Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spikes, bra eller meningslöst?

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Spikes, bra eller meningslöst? (35 medlem(mar) har röstat)

Funkar spikes i verkligheten?

1. Klart lyft i välljud! (20 röster [57.14%])

Procent av omröstning: 57.14%

2. Ljudet blev sämre! (3 röster [8.57%])

Procent av omröstning: 8.57%

3. Blev ingen skillnad alls.. (12 röster [34.29%])

Procent av omröstning: 34.29%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 24 February 2008 - 21:51

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Funderar på att skaffa spikes och som så många andra så har man läst en del att det är kasst och inte har någon verkan. Jag litar dock mer på er här på Minhembio än på diverse skribenter som tycker tvärt emot allt som är på marknaden som skall förbättra ljudet. Vad fick spikes för inverkan på ljudet hos er? Blev basen mindre, bättre eller bara annorlunda? Skriv gärna om era egna erfarenheter! :)

Tack på förhand! :D
Niklas

Postad 24 February 2008 - 22:00

barrman
  • barrman
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Beror nog på underlaget som högtalaren står på. Hade själv spikes på ett parketgolv, det passade sig ej enligt mig. Tyckte personligen att dämpkuddar ex, sonic design passade bättre. Kanske spikes passar bättre på ex ett betonggolv

Det handlar mycket om att avleda vibrationer, ej att förstärka dem så som spikes gjorde på mitt parkettgolv.

Postad 24 February 2008 - 22:02

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Beror nog på underlaget som högtalaren står på. Hade själv spikes på ett parketgolv, det passade sig ej enligt mig. Tyckte personligen att dämpkuddar ex, sonic design passade bättre. Kanske spikes passar bättre på ex ett betonggolv

Det handlar mycket om att avleda vibrationer, ej att förstärka dem så som spikes gjorde på mitt parkettgolv.

Okej, det funkade inte med plattor (följer ofta med nu för tiden) under spikesen då? Eller blev det fortfarande värre på parkett?

EDIT: Tror du Sonic Design kuddar kommer att vara bättre än de som följde med mina CV CLS-12:or?

Redigerat av Explorer45, 24 February 2008 - 22:07.

Postad 24 February 2008 - 22:18

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Det handlar om att avkoppla från rummet och i teorin görs detta bäst med mjuka material som tar upp ljudvågorna. Det är inge hel sanning utan spikes gör verkan dock upplever jag resultatet bäst med spikes på en betongplatta som är isolerar från golvet med t.ex. filttassar av grövre modell. Jag ställer in en trädgårdsplatta i betong och på med högtalaren på den. vinst 1 är att jag får upp högtalaren lite. 2 är att jag med spikes kan tilta högtalaren lite bakåt genom att skruva mer fram till. 3 är att högtalare står väldigt stadigt.

Postad 25 February 2008 - 11:35

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Det handlar om att avkoppla från rummet och i teorin görs detta bäst med mjuka material som tar upp ljudvågorna. Det är inge hel sanning utan spikes gör verkan dock upplever jag resultatet bäst med spikes på en betongplatta som är isolerar från golvet med t.ex. filttassar av grövre modell. Jag ställer in en trädgårdsplatta i betong och på med högtalaren på den. vinst 1 är att jag får upp högtalaren lite. 2 är att jag med spikes kan tilta högtalaren lite bakåt genom att skruva mer fram till. 3 är att högtalare står väldigt stadigt.

Ok, bra idé med betong plattan där.

Det verkar som att de flesta har haft nytta av sina spikes iaf.

Postad 25 February 2008 - 21:56

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det finns inget entydigt svar.

Resultatet beror på underlaget, rummet och högtalaren. Spikes kan vara utmärkta men i viss miljöer funkar dämpkuddar bäst.

För egen del tycker jag att dämkuddar hör ihop med en seriös hifi-ambition. Om man satsar mycket på anläggning, kablar etc så kan dämpkuddar vara den sista länken i kedjan för en odistorderad återgivning.

För egen del använder jag en noggrant utprovad kombination av dämpkuddar och SuperSpkes.

Postad 25 February 2008 - 22:27

memme1975
  • memme1975
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Jag har både testat med mina originalspikes till mina AV K3 signature som dock inte gav rikigt bra resultat. Ställde dem sedan rakt på parketten (K3 har rejäla plattor i botten) och fick en bra 3D-känsla med fortfarande bra detaljer.

Sedan ställde jag dom på audioquests dämpmatta som jag blev rekomenderad av Ågrens hifi, fick den faktiskt gratis. Fortfarande bra detaljer med stabil bas. Kanske något färre detaljer.

Sedan inhandlades Soundcare superspikes som gav ett enormt lyft, mycket detaljer, bätttre bas. Dock fick jag minska på dämpmaterial på väggen bakom högtalarna. Ljudbilden blev lite för dov, inte för mycket bas utan bara dov. Sedan blev det ju enkelt att flytta högtalarna fram o tillbaka!

Lycka till! memme

Postad 26 February 2008 - 09:30

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Jag har testat både spikes (soundcare superspikes) och dämpkuddar (från sonicdesign) på mina Jamo D870. Med superspikesen så blev basen mer utsmetad och otydlig, vilket förmodligen berodde på att golvet började "sjunga med" eftersom spikesen leder ner ljudet i golvet mycket effektivt.
Mitt golv består av betong med laminatgolv på (på andra våningen, kanske funkar spikes bättre på första våningen om golvet ligger mot underlaget).
Med dämpkuddar blev basen mycket tydligare, då dämpning under högtalarna hade motsatt effekt mot spikes, dvs vibrationerna leds inte ner i golvet. Mitt tips är dämpkuddar om inte golvet är otroligt stabilt. (och då menar jag typ urberg)

Jag har även en teori om att många uppskattar spikes just för att dom (enligt mina erfarenheter) gör så att basen låter starkare och "fetare" då rummet sjunger med av vibrationerna.

Mvh Håkan

Redigerat av snowspace, 26 February 2008 - 09:43.

Postad 26 February 2008 - 18:59

memme1975
  • memme1975
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
[quote name='snowspace' date='Feb 26 2008, 09:30 ' post='1803783']
Jag har testat både spikes (soundcare superspikes) och dämpkuddar (från sonicdesign) på mina Jamo D870. Med superspikesen så blev basen mer utsmetad och otydlig, vilket förmodligen berodde på att golvet började "sjunga med" eftersom spikesen leder ner ljudet i golvet mycket effektivt.
Mitt golv består av betong med laminatgolv på (på andra våningen, kanske funkar spikes bättre på första våningen om golvet ligger mot underlaget).
Med dämpkuddar blev basen mycket tydligare, då dämpning under högtalarna hade motsatt effekt mot spikes, dvs vibrationerna leds inte ner i golvet. Mitt tips är dämpkuddar om inte golvet är otroligt stabilt. (och då menar jag typ urberg)

Jag har även en teori om att många uppskattar spikes just för att dom (enligt mina erfarenheter) gör så att basen låter starkare och "fetare" då rummet sjunger med av vibrationerna.

Mvh Håkan

Jag kan till viss del hålla med om att superspikes gav en lite mer smetig ljudbild. Dock var 3D-känslan stor med bra bas. Kanke på bekostnad av detljerna. . .?

Men jag anser att användadet av spikes (även från tidigare erfarenheter) kräver kanske bra dämpning i rummet plus som tidigare nämnt ett stabilt golv.

mvh! memme

Postad 26 February 2008 - 19:08

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Jag använder spikes till mina DALI Ikon 6 då jag upplever att ljudet i sin helhet blir tightare.

Postad 26 February 2008 - 19:37

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Spikes + betongplatta använder jag nu. När högtalaren placerades på betongplattan stramades basregistret upp något.
Är en mjuk plastmatta (fuskparkett) i våran lägenhet.

Postad 26 February 2008 - 21:21

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag inte att man ska blanda ihop SuperSpikes med vanliga spikes. SuperSpikesen står ju på en bricka som har en filttass undertill vilket ger spikesens stabilitet samtidigt som den isolerar ganska bra från golvet. Själv upplever jag att de flesta vibrationer i golvet med superspikes är luftburna. Det får man ju även med kuddar.

Spikesens största funktion är att de stagar upp kabinettet och förstärker vissa resonanser. Själv upplever jag en mer stabil bas och som ovan en mer påtaglig 3D-känsla med superspikes. Så visst har de en funktion förutom att de är himla praktiska.

För egen del tycker jag att man ska prova både superspikes och kuddar och välja det som låter bäst. Resultatet är olika i olika rum och med olika högtalare.

Postad 26 February 2008 - 22:21

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Lymme: Använder inte superspikes utan de som medföljde högtalaren. De är ganska spetsiga, tillräckligt för att ha tatuerat in 4 små hål i plastmattan innan jag fick dit plattan. Klantigt av mig.

Postad 27 February 2008 - 00:56

Mr. Bravo
  • Mr. Bravo
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Jag har DALI-spikes under mina F3'or. Skillnaden var absolut märkbar. Hela ljudbilden kändes klarare, iom att den dova eftersläpande basen/vibrationerna försvann. Basen blev med andra ord mer direkt och definerad. Är dock sugen på att komplettera med betong-plattor med gummifötterockså :) För att bli kvitt vibrationerna helt och hållet (Så gott som). Måste bara orka leta upp ett ställe som kan fixa valfria mått. Kräsen som man är.

Jag har något gummi-aktigt golv i ett betong-rum.

Redigerat av Mr. Bravo, 27 February 2008 - 00:57.

Postad 27 February 2008 - 08:02

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Jag har heltäckningsmatta och jag kör varken med spikes eller dämpfötter. Skulle jag dock köra med något skulle det helt klart bli dämpfötter från Sonic Design :)

Postad 27 February 2008 - 16:05

gekados
  • gekados
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Finns helt säkert en vinst med båda kuddar och spikes. Att ha högtalerna stående direkt på golvet är absolut inte optimalt. Köpte dämpkuddar till mina dali 606 och det blev en himla skillnad i ljuden, bassen blev djup och även tight, samtidigt som alle detaljer blev mycket mycket bättra.

Dock har jag inte testat spikes och vågar inte säga vilken effekt de evt kunna ha..

Postad 27 February 2008 - 16:12

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Jag la min röst på att det blev ett bättre ljud. Jag köpte soundcares superspikes, dels för att de skulle ge lite tightare bas men störa skälet var att orginalspikesen var de klassiska stenhårda små pilar som älskar att göra märken i golvet.

Har funderat mycket på detta med att de skall ge vibrationer i golv osv och prövar att lägga handen på olika ställen runt golvet för att känna vibrationer. Dock kan jag får det i soffan och andra ställen med det känns mer som luftburna.

Detta bevisar ju fortfarande inte att de är några supergrejer, har inte gjort någon jämnförelse mot kuddar heller vilket dock skulle vara intressant.

// Sat

Postad 27 February 2008 - 20:43

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Jag har heltäckningsmatta och jag kör varken med spikes eller dämpfötter. Skulle jag dock köra med något skulle det helt klart bli dämpfötter från Sonic Design :)

Klssiska förutsättningar för vassa spikes.

Postad 27 February 2008 - 21:42

mattek
  • mattek
  • Veteran

• 1627 inlägg
  • 0
har provat med spikes men hörde ingen skillnad så jag tog bort dom

Postad 01 March 2008 - 00:04

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0

Ok, bra idé med betong plattan där.

Det verkar som att de flesta har haft nytta av sina spikes iaf.

Satte på ett par Dali-spikes på mina Reality MKII:or tycker inte det gjorde varken från eller till ljudmässigt (vad man hunnit märka) med dom står bra mycket stadigare, var inte riktigt hundra stabila då man hade dom direkt på golvet. Jag har parkettgolv i rummet med, men har inte velat lägga in några betongplattor sånna brukar jag ha använt i bagaget för att vikta på bakaxeln på vinterbilen men lite för fula enligt mitt tycke för att ligga på rumsgolvet ;)

Mina spikeserfarenheter iaf:

*Det blev stadigare
*Det blev snyggt

=)

Postad 01 March 2008 - 18:40

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Jag har parkettgolv i rummet med, men har inte velat lägga in några betongplattor sånna brukar jag ha använt i bagaget för att vikta på bakaxeln på vinterbilen men lite för fula enligt mitt tycke för att ligga på rumsgolvet :rolleyes:

Såg i nya Hemmabio tidningen att de tipsade om att sprejmåla plattorna. Blev faktiskt riktigt bra. ;)

Postad 01 March 2008 - 19:12

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0

Jag har parkettgolv i rummet med, men har inte velat lägga in några betongplattor sånna brukar jag ha använt i bagaget för att vikta på bakaxeln på vinterbilen men lite för fula enligt mitt tycke för att ligga på rumsgolvet :rolleyes:

Såg i nya Hemmabio tidningen att de tipsade om att sprejmåla plattorna. Blev faktiskt riktigt bra. ;)

Nu var det ju inte riktigt färgen jag menade, tog bort sånna på tomten tom för jag tyckte det var fult.
En rund eller något osymetrisk naturstens-färgad platta kanske skulle ha fått legat på mitt golv =)

Men mina högtalare står ju stadigare med spikesen och om det i sin tur gör att det blir några mer vibbar i golvet (vilket det väl inte borde eg. då dom står stadigare B) ) så gör inte det något ändå eftersom man bor i eget hus och det är på nedervåningen och borde ligga gjutet golv under parketten för våningen under är ju källaren.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.