vilka högtalare?
70 svar till detta ämne
Postad 23 February 2008 - 12:21
-SurfeZ-
-
-SurfeZ-
-
Användare
-
-
123 inlägg
Hej
jag hade tänkt mig att bygga ett par högtalare inte till någon bio 7.1 eller så, utan ett par vanliga bra högtalare som man kan spela musik från. inte så välldigt stora inte golvhögtalare. har funderat på hfls 1 de värkar välldigt bra men finns det några andra som har samma bra ljud ?? har ca 4000 kr
Redigerat av -SurfeZ-, 23 February 2008 - 12:23.
Postad 23 February 2008 - 13:00
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
4000 kr för ett par då antar jag ?!
Jag tycker att du lika gärna kan köra på HFLS-1 som är mycket bra, annars så finns ju också Acustic Phase på hifikit som jag tycker är mycket bra och mycket snygga
Dom är likvärdiga, men bra på lite olika saker, jag tycker att Phase är att fördera om du gillar lite tyngre och hårdare musik.
Den spelar ganska bra med bas, så den står ganska bra på egen hand, men med en bra subba så kan du spela riktigt högt och det låter mycket bra och med fin dynamik och detaljering.
HFLS-1 är i jämnförelse lite lugnare och har inte lika massiv dynamik, men har nog lite mer finlir om man ska vara petig.
Priset för dom båda ligger mycket lika, så vad fördedrar du ?!
Postad 23 February 2008 - 14:24
-SurfeZ-
-
-SurfeZ-
-
Användare
-
-
123 inlägg
jo jag spelar ofc metal har ett par sony gylling mkt gammla som tyvärr är sönder så jag behöcer nya. jag gillar absolut mer hfls 1 men om du säjer att AC phase har bättre bas och ljud så kanske jag får fundera lite.  det finns ju mera bygg beskrivningar till hfls ...jag är inte så pro  vad tycker du..
Postad 23 February 2008 - 20:03
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jo jag spelar ofc metal har ett par sony gylling mkt gammla som tyvärr är sönder så jag behöcer nya. jag gillar absolut mer hfls 1 men om du säjer att AC phase har bättre bas och ljud så kanske jag får fundera lite. det finns ju mera bygg beskrivningar till hfls ...jag är inte så pro vad tycker du..
Jag sa inte att den hadde mer bas bara att den inte behövde en subba för att fungera, men det behöver inte HFLS-1 heller, ville bara förtydliga att den spelar mer bas än vad man tror. Sedan så låter dom lika bra ( enligt mig) men har lite olika karaktär och jag gillar Phase då den har en skön dynamik och det e roligt att dra på HFLS-1 är som sagt lite mer finlig och Phase är mer ÖS ! Men om du vill ha en skön midbas och tryck i basen så måsste du ändå ha en subba till, annars så kan du ju alldrig ur en sådan liten högtalare som Phase eller HFLS-1, få ett kraftigt ljud i basen på lite högre nivå Phase, den köper du på HiFikit och lådan följer med, annars så får du be dom om en ritning till lådan och bygga den själv och bara köpa ellement och filter ( som man ju också kan göra ). Men jag e lite skeptisk till att dom vill ge ut en ritning, jag skulle ha köppt komplett då lådan är mycket bra byggd och är riktigt snygg. Äkta träfaner ( om jag inte minns fel  ) så jag anser att det inte finns någon anledning att bygga själv i detta fallet
Redigerat av DVD-ai, 23 February 2008 - 20:05.
Postad 23 February 2008 - 20:50
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
JoppDu kan ju ta och fråga honom när han e färdig med sina Phase och se vad han tycker om dom, han har även ett par HFLS-1 så det är ju ett perfekt tillfälle att kolla vad någon mer tycker om dom sida vid sida
Postad 23 February 2008 - 22:07
-SurfeZ-
-
-SurfeZ-
-
Användare
-
-
123 inlägg
jag hör vad du säjer...  men jag vill ju bygga själv så jag kör nog på HFLS-1 fixar kanske lite bilder ...får se
hur mkt kan man "dra på" med HFLS-1 kan kan dra på så att det blir riktigt tryck utan att det blir distrotion ?
men hfls har 15 l alltså mer volym än AC phase de har 8 l...och elementen är dyrare på HFLS så de borde alltså vara bättre fast jag är som sagt inte så pro..
Postad 24 February 2008 - 00:00
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jag hör vad du säjer... men jag vill ju bygga själv så jag kör nog på HFLS-1 fixar kanske lite bilder ...får se hur mkt kan man "dra på" med HFLS-1 kan kan dra på så att det blir riktigt tryck utan att det blir distrotion ? men hfls har 15 l alltså mer volym än AC phase de har 8 l...och elementen är dyrare på HFLS så de borde alltså vara bättre fast jag är som sagt inte så pro.. 
att ellementen är dyrare betyder inte att de är bättre, det har med konstruktionen att göra. När det gäller en hel högtalare så är det verkligen ingenting som säger att en högtalare med dyra ellement behöver vara bättre än den andra som har billiagre ellement då det är väldigt mycket olika saker som avgör hur resultatet blir. HFLS -1 kan du spela ganska högt med, men utan en subba så får du ju inget riktigt "tryck" tycker att oavsätt vilken du väljer så får du en mycket bra högtalare så jag försöker inte få dig till att välja någon speciel, det är upp till dig vilken du vill ha
Postad 24 February 2008 - 02:09
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Vad har respektive för Fu / F-3?
Postad 24 February 2008 - 08:40
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Vad har respektive för Fu / F-3?
Inte helt säker, men tror att Phase har ca 40Hz eller så, HFLS-1 tror jag phar ca 34Hz, så HFLS-1 går djupare och det hör man när man lyssnar på dom. Men vill man ha lite tryck i basen så måsste man kopletera med en Woofer, om inte rummet är mycket bra och inte så stort och man inte har några större krav på djupbas.
Postad 24 February 2008 - 14:02
-SurfeZ-
-
-SurfeZ-
-
Användare
-
-
123 inlägg
ok det låter ju bra men om man vill kompletera med en subb vilken ska man välja då?
Postad 24 February 2008 - 16:03
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Det beror helt på vad du har för budget
Postad 24 February 2008 - 16:14
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
har lyssnat på phase och tyckte de lät väldigt bra. de i kombination med hifikits mista aktiva sub blir nog prisvärt och bra
Postad 24 February 2008 - 16:37
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
har lyssnat på phase och tyckte de lät väldigt bra. de i kombination med hifikits mista aktiva sub blir nog prisvärt och bra
Vad va det jag sa Du får testa dig fram till en subb, jag vet inte i huvudet vilka som passar, men om du ger en priside så kan vi ju försöka kolla runt lite.
Postad 24 February 2008 - 18:05
-SurfeZ-
-
-SurfeZ-
-
Användare
-
-
123 inlägg
kan man lyssna på phase och HFLS-1 i hifikit:s affär ?? som sagt gillar jag HFLS-1 orna mycket bättre  de är mycket snyggare (om man bygger de snygga) och har mycket snyggare design.
fast jag vill ju ha tryck i mina högtalare så en extern subb kanske inte sulle sitta helt fel. men då vill jag inte lägga ner så väldigt mycket i en bra subb, om jag köper HFLS för ca 4000 kr jag ska bara lyssan på musik...
Postad 24 February 2008 - 19:37
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
kan man lyssna på phase och HFLS-1 i hifikit:s affär ?? som sagt gillar jag HFLS-1 orna mycket bättre de är mycket snyggare (om man bygger de snygga) och har mycket snyggare design. fast jag vill ju ha tryck i mina högtalare så en extern subb kanske inte sulle sitta helt fel. men då vill jag inte lägga ner så väldigt mycket i en bra subb, om jag köper HFLS för ca 4000 kr jag ska bara lyssan på musik... 
Det går att lyssna på alla deras högtalare i butik, men rummet är helt värdelöst och det står 200 andra högtalare i samma rum och "äter upp" dynamiken  Så alla högtalar där låter mycket bättre hemma än i butik Om du vill ha en finsmakar subb som inte är till att ha fest med, men som kan spela mycket kraftfult, djupt och med otrolig kvalitet på rekomenderar jag dig att köpa detta ellement: Seas L22RN4X/ PKostar 920 kr på hifikit, sedan så kan du köpa ett steg till den och så kommer du ha en bas som låter riktigt dyrt, och som är "snabb" i ljudet Jag har byggt med den några gånger förut och den gör sig riktigt bra i en låda på 33 liter ( inklusive bas) och en avstämning till ca 32Hz Porten ska vara 80mm eller större för att du inte ska få blåsljud längden kommer jag inte ihåg, men det kan du ju beräkna själv på T.ex. Ljudias hemsida, dämpningen i lådan ska vara normal = alla väggar täckta med ett lager på ca 1-2 cm. OBS, lådvolymen är räknad med allting i lådan Om du vill lägga lite mer pengar på basen så kan jag rekomendera storebror: Seas L26RFX/PLåda till den kommer jag inte ihåg nu, men har för mig att 80L och en avstämning på 20Hz va riktigt bra Storebror har ganska mycket mer kräm! att ge och låter lika bra i övrigt, men 8"an är riktigt bra och ger ett stadigt fundament den med  vill du ha en låda som spelar på bra, och med bra kvalitet men till en billiagre peng, så kan du titta på denna: Peerlessden ska vara riktigt bra för det priset, och du kan ju använda 2 st i två separate lådor, en under varje högtalare så får du ett riktigt fin resultat Den basen finns också i en subba, byggsats på hifiki och kan provlyssnas på platts.
Redigerat av DVD-ai, 24 February 2008 - 19:43.
Postad 25 February 2008 - 00:01
-SurfeZ-
-
-SurfeZ-
-
Användare
-
-
123 inlägg
tack för svaren
ska åka till fanérkompaniet i morgon och köpa fanér + MDF. köper inte material till subb nu jag kan lyssna på resultatet och avgöra om jag ska bygga subb. isåfall tar jag kanske någon av de element du rekomenderar
jag läste att man ska "spela in" högtalarna ca 100 h. wow,varför?? kan man spela in bara elementen eller måste de vara placerade i lådan?
Postad 25 February 2008 - 02:11
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
jag läste att man ska "spela in" högtalarna ca 100 h. wow,varför?? kan man spela in bara elementen eller måste de vara placerade i lådan?
När elementen är nya, så är det en massa saker som är lite stela och så, som måste få "mjukna", och man kan spela in elementen utan låda, bara man har filtren till diskanterna inkopplade
Postad 26 February 2008 - 21:39
-SurfeZ-
-
-SurfeZ-
-
Användare
-
-
123 inlägg
jag sågade MDF idag (F*N va det dammade). har en liten bandsåg men den var väldigt vinglig så jag körde med ett motstånd och handklinga, funkade bra men jag råkade mäta fel på 2cm  måste in till stan o köpa ny MDF.
är det bättre att ha fler skruvar per sida än färre är det något med vibrationer ??
och ska man ställa högtalaren på några gummifötter eller kan man ha den som den är på ett bort??
Postad 28 February 2008 - 10:40
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ska du skuva så måsste!!! du förborra ordentligt, annars så blir MDFen som en uppslagen bok, använd ordentligt med lim, MDF e törstigt
Postad 28 February 2008 - 11:59
-SurfeZ-
-
-SurfeZ-
-
Användare
-
-
123 inlägg
jo jag märkte att det böjdes ut ordäntligt när man skruvade in skruven jag använde större förborr i kanterna och en lite mindre i mitten  det funkade.
köpte elementen + filtrer komponenter + 8" bas för att laga ett par gammla högtalare igår men de glömde att lägga i ett motstånd så jag måste dit igen..
btw ska man få med skruvar att skruva fast elementen med?? ingår det i paketet?
Postad 28 February 2008 - 12:14
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jo jag märkte att det böjdes ut ordäntligt när man skruvade in skruven jag använde större förborr i kanterna och en lite mindre i mitten det funkade.
köpte elementen + filtrer komponenter + 8" bas för att laga ett par gammla högtalare igår men de glömde att lägga i ett motstånd så jag måste dit igen..
btw ska man få med skruvar att skruva fast elementen med?? ingår det i paketet?
ingen aning ?! får ju hoppas det
Postad 28 February 2008 - 12:19
-SurfeZ-
-
-SurfeZ-
-
Användare
-
-
123 inlägg
snabbt svar
ringde och kollade e sa att de bara va o knalla förbi och hämta de som saknades
Postad 28 February 2008 - 12:51
-SurfeZ-
-
-SurfeZ-
-
Användare
-
-
123 inlägg
men om man kollar på ritningen så står det 0,16 ohm men jag hittar inte det motståndet.. har kollar på massa andra bilder som har byggt hfls men ser inte att de använder 0,16 ohm motstånd.. ska man skippa det?
Bifogad fil(er)
-
gaa.gif 3.58K
0 Antal nerladdningar
Postad 28 February 2008 - 18:32
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Det där motståndet är inte en separat komponent utan spolens resistans.
Postad 01 March 2008 - 20:52
-SurfeZ-
-
-SurfeZ-
-
Användare
-
-
123 inlägg
aha smart
Postad 03 March 2008 - 10:58
mr_Tony
-
mr_Tony
-
Användare
-
-
220 inlägg
HFLS-1 !
Bra val av högtalare.
Jag har ett par sådana står här hemma. Som DVD-ai skrev så bygger jag även ett par Acoustic Phase för tillfället.
Jag gav 2500:-/par för Phase & 3000:-/par för Hfls så prismässigt är de ungefär lika. Sedan går det ju åt lite skruv, Mdf, lim, bitumen, stoppning, islagsmuttrar och en hel del andra grejer. Men det gör det ju till båda alternativen.
Hfls-1 är ju ganska tungdrivna... Vad har du för förstärkeri?
Jag hoppas bygga klart mina Phase denna vecka så jag kan jämföra dem ljudmässigt.
Mvh Tony
Postad 03 March 2008 - 15:40
-SurfeZ-
-
-SurfeZ-
-
Användare
-
-
123 inlägg
låter kul att du bygger phase. jag har en 2x75 W förstärkare ganska gammal (ska väll köpa en ny nån gång) men har som sagt testat elementen till hfls-1 med den förstärkaren och det funkar perfekt. dock låter det lite dåligt för de inte är i någon låda. Jag tänkte bara lyssan på musik med hfls-1 orna men nu i eftertanke så kanske jag ska flytta ner dem till projektorn....
jag har ett par sony gylling 80 L som jag bytt element på om jag driver både 2 st HFLS-1 och 2 st Gylling som är på 120 W så räcker nog inte min 2x75 W förstärkare till ...  eller??
120 + 120 + 110 + 110 = 460 W... man kanske inte ska räkna så men inte vet jag
Postad 03 March 2008 - 17:09
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Den räcker till om:
Belastningen inte blir för låg och du inte krämar livet ur förstärkaren
Postad 03 March 2008 - 20:19
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
HFLS-1 !
Bra val av högtalare. Jag har ett par sådana står här hemma. Som DVD-ai skrev så bygger jag även ett par Acoustic Phase för tillfället. Jag gav 2500:-/par för Phase & 3000:-/par för Hfls så prismässigt är de ungefär lika. Sedan går det ju åt lite skruv, Mdf, lim, bitumen, stoppning, islagsmuttrar och en hel del andra grejer. Men det gör det ju till båda alternativen. Hfls-1 är ju ganska tungdrivna... Vad har du för förstärkeri?
Jag hoppas bygga klart mina Phase denna vecka så jag kan jämföra dem ljudmässigt.
Mvh Tony
Se till att spela in Phase först bara
Postad 03 March 2008 - 20:54
mr_Tony
-
mr_Tony
-
Användare
-
-
220 inlägg
HFLS-1 !
Bra val av högtalare. Jag har ett par sådana står här hemma. Som DVD-ai skrev så bygger jag även ett par Acoustic Phase för tillfället. Jag gav 2500:-/par för Phase & 3000:-/par för Hfls så prismässigt är de ungefär lika. Sedan går det ju åt lite skruv, Mdf, lim, bitumen, stoppning, islagsmuttrar och en hel del andra grejer. Men det gör det ju till båda alternativen. Hfls-1 är ju ganska tungdrivna... Vad har du för förstärkeri?
Mvh Tony
Jadå, dem är spelade strax under 100h utan låda redan  Mvh Tony
Postad 03 March 2008 - 22:53
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
HFLS-1 !
Mvh Tony
Jadå, dem är spelade strax under 100h utan låda redan 
Mvh Tony
OK, du e en sådan där smart rackare du, jag tänker alltid att jag ska göra det, men glömmer alltid
Postad 05 March 2008 - 19:40
mr_Tony
-
mr_Tony
-
Användare
-
-
220 inlägg
Då var mina Phase "färdiga". Är lite finlir kvar att göra, men nu står dom inkopplade och jag har provlyssnat dom en liten stund.
Ganska skarpt ljud i dem jämfört med Hfls.
Ska experimentera lite med mängden ull i dem för att se vad som händer med ljudet. Bra bas i dem för att vara så små.
Kvar att göra vid ett senare tillfälle är att spackla en vända till, klippa till nån form av tätning mellan element och låda samt att måla dem vita.
Ganska mycket jobba med att bygga egen låda. Jag vet inte vad det är för kvalite på de som går att köpa från hifikit, men skulle nog rekomendera att köpa en sån till att börja emd iaf. Då är det ju "bara" att smälla ihop och börja lyssna.
Men Acoustic Phase är definitivt värda pengarna flera gånger om. DIY är lönsamt.... och KUL!
Mvh Tony
Postad 05 March 2008 - 19:49
-SurfeZ-
-
-SurfeZ-
-
Användare
-
-
123 inlägg
bra jobbat!
lägg ut bilder eller har du redan gjort det på någon länk?
hur ritade ni era runda cirklar alltså när ni skissade på front baffeln och bak...  ???
Postad 05 March 2008 - 21:46
mr_Tony
-
mr_Tony
-
Användare
-
-
220 inlägg
https://www.minhembi...mr_Tony/172465/Där kan du se bilder på mitt bygge. Ritade cirklarna? I Autocad LT2000 på datorn? Mvh Tony
Postad 05 March 2008 - 22:28
Unregistered0ad535b7
-
Unregistered0ad535b7
-
Användare
-
-
161 inlägg
Vore kul att höra en jämförelse mellan Phase och Canton GLE 403 som går att få för under 3000:- nu.
Postad 06 March 2008 - 15:57
-SurfeZ-
-
-SurfeZ-
-
Användare
-
-
123 inlägg
snyggt byggt
jag menar fysiskt när man ritar på fr4ont bafflarna alltså med en penna om man använder en passare elelr något..
Postad 07 March 2008 - 07:18
mr_Tony
-
mr_Tony
-
Användare
-
-
220 inlägg
snyggt byggt
jag menar fysiskt när man ritar på fr4ont bafflarna alltså med en penna om man använder en passare elelr något..
På MDF-fronten så ritar jag aldrig cirklarna. Jag skruvar fast metallplattan (den kan du se i mitt galleri) under fräsen. I den är det en massa små hål på olika avstånd ifrån färsen. Sedan tar jag en spillbit och slår i en spik i mitten, sedan ställer jag ner fräsen så spiken hamnar i ett av de små hålen i metallplattan. Nu kan jag alltså vrida fräsen runt spiken i en pefekt cirkel. Nu är det bara att hitta vilket av de små hålen man ska använda för att få rätt diameter på cirkeln. Sedan provfräser jag i spillbiten(spillbit är en av de bästa uppfinningar jag vet  ) När jag gjort detta och hittat rätt hål så mäter jag ut vart på baffeln mitten på tex. basen ska vara och slår i spiken där. Sedan är det bara att köra. Viktigt är ju att fräsa försänkningen före själva hålet. Skulle man fräsa hålet först så har man ingen mittbit att fästa spiken i till försänkningen. Troligtvis inte den bästa förklaringen men.... Jag tror att jag sett en tråd om fräsning här på forumet nånstans... Mvh Tony
Postad 07 March 2008 - 15:49
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Har du gjort några jämförelser med HFLS ännu?
Det vore kul om man kunde ordna en battle mellan Phase, HFLS och piP
Postad 07 March 2008 - 17:14
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
snyggt byggt
På MDF-fronten så ritar jag aldrig cirklarna. Jag skruvar fast metallplattan (den kan du se i mitt galleri) under fräsen. I den är det en massa små hål på olika avstånd ifrån färsen. Sedan tar jag en spillbit och slår i en spik i mitten, sedan ställer jag ner fräsen så spiken hamnar i ett av de små hålen i metallplattan. Nu kan jag alltså vrida fräsen runt spiken i en pefekt cirkel. Nu är det bara att hitta vilket av de små hålen man ska använda för att få rätt diameter på cirkeln. Sedan provfräser jag i spillbiten(spillbit är en av de bästa uppfinningar jag vet ) När jag gjort detta och hittat rätt hål så mäter jag ut vart på baffeln mitten på tex. basen ska vara och slår i spiken där. Sedan är det bara att köra.
Viktigt är ju att fräsa försänkningen före själva hålet. Skulle man fräsa hålet först så har man ingen mittbit att fästa spiken i till försänkningen.
Troligtvis inte den bästa förklaringen men.... Jag tror att jag sett en tråd om fräsning här på forumet nånstans...
Mvh Tony
Precis som jag brukar göra och det fungerar mycket bra, men min fräs har sätt bättre dagar och ska bort inom kort och en ny får då inhandlas E lite fundersam på vad jag ska köpa för någon dock, någon som har förslag på max 2000Kr !
Postad 07 March 2008 - 17:51
Unregistered0ad535b7
-
Unregistered0ad535b7
-
Användare
-
-
161 inlägg
Har själv en Skil 1830 som kostar 799:- på tex Jula http://www.jula.se/e...esa/default.jspDå får du pengar över till lite frässtål mm. Fick bra köp i ett test http://www.goerdetse...7_5101_Test.pdf
Redigerat av Unregistered0ad535b7, 07 March 2008 - 17:54.
Postad 07 March 2008 - 21:30
mr_Tony
-
mr_Tony
-
Användare
-
-
220 inlägg
Jag har en fräs från Biltema som funkar kanon. Jag använder den ju inte så ofta. Har byggt Hfls-1 och Acoustic Phase med den, det är allt. Men till det duger den iaf
Jag har inte hunnit jämföra. Ska under helgen försöka hitta rätt mängd ull i Phase. Sedan ska dom spelas några timmar till för att vara säker på att dom är ordentligt inspelade... Men det kommer en jämförelse
Mvh Tony
Postad 08 March 2008 - 20:18
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag har en fräs från Biltema som funkar kanon. Jag använder den ju inte så ofta. Har byggt Hfls-1 och Acoustic Phase med den, det är allt. Men till det duger den iaf
Jag har inte hunnit jämföra. Ska under helgen försöka hitta rätt mängd ull i Phase. Sedan ska dom spelas några timmar till för att vara säker på att dom är ordentligt inspelade... Men det kommer en jämförelse
Mvh Tony
Mängden ull bode du ju kunna få veta av HiFikit ?!
Postad 09 March 2008 - 00:54
mr_Tony
-
mr_Tony
-
Användare
-
-
220 inlägg
Mvh Tony
Jo det borde jag nog... Men vill man få det gjort ordentligt så får man göra det själv Mvh Tony
Postad 09 March 2008 - 01:04
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Mvh Tony
Jo det borde jag nog... Men vill man få det gjort ordentligt så får man göra det själv
Mvh Tony
OK, du menar så Jo kan ju hända att dom inte har det 100% exakta mängden Men såg i ditt galleri att du hadde i ull redan !
Postad 09 March 2008 - 12:12
-SurfeZ-
-
-SurfeZ-
-
Användare
-
-
123 inlägg
vad ska man ha för ull?? http://www.hifikit.s...ampmaterial.jpgAcoustic ULL är ett speciellt framtaget dämpmaterial för att användas i högtalar-sammanhang där det har unika egenskaper för att dämpa ut resonanser och kyla av luften i lådan. Det svensktillverkade dämpmaterialet är mycket användarvänligt, innehåller ej partiklar som kliar eller framkallar allergiska reaktioner. Materialet är löst och luftigt men bundet på ena sidan detta gör fastsättandet enkelt och smidigt. (taget ur hifi.se) eller http://www.hifikit.s...lder/Farull.jpgFårull har utmärkta dämpegenskaper. Rekommenderas varmt av gör-det-själv entusiasterna. Lite dyrare än vanligt dämpmaterial men anses av många som det enda alternativet. Tvättat långfibrigt fårull. det sista är lite dyrare men är det bättre??
Postad 09 March 2008 - 13:28
mr_Tony
-
mr_Tony
-
Användare
-
-
220 inlägg
vad ska man ha för ull??
http://www.hifikit.s...ampmaterial.jpg
Acoustic ULL är ett speciellt framtaget dämpmaterial för att användas i högtalar-sammanhang där det har unika egenskaper för att dämpa ut resonanser och kyla av luften i lådan. Det svensktillverkade dämpmaterialet är mycket användarvänligt, innehåller ej partiklar som kliar eller framkallar allergiska reaktioner. Materialet är löst och luftigt men bundet på ena sidan detta gör fastsättandet enkelt och smidigt.
(taget ur hifi.se)
eller
http://www.hifikit.s...lder/Farull.jpg
Fårull har utmärkta dämpegenskaper. Rekommenderas varmt av gör-det-själv entusiasterna. Lite dyrare än vanligt dämpmaterial men anses av många som det enda alternativet. Tvättat långfibrigt fårull.
det sista är lite dyrare men är det bättre??

Jag har använt fårull i båda mina DIY-talare. Jag vet inte om det är bättre, men äkta är väl bättre än "fusk" ? Acoustic ull kanske är lättare att använda om man ska klä en låda invändigt medans fårullen verkar vara lite fluffigare och kanske lättare att ha om man ska fylla en låda  Mvh Tony
Redigerat av mr_Tony, 09 March 2008 - 13:29.
Postad 13 March 2008 - 14:22
Unregistered0ad535b7
-
Unregistered0ad535b7
-
Användare
-
-
161 inlägg
Väntar med spänning på din recension av Phase vs HFLS-1. Var förbi media Markt och lyssnade på ett par Canton GLE 403 men det lät inget vidare. Hårt och vasst ljud. Mycket beror nog på deras lyssningsrum som knappast är optimalt men jag hade lite större förväntningar dock.
Postad 13 March 2008 - 18:57
mr_Tony
-
mr_Tony
-
Användare
-
-
220 inlägg
Väntar med spänning på din recension av Phase vs HFLS-1. Var förbi media Markt och lyssnade på ett par Canton GLE 403 men det lät inget vidare. Hårt och vasst ljud. Mycket beror nog på deras lyssningsrum som knappast är optimalt men jag hade lite större förväntningar dock.
Den kommer. Jag tror mig hittat rätt mängd ull i mina phase nu. Så i helgen tänkte jag slå upp en STOR whiskey och sätta igång med jämförelser mellan Hfls och Phase. Kan säga att jag efter en del lyssnande redan nu har en favorit, men knappt..... Mvh Tony
Postad 14 March 2008 - 15:29
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Väntar med spänning. Vinnaren borde gå till final mot piP
Postad 14 March 2008 - 16:05
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Väntar med spänning. Vinnaren borde gå till final mot piP 
Och piP får spö av HFLS-1 ( tycker jag ) och Phase har inte långt till HFLS-1 i kvalitet men har en annan karaktär, så att någon av dom skulle få möta piP tycker jag bara är onödigt  Men kan helt klart vara ett intressant test bara för att få ner Hipen som finns om piP, men att i stället jämnföra pi60 mot lite andra konstruktioner ( färdiga eller "hembyggen" ) vore mycket intressant då jag tycker att pi60 verkar vara ett riktigt vettigt bygge som enligt mig låter riktigt bra.
Redigerat av DVD-ai, 14 March 2008 - 16:10.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|