Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz SR6001 eller Pioneer VSX-AX5i, vilken och varför?

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 February 2008 - 15:02

Wheeliedevil
  • Wheeliedevil
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Som rubriken lyder.. Vad ska jag välja?
Jag kan köpa en beg. Pioneer av en kompis för 5000kr och en ny Marantz för 6000kr med 2 års garanti.
Jag är helt nollad i ämnet och det pratas om nya format osv.. Vill inte bränna mer än MAX 6000kr på en förstärkare.
Vilken av dessa hade DU valt och varför?

Info om Pioneer

Info om Marantz

Redigerat av Wheeliedevil, 17 February 2008 - 15:40.

Postad 17 February 2008 - 16:33

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Ax5:an är inte värd 5000:- den har snart 5 år på nacken och det är ingen dålig receiver - tvärtom så var/är det en mkt bra receiver, men du kan ju köpa nya ax2:an för ungefä samma pengar begagnat kanske nån femhundring till. Be din kompis sänka sig till 3500 kr så blir ni nog båda nöjda ändå - för han får inte 5000 kr för den nånstanns skulle jag tro - det är inget kompispris iaf.

Det är två rätt olika ljud - Pioneer har ett mer neutralt ljud - på gränsen till vasst - marantzen är mer åt det varma hållet. Så vad är det för högtalare du ska driva?

Postad 17 February 2008 - 16:35

Wheeliedevil
  • Wheeliedevil
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Tack för ett snabbt svar.
Tanken är väl Canton Chrono 509DC, 502 bak och 505 som center..

Redigerat av Wheeliedevil, 17 February 2008 - 16:36.

Postad 17 February 2008 - 17:32

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Nu har jag inte hört chrono - men Canton och Onkyo brukar vara en klassiker - en 703:a får man för runt 3000 kr begagnat, många har köpt ifrån tyskland och när de hamnar på begagnatmarknaden så är dem många och priserna låga - och räcker inte kraften så kan du alltid lägga resten av pengarna på något kul slutsteg, det vill man alltid ändå sen när du fått smak för det.

Postad 18 February 2008 - 14:04

Wheeliedevil
  • Wheeliedevil
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
En sån här då? Onkyo
Den var populärast bland försärkarna på prisjakt.
Har man nytta av alla nya ljudformat som heter HD...osv.? Jag har PS3 som jag använder mestadels för spel med kommer att tjäna som Blueray spelare med.

Redigerat av Wheeliedevil, 18 February 2008 - 14:05.

Postad 18 February 2008 - 15:41

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Ja - vad jag förstått så kodar inte ps3:an de nya ljudformaten utan skickar det bara vidare, så då kan man inte koppla analogt te.x till en äldre receiver - så då är ju en nyare receiver bra. Läs mer om de nya formaten i HD forumdelen. Men vad jag sett vid en snabbkoll så fixar ju 605:an både dts ma och nya dd formaten så det verkar ju som en vettig maskin.

Postad 21 February 2008 - 13:20

Oldboy
  • Oldboy
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Jag skulle nog välja Marantz SR6001 före Onkyo också. Marantz SR6001 kan du använda som en förförstärkare om du vill, om du ex har bättre slutsteg än det inbyggda eller om du spelar sönder det inbyggda slutsteget. SR6001 har kostat 10 000 och nu 6000. Jag tror att det är mycket reciver för pengarna.

Jag blir riktigt sugen. Ska iväg på måndag och kolla på en. SR6001

Postad 21 February 2008 - 17:53

Wheeliedevil
  • Wheeliedevil
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Jag skulle nog välja Marantz SR6001 före Onkyo också. Marantz SR6001 kan du använda som en förförstärkare om du vill, om du ex har bättre slutsteg än det inbyggda eller om du spelar sönder det inbyggda slutsteget. SR6001 har kostat 10 000 och nu 6000. Jag tror att det är mycket reciver för pengarna.

Jag blir riktigt sugen. Ska iväg på måndag och kolla på en. SR6001

Det BLEV en Marantz! Köpte den och Canton Chrono serien med surroundhögtalare. Sitter faktiskt o väntar på att få grejerna hemkörda vilken minut som helst nu :)

Postad 21 February 2008 - 18:15

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Återkom gärna med lyssningsintryck

Postad 21 February 2008 - 21:07

mrmarsupilami
  • mrmarsupilami
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Jag instämmer med sossen, skriv vad du tycker om stärkaren! Har själv köpt en tillsammans med KEF 3005 men har inte kunnat koppla in grejerna eftersom vardagsrummet inte är färdigrenoverat :) Är grymt nyfiken på hur den låter!

Postad 21 February 2008 - 22:17

Oldboy
  • Oldboy
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Jag instämmer också med sossen .... :) ...... SR6001 har fått bra kritik i recensionerna om den.

Jag instämmer med sossen, skriv vad du tycker om stärkaren! Har själv köpt en tillsammans med KEF 3005 men har inte kunnat koppla in grejerna eftersom vardagsrummet inte är färdigrenoverat :) Är grymt nyfiken på hur den låter!

Fan ... jag lider med dig. :P

Postad 21 February 2008 - 23:13

mrmarsupilami
  • mrmarsupilami
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Jag instämmer också med sossen .... :) ...... SR6001 har fått bra kritik i recensionerna om den.

Fan ... jag lider med dig. :P

Manualen är riktigt fet men jag börjar ändå kunna den utantill vid det här laget :)

Postad 23 February 2008 - 09:01

Wheeliedevil
  • Wheeliedevil
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Sådär, då var allt på plats och fungerar. Fick låna ett par demo frontar och center då canton hade fel i sin databas vad det gäller lagersaldo så jag får mina högtalare nästa vecka. Därför så är dessa inspelade och jag kan ge en fullgod recension direkt.
Jag har en MDS ZR15V2 bas som jag hade i min bil tidigare. Jag vet vad ni hemma-entusiaster anser om att blanda in bilgrejer i hemmet men jag tänkte ge den en chans. Jag köpte därför MDS egna hemmasteg, ett PH-200. Med min gamla förstärkare, en JVC888r så hade jag stora problem att få någon riktig punch i basen. Jag lånade en kompis Pioneer Ax5i som jag tänkte köpa. Samma sak. Ljudet var mycket återhållet och dämpat. Alla justeringar på max...
Diskuterade detta problemet med killen som var här och installerade och ställde in grejerna till mig (ingick i köpet) så han tog med sig en "riktig" hemmabio bas som vi skulle testa med.
När allt var på plats och kalibrerat enligt Marantzen så lät det riktigt, rigtigt bra. klara toner och fylligt ljud men det var fortfarande inte det där riktiga klippet i basen. Vi kollade instälningarna i förstärkaren. Då stod basen på +7.0. Skuvade upp den på max +12.0. HEJ Å HÅ!! Den här förstärkarens justeringar verkade fungera som det var tänkt. Fick sänka det till +10.0 igen för att inte glasen skulle dansa ut ur vitrinskåpet. Nu ska det tilläggas att jag tycker det är skitfräckt när man åker runt på röven i soffan när man spränger något på TV:n men med tidigare grejer så gick det helt enkelt bara inte att få den känslan.
Spelade även Celine dions klassiska, Becourse you loved me ifrån singeln "Titanic". Samma sak där. Glasen dansade i takt med mina uppåtpekande mungipor. Så FETT!! Ska bygga en ny låda till basen då den är anpassad för min gamla bil så då ska det väl bli ännu bättre.
Summa sumarum. Den här förstärkaren är mycket prisvärd och riktigt FET!! Är supernöjd. Cantons Chrono, vilket klart härligt ljud. Kan se på TV med nästan ingen volym på alls och ändå inte missa en ton.

Vill även passa på att tacka Emil på Reptil Audio i Asarum för en GRYM service och support. Han la många timmar på att installera och stäla in allt 100% och passade även på att progremmera in mina galma fjärrkontroller i den nya från marantzen, så nu behöver jag bara en.. Stort plus också för att han lånade ut sina demogrejer när mina inte kom pga Cantons datastrul. Tack!!

WWW.REPTILAUDIO.SE

Redigerat av Wheeliedevil, 14 March 2008 - 19:31.

Postad 23 February 2008 - 09:45

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
Ännu en som är nöjd med Marantz :(

Men, måste fråga. Du har väl ställd bassmix på "Both" hoppas jag?

Postad 23 February 2008 - 10:02

Wheeliedevil
  • Wheeliedevil
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Ännu en som är nöjd med Marantz :(

Men, måste fråga. Du har väl ställd bassmix på "Both" hoppas jag?

Japp.

Postad 25 February 2008 - 18:56

Oldboy
  • Oldboy
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Kul recension av dig Wheeliedevil. ;)

Jag känner mig hoppfull över mitt köp. Har precis skaffat en SR6001. Han precis få den innan för dörren hemma innan jag vart tvungen att åka till jobbet. Så gissa vad jag ska pilla med när jag kommer hem och från tillbringa lite tid ensam med min ny inskaffade Marantz. Det riktigt kliar i fingrarna :)

Postad 25 February 2008 - 20:05

Wheeliedevil
  • Wheeliedevil
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Kul recension av dig Wheeliedevil. ;)

Jag känner mig hoppfull över mitt köp. Har precis skaffat en SR6001. Han precis få den innan för dörren hemma innan jag vart tvungen att åka till jobbet. Så gissa vad jag ska pilla med när jag kommer hem och från tillbringa lite tid ensam med min ny inskaffade Marantz. Det riktigt kliar i fingrarna :)

Du kommer inte att bli besviken. Det dyker upp nya grejer man kan göra hela tiden. Ganska skönt med bara en fjärr nuförtiden ;)

Postad 07 March 2008 - 21:51

Joffo
  • Joffo
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
SR-6001an är enligt mina erfarenheter skräpkvalité, har haft två trasiga (DOA) är inne på min tredje nu, bra att det är tre års garanti för det behövs verkligen.

Nu när jag har en maskin som funkar och dessutom en ny dvd spelare som jag fick som plåster på såren så är jag helnöjd. Låter kanon med mina MA RS8or.

Postad 08 March 2008 - 01:50

Jonteponken
  • Jonteponken
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Ahh... nu e jag riktigt sugen på att köpa Marantzen... tänkte köpa sr6001 och Kef kht-2005.2 Någon som vet om det kan fungera bra ihop? Är rätt så ny på det här men har fått höra att marantzen ska vara riktigt bra!

Postad 08 March 2008 - 03:17

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Wheeliedevil: Tack för intrycken!

Joffo: Verkligen otur, hoppas allt fungerar som det ska denna gång.

Postad 08 March 2008 - 07:49

Wheeliedevil
  • Wheeliedevil
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

SR-6001an är enligt mina erfarenheter skräpkvalité, har haft två trasiga (DOA) är inne på min tredje nu, bra att det är tre års garanti för det behövs verkligen.

Nu när jag har en maskin som funkar och dessutom en ny dvd spelare som jag fick som plåster på såren så är jag helnöjd. Låter kanon med mina MA RS8or.

Butiken som jag köpte Marantzen i drivs av två kompisar och dom har inte haft en enda reklamation på Marantz så du måste haft en ofantlig otur.

Wheeliedevil: Tack för intrycken!

Joffo: Verkligen otur, hoppas allt fungerar som det ska denna gång.

Varsågod! :D

Postad 08 March 2008 - 16:37

Wachtel
  • Wachtel
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Jag har bestämt mig för en 6001 för min del. Skall bara få tag i en i silver lokalt så är saken biff.

Postad 14 March 2008 - 23:12

Wachtel
  • Wachtel
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Nu finns SR6001:an på plats här hemma. Efter en första vända med inställningarna så låter allt mycket bra, har lite kvar innan allt är testat. Skönt att slippa separata ljudsladdar från DVD och PS3 och mycket bekvämt att ha både förstärkaren, DVD (DV4001) och CD (CD5001) lätt åtkomliga via samma fjärr.

Postad 15 March 2008 - 09:09

Wheeliedevil
  • Wheeliedevil
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Nu finns SR6001:an på plats här hemma. Efter en första vända med inställningarna så låter allt mycket bra, har lite kvar innan allt är testat. Skönt att slippa separata ljudsladdar från DVD och PS3 och mycket bekvämt att ha både förstärkaren, DVD (DV4001) och CD (CD5001) lätt åtkomliga via samma fjärr.

Kan bara hålla med. Skönt med allt i ett!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.