Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

köpte NAS ICY BOX 4220, behöver lite hjälp

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Icy Box IB-NAS4220 (NAS-servrar) 1 5 (4) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 22 February 2008 - 22:42

joacim
  • joacim
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Hej
Har köpt en "NAS" ICY BOX 4220.
Första intrycket är bra. Den är snygg, gedigen och har gummiupphängningar för HD.
Jag har satt in två stycken HD. En 500Gb och en 750Gb. Det låter faktiskt inte så mycket från enheten.
Allt gick smärtfritt när jag installerade den. Vista (Inkl SP1) hittade den i nätverket och via deras webbgränssnitt så formaterade jag diskarna med EXT3. Jag kör INTE raid.
So far so good.
Nu till problemen:

1. Prestandan när man kopierar filer! Det tar nästan 10min att kopiera 10Gb! Vet inte hur bra Vista (ink SP1) är på att mäta hastigheten. Men den säger ca 10Mb/sek. Det är ju sanslöst dåligt? Jag har ett gigabyte nätverkskort. (hmm säger man så ) Först trodde jag det var min Netgear router som var seg. Så jag försökte lösa problemet genom att köpa en 3Com Gigabyte Switch och köra allt via den. Men ingen större skillnad! Nu har jag iofs cat 5 kablar. Så jag ska hämta några Cat 6 kablar och se om det gör någon skillnad. Vad tror ni? Några tips? =/

2. Webbgränssnittet är inte så himla genomtänkt tycker jag. Jag lyckades faktiskt göra en RIKTIGT jobbig tabbe. Jag skapade en utdelning som jag kallade ”filmer” och laddade sedan upp ca 100Gb filmer där. När jag sedan lekte runt lite med utdelningarna råkade jag ta bort den utdelningen via deras gränssnitt. Nu kommer jag inte åt filerna!!! Men jag ser att filerna finns kvar på HDDn då det tar upp ca 100Gb på hddn =( Någon som har tips på hur man kan hitta tillbaka till filerna?????
Vore taksam för all hjälp! Jag är ny när det gäller NAS/Nätverk.

EDIT: Läste denna sida http://en.nas-4220.o...B-NAS4220-B.PNG

Det kanske inte är så dåligt resultat att kopiera i ca 10Mb sek??? =/ Men shit.. man är bortskämd när man har HDD kopplat direkt på moderkortet??? =)

EDIT: Löste problemet med den borttappade utdelningen. Kunde koppla upp mig med FTP och se allt. Så nu kunde jag ansluta den igen med samma namn. Jippi! =)

Hastigheten på 10Mb /sek verkar vara OK. funkar iaf spela upp hd filmer osv. Verkar reagera snabbt oxo när man bläddrar osv.

Så nu känns det iaf bättre.

Redigerat av joacim, 23 February 2008 - 01:17.

Postad 23 February 2008 - 07:28

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0
Intressant läsning! Mer intryck vill vi ha! :(

Skönt att du fick tillbaka filerna!

Postad 23 February 2008 - 08:34

Tanis
  • Tanis
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Det kanske inte är så dåligt resultat att kopiera i ca 10Mb sek?

Nej, det är ju ca 80Mbit/s o helt OK prestanda.
För att se om switcharna påverkar kör direkt med en korsad kabel mellan PC o NAS o gör tester.

Postad 23 February 2008 - 19:46

Johgu66
  • Johgu66
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Var köpte du diskarna? Vilket märke & vad betalade du.

Redigerat av Johgu66, 23 February 2008 - 23:38.

Postad 23 February 2008 - 23:56

joacim
  • joacim
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
WD 500 och en WD 750...

Lite updates!

Tyvärr verkar det som denna NAS har en hel del problem. Problem som absolut inte borde finnas!

1. Den gillar INTE samsung diskar. Köp INTE samsung diskar till denna! (enligt det tyska forumet så vet de inte ens om en firmware kommer lösa det!)
2. Det finns en del problem med utdelningarna när det gäller ide1 och ide2. Firmware ska lösa det.
3. En del rättighetsproblem när man laddat upp filer via FTP.

Nu har jag iofs snart fått upp allt på diskarna så jag kommer nog inte byta den. Jag ger den ett halvår så får vi se om de fixar problemen! Men som jag sa innan. Den är snygg, tyst och gedigen till ett OK pris.

Postad 24 February 2008 - 12:11

Johgu66
  • Johgu66
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Hur funkar utdelnigen av tex musik,filmer och kort över ftp/webben. Skulle vilja att tex lllebror kunde komma åt mina rippade skivor eller semester kort.

Vore intressant att höra vad du tycker

Postad 25 February 2008 - 21:39

joacim
  • joacim
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Bytte till cat6 kablar och fick upp den i nästan 20Mb / sek enligt Windows Vista (inkl SP1). Men snittar nog på 15-16Mb/sek.

Så nu känns den riktigt nice!

Jag har inte hunnit prova utdelningen via webben...(har inte ens tänkt tanken) men via ftp går det snabbt snabbt! =)

Återkommer när jag hinner prova det!

Redigerat av joacim, 25 February 2008 - 21:40.

Postad 26 February 2008 - 19:08

Johgu66
  • Johgu66
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Jag beställde en från Webhallen idag, ska ny bara hitta två lagom stora diskar. Hade du länken till det tyska forumet joacim?

Postad 27 February 2008 - 13:06

joacim
  • joacim
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
wiki http://en.nas-4220.o...title=Main_Page
forumet: http://forum.nas-portal.org/ (finns en engelsk avdelning under NAS4220 delen)

Dom är hjälpsamma. Men kom-ihåg. Det finns endel buggar när det gäller utdelnigen av 2:a HDD. Jag kan inget om samba/linux osv så jag vet inte så mycket om alla specialfixar som finns där.

OBS! om du kör azuerus så kan du stöta problem om du ska tanka direkt till NASen. Jag kör nu utorrent. Funkar grymt bra då!

Tips: Skippa fötterna som följer med nasen och sätt dit egna gummipluppar. Den genererar lite oljud tyckte jag. Om du inte placerar NAS:en i en bänk eller liknande så kan du nog köra med värmesensorn placerad utanför NAS:en så går fläckten saktare =) = tyst.

Lycka till =)

Postad 04 March 2008 - 17:58

Johgu66
  • Johgu66
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Jag ska reklamera min till Webhallen. Funkar inte till mina behov, mest irriterande är att det inte går att packa upp över nätverket om Raidsonicen används, det fixar ju till o med min c 2,5 år gamla WD-Netcenter. Köper en Qnap 209-pro istället.

Postad 04 March 2008 - 18:23

joacim
  • joacim
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Jag ska reklamera min till Webhallen. Funkar inte till mina behov, mest irriterande är att det inte går att packa upp över nätverket om Raidsonicen används, det fixar ju till o med min c 2,5 år gamla WD-Netcenter. Köper en Qnap 209-pro istället.

Hehe jag bytte min med till en QNAP pro 209.

Först då inser man hur mycket bättre den är. =/ Man lär sig så länge man lever...

EDIT: Dock låter den ganska mycket så jag öppnade min och satte dit ett motstånd så fläckten går på ca 50%. Så nu är den tyst.

En sak till som jag tycker är lustigt är att ICYBOX var snabbare... men ska prova frame jumping (tror det heter så) sen när jag har tid. Qnap stödjer ju det tydligen.

Redigerat av joacim, 04 March 2008 - 22:59.

Postad 04 March 2008 - 19:00

Johgu66
  • Johgu66
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Så sant, ska bli intressant att se vad Qnapen kan prestera

Postad 05 March 2008 - 21:04

Johgu66
  • Johgu66
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Funkar det att packa upp över Qnapen?

Postad 05 March 2008 - 22:27

joacim
  • joacim
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Funkar det att packa upp över Qnapen?

yepp funkar toppen! =) dock inte så snabbt som lokalt... pga cpu antar jag.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.