Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony-watt

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 February 2008 - 00:05

TheQ
  • TheQ
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Har en STR-DG910, och vill köpa ett par golvare till denna. Canton GLE 409 har jag fastnat för, men klarar min stärkare av dem? Eller får jag nöja mig med Dynavoice M85? Eller är det så illa så den inte ens klarar det?

Har under någon veckas tid försökt läsa mig till svaret på dessa frågor, men jag blir bara snurrig i huvudet av RMS-watt å allt vad det heter.

Postad 21 February 2008 - 09:43

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0
Jag tycker du ska ta kontakt med en säljare till vardera av högtalarna och fråga om förstärkaren räcker till.
Sony kan leverera 90 w och det är väldigt mycke! Jag tror att vid 25 w så kommer grannarna att klaga på ljudet om du bor i ett hyreshus. Då spelar du klart över 100dB
Om du spelar en watt får du 90,5 dB med Canton GLE 409 0ch 92 dB/Watt med Dynavoice M-85.
3dB är en fördubbling. 3dB är vad man kan urskilja som en höjning
Det innebär att du behöver mer effekt till Canton GLE 409.

Postad 21 February 2008 - 17:05

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Jag drev mina Dyhnavoice M-85 med en äldre stärk från Sony. k840p heter modeller och är specad enligt följande:
5x100w 1khz 8ohm 1% THD each channel
2x100w 40hz-20khz 8ohm 0,7%THD both channel
Den låter faktiskt bra med Dynavoicarna. Inget superljud men dom "watten" fyllde med lättnad vårat vardagsrum som ligger på 44kvadrat. Den låter väldigt behärskat, behagligt och väldigt tydligt med den Sonyn. Din Sony är ett par klassen bättre på alla sätt kan jag tänka mig. Jag rekommenderar Sony och Dynavoice iaf :)

Postad 21 February 2008 - 18:27

Kanhow
  • Kanhow
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Glöm fyllständigt allt vad effekt siffror heter, de säger oftast väldigt lite vad en stärkare klara att driva.
Som ett exempel så har jag nu en stärkare på på 2x20 w och den brädar en Nad214 på 2x80 utan att bli ljumen ens.
Det som ofta ör avgörande vad en stärkare orkar med är hur pass stor strömförsörning den har.
Å strömförsörjningar brukar ofta väga rätt mycket så en bra riktlinje kan vara att se hur mycket den väger men även detta kan ofta vara väldigt missledande.
Så bästa sättet att se vad en stärkare klara är att testa, har du nån kompis med högtalare som du tror kan vara likartade att driva så bär ditt stärkaren och se om den orkar med på ett bra sätt.

Postad 21 February 2008 - 18:51

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
jag vet vad ärliga specifikationer är. jag vet att Sony har låga mätkrav. Men han efterfråga hur vida hans Sony skulle klara ett par M-85. Förstärkaren är redan köpt så den slutar vi argumentera om. Låt oss inrikta oss på högtalarna.
Viktigast av allt. Hur vill trådskaparen att det ska låta ?

Glöm fyllständigt allt vad effekt siffror heter, de säger oftast väldigt lite vad en stärkare klara att driva.
Som ett exempel så har jag nu en stärkare på på 2x20 w och den brädar en Nad214 på 2x80 utan att bli ljumen ens.
Det som ofta ör avgörande vad en stärkare orkar med är hur pass stor strömförsörning den har.
Å strömförsörjningar brukar ofta väga rätt mycket så en bra riktlinje kan vara att se hur mycket den väger men även detta kan ofta vara väldigt missledande.
Så bästa sättet att se vad en stärkare klara är att testa, har du nån kompis med högtalare som du tror kan vara likartade att driva så bär ditt stärkaren och se om den orkar med på ett bra sätt.

Effektsiffror kan ha stor inverkan..

Postad 21 February 2008 - 19:11

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Det han i första han ville ha var väl Canton gle 409.
Kan ju säga som så att Sonyn "klarar" båda två och det med ett hyffsat bra ljud ändå skulle jag tro. Givetvis blir det lite lättare med M-85:ornar då de är lite mera lättdrivna. Att fylla rummet kommer de att göra oavsett hur mycket eller lite kraft från förstärkeriet det är. Du kommer inte få ut mesta möjliga med den stärkaren och inte bästa möjliga ljud heller, men förmodlgen som sagt hyffsat bra. Det som du kommer känna av tror jag är en viss tendens till bummelbas men acceptabel och ändå ganska bra ändå, sen betrakar ju alla det olika, en del rent av gillar det. Den luriga delen med för lite kraft är att du kan skada högtalarna på högre volymer. Fast det vill ändå till ganska mycket för att det ska hända.

Så såvida du inte spelar väldigt högt och närmare bottar volymen till och från så blir det nog bra.

Postad 21 February 2008 - 21:14

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0

jag vet vad ärliga specifikationer är. jag vet att Sony har låga mätkrav. Men han efterfråga hur vida hans Sony skulle klara ett par M-85. Förstärkaren är redan köpt så den slutar vi argumentera om. Låt oss inrikta oss på högtalarna.

Sony har inte lägre mätkrav än någon annan. Alla kanaler drivna ger lägre effekt än den angivna för en eller två kanaler hos nästan alla tillverkare (HK tycks vara ett undantag). Hur mycket det skiljer i stereo och surround brukar bli värre ju billigare en reciever blir.

Med fem kanaler drivna ger Sony STR-DG910 30 W i 8Ω enligt:
http://www.soundandv.../receivers/2354

Inte jättevärst, men fullt tillräckligt i en lägenhet.

Postad 21 February 2008 - 23:40

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Alla borde mäta som HK och Nad. Då snackar vi om riktigt ärliga mätningar..
Sony har tveklöst sämre mätkrav än nämnda. Men det är dom inte ensamma om.
I lägenhet så behöver man inte mer än 30w, iaf inte med ett par M-85.

Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 21 February 2008 - 23:42.

Postad 22 February 2008 - 00:45

TheQ
  • TheQ
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Alla borde absolut mäta lika, det är ju precis det man blir så snurrig av när de inte gör :) Eller så borde de speca hur många ampere stärkaren kan ge ifrån sig, vilket jag har förstått också är ett bra mätvärde.

Har precis flyttat från lägenhet till villa, och det är därför jag nu vill handla lite större högtalare än de plastiga sattelier som fick duga i lägenheten. Så på frågan hur det ska låta är svaret högt & mycket, det är ju en av tjusningarna med villa :)

Om effekten dubbleras för var 3:e decibel, så borde 30W kunna ge en sisådär 104dB till 409:orna, och ca 106dB till M85:orna .. Känns nästan hugget som stucket. Men det är klart, jag har ingen aning om hur högt det är i verkligheten. Sen kommer jag ju visserligen mest använda dem till musik nu i början, och i stereo får man väl lite fler watt om man har tur.

Känner mig lite tryggare nu iaf, tack alla!

Postad 22 February 2008 - 07:31

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0
Gle 409 testades och mättes i Hifi&Musik 7-8/2007. Slutsatsen de drog var "... en enkel förstärkarlast".

Postad 22 February 2008 - 07:48

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Förstör lite nu men M-85orna fick ett liknande citat i samma tidning (:
Hur vill trådskaparen att högtalaren ska låta ?

Postad 23 February 2008 - 02:51

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Anledningen till att de olika märkena mäter effekten på olika sätt är (om jag förstått det rätt… ;-), att de har olika filosofier om effektbehovet i 5.1/7.1 kanalsanvändning. Några tillverkare, som t.ex. HK och NAD, anser att effekten bör finnas konstant i alla kanaler, medans andra t.ex. Pioneer, Yamaha, etc. anser att man vid filmtittande aldrig använder alla kanalerna samtidigt, utan har ett "varierat" behov av effekten. Rätta mig gärna om jag har fel, men det är så jag har uppfattat saken… :(

Thomas

Postad 23 February 2008 - 19:35

scenic
  • scenic
  • Beroende

• 1066 inlägg
  • 0

Sony har inte lägre mätkrav än någon annan. Alla kanaler drivna ger lägre effekt än den angivna för en eller två kanaler hos nästan alla tillverkare (HK tycks vara ett undantag). Hur mycket det skiljer i stereo och surround brukar bli värre ju billigare en reciever blir.

Har för mig att dom testade 910:an i hemmabio.
Den fick en bra kub. Jag återkommer ska leta efter tidningen

Använder dom olika teknik för att mäta styrkan i recevern?

Nu har jag hittat tidningen. 8 ohm :136 W
4 ohm :230 W
2 ohm:190 W
1 ohm: 45 w
Ampere: MCC Pos: 33A
MCC Neg: 54A

Redigerat av scenic, 23 February 2008 - 21:51.

Postad 23 February 2008 - 22:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Har för mig att dom testade 910:an i hemmabio.
Den fick en bra kub. Jag återkommer ska leta efter tidningen

Använder dom olika teknik för att mäta styrkan i recevern?

Nu har jag hittat tidningen. 8 ohm :136 W
4 ohm :230 W
2 ohm:190 W
1 ohm: 45 w
Ampere: MCC Pos: 33A
MCC Neg: 54A

Inte den bässta symmetrin, 54A neg och 33A pos, det e ganska stor skildnad, det ska hällst vara lika på både posetiv och negativ :D

Postad 24 February 2008 - 20:37

TheQ
  • TheQ
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Nu är det rena grekiskan igen .. Kub?

Hursomhelst, det spelar ingen roll längre, för jag har inhandlat de tilltänkta högtalarna (409:orna), och jag är toknöjd :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.