Vad göra dyra högtalare dyra? Borde det inte gå att göra billigare?
75 svar till detta ämne
Postad 23 February 2008 - 18:33
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1852 inlägg
Jag har funderat på en sak rätt länge.
Jag har fastnat i hifi-träsket ganska rejält, har köpt och bytt utrustning för väldigt mycket pengar senaste åren och fortfarande inte nöjd. Med tanke på pengarna man lagt ut alltså.
Borde det inte räcka med billigare grejor? Jag gissar på att budgetmärket Dynavoice t.ex. har stulit de flesta idéer från dyrare märken och på så vis sluppit betala dyra forskare. De slipper säkert ofta också annonsera för dyra pengar då priset ofta räcker som annons. Plus vem behöver igentligen en låda som inte har plastfanér? Billiga terminaler kan man byta ut själv mot dyrare, och på så sätt säkert spara en slant där med.
Då har vi element och filter. Är skillnaden värd tusen och åter tusentals kronor? (Dessutom har ju Dynavoice en högatalare med mystiskt liknande element som en dyrare Dali-serie har).
Upplys mig gärna, jag har just nu lust att slänga ut alla elektronikprylar jag har och aldrig mer snegla åt skiten.
Postad 23 February 2008 - 18:43
pgg
-
pgg
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Ingen aning faktiskt... Själv byggde jag ett par ProAc 2.5 kloner runt år 2,000 och det gick på 6,000 spänn. De kostade att köpa nya och färdigbyggda för runt 40,000.. iaf när de släpptes år 1995(tror jag)....
antar att man betalar mycket stålar för utvecklingen, kondningarna, matrialet, märket och sist men inte minst prislappen..
Postad 23 February 2008 - 18:53
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1852 inlägg
Jo prislappen är dyr.
Kondingar och material är ju inte så jäkla dyrt igentligen. Jag undrar fortfarande varför det inte räcker med billigare grejor..
En av de inom hifibranschens ärligaste typer måste vara snubben som tillverkat försterkeriet vid namn The Lars. Kostar 150000 om jag inte minns fel och vid frågan varför så svarar han att hälften är tekniken och hälften är utseendet.
Redigerat av Unregistered1156, 23 February 2008 - 18:55.
Postad 23 February 2008 - 19:00
Unregistered7d60ed9f
-
Unregistered7d60ed9f
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
Det kostar att kunna skryta och vara häftigast på minhembio.com t ex
Postad 23 February 2008 - 19:07
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Upplever du att många skryter?
Postad 23 February 2008 - 19:26
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1852 inlägg
Ok, låt oss inte komma på avvägar. Jag är supersugen på lit evettig debatt i ämnet högtalarpriser!
Postad 23 February 2008 - 19:30
Unregistered7d60ed9f
-
Unregistered7d60ed9f
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
Indirekt möjligen, vad skulle annars vara poängen med att visa upp sitt dyra stereosystem här?
Postad 23 February 2008 - 20:07
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1852 inlägg
Det kan omöjligtvis vara anledningen att slänga ut en årslön på en stereo, bara för att visa här, vilket du antyder.
Men det får ni ta i en annan tråd är ni snälla!
Postad 23 February 2008 - 20:28
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Utan tvekan utveckling och arbetstimmar som ligger bakom priset, så är det ju med allt idag, materialet kostar inte ett jota men tiden e dyr som bara F**an !!!
Så det är därför som ( om man har lusst, tid, kunskap och intresse ) kan tjäna pengar på att bygga själv, men framför allt få ett par högtalare som är special byggda för dina ideal
Postad 23 February 2008 - 20:54
Unregistered7d60ed9f
-
Unregistered7d60ed9f
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
Det kan omöjligtvis vara anledningen att slänga ut en årslön på en stereo, bara för att visa här, vilket du antyder.
Men det får ni ta i en annan tråd är ni snälla!
Har inte sagt att det är den enda anledningen till att folk köper dyra prylar, men jag är övertygad om att skrytfaktorn är bidragande i många fall precis som det är med bilar och kläder och allting annat. Jag tror även att högtalartillverkarna är medvetna om detta och kan trycka upp priserna på grund utav det, vilket är helt och hållet on topic i den här tråden.
Postad 23 February 2008 - 21:49
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1852 inlägg
Utan tvekan utveckling och arbetstimmar som ligger bakom priset, så är det ju med allt idag, materialet kostar inte ett jota men tiden e dyr som bara F**an !!!
Då borde man med andra ord kunna hitta högtalare som är billiga där märket har stulit idéer från andra tillverkare.
Postad 23 February 2008 - 22:05
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Då borde man med andra ord kunna hitta högtalare som är billiga där märket har stulit idéer från andra tillverkare.
Jo det skulle kunna hända, men dom e inte dumma varför ska dom sälja samma sak billigt när dom kan göra som alla andra och tjäna mer på det. Sedan så kostar ju fortfarande arbetet mycket pengar, inte bara utväckligen ( som igentligen också är arbete  ) Så det blir inte specielt mycket billigare, men tittar man på marknaden så kan man se en del olika exempel på olika märken som "härmar" varandra för att vinna kunder.
Postad 23 February 2008 - 22:07
ThePreToriaN
-
ThePreToriaN
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Jo, självklart kostar utveckling pengar. Det är en enorm insats, en insats som inte ensgaranterar pengarna tillbaka.
En dålig högtalare säljer bara inte.
Däremot kostar handbyggandet och testandet av högtalaren. Samt materialet som tex. element som tillverkas och köps i små kvantiteter, redan på komponentnivå. Det är garantin av en perfekt produkt, och det kostar.
Ja, det kan man ju undra?, kan man bara hitta billiga högtalare som är precis lika bra?, som de dyra för 40k eller vad det nu var...Ja, svårt är det ju.
Postad 23 February 2008 - 22:51
Unregistered53c3a6cc
-
Unregistered53c3a6cc
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Jag upplever t.ex. en högtalare som kostar t.ex. ca 20.000 kr/paret som tillräckligt bra att jag aldrig skulle komma på tanken att lägaa ut 100K, 200K eller mer för en högtalare oavsettt hur de låter, skillnaderna blir för små och prisskillnaden för hög enligt min mening. Va fan, när jag sitter hemma och slölyssnar på musik eller lyssnar på musik till fest etc. sitter inte jag och detaljstuderar ljudet med mina öron, kanske roligt att ha en högtalare för 200K kr någon dag, sen blir de också vardag precis som all annan utrustning.
Redigerat av Unregistered53c3a6cc, 23 February 2008 - 22:52.
Postad 23 February 2008 - 22:58
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag tycker att det viktigaste är att högtalarna är roliga att lyssna på och det ska gå att lyssna länge
Postad 23 February 2008 - 23:20
QAM
-
QAM
-
Forumräv
-
-
755 inlägg
Jag tycker att det viktigaste är att högtalarna är roliga att lyssna på och det ska gå att lyssna länge 
Det är på den punkten allt hembyggt briljerar, så kul att använda blir aldrig något köpt
Postad 23 February 2008 - 23:53
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Det är på den punkten allt hembyggt briljerar, så kul att använda blir aldrig något köpt 
Kan inte gör annat är att hålla med, så klart
Postad 24 February 2008 - 00:52
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1852 inlägg
Om man ser till Dynavoice M-85 https://www.prisjakt...ukt.php?p=31462Vad sparar man in på? Ej träfaner. Kopierade idéer. Ingen vidare design/finish. Ingen reklam. Inga direkta tester. Ingen direkt research. Frågan är, har de sparat in så mycket att ljudet blir riktigt kasst? Hifi & Musik har ju testat lillebror dvs stativaren med gott resultat. Den kostar 1495:- Kan ljudskillnaden vara värd 10ggr mer pengar som en vanlig stativare kan kosta?
Postad 24 February 2008 - 02:20
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Det är ju relativt enkelt för ett företag att plagiera en produkt, men då får de bygga en egen fabrik, anställa folk som bygger element, filter, lådor osv på samma sätt som där originalprodukten byggs. Antingen det eller OEM-tillverkning av element osv. Det kommer nog bli billigare, eftersom man slipper kostnader för R&D, men då kommer nästa problem. Patent, som många tillverkare har på sina lösningar. Det finns exempel på plagiat som är... mindre lyckade:  Notera att kopian inte har FST-mellanregister. Det är ett B&W-patent
Postad 24 February 2008 - 08:05
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Indirekt möjligen, vad skulle annars vara poängen med att visa upp sitt dyra stereosystem här?
De flesta har nog ett gediget intresse, inklusive jag. Att se andras bilder ger mig själv inspiration/ideér på hur man kan få till det i tex uppställning Men visst, finns säkert de som vill skryta.
Postad 24 February 2008 - 08:23
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Det är ju relativt enkelt för ett företag att plagiera en produkt, men då får de bygga en egen fabrik, anställa folk som bygger element, filter, lådor osv på samma sätt som där originalprodukten byggs. Antingen det eller OEM-tillverkning av element osv.
Det kommer nog bli billigare, eftersom man slipper kostnader för R&D, men då kommer nästa problem. Patent, som många tillverkare har på sina lösningar.
Det finns exempel på plagiat som är... mindre lyckade:

Notera att kopian inte har FST-mellanregister. Det är ett B&W-patent 
Den till vänster, vad e det för en högtalare ?
Postad 24 February 2008 - 08:55
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
tillverkningen av en hötalare i dag kostar inte många kronor då nästan allt köps som ome från kina
en bas i storleks ordningen 12 tum kostar i kvantitet om 300st ca 125 kronor att tillverka.
då kan man tänka vad resten kostar att tillverka i kina sen spelar det ingen roll om det står made in us eller något annat på kartongen för alla delarna kommer från just det kina.
Postad 24 February 2008 - 09:23
The Man
-
The Man
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
tillverkningen av en hötalare i dag kostar inte många kronor då nästan allt köps som ome från kina en bas i storleks ordningen 12 tum kostar i kvantitet om 300st ca 125 kronor att tillverka. då kan man tänka vad resten kostar att tillverka i kina sen spelar det ingen roll om det står made in us eller något annat på kartongen för alla delarna kommer från just det kina.
En "bas" och en "bas". lite skillnader basar emellan om man säger så.. extrem skillnad faktiskt.. vet inte vilken högtalre du menar?..
Postad 24 February 2008 - 09:56
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
Jag upplever t.ex. en högtalare som kostar t.ex. ca 20.000 kr/paret som tillräckligt bra att jag aldrig skulle komma på tanken att lägaa ut 100K, 200K eller mer för en högtalare oavsettt hur de låter, skillnaderna blir för små och prisskillnaden för hög enligt min mening. Va fan, när jag sitter hemma och slölyssnar på musik eller lyssnar på musik till fest etc. sitter inte jag och detaljstuderar ljudet med mina öron, kanske roligt att ha en högtalare för 200K kr någon dag, sen blir de också vardag precis som all annan utrustning.
Huvet på spiken - du upplever att en högtalare för 20k är tillräckligt bra för att du inte tycker att det är värt att lägga ut 5, 10 eller ännu fler gånger pengarna... Men det finns ju andra som anser det... Man kan göra jämförelsen med bilar - vissa skulle aldrig lägga ut mer än 200k på en ny bil och inte anse att det är värt pengarna att köpa en bil för 400k eller ännu mer - bilen ska ju "bara" transportera människor från punkt a till b. Men jag håller med dig om att ju högre upp i prisklasserna man kommer desto mindre blir skillnaderna (minskad marginalnytta för den sista kronan man spenderar). Men var gränsen går är olika från person till person.... (vilket på sätt och vis är tacksamt - vad skulle vi diskutera om annars...  )
Postad 24 February 2008 - 10:22
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
tillverkningen av en hötalare i dag kostar inte många kronor då nästan allt köps som ome från kina en bas i storleks ordningen 12 tum kostar i kvantitet om 300st ca 125 kronor att tillverka. då kan man tänka vad resten kostar att tillverka i kina sen spelar det ingen roll om det står made in us eller något annat på kartongen för alla delarna kommer från just det kina.
En "bas" och en "bas". lite skillnader basar emellan om man säger så.. extrem skillnad faktiskt.. vet inte vilken högtalre du menar?..
det gäller elementen i allmänhet så kostar dom i praktiken inte många kronor att tillverka när till och med tympany har lagt ut en heldel av sin tillverkning på kina .
Postad 24 February 2008 - 17:25
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
en bas i storleks ordningen 12 tum kostar i kvantitet om 300st ca 125 kronor att tillverka.
Då är Seas riktiga grisar. Deras Excelbas kostar nästan 3000kr, och är dessutom bara 10 tum stor: http://www.hifikit.s...rod.asp?id=1096 Bytte båda elementen i en Jamosub för ett tag sen, och de kan säkert ha ett inpris för tillverkaren likt det du nämner. Simpel järnkorg, pappkon, porös skumupphängning, klen magnet osv. De kostade 450kr stycket. Den till vänster, vad e det för en högtalare ?
Yiden I bildspelet visas diverse plagiat. Numera har de även riktigt fula kopior på Focal/Jmlabs större modeller. http://www.yiden.com/Products.asp
Redigerat av Ageve, 24 February 2008 - 17:34.
Postad 24 February 2008 - 17:37
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
En dålig högtalare säljer bara inte.
Det är ju en tolkningsfråga vad som är "dåligt" men faktum är att det säljs ohyggligt dyra högtalare som objektivt är rena soptippen. Priset är inom HiFi en sorts egen marknadföring, är det dyrt så är det bra fast verkligheten säger annorlunda. Men självklart skall en business gå med vinst, och det är inte gratis att ta fram nya högtalarmodeller och göra grundliga efterforskningar. MVH /Chuck
Postad 24 February 2008 - 18:41
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Tillverkningskostnaden för en elektronikprodukt är som tumregel en 10:del av utpriset. Så ett par högtalare som kostar 50000:- har en rånetto hos fabrikant på ca 5000:- . Att dyrare är direkt bättre är intre nödvändigt men som regelt dock. En högtalare är inte tvärenkel att bara slänga ihopoch få att harmonera. Det kräver rätt tung kompetens. Ett par Nautilus för 50k mot ett par dynavoice skulle vara skammligt att placera ens i samma hyreshus!
Postad 25 February 2008 - 09:25
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Jag har funderat på en sak rätt länge. Jag har fastnat i hifi-träsket ganska rejält, har köpt och bytt utrustning för väldigt mycket pengar senaste åren och fortfarande inte nöjd. Med tanke på pengarna man lagt ut alltså.
Borde det inte räcka med billigare grejor? Jag gissar på att budgetmärket Dynavoice t.ex. har stulit de flesta idéer från dyrare märken och på så vis sluppit betala dyra forskare. De slipper säkert ofta också annonsera för dyra pengar då priset ofta räcker som annons. Plus vem behöver igentligen en låda som inte har plastfanér? Billiga terminaler kan man byta ut själv mot dyrare, och på så sätt säkert spara en slant där med.
Då har vi element och filter. Är skillnaden värd tusen och åter tusentals kronor? (Dessutom har ju Dynavoice en högatalare med mystiskt liknande element som en dyrare Dali-serie har).
Upplys mig gärna, jag har just nu lust att slänga ut alla elektronikprylar jag har och aldrig mer snegla åt skiten.
Först ochg främst verkar det som om du missat två klassiska saker: 1. Lyssna innan köp (vilket minskar risken för att man inte får den karaktär man vill ha) 2. Lägga stora pengar på elektronik/högtalare mm ger inte så mycket om man inte har placering och rumsakustik. rörande övriga prisdebatten så tycker jag man i många fall får rätt mycket för pengarna. Ser man tex m65orna så kostar iofs inte komponenter, filter och låda särskilt mycket, MEN tänker man på att de görs i en fabrik som har maskiner som ska betals av, (låg-)avlönad personal som ska ha betalt, folk som utvecklat produkterna som ska ha en slant, pengar för att täcka marknadsföring, butik mm så har man kommit en bra bit på vägen av kostnaden. Lägger man sedan till frakten så tycker jag det egentligen är rätt billigt. Ska jag skicka de högtalarna runt om i Sverige går det alla gånger på minst 500:-. Lägger man till att de dessutom skickats från Kina (varifrån fraktkostnaden ökan ganska rejält) så .... Jag tycker man får mycklet för pengarna. Att sedan högtalarna har sina klara brister kan jag köpa. Sedan är det väl som Chuck säger - en del tar mycket betalat för att "marknadsföra" sina saker. (Folk tror de får bättre saker för att de är dyra.) Knappast unikt i hifi-branschen. Svårt att inte tänka på Diesel-jeans (mf.lf) utnyttjat det.
Postad 25 February 2008 - 14:18
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
För min del är det ett minimikrav att en högtalare låter bra och ofta - upp till en viss gräns - får man bättre ljud om man lägger mer pengar. MEN det finns prisbomber till högtalare.
Mina öron har sagt mig att prisbombernas prisbomb heter... Carlsson och Larsen. Det är högtalarna som erbjuder detaljerat ljud, fin balans och är anpassade efter vardagsrummet. Pris/prestandaförhållandet är mycket högt, oavsett om det gäller en Sonab OA-14 eller en Carlsson OA-52.3. Jag vill hävda att det är högtalare som låter betydligt mer än de kostar s.a.s och tar vi segmentet 6000 kronor är OA-58, OA-58.2/OA-60 och Larsen 4 mycket intressanta. Jag frälstes med OA-58 och får säga att för mina öron får jag inte samma musikglädje ens för 15000 kronor om vi talar om konventionellt byggda högtalare.
Så en bra högtalare behöver inte vara dyr men allt hänger på konstruktion, komponentval etc. Ju fler element etc som används, desto dyrare blir det - om det ska bli bra. Därför för min smak kräver välljud för under 10.000 kronor helst 2-vägare med bas/mellanregister och diskant. Likaså är stativare inte fel heller då en liten låda (jag talar nu framförallt prisklass under 5000) går att bygga stabilare än en stor golvare. Resultatet blir naturligtvis att man slipper lådfärgningar och annat trist.
En viktig aspekt i det hela är idéen bakom högtalaren. Är den konstruerad för maximalt välljud/krona eller lever den på andra meriter, t.ex häftigt utseende och mycket bas? Eller enbart att priset ska vara så lågt som möjligt utan ytterligare funderingar?
En bra högtalare med stabil låda, vettiga element och delningsfilter i form av en stativare kan ge utmärkt ljud för 2000 kronor. Är det en stor golvare med många element för samma pris blir det mycket kompromisser p.g.a liten budget och resultatet blir därefter. Stativaren vinner då på allt utom basen. Trollerier finns inte.
Är högtalaren vettigt anpassad till priset med sund konstruktion och komponenter med maximal kvalitet för pengarna blir resultatet bra. Försöker man göra för mycket på alldeles för liten budget, t.ex stor golvare, fyra basar, två mellanregister och två diskanter och kränga för 1995 kronor faller allt.
Ska vi tala om en ännu mer rejäl prisbomb än högtalare är hörlurar självskrivna. Mer välljud/krona finns ej.
Postad 25 February 2008 - 22:25
Kanhow
-
Kanhow
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Är det så svårt att förstå att högtalare som kostar mer kan vara bättre pga av mer foskning bättre komponenter och material. Visst går mycket pengar till reklam utsenende osv, ( men när såg ni senast tråden" letar efter bra högtalare och bryr mig inte om hur den ser ut).?? Har själv aldrig sett den, brukar ofta vara "letar efter bra högtalare men måste se snygg ut". Finns väldigt få som skulle köpa fula högtalare även med det bästa ljud, men finns många skulle köpa snygga med dåligt ljud. Så detär väll inte konsigt de lägger pengar på design och finish, de ger bara folk vad de vill ha.
Det är väll det samma som med bilar, bara för att man tar en ferrari karos och sätter på en opel har man inte en ferrari.
Det är helheten av alla delar som gör det till vad det är, att man sen lägger på för historia och märke tänker jag inte förneka utan känner jag till mycket väll
Postad 25 February 2008 - 22:55
TKvC-SainT
-
TKvC-SainT
-
Beroende
-
-
1011 inlägg
Ska vi tala om en ännu mer rejäl prisbomb än högtalare är hörlurar självskrivna. Mer välljud/krona finns ej.
Kan inte hålla med mer. Även bra då man kan ha ett flertal lurar med olika karaktärer att växla mellan beroende på humör. Hursomhelst angående trådens ämne så är de bästa högtalarna jag hört också de dyraste högtalarna jag hört, och det är GamuT L3. Förutom de så är även Dynaudio Contour S1.4 ett par ordentligt roliga stativare, lyssnade på de och Monitor Audio GS20 hos lokala HiFi butiken, och otroligt nog så spöade de små stativarna de stora golvarna i djupbas
Redigerat av TKvC-SainT, 25 February 2008 - 22:55.
Postad 26 February 2008 - 00:10
Unregistered41b5f6f8
-
Unregistered41b5f6f8
-
Forumräv
-
-
695 inlägg
Jag har ett exempel här. I USA säljs en högtalare som heter Red Rose Rosebud II för runt 25k. De köper in sina element från Aurum Cantus. Jag minns ej vem som konstruerade dem. Hur som helst så har de exakt samma elementbestyckning som Aurum Cantus Leisure 2 SE mk I som i USA kostar runt 8k Jag tror även det är samma filter. Dock skiljer designen, men till AC:s fördel. Det är ett exempel på hur samma prestanda kan kosta väldigt olika. Sen kostar det ju även att göra bra högtalarkomponenter, även om utvecklingstid är ännu dyrare som tidigare nämnts. Om man tittar på en högtalare som kostar 5000:- i butik så blir det inte många kronor kvar till varje komponent efter man dragit av moms, butikens pålägg, arbetskostnad, utvecklingskostnad mm. När man måste hålla nere priserna på komponenterna så mycket måste man göra många kompromisser. Jag tror inte Dynavoice använder samma element som Dali, även om de låter bra för sin prisklass. Men om man tittar på de "dyra högtalarna" så är det ju kombination av små volymer, marknadsföring, utveckling, designkompromisser och avancerade konstruktioner. Om man kollar på t.ex. B&W 800-serien så är det en ganska avancerat chassi att bygga som är mycket dyrare än vanliga högtalarlådor.
Postad 26 February 2008 - 12:23
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Det går att få anständigt och rent av bra ljud för 5000 kronor om man:
*Bygger en stativare som därmed kan få en bättre låda.
*Låter den vara en 2-vägare, vilket ger mer pengar till elementen och delningsfiltret.
Mina favoriter Carlsson OA-58 och dess "efterföljare" Larsen 4 är visserligen golvare men 2-vägs och vettig konstruktion.
Allting handlar helt enkelt om att konstruera en högtalare som ger maximalt välljud per krona och då bör man försöka välja en utformning som inte innebär allt för mycket kompromisser med material etc. Alltså 2-vägare och smidigt kabinett, stativare eller liten golvare.
En stor 3-vägshögtalare, golvare blir - om man ska ha samma kvalitet som stativaren - dyrare att tillverka och ska då priset hållas nere blir det kompromisser.
Bra ljud behöver inte vara dyrt men kräver en väl avvägd konstruktion. Vill personligen påstå att prestandaökningarna i förhållande till priset är störst inom segmentet 0-20.000 kronor. D.v.s skillnaden mellan ett par bra 20.000-kronorshögtalare och ett par för 100.000 är mindre än mellan 1000 kronor och 20.000 kronor.
Sedan beror det på vad för sorts högtalare man är ute efter. Ska det vara en stor golvare med fyra element per högtalare t.ex stiger priset snabbt - om man är ute efter en välbyggd sak med bra komponenter. Prioriterar man välljud per krona är en mindre högtalare att föredra, ev med subwoofer för extra bastryck.
För trivsamt ljud "on a budget" tycker jag 2000 kronor för ett par stativare är en bra början till välljud, sedan kan en subwoofer komplettera dessa för mer bastryck. Under 2000 kronor upplever jag att kompromisserna börjar bli för stora och generellt är begagnat en bra väg att gå för bättre ljud för t.ex 1500 kronor.
Ytterligare en väg är att lägga de 2000 kronorna på ett par hörlurar.
Postad 26 February 2008 - 18:53
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag har ett exempel här. I USA säljs en högtalare som heter Red Rose Rosebud II för runt 25k. De köper in sina element från Aurum Cantus. Jag minns ej vem som konstruerade dem. Hur som helst så har de exakt samma elementbestyckning som Aurum Cantus Leisure 2 SE mk I som i USA kostar runt 8k Jag tror även det är samma filter. Dock skiljer designen, men till AC:s fördel.
Det är ett exempel på hur samma prestanda kan kosta väldigt olika.
Sen kostar det ju även att göra bra högtalarkomponenter, även om utvecklingstid är ännu dyrare som tidigare nämnts. Om man tittar på en högtalare som kostar 5000:- i butik så blir det inte många kronor kvar till varje komponent efter man dragit av moms, butikens pålägg, arbetskostnad, utvecklingskostnad mm. När man måste hålla nere priserna på komponenterna så mycket måste man göra många kompromisser. Jag tror inte Dynavoice använder samma element som Dali, även om de låter bra för sin prisklass.
Men om man tittar på de "dyra högtalarna" så är det ju kombination av små volymer, marknadsföring, utveckling, designkompromisser och avancerade konstruktioner. Om man kollar på t.ex. B&W 800-serien så är det en ganska avancerat chassi att bygga som är mycket dyrare än vanliga högtalarlådor.
priset på komponenter till högtalare är inte en så stor del av kostnaden, priset på olika ellement är inte att titta på och tro att dyrare är = bättre, för så är det inte  Det är konstruktionen som är avgörande och ellementets data.
Redigerat av DVD-ai, 26 February 2008 - 18:54.
Postad 26 February 2008 - 19:10
Unregistered0917eae3
-
Unregistered0917eae3
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Som det redan nämnts så är den stora kostnaden arbetstimmar vid utvecklingen.
Vissa modeller har tusentals timmar på experiment bordet innan de är klara.
Detta tillsammans med lite mer exklusiva material och kostnaden stiger.
Lägg detta i en summa som skall tas ut på ett förväntat antal sålda exemplar så har du varför vissa
märken och modeller är dyrare, mycket dyrare.
Postad 26 February 2008 - 19:25
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Hur man än vrider och vänder på steken kommer man inte undan 2detaljer.
1. Elementkostnaden är dyr om du vill nå toppresultat. Billiga elemen ger inte de resulat som man önskar
2. Ett snyggt kabinett är svinaktigt dyrt. Allt hantverk kostar skjortan och höjer bara de estetiska värden men det betalar många gladeligen extra för det ser vi ju inom kläd, möbel och bilbracherna.
Postad 26 February 2008 - 19:30
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Som det redan nämnts så är den stora kostnaden arbetstimmar vid utvecklingen. Vissa modeller har tusentals timmar på experiment bordet innan de är klara. Detta tillsammans med lite mer exklusiva material och kostnaden stiger. Lägg detta i en summa som skall tas ut på ett förväntat antal sålda exemplar så har du varför vissa märken och modeller är dyrare, mycket dyrare.
Verkar som att dom flessta här är överens om att det inte är materialet som är den stora kostnaden, utan tiden.
Postad 26 February 2008 - 19:43
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Skulle vara intressant att se lite siffror på de stora högtalartillverkarnas omsättning.
Postad 27 February 2008 - 08:52
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Verkar som att dom flessta här är överens om att det inte är materialet som är den stora kostnaden, utan tiden.
Beror på vad du menar med tid. Utvecklingskostnader, avskrivningar, marknadsföring och frakter är ju rätt stora kostander åxå.
Postad 27 February 2008 - 09:25
Schill
-
Schill
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Så länge lättlurade personer (du och jag) är villiga att betala dessa priser så kommer tillverkarna att ta ut dessa priser. dock så ska inte all skuld läggas på tillverkarna, utan distrubutörena ska ha sig en skopa för att lägga på sin del och sedan ska butikerna ha sin del. Kaka på kaka blir stor bulle!!
Se på XTZ t.ex ett utmärkt exempel på där man minskat leverans kedjan och kapat priser. visst kan man hävda att XTZ kanske inte är det allra mest välljudande märket på marknaden, Men dom läter förbannat bra för den ringa summa dom kostar, och har dessutom en snygg finish.
Och att göra avanserade kabinett som Sonus faber eller B & W stora serier är grymt vår ocg innebär mycket handpåläggning = DYRT!
Men fram för kortare leverans kedjor!! = Billigare högtalare
//Schill
Postad 27 February 2008 - 10:47
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Så länge lättlurade personer (du och jag) är villiga att betala dessa priser så kommer tillverkarna att ta ut dessa priser. dock så ska inte all skuld läggas på tillverkarna, utan distrubutörena ska ha sig en skopa för att lägga på sin del och sedan ska butikerna ha sin del. Kaka på kaka blir stor bulle!!
Se på XTZ t.ex ett utmärkt exempel på där man minskat leverans kedjan och kapat priser. visst kan man hävda att XTZ kanske inte är det allra mest välljudande märket på marknaden, Men dom läter förbannat bra för den ringa summa dom kostar, och har dessutom en snygg finish.
Och att göra avanserade kabinett som Sonus faber eller B & W stora serier är grymt vår ocg innebär mycket handpåläggning = DYRT!
Men fram för kortare leverans kedjor!! = Billigare högtalare
//Schill
Lurad!  Du har verkligen köpt XTZ marknadsföring rakt av..Finns många tillverkare som erbjuder likvärdiga högtalare i samma prisklass, både vad gäller ljudkvalité och design..
Postad 27 February 2008 - 11:20
ThePreToriaN
-
ThePreToriaN
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Att man kan köpa element för 125 Kr och sånt tror inte jag på. Jag tror inte man pratar om marginaler mer än 30%. Jag tror inte ens man har stafflade rabatter på material förutom på det mest återkommande.
För Pioneer och liknande märken har säkert det, dom köper säkert element och material i tusental och tjänar på det.
Så som B&W, Audiovector, Linn och topp märken lär bara ha nettopriser på material och man köper in bara det som behövs för att ha minimala lager saldon. Därav även leveranstiderna på ofta 4 veckor, kanske mer?.
Postad 27 February 2008 - 11:27
Jön
-
Jön
-
Amatör
-
-
59 inlägg
//Schill[/quote]
Lurad!  Du har verkligen köpt XTZ marknadsföring rakt av..Finns många tillverkare som erbjuder likvärdiga högtalare i samma prisklass, både vad gäller ljudkvalité och design..
[/quote]
Håller inte med om att någon är lurad... XTZ är ett av de märken som ger mest välljud för pengarna. Detta är ju trots allt bekräftat i diverse oberoende tester.
Postad 27 February 2008 - 12:46
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Vilka oberoende tester är det du tänker på?
Postad 27 February 2008 - 14:38
Jön
-
Jön
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Bl.a. Ljud&Bild, Hemmabio, High Fidelity och Hifi&musiks tester där de fått riktig bra kritik...
Postad 27 February 2008 - 15:17
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1886 inlägg
Bl.a. Ljud&Bild, Hemmabio, High Fidelity och Hifi&musiks tester där de fått riktig bra kritik...
Dom är köpta allihopa, välkänt sen länge. Läs utländsk press istället så för dom inte så bra betyg.
Postad 27 February 2008 - 15:50
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Diskussionen om materialkostnader vs totalpris är lite kul.
Om man väger upp rätt vikt av:
Plywood
MDF
Dämpmaterial
Neodymmagneter
Aluminium
Koppar
Silver
Guld
Diamant
Kevlar
Rocahel
Gummi
Plast
Kolfiber
Läder
osv
Och lägger allt detta i en hög på golvet, har man då en B&W 802D?
Jag menar, materialen finns ju där. Kostnaderna för R&D, tillverkning och montering slipper man helt. Ett riktigt kap
med andra ord
Redigerat av Ageve, 27 February 2008 - 19:29.
Postad 27 February 2008 - 16:32
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Dessa tidningar är ju dock ett skämt. De ger toppbetyg till nästan allt, och det är alltid i stil med "det bästa vi hört i denna prisklass", eller "riktit bra, även jämfört med mycket dyrare modeller"... Slut på OT för mig (hoppas jag)..
Postad 27 February 2008 - 16:56
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Apropå välljudspotentialen: Vilken av dessa högtalare har störst möjlighet till bra ljud? Den horribla kompromissen Centrum Oberon 100eller Argon 6110s kompakt stativareJag hade utan att tveka en sekund köpt Argon och sätter minst en Magnum på att den fullständigt krossar "Centrum" på alla parametrar utom en - basmängd. Det går att få vettiga högtalare även i denna låga prisklass bara man inte gapar efter för mycket. Kan tillägga att jag inte gillar högtalare som lever på imponatoreffekter till omöjliga priser. Jag vill lyssna på den, inte ha den som utställningsföremål modell "titta vilken stor högtalare jag fick på Netonnet för 990 kronor!!!" Frågan är dock vad som är "dyrt" inom högtalare? Allt handlar om prestanda för pengarna och rätt avvägning. Däremot är det bra med prisvärde vilket är något helt annat. Prisvärde innebär att det låter bättre än det kostar eller i varje fall ger en prestanda som motsvarar priset. Låter det sämre än prislappen är det ingen prisvärd produkt. Prisvärdet minskar dock rejält i höga prisklasser (över 20.000 kronor) och ligger bäst till upp till 20.000 kronor.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|