Har letat TV nu sen slutet på December.. vilket egentligen inte är så länge om man tänker på att jag inte kunde ett smack om LCD/Plasma när jag började leta
Samsung M87
Mest har jag under den tiden varit inriktad på Samsung R87, en grym tv som alla verkar gilla och inte kostar speciellt mkt.
Dock har jag numera gått över till M87an, 24p stöd, högre kontrast, Super clear panel (bättre svärta) och bara marginellt dyrare än R87an, var väl de största anledningarna. Att den kör full-hd och har HDMI 1.3 är ju ingen nackdel heller direkt.
Eftersläpningar?
Dock har jag mer och mer börjat överväga plasma p.g.a. några duktiga säljare som talat väl om plasmor. Jag är väl ingen sportdåre men jag älskar fotboll och Formel 1, så eftersläpningar vill man ju slippa i möjligaste mån samt att det ska se bra ut i actionscener i mörka miljöer på filmer. Men även om sport ska se bra ut så är det knappast det viktigaste.
Var på Elgiganten och jämförde en Pioneer plasma (25k) mot en Grundig LCD (som jag inte vet något om alls) som kostade 22k, båda 42" på SD tv, det var skidskytte och när dom stod brevid varandra såg man ju helt klart hur mycket "mjukare" (mindre eftersläpningar) bilden var på Plasman, (även om det nu var Pioneer) och det fick mig att börja fundera..
Plasma som HTPC skärm?
Jag kommer nämligen att koppla in datorn och köra en hel del via den, såsom bluray filmer, 720p serier, dvdfilmer, vanliga serier (ej HD) osv. Sen är det ju najs om man kan använda den som vanlig datorskärm ibland (surfa, chatta osv) och kanske spela lite spel?
Men det är knappast huvudändamålet, det viktigaste är att man kan se på film/serier (normal- och högupplösta källor) via datorn.
Förtydligande: Jag vet att man inte bör surfa, chatta osv med en plasmaskärm. Dock hävdade en säljare att man kan spela datorspel med plasman utan problem, sant? Kan inte vissa menyer bränna in sig (i värsta fall?), fast det borde ju inte vara någon skillnad mot konsollspelande, vilket många rekomenderar plasma till.
Ang. det så har flera personer, bland annat en duktig kille på Lars Bengtsson Ljud & Bild, sagt att det går utmärkt med en plasma eftersom alla idag är HD-ready, att det blir fin bild m.m. Dock borde det ju bli sämre iom. Plasmans lägre upplösning? Alltså, let me get this straight, plasmor har en panelupplösning på 1024x768, men stödjer 1366x768, men bilden visas väl ändå i 1024x768 när man visar HD-material på en plasma, eller har jag fattat det fel?
Jag VET att upplösning är inte allt, många stirrar sig blinda på det etc. men borde det inte bli sämre när man kollar hd-material, jämfört med en hd-ready/full-hd LCD?
Någon säljare sa att det blir massa "ränder" på plasman när man kopplar till datorn, men (har för mig) han sa att det syns ändå inte när man drar igång ett filmklipp.
Inbränningar
Sen har man det här med inbränningar som jag iofs förstått inte är ett speciellt stort problem längre och sällan förekommer, (speciellt inte på Panasonic och Samsung plasmor som jag funderar mest på) men risken kommer ju alltid finnas där, om man nu inte köper till en extraförsäkring..
Köpa hem och prova?
Ska nog köpa hem en M87a på öppet köp/bytesrätt och prova Formel 1, fotboll m.m. för att se om jag stör mig på e.v. eftersläpningar. The way I see it, om M87an presterar bra vad gäller sport och actionsekvenser så är den ett givet köp, för även om Plasma bevisligen ger bättre bild i både film och tv, så tror jag filmer kommer bli tillräckligt snyggt med en bra LCD och inget man kommer att störa sig på bara för att "det kunde varit lite snyggare färger" etc. Dessutom slipper man inbränningsrisk och har fullt stöd mot datorn utan några som helst problem
Någon som haft problem med att lämna tillbaka en tv på öppet köp/bytesrätt efter en tids använding? Är dom extremt nogranna och går igenom hela tvn?
Det är lixom det ända jag är rädd för (att sport/snabba scener/panoreringar ser illa ut), för M87an har ju fått hur mkt beröm som helst annars, och att jag just läste HDTVtest.com test av den gjorde inte saken sämre <3
Era tankar/tips?
Så vad har ni för kommentarer kring mina tankegångar och problem? Mest skulle jag vilja veta vad ni tror om Plasmans funktion som dator/HTPC-skärm eftersom mina e.v. andra problem, - eftersläpningar på LCD, uppfattas så olika av olika personer, men ni får gärna säga vad ni tror om det också.
Beslutsångest är det minsta man kan säga
Tack på förhand!
Redigerat av Danne2k7, 24 February 2008 - 13:44.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1 film
4 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?