick 13 träffar på denna söksträng, på Discovery och BBC Prime.

Så det verkar gå att få textsökningen på alla kanaler.
Men jag har ju full EPG inladdad, vilket inte skall fungera om man inte har Navigator.

Slutsatsen är väl att den sökar på allt som den har i minnet.

Dessutom så får du bästa rabatten om du köper den med Navigator.
Dessutom tar Boxer ej betalt för tjänsten om du tecknar 24mån avtal enligt gällande kampanj.

- tvper

Auktoriserad Antenn 2 installatör

Postad 22 February 2008 - 09:06

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Någon uppfattning om när den kan komma att bli boxergodkänd så man kan få rabatt? Funderar på att slänga min Dilog 550 på soptippen där den hör hemma.

Postad 22 February 2008 - 12:04

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Hur funkar det med nätverkskopplingen förresten? Om man inte kan spela upp DivX antar jag att vinsten är att man kan spela in TV-program till och spela upp från Datorns hårddisk istället för till boxens hårddisk... eller finns det andra funktioner/vinster med att ha nätverkskoppling?

Måste man ha nån server snurrandes eller är det typ SMB eller vad det heter?

Postad 25 February 2008 - 11:55

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Ok, då var den beställd... Under förutsättning att den inte blir för dyr (med abonnemangsrabatten.)

Postad 25 February 2008 - 18:56

kevinergo
  • kevinergo
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Ok, då var den beställd... Under förutsättning att den inte blir för dyr (med abonnemangsrabatten.)

Ser fram emot att läsa om dina intryck när du får den!

Postad 25 February 2008 - 21:47

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0

Hur funkar det med nätverkskopplingen förresten? Om man inte kan spela upp DivX antar jag att vinsten är att man kan spela in TV-program till och spela upp från Datorns hårddisk istället för till boxens hårddisk... eller finns det andra funktioner/vinster med att ha nätverkskoppling?

Måste man ha nån server snurrandes eller är det typ SMB eller vad det heter?

Inga svar på ovanstående?

/A

Postad 26 February 2008 - 08:27

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Nätverkskopplingen är för att du skall kunna föra över material till och från boxen.

Men det viktigaste/roligaste är väl att man kan streama material (filmer, musik, bilder) som ligger på en dator i nätverket och visa det på tv:n.

//Göran.

Postad 26 February 2008 - 08:35

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0

Nätverkskopplingen är för att du skall kunna föra över material till och från boxen.

Men det viktigaste/roligaste är väl att man kan streama material (filmer, musik, bilder) som ligger på en dator i nätverket och visa det på tv:n.

//Göran.

1. Vilka filtyper (filmer) kan man streama? Den lär väl knappast kunna ersätta XBMC eller?
2. Kan jag spela in program till datorns HDD eller USB -minne direkt eller måste det sparas på boxens disk och sedan flyttas över?

Postad 26 February 2008 - 12:55

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Eftersom det du streamar spelas upp av VLC-player i datorn och sedan streamas så är i princip begränsningen det VLC kan spela upp. Har inte hunnit testa så mycket.

Du kan välja om du vill spela in på inbyggd, USB eller på datorns hårddisk. Tänk bara på att om du lägger det externt bör du köra med tvingad avkodning vid inspelningen, annars går det inte att spela upp annat än i den boxen med det kortet.

Edit: stavfel

//Göran

Redigerat av digitaltvexpertense, 26 February 2008 - 12:56.

Postad 26 February 2008 - 13:09

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Tackar för det svaret! Superhäftigt... ser fram emot att testa. Undrar bara... Om det är VLC på datorn som är spelaren... måste jag då starta VLC och sen filmen från datorn eller kan jag göra detta med boxens fjärr och måste VLC vara igång på datorn redan då?

mvh

Andreas

Redigerat av andypandyswe, 26 February 2008 - 14:36.

Postad 26 February 2008 - 15:10

Unregistered9c12a290
  • Unregistered9c12a290
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Nån info från Boxer om godkännandet?

Håller prognosen att den skall vara godkänd inom 1 vecka?

Postad 26 February 2008 - 16:15

joama
  • joama
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Kan man ställa in så den vid en specifik tidpunkt kopierar ut inspelade(avkodadde) program till en server/NAS.Skulle inte tro att det är möjligt men det vore smutt om det gick.

Postad 27 February 2008 - 09:45

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0

Om det är VLC på datorn som är spelaren... måste jag då starta VLC och sen filmen från datorn eller kan jag göra detta med boxens fjärr och måste VLC vara igång på datorn redan då?

Göran?

Postad 27 February 2008 - 23:35

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Kan man ställa in så den vid en specifik tidpunkt kopierar ut inspelade(avkodadde) program till en server/NAS.Skulle inte tro att det är möjligt men det vore smutt om det gick.

Tror inte det, men det kanske kan fixas via det program man använder i datorn för att administrera den.

Åh om jag hade 10 timmar till per dygn. :)

//Göran

Om det är VLC på datorn som är spelaren... måste jag då starta VLC och sen filmen från datorn eller kan jag göra detta med boxens fjärr och måste VLC vara igång på datorn redan då?

Göran?

Så länge kommunikationen över nätverket är öppen och kommunikationsprogrammet igång i datorn (inte VLC) så kör du allt från boxen. d.v.s den drar igång VLC som server när den behöver det.

Och du kan vid installation säga till att programmet startar med datorns start.

//Göran

Postad 29 February 2008 - 10:33

A_G
  • A_G
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om 720p och 1080i de enda möjliga videoinställningarna? Det framgår inte av manualen om boxen kan även klan leverera 720i över hdmi. Om inte - hur är kvalitén på deinterlacern?

/Anders

Postad 29 February 2008 - 13:12

jln
  • jln
  • Lärjunge

• 465 inlägg
  • 0
Varför skulle du vilja ha ut 720i? Har aldrig hört talas om någon produkt på marknaden som skulle ge ut den utsignalen. Om nu kvalitén inte är bra på deinterlacern då är det 576i du vill ha. Detta är råsignalen som skickas.

Postad 29 February 2008 - 13:27

A_G
  • A_G
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Varför skulle du vilja ha ut 720i? Har aldrig hört talas om någon produkt på marknaden som skulle ge ut den utsignalen. Om nu kvalitén inte är bra på deinterlacern då är det 576i du vill ha. Detta är råsignalen som skickas.

720i ;). Du har helt rätt! En ren felskrivning av mig. Jag menar 576i. :(

Postad 29 February 2008 - 16:07

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Och detta kan den skicka.

//Göran

Postad 12 March 2008 - 11:54

Unregistered9c12a290
  • Unregistered9c12a290
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Tvper eller digitaltvexperten!

Har ni hört nåt från Boxer angående godkännandet?

Det borde ju varit klart nu hade man hoppats...

Postad 12 March 2008 - 11:59

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Såg att Technix har listat den för 5798 utan abonnemang dock ej i lager ännu... Är också intresserad av en statusrapport...

Postad 12 March 2008 - 22:10

Unregistered49af5760
  • Unregistered49af5760
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Fick igår höra att boxer håller på med dom sista testerna.
Dom vill vrida och vända på allt vad mjukvaran går för tydligen.

Så vi får hoppas att dom snart är nöjda för det är jag.

Jag har kommit på mig själv att jag inte direkt använder Toppyn mer.

Dessutom har jag fått ihop mitt nätverk så att streamingen fugerar som det ska för mig.
Så ikväll blir det kanske coupling i divx strömmad via MAXIMUM-boxen.

Så långt jag har testat så är det codecen hos vlc som begränsar vad som kan streamas.

Priset 5800kr verkar ganska rätt enligt vad jag snabbt har räknat på.

Kommer tillbaka när jag hinner, blivit sena jobb senaste kvällarna.
Dessutom har jag en Lyngbox att prova.

Postad 13 March 2008 - 07:05

JonasFri
  • JonasFri
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Går det att streama musik- och videio-filer från en nätverksdisk eller måste man ha en dator igång och spela upp filerna från den? Är det möjligt att sätta i en USB-sticka för trådlöst nätverk så man slipper dra en nätverkskabel genom huset?

Postad 13 March 2008 - 12:36

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Har fått beskedet att Boxer håller just nu på att kolla igenom sista utgåvan av mjukvaran. De hade några små synpunkter på förra versionen som nu är fixat, så det handlar bara om formaliteter nu.

Om det sedan tar dag, dagar, eller vecka är ingen som kan svara på, men det är nära!

Går det att streama musik- och videio-filer från en nätverksdisk eller måste man ha en dator igång och spela upp filerna från den? Är det möjligt att sätta i en USB-sticka för trådlöst nätverk så man slipper dra en nätverkskabel genom huset?

I teorin kanske det hade fungerat, i praktiken blir det dock värre. Visserligen har den USB-host vilket gör att du skall kunna koppla till det mesta, men då behöver du installera drivrutiner för USB-nätverkskortet och de skall då passa den bantade Linux som ligger i botten av boxen, sannolikheten känns liten.

Men du kan naturligtvis köra en Homeplug-lösning (nätverk över elnätet) och få in den i nätverket på det sättet.

Angående nätverksdisk så behöver du i så fall ha en som kan köra applikationer i sig (kommunikationsprogrammet för boxen och VLC), har ingen aning om det finns sådana NAS. (kanske någon med bättre kunskaper om NAS:ar kan svara på det?) Men du kan naturligtvis streama material från en PC med VLC som i sin tur hämtar filerna från en disk på nätverket.

//Göran

Postad 13 March 2008 - 13:27

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0
Hm. Denna ser ju mycket intressant ut som ett alternativ till Topfield 57x0, skulle vara intresserad av lite mer detaljer.

1. Är det möjligt att skriva/installera egna program i T-8000?

2. Eftersom mjukvaran är Linux-baserad, kan vi räkna med ett källkods-släpp och därefter tredjeparts-firmware som till Dreambox? Verkar ju också som om denna bygger på samma typ av SoC som Dreambox så det borde väl vara någon variant av Tuxbox som körs (vilket öppnar oanade möjligheter!).

3. Finns det möjlighet t.ex via USB Host att använda WiFi istället för en extern hårddisk (borde ju vara möjligt med tanke på att den är Linux-baserad, om lämplig drivrutin kan kompileras in i kärnan)? Det vore ju ett alldeles utmärkt sätt att använda USB-porten...

4. Boxen har två CI-platser, borde det då inte vara möjligt att använda dessa två och alltid ha möjlighet att realtids-avkoda inspelningar ifall man t.ex sparar till en NAS via (W)LAN?

5. Krävs det särskild streaming-serverprogramvara i PC:n eller duger vilket UPnP-serverprogram som helst (Nero Mediahome, Firefly etc)? Används FTP eller SMB för filöverföring så att man slipper box-specifika program och kan använda vilket operativ man vill på datorn (eller NAS, om man nu råkar ha det)? Om inte, borde det ju vara enkelt att lägga till med tanke på boxens uppenbara släktskap med Dreambox.

Bara några småsaker jag undrade efter att ha läst igenom tråden kvickt (hoppsan, ser att svaret på 3 redan fanns men jag tror ändå det är möjligt bara användarna får tillgång till källkoden för kärnan och det borde man ju få om det är Linux som ligger i botten!), jag kommer nämligen att behöva en till box snart och antingen blir det denna eller Topfield 5720 känns det som just nu (Topfield:en vet jag ju redan tillräckligt mycket om för att veta att det är ett tryggt val för mig rent stabilitets- och funktionsmässigt, men att denna har LAN och stöder streaming gör den ju till ett mycket lockande alternativ, i synnerhet om detta - som jag tror - visar sig bli en Boxer-godkänd Dreambox-släkting som kan anpassas och utvecklas av användarna själva).

Redigerat av DVBgeek, 13 March 2008 - 13:33.

Postad 13 March 2008 - 15:52

JonasFri
  • JonasFri
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Men du kan naturligtvis streama material från en PC med VLC som i sin tur hämtar filerna från en disk på nätverket.

//Göran

Nej, dett är inget alternativ för då försvinner ju vitsen med att ha en NAS eftersom jag måste ha datorn igång och då kan jag ju lika gärna ha filerna direkt på datorns hårddisk om den ändå måste vara igång för att det ska fungera med streaming till boxen!

Redigerat av JonasFri, 13 March 2008 - 15:54.

Postad 14 March 2008 - 10:54

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Hm. Denna ser ju mycket intressant ut som ett alternativ till Topfield 57x0, skulle vara intresserad av lite mer detaljer.

1. Är det möjligt att skriva/installera egna program i T-8000?

Vet ej! Det finns inte som för Topfield eller Dreambox något utvecklat "community" för det i alla fall, men som Gunde brukar säga; "ingenting är omöjligt".

2. Eftersom mjukvaran är Linux-baserad, kan vi räkna med ett källkods-släpp och därefter tredjeparts-firmware som till Dreambox? Verkar ju också som om denna bygger på samma typ av SoC som Dreambox så det borde väl vara någon variant av Tuxbox som körs (vilket öppnar oanade möjligheter!).

Se ovan svar, men det känns väl inte som att Boxer vill ha det på det viset, så jag är skeptisk.

3. Finns det möjlighet t.ex via USB Host att använda WiFi istället för en extern hårddisk (borde ju vara möjligt med tanke på att den är Linux-baserad, om lämplig drivrutin kan kompileras in i kärnan)? Det vore ju ett alldeles utmärkt sätt att använda USB-porten...

Redan besvarad i tidigare inlägg

4. Boxen har två CI-platser, borde det då inte vara möjligt att använda dessa två och alltid ha möjlighet att realtids-avkoda inspelningar ifall man t.ex sparar till en NAS via (W)LAN?

Tror inte att mottagarna kan kommunicera med mer än en kortplats åt gången, precis som på alla liknande boxar så sparas allt material kodat om du inte tittar samtidigt som du spelar in.

5. Krävs det särskild streaming-serverprogramvara i PC:n eller duger vilket UPnP-serverprogram som helst (Nero Mediahome, Firefly etc)? Används FTP eller SMB för filöverföring så att man slipper box-specifika program och kan använda vilket operativ man vill på datorn (eller NAS, om man nu råkar ha det)? Om inte, borde det ju vara enkelt att lägga till med tanke på boxens uppenbara släktskap med Dreambox.

Boxen fungerar som en VLC Client, det krävs som boxen är konfigurerad och levereras att du har VLC på ansluten dator.

Bara några småsaker jag undrade efter att ha läst igenom tråden kvickt (hoppsan, ser att svaret på 3 redan fanns men jag tror ändå det är möjligt bara användarna får tillgång till källkoden för kärnan och det borde man ju få om det är Linux som ligger i botten!), jag kommer nämligen att behöva en till box snart och antingen blir det denna eller Topfield 5720 känns det som just nu (Topfield:en vet jag ju redan tillräckligt mycket om för att veta att det är ett tryggt val för mig rent stabilitets- och funktionsmässigt, men att denna har LAN och stöder streaming gör den ju till ett mycket lockande alternativ, i synnerhet om detta - som jag tror - visar sig bli en Boxer-godkänd Dreambox-släkting som kan anpassas och utvecklas av användarna själva).

Jag kör den och jämför den mot en TF5700 utan HDMI (i grunden samma plattform som i TF57X0) och jag ser bara fördelar med Maximum jämfört med TF. Dock är jag ingen TAP-fantast (har inga TAPS installerade).
Så vill man greja själv mm. så är nog TF ett bättre val, men i allt annat vinner denna i mina ögon just nu.

//Göran

Men du kan naturligtvis streama material från en PC med VLC som i sin tur hämtar filerna från en disk på nätverket.

//Göran

Nej, dett är inget alternativ för då försvinner ju vitsen med att ha en NAS eftersom jag måste ha datorn igång och då kan jag ju lika gärna ha filerna direkt på datorns hårddisk om den ändå måste vara igång för att det ska fungera med streaming till boxen!

Vitsen med en NAS är väl inte bara den, du kan ju ha den åtkomlig för flera användare mm, så jag ser nog många orsaker för att ha en NAS i nätverket ändå. Dock är det så den fungerar. Om det som sagt inte finns NAS som kan köra dessa applikationer, väntar fortfarande på att någon NAS-expert skall svara på det.

//Göran

Postad 14 March 2008 - 16:39

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Se ovan svar, men det känns väl inte som att Boxer vill ha det på det viset, så jag är skeptisk.

Hm, om boxen nu är Linux-baserad så ser jag inte att tillverkaren har något val, och därmed inte Boxer heller... B)

Jag kör den och jämför den mot en TF5700 utan HDMI (i grunden samma plattform som i TF57X0) och jag ser bara fördelar med Maximum jämfört med TF. Dock är jag ingen TAP-fantast (har inga TAPS installerade).
Så vill man greja själv mm. så är nog TF ett bättre val, men i allt annat vinner denna i mina ögon just nu.

Låter intressant, men det är nog ändå först när källkoden släpps och det börjar komma drivrutiner för WiFi och UPnP/SMB som jag skulle överväga den här boxen då... men det blir intressant att följa utvecklingen av den framöver även om jag nog i nuläget kommer att satsa på ytterligare en Topfield. När Maximum kommer med H.264-stöd så jag kan se på norsk digital-TV också, och man sett om dom satsar på community-stödet och öppen mjukvara, då blir det nog ett köp. :D

Redigerat av DVBgeek, 14 March 2008 - 16:40.

Postad 19 March 2008 - 21:40

mmm
  • mmm
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Något mer nytt om godkännandet?

Postad 20 March 2008 - 13:18

James Bond
  • James Bond
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Göran,
är det något störande ljud från hårdisken?
har idag en dreambox med en 2,5" disk i som är i sort sett helt ljudlös.
verkar vara en kanonbox!

//JB

Postad 21 March 2008 - 16:14

sagoga
  • sagoga
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Göran hur är Maximum T-8000 när det gäller TextTV-text? Spelar den in texten som Dilog DT-555 och Arion 9400 sägs kunna. Så att man kan se svenska filmer med text vid uppspelning.

Postad 27 March 2008 - 21:19

Unregistered9c12a290
  • Unregistered9c12a290
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Tvper eller Digitaltvexperten!

Har det hakat upp sig med godkännandet? Vad är det Boxer inte tycker håller måttet?

Postad 28 March 2008 - 13:41

James Bond
  • James Bond
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Tvper eller Digitaltvexperten!

Har det hakat upp sig med godkännandet? Vad är det Boxer inte tycker håller måttet?

Boxer kommer inte att godkänna fler boxar som inte stöder mpeg4 så vi kan nog glömma denna mottagare.

//JB

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.