Rent Hemmabio ljud
52 svar till detta ämne
Postad 22 February 2008 - 17:58
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
Tjenare,
Jag hade lite frågor angående rena Hemmabio högtalare, då snackar vi ett 5.1 aom endast ska användas till att se på film. jag tänkte fråga om ni hade ngra förslag på högtalare eller märken som är skapta för just hemmabiotittande. Det är för mig inte aktuellt just nu att köpa nytt då jag har lite penga ont  men närmare sommaren.
skulle ni kunna jälpa mig med ett ljudsystem (5.1 plus reciever) för ungefär 20 000. som sagt ska dom användas endast för filmtittande så jag söker högtalre med ordentligt med tryck, men endå kontrolerat. Jag ska ha dem i ett rätt stort rum, ungefär 5.5m x 4m, och mitt ljudedeal är lite svårtolkat men, det ska vara ett runt ljud med kraft och bra närvaro, jag vill inte abra ha kraft men det ska fylla rummet så att man märken det.
jag har lyssnat lite på Klipsch (f1 frontar,s1 back, och c2 cent), de låter bra och jag gillar vad jag hör.
Om ni kan gjälpa mig med lite system att lyssna på så skulle jag bvara väldigt tacksam, jag vill ju lyssna först på högtalrana innan jag köper ngt  Bor i sthlm
Tack,
Gloveus
Postad 22 February 2008 - 22:43
The Man
-
The Man
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
Jo Klipsch är ju lite som klippt och skurna för hemmabio  Om du gillade F1 så lär du gilla F3 eller RF82. samma ljudtyp, fast större, kraftigare och med än mer närvaro. Och just "kontrollerat" är nyckelordet vad gäler dessa högtalare skulle jag vilja säga.
Postad 22 February 2008 - 23:01
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
okay, schysst! tack för svaret. då tror jag att jag vet vad jag ska leta efter, just min ljudtyp =) tack
Postad 22 February 2008 - 23:13
20 HZ
-
20 HZ
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Sjukt prisvärda och har mycket bra närvaro i ljudet, låter varmt och blir inte vassa i ljudet trots att man drar på ordentligt mitt storarum e på 60 kvm och det e inga problem att fylla ut med ljuvlig film som Planet terror tex, ett stort plus e att du får 2 subbar som e betydligt bättre på att koppla basen till rummet än bara en sub. Sen e dom jäkligt snygga i Smoke metallic också. http://www.hifikit.s...rod.asp?id=2472
Postad 23 February 2008 - 08:30
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Klipsch i samma meningen som "rent" ljud ser i mina ögon ut som ett felsteg.
Gillar man ljudet så är det helt i sin ordning, då skall man köra på det. Men det är inte direkt ett ljud trovärdigt källan i de flesta fall då Klipsch färgar ljudet duktigt på många av deras modeller.
MVH
/Chuck
Postad 01 March 2008 - 00:08
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
tack, men det jag menar med rent är inte samma sak som klart, jag menar att ljudet ska vara till för endast hemmabio, så länge ljudet låter kraftigt och har tryck så är jag nöjd, ngn som har fler alternativ soma man kan lyssna av innan man bestämmer sig? ngt märke som är exeptionellt bra på hemmabio ljud?
Postad 01 March 2008 - 00:32
JonasJansson
-
JonasJansson
-
Forumräv
-
-
783 inlägg
Pioneer gör riktigt shyssta hembiohögtalare: Pioneer S-V810A de är kraftigt underskattade tycker jag - dom står på min inköpslista. Riktigt fett 5.1 högtalarpaket, det stack iväg och billigaste för ett set är 25 530:- men det är det värt. De slår det mesta under 15 000 kr. Pioneer frontarna Pioneer högtalarpaket 5.1/Jonas
Redigerat av JonasJansson, 01 March 2008 - 00:35.
Postad 01 March 2008 - 01:57
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Tycker du ska kolla på Dynavoice M-85 5.0 paketet på fynda.se Lättlyssnat, närvarande ljud med kraft och garanterat mycket spelglädje. Röståtergivningen är nått aldeles extra enligt mig. Personligen föredrar jag dessa framför dyrare hifiklubben alternativ då dess ljud är mycket mer underhållande och behagligare. Går jag in på modeller så kommer jag överrösas om hur "dum i huvve" jag är bara för att jag inte föredra dyrare märkeshögtalare som kostar det 5-siffriga beloppet. Men jag kan verkligen rekommendera M-85 5.0 kitet om du har platsen. Kanske med en Xtz 99 w12 eller liknande Dv sw-10 i botten  Till det hade jag gärna valt en Onkyo, Marantz eller Sherwood surroundstärk i 10tkr klassen. Där tror jag man hittat en riktigt kompetent paket  Mvh
Postad 01 March 2008 - 16:43
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
intressant, jag har läst att JBL gör schyssta hemmanio högtalare, är det ngt att kolla på, i så fall vad för ngra modeler?
tack för svaren.
Postad 01 March 2008 - 16:47
pajax
-
pajax
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Prova ett billigare Atlantic Technology paket, hemmabiotidningen testar ett för 10000 i nästa nummer
Postad 04 March 2008 - 22:55
Ante4321
-
Ante4321
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Fick tag på Pioneer S-H810V och pioneer c-80 för 3500:- beg. på blocket, mycket fina utssendemässigt, har ej hunnit spela dem, det blir till helgen :-) Hoppas de är så bra som alla säger.
Postad 05 March 2008 - 17:08
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
det låter som ett riktigt kap =) du får skriva vad du tycker om dem när du spelat in dom =)
Postad 06 March 2008 - 19:01
Ante4321
-
Ante4321
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Fick tag på Pioneer S-H810V och pioneer c-80 för 3500:- beg. på blocket, mycket fina utssendemässigt, har ej hunnit spela dem, det blir till helgen :-) Hoppas de är så bra som alla säger.
Har kopplat in nya tv (samsung p50p96fd), recivern (onkyo 605) samt ps3:an. Har hunnit pröva högtalarna lite tid idag och måste att jag är jättenöjd.
Postad 07 March 2008 - 17:31
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Ska du ha en återgivning som flyttar väggar och skapar stora illusioner, med sammanhållning runtom och långt bortöver vad vanliga högtalare brukar visa, då är det Mirage du ska ha. Valfri modell, och en eller ett par bra subbar. (XTZ 12:an är prisvärd, vissa Proson också).
Mirage använder sig av en bipolär/omnipolär teknik som gör att ljudet blir rundtrålande i 360 grader, det är helt outstanding om man först och främst ser till surroundljuds-återgivning och illusionen av stora rymder.
Du får en återgivning som får enorma dimensioner och ljud runtomkring både här och var.
Ett vanligt litet rum kan upplevas som en enorm arena eller sal etc. Det funkar, verkligen.
Ta en titt och lyssning vettja.
Surround-receiver kan du ju titta på lite olika, men med tanke på klangbalansen och prestation hos Mirage kan ju som sagt vissa Pioneers vara en strålande kombination för surroundljud/bioljud.
Postad 07 March 2008 - 17:38
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
okay, mirage det var nytt, men det låter ju skit nice, bidrar mirage med samma tryck och närvaro som klipsch? för jag vill ha stort ljud frammförallt, det ska ju vara endast bio ljud så =)
Postad 07 March 2008 - 23:57
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Det är två helt skilda saker - med STOR ljudbild menar jag holografiskt, man målar upp en tredimensionell ljudbild som är mycket påtaglig.
Det är lite personligt hur man beskriver ljud och "Stort" kan tolkas på många sätt, försök gärna precisera lite mer.
Helt beroende på vilka du köper, kan Mirage ge denna upplevelse med mer eller mindre fysiskt kraftfull närvaro.
OM-seriens OM-5 är exempelvis en groteskt bra högtalare om du gillar det jag nämner, OCH vill ha lite fysisk misshandel på samma gång.
Eftersom det är en lite annan prisklass tycker jag du ska optimera alla beståndsdelar och välja några av de mindre vägg/stativarna och låta dom köra diskant och mellanregister och lämna den lägsta basen till en eller helst två subbar av bra kaliber. Exempelvis de jag nämnde. Du har ju en budget så jag försöker räkna med den när jag kommer med förslag.
Klipsch tycker jag personligen är väldigt långt ifrån Mirage med hänsyn till "holografisk återgivning" eller välljud över huvudtaget faktiskt, men vem är jag att säga att du inte får gilla det du gillar? (om du nu gillade Klipsch)
Det du kan göra då är att åtminstone ta med Mirage i beräkningarna och kanske provlyssna dom... och för min egen del så kan jag ju inte utesluta att andra Klipsch än de jag lyssnat på låter bättre... men deras horn-teknik är precis motsatsen till Mirages Omnipolära, så av det att döma kan jag åtminstone säga att, om jag förstog dina önskemål någorlunda rätt så är Mirage en solklart bättre val.
Redigerat av Unregisteredb38af287, 08 March 2008 - 00:00.
Postad 08 March 2008 - 13:23
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
jag förstår, ska jag vara helt ärlig så är jag rätt nivis på ämnet och vet inte riktigt vad jag menar, men jag tror du har förstått mig väl. jag går från ett helt system då det är dvd samt receiver i ett. och man hör att det börjar skaka när man drar på lite mer, så det är ingen höjdare... men mirage verkar riktigt bra om man tar det du säger  jag hittade tyvär inget pris lr ngting om den modell du föreslog OM-5, men om jag har 20 000 som budget, skulle du kunna rita upp ett förslag som jag kanske skulle kunna ta och lyssna på, det skulle vara schysst =)
Mvh Gloveus
Postad 08 March 2008 - 14:31
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
just det, glömde sägga att i de 20 000 ska jag få plats med en dvd och en receiver =) en vanlig dvd, inte allt för dyr.
Postad 08 March 2008 - 14:38
The Man
-
The Man
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
Klipsch i samma meningen som "rent" ljud ser i mina ögon ut som ett felsteg.
Gillar man ljudet så är det helt i sin ordning, då skall man köra på det. Men det är inte direkt ett ljud trovärdigt källan i de flesta fall då Klipsch färgar ljudet duktigt på många av deras modeller.
MVH /Chuck
Inget felsteg.. när jag säger "rent" ljud menar jag inte i första hand att det exemepelvis är 100% trovärdigt eller ickefärgat utan deras förmåga att oavsett volym ge ett ypperligt distinkt, dynamsikt och just rent ljud, dvs kraft, kontroll och absolut iNGET dist eller liknande vid riktigt, riktigt höga ljudnivåer. Med andra ord högtalare som är riktigt roliga att dra på ordentligt med vare sig det gäller film eller musik. Just vid film är det inte många andra högtalare som har mycket att hämta faktiskt, det anser inte bara jag uten det är vida allmänt känt. Så om du gillar deras ljudbild och inte är ute efter ett par 100 procentigt korrekta och tråkiga (ofta kalla) Hi-Fi högtalare så är Klipsch en mycket bra väg att gå.
Postad 08 March 2008 - 15:09
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Just vid film är det inte många andra högtalare som har mycket att hämta faktiskt, det anser inte bara jag uten det är vida allmänt känt.
Nej, det är inte allmänt känt. Däremot är det känt att Klipsch gör högtaöare som det går att spela riktigt starkt med, och att de är väldigt känsliga vilket är en fördel om man vill spela starkt. Men att andra högtalare inte skulle ha mycket att hämta vet jag inte vad du fått ifrån? "Rent ljud" uppfattat jag som transparant mot källan, men om du uppfattar det som något annat så är det klart att du får tycka Klipsch producerar högtalare med "rent ljud". Med min definition så är Klipsch modeller inte mycket att hämta. MVH /Chuck
Postad 08 March 2008 - 21:39
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
OM-5 är förra modellen av Mirages största golvare, med dubbla aktiva 8" i "foten" av varje högtalare, och bipolära då dom har en uppsättning diskant och mellanregister som spelar som vanligt, mot dig, och en identisk uppsättning som spelar bakåt.
Inte något att ta på allvar heller iom att det dels har kommit en ny modellserie (där dom nya topphögtalarna är både dyrare och ännu läckrare, på sätt och vis) och dom är på tok för dyra för att få plats i budgeten.
Begagnade kan du nog hitta OM5-frontarna för 20 papp, men ska ju till lite mer grejjor så jag förstår att det blir svårt att få att funka då =)
Mirage och Energy (ägs av samma moderbolag) gjorde en gång världens mest omfattande studie/undersökning med vanligt folk för att få fram vilka ideal en "perfekt" folk-högtalare skulle ha, med svaren så hade dom riktlinjer för en slutprodukt och både Mirage och Energy är finfina högtalare.
Det är bara Mirage som kör "omslutande" ljud på det sättet dom gör, och alla älskar inte det dom hör.
Just på grund av att det till musik kan bli en "onaturligt" stor ljudbild och en mer "oprecis" skärpa i ljudbildens placeringar etc.
Det är förmodligen mest bara puristiska, renodlade hifi-nuts som inte blir imponerade av den sortens återgivning till film åtminstone. Där har du ju en given fördel i den sortens kvalitéer, och allra helst om du kollar på musik-konserter på film! wow
Jag håller själv på att bygga upp ett nytt högtalarsystem och bipoler/omnipoler skulle vara givet om jag hade haft plats och inte ha valt en mer kompromissad design för att det ska funka med rummet/verkligheten.
Trots det tror jag att jag ska försöka bygga en modell av en bipol-golvare bara för att testa en idé jag har, så fort elementen kommer. Jag måste ju få utlopp för nyfikenheten och fantasin och jag tror att det kan blir snuskigt bra, i bästa fall.
Isf kanske det blir till att beställa fler element! haha...
Jag ska göra mitt bästa att försöka plocka ihop vad jag tror kan vara en perfekt kompromiss för pengarna, med Mirage som byggstenar. Utan att för det för den skull absolut inte ska behöva gå ut över någon annan dels kvalité, allt för mycket.
Själv tror jag att man kan tjäna mer än man förlorar genom att exempelvis välja bättre högtalare och en bättre-begagnad (i ordets rätta bemärkelse) förstärkare av nyare snitt. Man kan ju kolla, men ska man välja med skohorn för att allt ska få plats i budgeten bör man prioritera rätt delar...
Får titta idag och lite i morgon, sen så ska du nog se att nåt förslag har dykt upp.
Postad 09 March 2008 - 09:28
The Man
-
The Man
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
Just vid film är det inte många andra högtalare som har mycket att hämta faktiskt, det anser inte bara jag uten det är vida allmänt känt.
Nej, det är inte allmänt känt.
Däremot är det känt att Klipsch gör högtaöare som det går att spela riktigt starkt med, och att de är väldigt känsliga vilket är en fördel om man vill spela starkt.
Men att andra högtalare inte skulle ha mycket att hämta vet jag inte vad du fått ifrån? "Rent ljud" uppfattat jag som transparant mot källan, men om du uppfattar det som något annat så är det klart att du får tycka Klipsch producerar högtalare med "rent ljud". Med min definition så är Klipsch modeller inte mycket att hämta.
MVH /Chuck
Det är inte bara allmänt känt, det är ett faktum  hm, undra varför Klipsch annars är världsledande inom bio högtalare..
Postad 09 March 2008 - 10:23
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Det är inte bara allmänt känt, det är ett faktum hm, undra varför Klipsch annars är världsledande inom bio högtalare.. 
På vilket sett är dom världsledande inom hemmabio? Jag tycker tex att deras THX Ultra 2 är bra mycket bättre än de övriga billigare modellerna, och de kanske man med god vilja kan kalla världsledande. Men restern? Nej, där är det långt från världsledande som jag ser det. MVH /Chuck
Postad 09 March 2008 - 10:48
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Har jag aldrig hört förut Är det något du hittat på eller läst i någon Klipsch tråd? Har du någon förklaring varför de är överlägsna mot andra högtalare i film?
Postad 09 March 2008 - 11:01
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1411 inlägg
Om du gillar klipsch högtalarna, varför inte köpa dom då? Dom är lite för mycket rock'n'roll för min smak, men vi har alla olika ideal. Komplettera tex med en xtz 12" sub, Onkyo 605 eller yamaha 861/863 receiver + en hyfsad dvd så har du ett paket inom budget ?
Postad 09 March 2008 - 11:39
The Man
-
The Man
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
Det är inte bara allmänt känt, det är ett faktum hm, undra varför Klipsch annars är världsledande inom bio högtalare.. 
På vilket sett är dom världsledande inom hemmabio?
Jag tycker tex att deras THX Ultra 2 är bra mycket bättre än de övriga billigare modellerna, och de kanske man med god vilja kan kalla världsledande. Men restern? Nej, där är det långt från världsledande som jag ser det.
MVH /Chuck
Märk, jag skrev bio, inte HEMMAbio. Mycket skulle jag tro för att de har mer "attack" i ljudbilden än de flesta övriga HI-FI högtalare som är mer "laidback" samtidigt som de har mer välljud än rena PA högtalare. Vill dock påpeka att jag inte anser att de är de bästa högtalarna, det finns stunder när jag med viss typ av musik på viss sorts volym önskar jag hade helt andra högtalare, fast det vägs upp i sin helhet tycker jag.
Postad 09 March 2008 - 12:05
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
tack för svaren, men anledningen att jag inte köper första bästa jag hör är för att jag lägger ut en hyfsatt stor summa och då vill jag att det ska vara på bra grejor, det är just därför jag vill lyssna omkring och höra vad folk med mer erfarenhet tycker och gillar, då jag inte har enorma erfarenheter ^^ =)
Postad 09 March 2008 - 12:11
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1411 inlägg
Med en hyfsad receiver, sub, och ok dvd så har du alltså 10k kvar för ett 5.0 system.
Kan du tänka dig stativhögtalare?
Postad 09 March 2008 - 12:22
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
jo visst, men som jag har förstått det så är det bättre med golvare om man vill ha tryck i ljudet då golvare har lättare att återge den typen av ljud. eller är det ngt man kan kompensera med sub..?
utseende mässigt skule jag ju föredra golvare men man kan ju inte få allt iofs =)
Postad 09 March 2008 - 14:19
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
jo visst, men som jag har förstått det så är det bättre med golvare om man vill ha tryck i ljudet då golvare har lättare att återge den typen av ljud. eller är det ngt man kan kompensera med sub..?
utseende mässigt skule jag ju föredra golvare men man kan ju inte få allt iofs =)
Nej, golvare är ingen optimal lösning för starkt ljud. Men det kan vara en bra kompromiss, OM man inte i sin budget kan få in en bra delad uppsättning som lätt kan integreras med varandra (sub+satellit). Det är därför många tycker golvhögtalare är bra, men slipper lägga energi på att hitta en bra placering för en subwoofer. Dessutom låter det ofta mer homogent än dåligt integrerade sub/satellitsystem. MVH /Chuck
Postad 09 March 2008 - 15:19
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1411 inlägg
Well, kanske B&W eller Dali kan vara ett alternativ till klipsch?
Eller ett Dali Ikon baserat system?
Själv har jag ett XTZ system från fyndbörsen i vardagsrummet baserat på 99.26 Kanske kan detta vara något ?
99.21 centern shielded kostar 2tkr
Förslag till sub/receivers till alla paketen:
Redigerat av spacebot, 09 March 2008 - 15:22.
Postad 09 March 2008 - 19:07
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
jag uppskattar alla svar  jag börjar förstå lite mer och har en hel del att lyssna på,
Megalo, det skulle vara ass schysst =) du har färgat mig lite, verkar intressant med mirage måste jag säga.
chuck, okay då är jag villig att använda mig av stativare ^^ om det funkar lite bra så finns det ju ingen anledning att inte välja det =)
fler svar är alltid kul, keep em comming =)
tack
Gloveus
Postad 10 March 2008 - 20:43
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Japp, har inte glömt bort dig, har bara varit borta men jag ska natta lilltjejen och sätta mig med en kanna kaffe om en halvtimme eller så, så dyker det upp nåt genomtänkt alternativ.
Postad 11 March 2008 - 09:09
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Så, bättre sent än aldrig, en ny kanna står på kok. Det jag kom fram till efter ett djupdykande, var att det inte fanns så mycket att dyka i, här i Sverige och på prisjakt iaf. Vet att min lokala säljare har bland annat Mirage iaf, men då är dom ju inte representerade här... Mirage står i utfasning av senaste Omni-serien verkar det som. Bra för oss isf, för då blir det troligen billigare. Den här hittade jag. Ett 5.0 system som heter Mirage Omni S1 och kostar precis lagom. Jag vet inte vilka specifika modeller det är på frontarna, centern och surroundarna eftersom det inte är specat, du får fråga. Ser vettigt ut iaf. Jag skulle nog mycket hellre gå på dessa än Microsat eller Nanosat. Elementen är med största sannolikhet desamma och större kabinett ger en del fördelar i basen. Snyggare som möbler också. Jag skulle tro att du kan även pruta ner dom där en tusing eller två också, med stor sannolikhet. Snygga, tyckte jag. https://www.prisjakt...kt.php?p=194969
Mirage_Omni_S1.jpg 15.24K
0 Antal nerladdningarSedan tänkte jag att du måste ha en musikalisk och bra sub till nästan alla högtalare för att få den fysiska biten och den extra dimensionen det ger, och du råkar få en bra sub billigt om du väljer en XTZ 99 W10.16 vilket jag vet eftersom jag har en och har haft två. Matchar också ganska väl som synes, den är "snygg" och välbyggd dessutom. Sedan skulle jag rekommendera att köpa en sån här nu och en till senare när ekonomin tillåter, istället för en enda 12" exempelvis. Man vinner en del i nivå och i integrering med rummet, stereo-subbar och en del andra fördelar. https://www.prisjakt...kt.php?p=133863Sedan tyckte jag att till förstärkare finns det inte så jäkla många smarta alternativ att välja på i nyköp med summan som gäller, och med det som känns vettigt och ryms i budgeten så tycker jag att Onkyo TX-SR605 känns vettig om du tycker att de nya ljudformaten måste avkodas i receivern. https://www.prisjakt...kt.php?p=194570Tycker du däremot att det är smartare att gå på en modell som är bättre generellt men är billigare just för att den saknar detta, och tycker att det är minst lika bra att koda ljudet i en eventuellt ändå nödvändigt super-format-spelare och sedan skicka till receivern som PCM, då skulle jag gå på Marantz SR6001. https://www.prisjakt...kt.php?p=149761Då blir det inte så jäkla mycket kvar till kablage och DVD men jag skulle nog inte kompromissa ner dessa delar något mer personligen, balansen verkar vettig per del tycker jag. Möjligen att jag skulle köpa andra, lite billigare högtalare (finns några bra alternativ) om jag kände att jag absolut inte har en DVD och behöver en ny sådan. DVD skulle isf solklart bli en beggad Marantz DV-7600 som man hittar för en rimlig peng, den är ju dessutom snorbra på CD/ljud. Nu har jag dels en hyfsad DVD men mest skulle jag överväga en mycket bra, men beggad för att det känns dumt att betala för mycket för en DVD i dagens läge och lite dumt att köpa en Blu-Ray innan dom droppar i pris och stabiliserar sig rent allmänt. Hade jag resonerat själv hade en blivit en budget-dvd nu och en hyfsad Blu-Ray senare, och en Marantz SR6001 som tolkar den i PCM, så skulle jag göra. Med Mirage eller annat som verkar passande. XTZ är gjuten som sub. I den här budgeten en eller två 10" och med större budget en eller två 12". (Fast då finns det ju mer att lägga på de andra delarna också iofs)
Redigerat av Unregisteredb38af287, 11 March 2008 - 09:23.
Postad 11 March 2008 - 09:39
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Nej, golvare är ingen optimal lösning för starkt ljud.
Men det kan vara en bra kompromiss, OM man inte i sin budget kan få in en bra delad uppsättning som lätt kan integreras med varandra (sub+satellit). Det är därför många tycker golvhögtalare är bra, men slipper lägga energi på att hitta en bra placering för en subwoofer. Dessutom låter det ofta mer homogent än dåligt integrerade sub/satellitsystem.
MVH /Chuck
Här är jag av helt motsatt åsikt. Golvare (eller rättare sagt mer generellt STORA högtalare) ÄR den optimala lösningen för starkt ljud. Helst ska alla högtalare i hemmabiouppsättningen vara fullrange, dvs klara av 20-20000 hz +-3dB. Utom subben då som bara ska spela LFE-kanalen. Jag har lyssnat på system med satelliter och sub, system med stativhögtalare och sub samt system med golvare och sub. Den mest kompletta ljudbilden målas alltid upp av system där fronthögtalarna själva klarar av att spela djupbas och subben bara behöver spela lfe-spåret (plus eventuell bas från satelliterna, men denna skickar jag hellre till frontarna om det är möjligt i recievern, eller har fullrangesurround). Sen är min erfarenhet även att man ofta köper sub/sat system för att man inte har råd med motsvarande golvare som dom flesta tillverkare erbjuder. Jag själv kör med Jamo D870 som frontar och dom spelar så bra att jag inte ens har brytt mig om att koppla in mina två subbar som jag har just nu. Känner ingen avsaknad alls av varken djupbas eller ljudtryck, fast jag har å andra sidan haft en himla tur med placeringen av dom  . Miragesystemet som det tipsas om ovan tycker jag verkar vara ett intressant alternativ för trådskaparen. Jag rekommenderar detta starkt då mina erfarenheter av mirage omnipolära teknik är bra. Har kört med omnisat som surround innan och det var mycket trevligt. Jag rekommenderar dom speciellt om alternativet är klipsch, då klipsch i mina öron har allt annat än rent ljud. Dom har själva gått ut och sagt att dom eftersträvar en viss loudnesskurva på sina högtalare för "det låter bättre", men nackdelen är att allt låter på samma sätt, med markerad diskant och bas, dvs i längden tråkigt och platt, alltså inte alls bättre. Enda fördelen med Klipsch är deras höga känslighet, men den är ju till ingen nytta då det ändå inte låter bra, så varför skulle man vilja höja? Mvh
Postad 11 March 2008 - 13:28
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
Riktigt schysst! det låter väldigt intressant måste jag säga, enda nackdelen är väl att dom endast finns i eskilstuna, så man kan inte lyssna på dom om man inte åker dit, man får väl helt enkelt lite på era omdömmen =) när det blir dax att köpa =) men som jag sagt så verkar det omnipolära sättet riktigt bra!, plus att jag hört mkt bra om XTZ som man dessutom kan få för en billig peng =)
Mvh
Gloveus
Postad 11 March 2008 - 15:18
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Snowspace - "i den bästa av världar..." - har jag också en massa erfarenheter och tumregler. Prpblemet är att det kan vara svårt att hitta en komplett uppsättning hembio för 20.000,- när du knappt hittar 1 på 30 golvhögtalare som fixar 20-20KHz +/-3dB för den summan. Det kanske tillochmed är en rejäl överdrift att skriva såpass...
Jag har ju själv kört RC-L hemma, som anses vara mycket bas/djupbas-kapabla jämtemot de flesta andra golvare i rimliga prisklasser sub 30.000,- kanske - med och utan sub, stativare - med och utan sub, andra golvare - med och utan sub osv.
Det som är säkert är att oavsett är att en bra sub ger en 4:e dimension åt ljudet och att man får en mycket större illusion med jämfört med utan sub.
Den ska anpassas till det den är byggd för, bas i sub-oktaverna, och oavsett om man har golvare eller stativare måste den justeras så den fylle i det som saknas och inte mer.
För LFE spåret är ju en sub nästan ett måste till film, men jag tycker att en bra sub är lika viktig för totala välljudet när man kör med eller utan frontar till musik också.
Det märker man när man testar med/utan sub i sitt system. Det har varit så varje gång...
Med detta inte sagt att det inte kan låta bra ändå, och att man behöver saknas bas - det blir bara ännu bättre!
Som en välavvägd kompromiss med en budget på 20.000,- och med tanke på syftet med anläggningen, tror jag att det kan bli bra med dessa doningar.
En PS3:a och/eller lite Squeezebox på det där så är det ju en fullt vettig ljudanläggning. Kanske en Twix istället för DVD/Squeezbox tillockmed?
MEN - ska du ha detta system istället för omnisat/nanosat (sateliter) så får du nog vara på hugget och kanske ringa och höra så dom har någon packe kvar i lager, och pruta för bövelen, och det ganska snart - för vem har inte
100:e gånger varit med om att man tänkt en dag för länge och så har man missat tåget?
Ring och kolla tillgängligheten iaf, om det känns intressant. Detsamma gäller med/om du tycker SR6001 verkar vara ditt val, det är inte säkert att det finns mängder kvar därute. Eftersom priset faller brukar dom gå åt som smör i solsken.
Låt oss veta hur det fortskrider och vad du tar dig för vettja!
Redigerat av Unregisteredb38af287, 11 March 2008 - 15:20.
Postad 11 March 2008 - 20:26
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Här är jag av helt motsatt åsikt. Golvare (eller rättare sagt mer generellt STORA högtalare) ÄR den optimala lösningen för starkt ljud. Helst ska alla högtalare i hemmabiouppsättningen vara fullrange, dvs klara av 20-20000 hz +-3dB. Utom subben då som bara ska spela LFE-kanalen. Jag har lyssnat på system med satelliter och sub, system med stativhögtalare och sub samt system med golvare och sub. Den mest kompletta ljudbilden målas alltid upp av system där fronthögtalarna själva klarar av att spela djupbas och subben bara behöver spela lfe-spåret (plus eventuell bas från satelliterna, men denna skickar jag hellre till frontarna om det är möjligt i recievern, eller har fullrangesurround).
Du får gärna vara av en annan åsikt, jag tycker dock ditt resonemang är felaktigt. Och det delas inte av många som har filmljud högt upp på dagordningen. Ditt exempel med att STORA högtalare skulle vara lösningen för starkt ljud må vara en sak, men det är inte optimalt för starkt bra ljud, såvida man inte har ett extremt rum tillhands. Och det beror på att placeringen av högtalarna mer eller mindre ALDRIG är ens i närheten av optimal placering för optimala lågbasegenskaper. Har du dålig erfarenhet av sub+satellit (vilket många har bevisligen) beror det som jag ser det mest på att det varit skit bakom spakarna eller så har det helt enkelt varit dåliga grejer. Inte på konceptet, så är vida överlägset golvhögtalare i näst intill alla fall. MVH /Chuck
Postad 11 March 2008 - 21:50
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
Tack för alla svaren, jag får ta och ringa och kolla i helgen, får hoppas jag kan ta ett lån av mina föräldrar, ta ut några månadspengar i förtid om det är så att det inte finns så många kvar  kanske är en dum fråga men kan du förklara för mig vad squeezbox oxh Twix är för ngt, aldrig hört orden förut!
Mvh
Gloveus
Postad 11 March 2008 - 22:34
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Har du ett eget rum och bor hemma, och kanske har en dator också med all media på, så kanske det inte är någon stor mening. I annat fall är Squeezebox en stationär liten speldosa, kan man väl i fantasilösa fall beskriva det som, som du kopplar in i anläggningen ungefär som en CD eller DVD, den streamar sedan musik trådlöst från en dator och den har mycket bra ljud och ersätter väl i många fall en CD och en CD-samling på många sätt. En Twix är också en mediaenhet, men den har inbyggd hårddisk och går att köra med eller utan dator bara man väl ser till att få in all media i den, men den fixar både ljud, bild och filmer - allt du kan tänka dig. Båda är fjärrstyrda och smidiga, Twixen (nyaste iaf) fixar även HD-bild osv. Snygga och smidiga och ett klart alternativ till vilken DVD som helst, även om jag skulle välja en DVD om jag bara fick välja en enda sak. Då kan man ju åka och hyra en rulle när man känner för det och det är ju en del av nöjet tycker jag. Även om det går att hyra via SF-anytime och streama numera. Också en jäkla bra grej =) Squeezebox > https://www.prisjakt...ukt.php?p=20804Twix > https://www.prisjakt...kt.php?p=271469ps: Kan någon - snälla! - berätta för mig hur man ser popularitetslistan här på prisjakt? Jag ser ju vilken plats en viss produkt har, men inte vilka andra som figurerar i sammanhanget!
Postad 12 March 2008 - 00:12
The Man
-
The Man
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
Här är jag av helt motsatt åsikt. Golvare (eller rättare sagt mer generellt STORA högtalare) ÄR den optimala lösningen för starkt ljud. Helst ska alla högtalare i hemmabiouppsättningen vara fullrange, dvs klara av 20-20000 hz +-3dB. Utom subben då som bara ska spela LFE-kanalen. Jag har lyssnat på system med satelliter och sub, system med stativhögtalare och sub samt system med golvare och sub. Den mest kompletta ljudbilden målas alltid upp av system där fronthögtalarna själva klarar av att spela djupbas och subben bara behöver spela lfe-spåret (plus eventuell bas från satelliterna, men denna skickar jag hellre till frontarna om det är möjligt i recievern, eller har fullrangesurround).
Du får gärna vara av en annan åsikt, jag tycker dock ditt resonemang är felaktigt. Och det delas inte av många som har filmljud högt upp på dagordningen.
Ditt exempel med att STORA högtalare skulle vara lösningen för starkt ljud må vara en sak, men det är inte optimalt för starkt bra ljud, såvida man inte har ett extremt rum tillhands. Och det beror på att placeringen av högtalarna mer eller mindre ALDRIG är ens i närheten av optimal placering för optimala lågbasegenskaper.
Har du dålig erfarenhet av sub+satellit (vilket många har bevisligen) beror det som jag ser det mest på att det varit skit bakom spakarna eller så har det helt enkelt varit dåliga grejer. Inte på konceptet, så är vida överlägset golvhögtalare i näst intill alla fall.
MVH /Chuck
Vad har djupbasegenskaper och att spela starkt gemensamt? Jag antar att du menar att att spela "starkt" är det samma som att spela "högt"?  I såfall håller jag heller absolut inte med dig. Det är ju just när man spelar starkt som golvhögtalare är en fördel, för att få det att låta mindre ansträngt/ kunna åstakomma riktigt höga ljudtryck utan distorsion krävs i regel större element och större låda vilket just kännetecknar golvare. Sen drev du ju frågan vidare till att handla om "väljud" istället för "högt"  vilket som funkar mest optimalt angående det är väl allt som oftast induviduellt. Musik får nästan aldrig samma "kropp" i ljudet med ett par stativare som med ett par golvare, den typen av ljud tycker iallafall jag är nödvändig om man vill få ut maximalt av musiken, och en subwoofer kan sen aldrig kompensera på samma sätt.
Postad 12 March 2008 - 04:36
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Nja, högt är väl inget man direkt förknippar med volymen, djupt har det däremot.
"Högt" brukar man ju använda andra metoder för att åstadkomma.
Högt, djupt har inget att göra med termen välljud heller nödvändigtvis, men ett litet välbyggt kabinett påverkar mindre negativt på alla sätt förutom då att man INTE får den extra basen nedåt i frekvens, som man ju får om man kör större låddor. Det finns fler fördelar också.
Ett större kabinett har ju alltid mer/större baffel, är mer benägna att ha resonanser osv.
Låter ofta inte lika bra just pga detta.
Det finns en del att ta hänsyn till.
Man brukar kunna räkna med att en stativare för, säg 5000,-, är mer prisvärd och kanske låter "bättre" än en golvare för 5000,-
Mindre kabinett, mindre material och därmed kanske bättre element än hos golvaren som för samma pengar ska ha mer material, fler element osv.
Om man å andra sidan inte har så höga krav kanske mer bas är viktigare än mer "välljud"...
Så på så sätt kan man ju också generalisera.
5 identiska högtalare (vilket som) i surround är väl bäst egentligen, beroende på rum och behov osv.
Och naturligtvis 2 eller fler subbar till det då.
Redigerat av Unregisteredb38af287, 12 March 2008 - 04:42.
Postad 12 March 2008 - 17:40
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
Uppskattar all hjälp jag fått från alla! verkligen, tack  tänkte fråga en liten fråga bara =) hur kan man koppla in två subbar i Marantz SR6001, jag ser bara en ingång för subabsar, vart kopplar man in dom  ?
är ass taggad på att skrapa ihop pengar så man kan fixa nytt ljud 
glömde skriva, kan man skada högtalaren om det står att den klarar av 10-100 watt och man ger den 100+ watt? kan den gå sönder? det vore ass sämst ^^
Postad 12 March 2008 - 18:37
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1076 inlägg
Uppskattar all hjälp jag fått från alla! verkligen, tack tänkte fråga en liten fråga bara =) hur kan man koppla in två subbar i Marantz SR6001, jag ser bara en ingång för subabsar, vart kopplar man in dom ?
Det är bara att skaffa en Y-kabel.
Postad 12 March 2008 - 18:46
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Vad har djupbasegenskaper och att spela starkt gemensamt? Jag antar att du menar att att spela "starkt" är det samma som att spela "högt"? I såfall håller jag heller absolut inte med dig. Det är ju just när man spelar starkt som golvhögtalare är en fördel, för att få det att låta mindre ansträngt/ kunna åstakomma riktigt höga ljudtryck utan distorsion krävs i regel större element och större låda vilket just kännetecknar golvare.
Jag vet inte hur jag ska förklara det tydligare. Har du höt talas om en separat, aktiv subwoofer? Skall man spela starkt så bör man göra det med låg distorsion och med jämn frekvensrespons (så väljer jag att göra iaf), och det gör man bättre med högtalare som är avsedda för det. Musik får nästan aldrig samma "kropp" i ljudet med ett par stativare som med ett par golvare, den typen av ljud tycker iallafall jag är nödvändig om man vill få ut maximalt av musiken, och en subwoofer kan sen aldrig kompensera på samma sätt.
Det är helt ok, jag tycker dock inte det. Jag tror att du har lyssnat på dåligt intergrerade system, eller kanske till och med dåliga system. Det finns det gott om, än mer vanligt är bara dåligt intergrerade system. MVH /Chuck
Postad 13 March 2008 - 02:59
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Uppskattar all hjälp jag fått från alla! verkligen, tack tänkte fråga en liten fråga bara =) hur kan man koppla in två subbar i Marantz SR6001, jag ser bara en ingång för subabsar, vart kopplar man in dom ?
är ass taggad på att skrapa ihop pengar så man kan fixa nytt ljud  
glömde skriva, kan man skada högtalaren om det står att den klarar av 10-100 watt och man ger den 100+ watt? kan den gå sönder? det vore ass sämst ^^
Som redan konstaterat, en en-till-två Y-split-kabel på Clas Ohlson eller Biltema för några tior fixar biffen. Högtalares effektålighet och förstärkarens märkeffekt behöver du inte bry dig så mycket om, förenklat kan man säga att det är riktlinjer men att mer pulver är ofarligare vid hög volym än för lite i förstärkaren. Oren signal vid för mycket effektuttag är vad som oftast förstör högtalare.
Postad 14 March 2008 - 15:47
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
okey jag tror jag förstår, var och lyssnade på omni 350 och JBL es80, oj vilken skillnad det var då =) Mirage må vara lite dyrare, men oj vilket ljud för dom pengarna, klart som korvspad, stort som tusan vad det med, basen va riktigt bra till och med, något jag inte förväntade mig.
men hur presterar dom i höga volymer vet ni det? klarar dom av riktigt höga volymer tror ni? dom har ju hyfsatt hög känslighet...
vilken sub skit i priset:P XTZ w12 lr w10.16, vilken är mest värd tror ni?
/Gloveus
Postad 14 March 2008 - 16:03
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1411 inlägg
12 lätt !
Postad 14 March 2008 - 16:21
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1076 inlägg
För bio är det helt klar 12:an som gäller...Men 10:an funkar antagligen bättre till musik.
Postad 15 March 2008 - 00:03
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Har du råd så kör absolut på tolvan, men om du har råd med två tior så är det ännu bättre! - har du senare råd med två tolvor så är det bäst av allt!!! - kör på!
Så du gillade Mirages atmosfäriska ljud? Vad kul! - med tanke på JBL så är det två lite olika och speciella grunddrag dom inriktat sig på, men huvudsaken man vet vad som finns därute och vad man vill ha, sedan är det bara att sätta upp mål.
ps: Mirage är RIKTIGT bra på basar, dom vet helt klart vad dom gör, och vet hur det här med audiorelaterad fysik och samband-verkan hänger ihop.
Omni 350 föresten, är det dom jag hittade? Eller är det den äldre omni med två lite raka "nivåer" på topp-designen iställer för en avskuren topp som på de jag postade bild på?
Tyckte iaf att paketet verkade vettigt men pruta nu bara, hur det nu blir. Det finns alltid marginaler att ta av!
Redigerat av Unregisteredb38af287, 15 March 2008 - 00:12.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|