DC-12 serien bättre än v12-f?
12 svar till detta ämne
Postad 21 February 2008 - 03:46
Unregistered033befe0
-
Unregistered033befe0
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Det är så att jag har ett par Cerwin Vega v12-f och tycker att de låter bra med tanke vad jag gav för dom. Men diskanten kan vara lite väl framåtstickande vid lite högre volymer. Så nu undrar jag om DC serien har bättre ljud. Jag har läst lite om att folk tycker att de levererar bättre ljud än de flesta bland CVs serier. Är diskanten "mjukare" på denna modell? Någon vänlig själ som hade kunnat själv säga vad han eller hon tycker?
Tack på förhand.
Postad 21 February 2008 - 07:43
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Det finns en person på detta forum som tycker att DC serien låter bättre än andra CV serier. Antingen är han färgad av att han själv har DC serien, eller så låter den faktiskt bättre...
Jag har lyssnat på (och ägt) många oikla CV serier. Min uppfattning är den att CV och även andra märken blir lite ansträngande i diskanten när man vrider på ordentligt, då menar jag ordentligt med volym. Sen kanske man inte hittar detta hos så många märken, då det inte är många som kan spela sånna volymer som CV faktiskt klarar...
DC serien ÄR en bättre högtalare än den du har nu!
/Johan
Postad 21 February 2008 - 09:31
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Hej,haft ett par v-15f ock nu ett par dc-15.dc-serien är bättre på allt,lådor,element,filter.Stor skillnad kvalitetsmässigt ock nu säger jag inte det för att jag har dc-15 nu.AL ock DC-serierna är cerwins bästa modeller dom senaste 20 åren i alla fall,tro mig.Det finns inga andra modeller som håller samma klass på lådor ,filter ock element,ock dessa är även tillverkade av dali danmark.Lite att jämföra med,mellanreg ock diskant i mina dc-15,magnet diameter diskant 9 cm ock mellanreg 12 cm ock baffeltjocklek,resten av lådan är byggd i 22mm.bara att skruva i sär nyare sorters cerwin vega ock jämföra.Mvh.
Redigerat av sollerön, 21 February 2008 - 09:48.
Postad 21 February 2008 - 13:16
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Nya ve-serien med baffel på 16mm,en viss skillnad på diskanten också.
Postad 21 February 2008 - 13:58
Unregistered033befe0
-
Unregistered033befe0
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Tack för svaren! Är det så pass skillnad så man hör skillnaden mellan dessa högtalare?
Sollerön: Du som har ägt/äger båda modellerna kanske kan försöka förklara skillnaden på ljudet mellan dom? (Kanske inte så lätt men ge det ett försök)
Postad 21 February 2008 - 16:55
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Tack för svaren! Är det så pass skillnad så man hör skillnaden mellan dessa högtalare?
Sollerön: Du som har ägt/äger båda modellerna kanske kan försöka förklara skillnaden på ljudet mellan dom? (Kanske inte så lätt men ge det ett försök)
Hej,vill inte kasta skit på nån cv modell specifikt,alla är duktiga på att spela högt.Men Skillnaden mellan dc-serien ock v-serien ljudmässigt är rätt stor.Dc-serien har mkt bättre mellanregister ock diskant,dom låter renare ock inte ansträngt vid högt volympådrag heller,kvalitetsintrycket om man monterar lös dc-seriens ock v-seriens mellanreg ock diskant,dc-seriens diskant väger nog lika mkt som v-seriens diskant ock mellanreg tillsammans.Kommer du i kontakt med ett par dc-12 ock bara får titta på dom ock lyfta lite på lådorna förstår du direkt skillnaden mellan dessa modeller.Mvh.
Redigerat av sollerön, 21 February 2008 - 16:58.
Postad 21 February 2008 - 18:11
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Till vänster mellanreg i dc-15.höger mellanreg i v-15f.
Postad 21 February 2008 - 19:59
Unregistered2e48f563
-
Unregistered2e48f563
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Kan bara hålla med Sollerön om DC-12. Trevligt att du la ner lite jobb med bilder och så.
Sen tycker jag även att DC serien är den snyggaste högtalaren Cervin gjort.
Postad 21 February 2008 - 21:23
Unregistered033befe0
-
Unregistered033befe0
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Man får tacka för informationen! Speciellt Solle med sina bilder. Frågan är nu om det är värt att åka 50 mil tur och retur för att få tag på dessa...
Postad 21 February 2008 - 22:20
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Man får tacka för informationen! Speciellt Solle med sina bilder. Frågan är nu om det är värt att åka 50 mil tur och retur för att få tag på dessa...
Tycker jag du ska göra,dc-12 är rätt sällsynta verkar det som,brukar se mer dc-15 på annonser.Köper du begagnat så dra lite i upphängningen på basarna för att försäkra dig om att dom är ok,kolla även att dom små diskanterna bak låter.Skulle dom va döda så är inte det hela världen ,finns det ersättare på hifikit som passar,response tw 206.Mvh.
Redigerat av sollerön, 21 February 2008 - 22:34.
Postad 22 February 2008 - 00:29
Unregistered2e48f563
-
Unregistered2e48f563
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Och som Sollerön säger, kolla upphängningen då dom trots allt nu har ett par år på nacken.
Mina som jag köpte 1992 gav upp för 5-6 mån sen i gummit men jag la 1400 spänn så fick jag ny upphängning.
Har en kompis som oxå har ett par DC-12 och dom gav upp ungefär samtidigt så man kan väl säga att livslängden är ca 15 år på gummit från inköps datum
Kollade med Hifi-klubben i Malmö om dom hade nya lösa 12:or men dom hade utgått ur sort och hade ingen ersättare.
Postad 22 February 2008 - 07:54
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
som sbsnake sa,ca 15 år är nog livslängden på upphängningarna,sen har det betydelse hur högtalarna stått också,ex mina som jag köpte i somras var ena upphängningen nästan som ny ock den andra solblekt ock lite spröd så jag tyckte det var lika bra att byta på båda.Måhända folk tycker man är knäpp som har såna här högtalare när man passerat ungdomen för länge sen,men dessa(dc-serien)är fin fina allround högtalare ock vill man nån gång spela på lite så finns det få högtalare som mäktar med bastrycket dessa kan skapa.Så hittar ni några begagnade med dåliga kanter så är dom absolut värda att renoveras.Lägger in en bild på ena filtret också,den som är någorlunda insatt ser att både element ock filter håller bra klass i dc-serien.Mvh.
Redigerat av sollerön, 22 February 2008 - 12:51.
Postad 22 February 2008 - 08:06
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
http://www.faktiskt....o...opic&t=6651 http://www.faktiskt....p=15351,,,,,,,,, lite cerwin diskutioner,mvh.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|