Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Eleganta frontar för rock och hårdrock i 2-kanal

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 February 2008 - 06:52

Unregistered7d60ed9f
  • Unregistered7d60ed9f
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Det var ju fasen att man skulle börja kolla runt här igen, nu har man ju blivit obotligt sugen på ett nytt system.. Funderar på att börja om från scratch och byta ut allt jag har. Har funderat över vilka högtalare som skulle passa mig, men det är inte lätt.

Jag lyssnar mestadels på hårdrock och i min skivsamling hittar vi allt från den brutalaste brutala dödsmetall, den skränigaste och mest underproducerade black metal och den våldsamaste thrashen till Iron Maiden, Black Sabbath och Thin Lizzy. Här finns även band som Pink Floyd, Led Zeppelin och Grateful Dead, ibland händer det även att det slinker med någon elektronisk skiva och det kan vara Orbital såväl som The Prodigy eller Justice det handlar om. Det finns skivor med skönsång och skivor med growl som man knappt förstår ens om man läser texten, det finns även lite akustiskt och lite ambient men som ni förstår så är det inte pop, singer-songwriter, jazz, blues eller liknande det handlar om. Skulle säga att 70% av det jag lyssnar på är hådrock, typ Black Sabbath eller hårdare och resten är då annat med rätt stor variation.

Vill ha ett par högtalare som är lite eleganta och snygga snarare än några fläskiga cerwin wega-kloner (vilket jag har nu), golvare eller stativare med sub spelar egentligen ingen roll, men jag föredrar nog looken på ett par stativhögtalare. Jag har ett litet rum som absolut inte är optimalt för musiklyssning ur akustiksynpunkt, men man tar ju vad man har. Någon gång ska man väl flytta härifrån och då vill jag gärna kunna flytta med stereon utan att köpa nytt, men jag vet inte om jag kommer ha plats för ett så mycket större musikrum då heller.

Jag har sneglat lite på Sonus Faber Domus Concertino, men det är mest på grund utav utseendet och utifrån vad jag läst så verkar ju inte SF vara kända för hur de levererar hårdrock precis, å andra sidan har jag läst att dessa stativare ska vara schyssta allroundhögtalare, någon som har erfarenheter av dem med den typen av musik?

Nya Audiovector S3 har jag också läst en del om, och de har ju fått mycket fin kritik, men om de passar till min musik eller inte har jag inte fått något grepp om.

Prisklassen det handlar om är som ni kanske snappat upp 10 - 18 000kr ungefär, antingen för ett par golvare då, eller ett par stativare och en sub.

Vad det än blir så kommer de troligtvis drivas av någon typ av integrerad stärkare då jag inte är så intresserad av ett stort och tillkrånglat system, förmodligen så blir det bara en stärakre och en vinylspelare och sen gömmer jag undan min gamla denon-cd i ett hörn nånstans

Hjälp!

Redigerat av Unregistered7d60ed9f, 22 February 2008 - 06:58.

Postad 23 February 2008 - 00:29

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 0
Hej Monster!

Jag skulle rekommendera isåfall ett par dynaudio högtalare som är känd för sin varma grundklang och eleganta finish.

Postad 23 February 2008 - 09:07

matte76
  • matte76
  • Forumräv

• 929 inlägg
  • 0
Canton Ergo 609 DC passar utmärkt!

Postad 23 February 2008 - 13:31

Unregistered7d60ed9f
  • Unregistered7d60ed9f
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
De är säkert bra, men jag tycker såna högtalare ser så fruktasvärt trista ut, finns det inga riktigt snygga högtalare som spelar annat än jazz och klassiskt? Vad som är snyggt är ju ytterst subjektivt, men jag kan ju tala om att sonus faber-högtalarna jag nämnde i mitt första inlägg är bland de snyggaste jag sett. De känns ju inte speciellt aktuella dock som sagt.

Ljudet kommer ju såklart i första hand, men det är samtidigt lite trist om man får betala så mycket pengar för ett par högtalare man inte tycker är snygga.

Postad 23 February 2008 - 14:45

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0
Tipsar om Focal Chorus 800V serien, riktigt snygga (enligt mig) och fixar hårdrock på ett mycket bra sätt (äger själv ett par 826'or och lyssnar en hel del på hårdrock och dylikt)

Postad 23 February 2008 - 15:58

Unregistered7d60ed9f
  • Unregistered7d60ed9f
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Tack för tipset, men usch jag är nog alldeles för kräsen när det kommer till utseende för jag gillar dem inte alls. Kanske skulle ge upp på att hitta snygga högtalare och bara ta de som låter bäst :(

Postad 23 February 2008 - 21:53

Unregistered7d60ed9f
  • Unregistered7d60ed9f
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Hur funkar Audiovectors Mi3-serie till hårdrock?

Postad 23 February 2008 - 23:35

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Hur funkar Audiovectors Mi3-serie till hårdrock?

Inte särskilt bra tycker jag. De kan bli lite vassa och skräniga med tung muisk.

Dynaudio kan jag också rekommendera eftersom de låter mycket bra och ser lite elegana ut. Helst Focus-serien som jag tycker är myclet bättre än Audience med dess dominanta diskant.

Postad 26 February 2008 - 06:47

Unregistered7d60ed9f
  • Unregistered7d60ed9f
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Vienna Acoustics då, nån som har några åsikter om någon av deras modeller?

Postad 26 February 2008 - 11:07

Alexander_222
  • Alexander_222
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Har hjälpt en kompis med detta en gång. Mer rock och metal än min egen typ av akustisk musik. Det var nyttigt det med, att följa med och lyssna på nya högtalare med en annan typ av musik!

Först släpade jag motvilligt (från hans sida) med honom till Hifi-klubben. Hade en gissning på vad han skulle kunna gilla och vad som skulle kunna spela hans musik på ett bra sätt. B&W 683 visade sig vara väldigt bra på detta - återhållsamma i ljudet, lätt att få mycket bastryck men inte på bekostnad av detaljer i de över registrena. Diskanten blev inte heller påträngande.

Nästa högtalare jag ville testa var Audio Pro Blue Diamond. Slanka och snygga med 10" sidmoterad aktiv bas. Som jag kunde minnas var ljudet här ännu mer soft än hos B&W, men inte på ett dåligt sätt. Läskigt mycket bas, och hälig party-känsla i ljudet, med lite förstärkt diskant och bas. Men inte påträngade utan väldigt snälla och "o-skräniga".

Lycka till!

Postad 26 February 2008 - 22:24

The Blackening
  • The Blackening
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Är du ute efter ett par snygga golvare kan jag ju rekommendera Canton Karat 770DC(i högblankt vitt- eller svart)! Riktigt läckra att både se- och lyssna på och klarar av hårdrock oväntat bra enligt min åsikt...
Om du ser till mitt namn så vet du ju vilken typ av musik jag föredrar, och jag fick en liten wow-upplevelse första gången jag drog på Aesthetics Of Hate på dem :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.