Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dubbla centrar?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 February 2008 - 15:02

Unregisteredbb823404
  • Unregisteredbb823404
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Hej nu när jag köpt ny tv och lite annat så kan jag inte ha centern uppe på tv-bänken utan har den på en hylla till höger i bänken istället.
Visst skulle ja kunna köpa ett väggfäste men det är det att väggen bak är vinklad så vänster delen är längre in i rummet än den högra så bilden blir lite sämre i sweetspot då och.

Därför undrar jag om det går att paralellkoppla en likadan center som den jag har, Proson Conquest 5020 mk2, eller om det blir för låg impedans för förstärkaren NAD T761?
står bara 4-8 ohm bak på centern och min impedans är 4 ohm på centerkanalen.

Annars får jag väl köpa ett väggfäste som går att vinkla eller ny tv-bänk men det är ju inte så billigt det heller. center kostar 895kr och ett vridbart väggfäste för 46" lär ju inte vara billigare.

bifogar bild på hur det ser ut.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisteredbb823404, 20 February 2008 - 15:03.

Postad 20 February 2008 - 19:31

mattek
  • mattek
  • Veteran

• 1627 inlägg
  • 0
hur låter det nu, märks det mycket att centern inte är direkt under

Postad 20 February 2008 - 20:23

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
Du skall in i det längsta undvika att använda dig av 2 stycken centerhögtalare. Eftersom dessa spelar en monokanal, dvs. båda högtalarna spelar exakt samma ljud så kommer ljudvågorna att förstärka samt att släcka ut varandra när de integrerar med varandra. Du förlorar alltså ett homogent ljud i rummet. På vissa platser hör du alltså ljudet från centerkanalen högre och på andra lägre.

Om du vill kan jag lägga upp en länk där detta fenomen beskrivs mer ingående.

MVH
Jonsod

Postad 20 February 2008 - 20:26

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Du skall in i det längsta undvika att använda dig av 2 stycken centerhögtalare. Eftersom dessa spelar en monokanal, dvs. båda högtalarna spelar exakt samma ljud så kommer ljudvågorna att förstärka samt att släcka ut varandra när de integrerar med varandra. Du förlorar alltså ett homogent ljud i rummet. På vissa platser hör du alltså ljudet från centerkanalen högre och på andra lägre.

Om du vill kan jag lägga upp en länk där detta fenomen beskrivs mer ingående.

MVH
Jonsod

Det är jag intresserad av att veta mer om. Vid vanlig 2-kanalslyssning så är en stor del av ljudet mixat exakt samma i båda kanalerna, och man brukar sällan prata om någon utsläckning under normala omständigheter.

MVH
/Chuck

Postad 20 February 2008 - 20:38

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
Japp, se under center channel...

Audioholic - Loudspeaker Placement Guide

MVH
Jonsod

Postad 20 February 2008 - 20:45

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Japp, se under center channel...

Audioholic - Loudspeaker Placement Guide

MVH
Jonsod

Jag fattar inte argumentet riktigt.

It is not a problem with stereo channels, because their signals are different and designed to function in a stereo mode.

På vilket sätt skulle det skilja sig från lyssning i vanlig stereo förbigår mig helt.

MVH
/Chuck

Postad 20 February 2008 - 20:55

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

It is not a problem with stereo channels, because their signals are different and designed to function in a stereo mode.

På vilket sätt skulle det skilja sig från lyssning i vanlig stereo förbigår mig helt.

MVH
/Chuck

Nja, kan inte i nuläget tillägga så mycket mer men det är klart att stereokanalerna är mixade för att spelas just i stereo medans centerkanalen är mixad för att spelas mono. Jag förstår dock vad du är ute efter...

MVH
Jonsod

Postad 20 February 2008 - 20:58

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Nej, jag är inte riktigt med på noterna där.

Dock ska jag väl säga att jag är en motståndare av dubbla centerhögtalare.

MVH
/Chuck

Postad 20 February 2008 - 20:58

Unregisteredbb823404
  • Unregisteredbb823404
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Ok då ska jag försöka vänja mig vid att det låter lite snett från höger när de pratar på tvn om jag inte orkar flytta mig :-)

iofs är det inte så mkt det märks, tänkte bara höra m,ig för om det gick att ha två likadana centrar bredvid varann

tack för svar.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.