Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förvaring under sängen, hur ska det lösas?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 February 2008 - 10:54

Unregistered34959c77
  • Unregistered34959c77
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Jag bor i en etta på 37kvm där sängen står i ett eget litet hörn i vardagsrummet, och hörnet är typ avskärmat med en bokhylla. Nu vill jag på något sätt få in förvaring under sängen, så att sängen kommer upp en 50-70cm så att man kan ha ganska mycket förvaring där under... Det finns inte sådär jättemycket förvaring i den här lägenheten, så det här verkar vara den bästa lösningen!

Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska gå till väga. Jag har hört att folk köpt typ köksskåp för att få upp sina sängar, men tar inte luckan/dörren i golvet isf? Dessutom tror jag inte att skåpen är sådär jättedjupa, vilket gör att jag måste palla upp sängen på ANDRA sidan också (den står i ett hörn som sagt), ska jag då sätta upp typ reglar i väggen som sängen får balansera på, eller finns det någon annan smidig lösning?

Jag behöver hjälp med det här :(

Postad 23 February 2008 - 13:32

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Finns väl färdiga lösningar med rullådor?

Har ingen aning om vart man hittar dem dock...

Postad 24 February 2008 - 11:39

mats2442
  • mats2442
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Vi börjar nerifrån. rulllådor finns på tex Clas ohlson.

Om du vill lyfta upp sängen lite mer så är köksskåp ett alternativ. Stående är de högre än de mått du anger men frågan är om det gör nått?

Mitt lilla förslag blir att du avsätter en yta på 240X120 cm för sängen.
Tanken då är att du kan ha en liten bokhylla eller liknande bakom kuden för att få en avläggningsyta. Bredden gör att du får en kant att balansera på vid bäddning och upp och ned hopp.

Till detta behöver du då tex 3 st 80 cm breda köksskåp plus ett 60 cm brett som ställs på kortsidan.
Istället för att fästa något i väggen som du var inne på så skulle jag bygga en ram som stödjer mot golvet istället.
vanlig 2X4" eller 45X95 som det visst heter nuförtiden duger gott till detta.
Ovanpå alltihopa vill jag ha en mDF skiva tex 18 mm som "lock". Ovanpå locket lägger du sen sängen och ev bokhylla.

Risken för skrap i golvet kan du fixa med vanliga möbeltassar om golvet är jämnt nog. Annars kan man lägga en vanlig spånskiva under alltihopa.

Vill du göra det hela lite mer avancerat så ersätter du skåpet på kortsidan med en dörr bara och vipps så har du en 230X50 cm (räknade bort regelbredden) tunnel att stoppa allt som inte får plats någon annan stans

Postad 24 February 2008 - 11:49

Purre
  • Purre
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0
http://www.ikea.com/...oducts/90027811

Sådana har jag två stycken under sängen där det ryms en del tv-spel och dvd-boxar :D Det var det bästa alternativet jag hittade som passade under den sängen jag har.

Postad 24 February 2008 - 22:14

Unregistered34959c77
  • Unregistered34959c77
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Vi börjar nerifrån. rulllådor finns på tex Clas ohlson.

Om du vill lyfta upp sängen lite mer så är köksskåp ett alternativ. Stående är de högre än de mått du anger men frågan är om det gör nått?

Mitt lilla förslag blir att du avsätter en yta på 240X120 cm för sängen.
Tanken då är att du kan ha en liten bokhylla eller liknande bakom kuden för att få en avläggningsyta. Bredden gör att du får en kant att balansera på vid bäddning och upp och ned hopp.

Till detta behöver du då tex 3 st 80 cm breda köksskåp plus ett 60 cm brett som ställs på kortsidan.
Istället för att fästa något i väggen som du var inne på så skulle jag bygga en ram som stödjer mot golvet istället.
vanlig 2X4" eller 45X95 som det visst heter nuförtiden duger gott till detta.
Ovanpå alltihopa vill jag ha en mDF skiva tex 18 mm som "lock". Ovanpå locket lägger du sen sängen och ev bokhylla.

Risken för skrap i golvet kan du fixa med vanliga möbeltassar om golvet är jämnt nog. Annars kan man lägga en vanlig spånskiva under alltihopa.

Vill du göra det hela lite mer avancerat så ersätter du skåpet på kortsidan med en dörr bara och vipps så har du en 230X50 cm (räknade bort regelbredden) tunnel att stoppa allt som inte får plats någon annan stans

Min plan är att få upp sängen max en meter, gärna typ 50-70cm som sagt...

JÄTTEBRA tips för övrigt! Ska köra stenhårt på det här, så fort det blir lite varmare så köper jag material och fixar allting!

Bara snabb fråga om den där ramen du skrev, har du några förslag på hur den skulle byggas ungefär? Bara så att det finns något för sängen att balansera på där skåpen inte finns, eller ska den typ "bygga in" skåpen?

EDIT: Kom på, sängen är 120cm bred, blev lite förvirrad när du skrev att man skulle avsätta 240x120?

Redigerat av Unregistered34959c77, 24 February 2008 - 22:17.

Postad 25 February 2008 - 21:49

mats2442
  • mats2442
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Nja bredden var just för att det skulle passa med skåpen och 240X120 råkar också vara ett standardmått på skivor :).

Nog har jag ider om hur jag skulle spika ihop stödramen alltid. Den ska bara stödja skivan och iom det sängen i "tomrummet" dvs med ramen så ska det bli en fyrkant av det hela. Därmed behövs det ett längre stöd på ca 180 cm och ett kortare på ca 51 cm. När man sätter ihop dessa så hindrar de varandra från att ramla.
Den lilla på 50 cm är jätteenkel. 20 bitar på just 50 cm, en i botten och en längst upp. Sen behöver du två lodrätta bitar. Exakta längden på dem beror ju på höjden. Den långa biten gör du likadant dvs en i botten och en i toppen men här ska du ha ett lodrätt stöd var 60 cm. På så sätt håller det garanterat. Sängen stödjer ju mest på sina ytterkanter

Postad 25 March 2008 - 01:06

QKN
  • QKN
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Jag är inne på lite samma själv faktisk.

Jag kommer att köra 3st byråer i botten och som vätter mot ena kortändan, sängen är 120cm och står i ett hörn. På långsidan kommer jag nog köra 2st rullådor som det tipsades om tidigare i tråden.

Över och under kommer jag köra 2st MDF-skivor med samma mått som sängen, dels för att skruva fast 2st ben på andra kortänden men också för att den undersata skyddar golvet med det eviga rullandet ;) Sedan kör jag någon sorts tyg på långsidan som skymmer det fula "hålet"

Jag kommer att måla sidorna på den undersa MDF-skivan vit men kommer även att köra en heläckningsmatta som jag hoppas täcker också. Tänkte köra tassar under hela schabraket för att skydda och kanske tom dämpa lite vibrationer ;)

Kanske lägger upp litre bilder när det är klart :)

Postad 26 March 2008 - 11:09

Unregisteredc1cd533f
  • Unregisteredc1cd533f
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Har själv höjt upp sängen som du vill. Har byggt en ram som sängen står på, kanske lite jobbigare än jag trott, men ville ha lite mellanrum mellan skåpen och sängen.

Har en kompis som använt sig av köksskåpen från ikea, där hon bara ställt skivor på högkant mellan skåpen hela vägen in till väggen. På så vis stabiliseras hela sängen och kommer inte att "guppa".
Vill du få upp skåpen från golvet är det bara att lägga ett litet mellanlägg under varje hörn på skåpen. Det har jag gjort, blir väldigt snyggt. Om man flyttar in bitarna en bit ifrån kanten, syns inte mellanläggen och skåpet får en liten svävande effekt.

Postad 26 March 2008 - 11:34

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Själv byggde jag upp den med en ram av 45x45 reglar och sen kunde jag då ordna förvaringen skräddarsydd efter hur jag ville. På det viset fick jag nytta av hela djupet också.

Kan tyvärr inte ta några bilder då vi flyttat därifrån och inte behöver sängförvaring längre... från 28kvm till 94kvm (+vind+förråd) gör stor skillnad. :)

Postad 01 April 2008 - 18:58

Unregistered202233b9
  • Unregistered202233b9
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag ska snart flytta till en lite mindre etta med mycket mindre förvaring och är väldigt inne på en liknande lösning. Skulle verkligen uppskatta lite bilder från er som redan genomfört det för inspiration och tips ;) Har kollat en hel del på byråer som vetter ut från långsidan, men inte hittat någon riktigt prisvärd som funkar, men köksskåp har jag inte tänkt på.. får kolla upp det. Problemet jag har annars är att min madrass är så pass tjock (40cm inkl bäddmadrass) så att jag vill inte ha för högt skåp under..

Postad 02 April 2008 - 07:02

saraparara
  • saraparara
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
det här är inte så tokigt..
http://www.tv4.se/Artikel_418167

Postad 07 November 2008 - 12:06

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Flyttar själv in i en etta i december och min sovalkov har gjorts om till ett rum på 2x2.5m.
Så där har jag planer på att bygga förvaring under sängen.

Först tittade jag på ikeas små pax förvaringar som mäter 100 cm bred, 60 cm djup och 70-77cm hög med o utan klack.
Dessa finns med 2 och 3 lådor eller enbart skåp.
Köks skåp har jag inte ens tänkt på, så nu får jag titta på det också ;)

Det bästa hade vart nånslags rullsak som kan dras ut så att hela sängdjupet 120 cm kommer till nytta.
Som det ser ut nu så kommer det att bli en tom yta på 60x200 cm :D
Om man inte gör så att ett av skåpen saknar bakvägg så att man kan krypa in o lasta sakeer bekom sängen, men fy vilket bök ;) Nej, jag får skissa fram nån rullgarderob/byrå ;)

Sängen kommer att vara en 120x200 och bakdelen under sängen kommer att sitta på reglar som förankrats i väggen, sedan kommer ett par stöd i mitten av sängen så att den inte bågnar....

Redigerat av Unregistered592cec63, 07 November 2008 - 12:14.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.