[quote name='snowspace' date='Feb 26 2008, 09:30 ' post='1803783']
Jag har testat både spikes (soundcare superspikes) och dämpkuddar (från sonicdesign) på mina Jamo D870. Med superspikesen så blev basen mer utsmetad och otydlig, vilket förmodligen berodde på att golvet började "sjunga med" eftersom spikesen leder ner ljudet i golvet mycket effektivt.
Mitt golv består av betong med laminatgolv på (på andra våningen, kanske funkar spikes bättre på första våningen om golvet ligger mot underlaget).
Med dämpkuddar blev basen mycket tydligare, då dämpning under högtalarna hade motsatt effekt mot spikes, dvs vibrationerna leds inte ner i golvet. Mitt tips är dämpkuddar om inte golvet är otroligt stabilt. (och då menar jag typ urberg)
Jag har även en teori om att många uppskattar spikes just för att dom (enligt mina erfarenheter) gör så att basen låter starkare och "fetare" då rummet sjunger med av vibrationerna.
Mvh Håkan
Jag kan till viss del hålla med om att superspikes gav en lite mer smetig ljudbild. Dock var 3D-känslan stor med bra bas. Kanke på bekostnad av detljerna. . .?
Men jag anser att användadet av spikes (även från tidigare erfarenheter) kräver kanske bra dämpning i rummet plus som tidigare nämnt ett stabilt golv.
mvh! memme