Postad 17 February 2008 - 16:42
Jag har en Yamaha RX-V461 och jag undrar om man kan använda en av de tre sladdarna på en komponent sladd att koppla mellan förstärkaren och subben.
Postad 17 February 2008 - 17:51
Visst kan du göra det. Det bästa är nog ändå om du skaffar dig en bra subkabel, en sådan kostar inte många kronor.
Men se bara till att använda rätt kabel i båda ändar.
Men se bara till att använda rätt kabel i båda ändar.
Postad 17 February 2008 - 21:55
Det funkar tillsvidare men en subkabel är nog en bra investering inte minst för bra skärmning och liknande då kabeln ofta är lång och kan börja agera antenn-kabel, och ta upp störningar som du inte vill ha. Exempelvis.
Edit: svamlade och tog bort en del.
Edit: svamlade och tog bort en del.
Redigerat av Unregisteredb38af287, 17 February 2008 - 21:56.
Postad 17 February 2008 - 23:15
Är det någon skillnad på ljudet om man tex köper en monster cable eller om man köper någon billigare rca sladd. Har hittat en monster cable 6m för 259kr men det
Postad 18 February 2008 - 17:29
bja, både och svarar jag då. Det är viss skillnad men inget du kommer märka markant utan A-B tester.
Det viktiga är att man slipper yttre åverkan som störningar osv. och därför är det bra om skärmningen är duglig.
Monster gör ju bra kablar och 250 spänn lät ju riktigt rimligt, köp den vettja.
Det viktiga är att man slipper yttre åverkan som störningar osv. och därför är det bra om skärmningen är duglig.
Monster gör ju bra kablar och 250 spänn lät ju riktigt rimligt, köp den vettja.
Postad 19 February 2008 - 01:43
En skärmad kabel funkar endast om du har utrustningen jordad.
Själva skärmningen menar jag då alltså.
Själva skärmningen menar jag då alltså.
Redigerat av Unregistered24c8b9de, 19 February 2008 - 01:44.
Postad 19 February 2008 - 16:53
nja det beror på, den kan vara isolerad om man vill kalla det så, med olika material som skyddar mot diverse olika fenomen.
Supra Ply 3,4S (högtalarkabel) är däremot ett exempel där det används en metallstrumpa med alu och tenn, tror jag det är. Detta ska kopplas mot jorden i apparaten. Vitsen med detta är nog för att slippa påverkan av störfält också.
En annan sak man kan göra med jord mellan apparat och sub, är ifall man får olika jordpotential och det börjar brumma. Då kan man ansluta en kabel som förbinder de två enheterna rent fysiskt mot jord.
Först kan man börja med annan felsökning som att vända på kontakten i eluttaget och kanske koplla ur eventuella antennkablar (tv) ur receivern eller i direkt anslutning på något vis. Dessutom finns det väl galvaniska avskiljare (filter av något slag som kopplas in) på Clas Ohlson som fixar den biten.
Men det är en helt annan historia alltså. Kan vara bra att veta iaf!
Supra Ply 3,4S (högtalarkabel) är däremot ett exempel där det används en metallstrumpa med alu och tenn, tror jag det är. Detta ska kopplas mot jorden i apparaten. Vitsen med detta är nog för att slippa påverkan av störfält också.
En annan sak man kan göra med jord mellan apparat och sub, är ifall man får olika jordpotential och det börjar brumma. Då kan man ansluta en kabel som förbinder de två enheterna rent fysiskt mot jord.
Först kan man börja med annan felsökning som att vända på kontakten i eluttaget och kanske koplla ur eventuella antennkablar (tv) ur receivern eller i direkt anslutning på något vis. Dessutom finns det väl galvaniska avskiljare (filter av något slag som kopplas in) på Clas Ohlson som fixar den biten.
Men det är en helt annan historia alltså. Kan vara bra att veta iaf!
Redigerat av Unregisteredb38af287, 19 February 2008 - 16:55.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?