Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Klickande ljud i "daisy-chain" - Velodyne DD-15

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
DALI Basis 100 (Subwoofers) 1 8.999998 (14) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 21 February 2008 - 20:23

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
Hej
Jag har precis köpt 2 st Velodyne DD-15 subwoofar och har kopplat dessa i en s.k. "daisy-chain", dvs att subbarna är ihopkopplade med en seriell 9-pins kabel. Den ena tilldelas då till "master" och kontrollerar den andra som tilldelats till "slave".

Allt fungerar ypperligt och jag är super-supernöjd men med ett undantag. I bakgrunden hörs ett ljud från den sub som tilldelats som "slave". Det låter ungefär som ett dovt lågt "dick" - "dick". Det är ca 1 s mellan dessa två "dick" och detta repeteras sedan om och om igen med ca 5 s mellanrum. Ljudet ökar med subbarnas interna volym men inte med volymen från den externa förstärkaren.

Ljudet hörs inte om jag spelar subbarna en och en, utan bara när jag kopplat dom i "daisy-chain". Jag har även skiftat subbarna för och se om ljudet enbart kom från den ena subben men det gör det inte, det kommer alltid från subben som sätts till "slave". Ljudet är såpass lågt att det inte hörs när man spelar musik eller film på en normal nivå men när man sänker till kvällsnivå då hörs det - mycket irriterande att lyssna på... :)

Någon som vet vad detta kan bero på?

Tack på förhand!

MVH
Jonsod

Postad 21 February 2008 - 20:27

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0
Skriv till [email protected] och hör vad som händer i din anläggning. Det finns en lång tråd om Velodynes subwoofrar på AVS Forum, men just det här problemet har jag inte läst om tidigare. Min egen DD-18 slutade fungera förra lördagen. Nytt bakstycke är på väg.

Postad 21 February 2008 - 20:33

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Skriv till [email protected] och hör vad som händer i din anläggning. Det finns en lång tråd om Velodynes subwoofrar på AVS Forum, men just det här problemet har jag inte läst om tidigare. Min egen DD-18 slutade fungera förra lördagen. Nytt bakstycke är på väg.

Tack för tipset, det skall jag göra. Jag har tidigare under dagen hittat tråden du nämner men orkade inte läsa igenom den, det är ju 1000-tals inlägg. :) Tänkte även fråga där men har inte kunnat registrera mig på sidan. Men jag skall mejla Curt, tack för adressen! :)

Tråkigt det där med din sub, hoppas det gick på din garanti.

MVH
Jonsod

Postad 23 February 2008 - 23:59

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
Problemet löst!!! Det visade sig att subutgången på recievern var nedställd -10 dB. Detta hade jag helt missat. Efter jag åtgärdade detta och sänkte volymen på subbarna för att kompensera recieverns volymhöjning hörs inget störande ljud över huvudtaget.

MVH
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 24 February 2008 - 00:28.

Postad 24 February 2008 - 10:43

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Velodynes DD-serie kan dista ganska hårt om man ställer på gainen på förstärkaren över en viss nivå.

Nu har jag inte det huvudet men det kan vara något att tänka på, man kan alltså gå runt problemet genom att öka gain på själva subwoofern.

MVH
/Chuck

Postad 24 February 2008 - 11:26

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Velodynes DD-serie kan dista ganska hårt om man ställer på gainen på förstärkaren över en viss nivå.

Nu har jag inte det huvudet men det kan vara något att tänka på, man kan alltså gå runt problemet genom att öka gain på själva subwoofern.

MVH
/Chuck

Tack för tipset!

Jag läste på Velodynes supportsida i AVSForum att Curt rekommenderade att sätta sub out på recievern till +6-7 dB om man inte använder en y-splitkabel in i subban. Detta för att subwoofern skall reagera korrekt på insignaler vad gäller AUTO-läget (på/av). Med denna gain så har jag ett frekvenssvep på +/- 2 dB från 15-80 Hz så det är ju helt ok. :D

MVH
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 24 February 2008 - 11:28.

Postad 24 February 2008 - 18:21

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Jo, det är nog helt i sin ordning. :)

Y-kabel ska man för övrigt aldrig använda. Eller ska och ska, men det finns ingen som helst anledning att använda det då insignalen i subwoofern är avsedd för 1 RCA.

MVH
/Chcuk

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.