Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Cylindriska högtalarlådor i metall?

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 February 2008 - 22:44

Ostkaka
  • Ostkaka
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Edit: Tänkte bara på det att... Den här tråden borde plattsa i "gör-det-själv", hur flyttar man? :q

Hadde tänkt att svarva till ett par mindre cylindriska "högtalarlådor".
Målet är inte referens högtalaren alá 20miljoner. Dom ska främst se bra ut, utan att låta helt åt ****.

Det enda element jag har i min ägo till projektet är en Peerless sls 8".
Och till Frontarna (jag nöjer mig med 2.1, till en början iaf) tänkte jag mig en bredbandshögtalare, eller köra en tvåvägsuppsättning där diskanten hamnar utanför "lådan"

Budgeten på elementen blir ganska snål, när jag ändå inte räknar med att det kommer låta hallon.
Sen är kommer dom inte stå under mitt tak ändå B)

Så nu kommer det, vad ska jag ha för element, och hur många?
blir det bättre om jag har en trähylsa inuti?
hur tjockt bör metallhöljet vara?

Upskattar alla former av råd och tips!
Tack på förhand!
/Ostkaka

Med reservationer för felstanvignar

Redigerat av Ostkaka, 24 February 2008 - 00:42.

Postad 21 February 2008 - 11:04

James_Maxwell
  • James_Maxwell
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Hej.
Cylindriska? låter interesant!

Metall höljet bör ju vara 19 - 22 mm eller nått sånt som det brukar vara på vanliga högtalarlådor.

En ide kan ju vara att göra dem fyrkantiga inne som en vanlig högtalare , men då lär ju storleken på högtalarna öka rejält.

Men hur blir det med baffelytan då? Måste inte den bli ganska stor om ett element ska kunna ligga plant mot ''lådan'' ?

Mvh

Bildexempel - Men vet inte hur man skulle kunna tänka sig få på några element, men det kan man nog utveckla om det skulle vara ett allternativ.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  Cyll..GIF   6.51K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av James_Maxwell, 21 February 2008 - 11:06.

Postad 21 February 2008 - 17:39

Ostkaka
  • Ostkaka
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
en låda inuti är ju inte så dumt, men som sagt, det ökar ju storleken avsevärt.
Sen känns det lite fusk med :)
Jag skulle kunna svarva till en inersatts som passar i metall röret.

19-22 mm? Då menar du till 8" elementet hoppas jag? För frontarna bör väll bli nöjda med mindre?

I stora drag så kommer det gå till så här; Jag tar ett rör med lagom godstjocklek i, sedan svetsar jag fast gavlar, svarvar hela stycket så svetsen inte syns.
På den ena gaveln så kör jag bara upp ett hål i den storlek elementet kräver.

så få fast elementet blir nog det minsta problemet.

har målat en jätte fin prototyp:

Bifogad fil  tube.jpg   38.41K   0 Antal nerladdningar

Postad 21 February 2008 - 19:31

James_Maxwell
  • James_Maxwell
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Okey.
Så de ska inte stå på högkant? De ska alltså vara som på din bild och elementet sitter i öppningen på röret och så gör du samma sak till övriga element med separata rör/lådor. Känns som om det blev lite virrigt för min del nu :)

Postad 21 February 2008 - 20:35

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja utfärda en stående våg varning. Högtalaren blir som en trumma, så du får nog fylla på rejält med dämpull.

Att sätta i trä är en kul ide, men träet kommer vibrera mot metallen, limma tex fast asfaltsmattor i stället.

Postad 21 February 2008 - 20:36

Ostkaka
  • Ostkaka
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Okey.
Så de ska inte stå på högkant? De ska alltså vara som på din bild och elementet sitter i öppningen på röret.

Exakt! lite som en sånhäringa basouka baslåda som var frän på 90talet i en 740.

hur jag gör med subban vet jag inte ännu, den kanske hamnar i en traditionel trälåda

Postad 21 February 2008 - 20:44

Ostkaka
  • Ostkaka
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

varning. Högtalaren blir som en trumma...
... Att sätta i trä är en kul ide, men träet kommer vibrera mot metallen, limma tex fast asfaltsmattor i stället.

det var det jag var rädd för, men gör jag den redigt tjock, ca 30mm så bör den bli rätt så stumm? men det känske inte är bra det heller?

ang. trä inuti, så kan man ju göra den ganska tight, och pressa in den. Och så lite lim på det?

men det kanske blir lika bra / dåligt med blymattor?

Postad 21 February 2008 - 21:09

James_Maxwell
  • James_Maxwell
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Ska bli kul att se var det blir av detta, om inte annat så blir det nog jäkligt snyggt i alla fall =)

Postad 21 February 2008 - 21:18

Ostkaka
  • Ostkaka
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jo, det ska bli intresant, jag sätter igång nästa vecka hoppas jag, det kommer bli en hel pall med byggbilder!
Nu ska jag surfa upp något bra element till frontarna, något tips någon?

Postad 22 February 2008 - 20:50

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Alltså 19-20 mm stål är åt helskotta för överdimensionerat.
En sådan låda blir för det första inte lätt att transportera... För det andra gör inte den tjockleken så jäkla stor
nytta ändå.

Jag skulle nog byggt lådan i kanske 5-6 mm tjock plåt till baslådan. Styva av den med stag och någon form av blymatta
invändigt så den inte blir resonant vid låga frekvenser. Om den är resonant vid kanske 1000 Hz spelar ingen roll, den
kommer ändå inte jobba speciellt högt upp i frekvens så de resonanserna kommer aldrig att exciteras.

Lådan till topparna hade jag nog byggt i lite tjockare plåt eftersom man där inte vill ha resonanser i det område
där de spelar.
Men samma sak där, relativt tunnt gods i väggarna, stagning och dämpande mattor invändigt.

Stål (beroende på kvalitet förstås) är oerhört mycket starkare än trä (speciellt MDF som är ett svagt material, dock
resonansdött).

Postad 22 February 2008 - 21:04

Ostkaka
  • Ostkaka
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Men om högtalarna är cylindrska, behöver man verkligen staga då? det blir ju ägg effekten tack vare utformningen.

Det finns ju sånhäringa mdf matta som är böjjbar. Liknande en hutchdörr, kan det vara något att klä insidan med? vet inte vad det kallas, men har sett det på äntligen hemma eller liknande :)

Jag har fortfarande inte hittat några bra element, det finns ingen som har ett par tillövers som vill sälja?

Hittade en högtalare som är rätt likt det resultat jag har tänkt mig (bortsett ifrån fyrkanten ovanpå), "Elac 330.3 jet"
Postad bild

Postad 24 February 2008 - 08:57

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Men om högtalarna är cylindrska, behöver man verkligen staga då? det blir ju ägg effekten tack vare utformningen.

Det finns ju sånhäringa mdf matta som är böjjbar. Liknande en hutchdörr, kan det vara något att klä insidan med? vet inte vad det kallas, men har sett det på äntligen hemma eller liknande :D

Jag har fortfarande inte hittat några bra element, det finns ingen som har ett par tillövers som vill sälja?

Hittade en högtalare som är rätt likt det resultat jag har tänkt mig (bortsett ifrån fyrkanten ovanpå), "Elac 330.3 jet"
Postad bild

Då ska det vara bredbands då eller ?
Det e bara att titta på Fostex som är mycket bra, men det kommer ju inte att bli någon "bas", men mellenregister och disknt är bra från dom :D

Postad 24 February 2008 - 10:43

Unregistered7cde3c8f
  • Unregistered7cde3c8f
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Du kan väl nalla lite ideér från den här killen.
Marmor Norh
Gjorda helt i marmor :D

Postad 04 March 2008 - 17:57

Ostkaka
  • Ostkaka
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
dom var ful snygga, ser ut som en gammel kruka med "fia med knuff" pjäser till fötter? ;)

men något sådant har jag tänkt mig!

Det blir inget inköp av element denna månad. När lönen kom, påmindes jag helt plötsligt att jag var ledig förra månaden :S

Postad 05 March 2008 - 14:21

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Alla som jobbat eller kommit i kontakt med stålplåt kan nog tänka sig att 19 - 22 mm skulle bli aningens overkill :blink:
Beroende på hur stora dom skulle vara så skulle du nästan få köra hem dom med traktor... Kolla på en vanlig soptunna/oljefat som har ca 0,5mm plåt. Så ca 2mm skulle räcka ganska långt med lite isoleringsmatta. Eller varför inte rulla till nått av 5mm aluminium? Om man är bra på att svetsa och har stora aluminiumshok liggandes och skräpa ;)

Blev själv lite nyfiken på om man skulle bygga en två eller trevägshögtalare med separata rör. Skulle nog se coolt ut?!

Postad 19 March 2008 - 16:44

Ostkaka
  • Ostkaka
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jo, 19-22mm är aningen overkill. Men 2mm låter Väldigt fjantigt?
Tyngen är nog ingen fara, det är ju "lådor" för dom högre registren, så det blir ju inga kubikmeter stora lådor.

Flera separata rör, som konar ner i dimension i bakänden vore kanske sexigt, planerna lutar dit åt iaf :wub:

Postad 19 March 2008 - 17:53

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
SVS subarna började ju cylinderformade eftersom de menar att det enklare blir en stabil konstrktion.

SVS CS 16-46

Postad 19 March 2008 - 19:37

Ostkaka
  • Ostkaka
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
ah, fräna!

Men vad är det som sitter inuti, utanpå den söta rosa dämpningen?
men den är gjord i trä? eller?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.