Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bild på morgonen men inte på kvällen - vad kan detta bero på?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 February 2008 - 11:59

amicus
  • amicus
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Nu behöver jag verkligen hjälp av er kunniga forumskrivare!
Jag bor i Luxemburg men har sedan ett antal år tillbaka abonnemang hos Viasat, som jag tar emot med hjälp av en Humax VACI 5350. Bilden brukar vara bra men kan försvinna vid åskoväder o dylikt.

Sedan en dryg vecka tillbaka har jag dock fått ett mystiskt problem som jag inte blir klok på. På mornarna får vi bild på alla kanaler, men på kvällen tappar vi bilden på minst hälften av dem!! Det verkar vara samma kanaler som vi tappar varje kväll, i varje fall tappar vi alltid SVT 1 och 2 och får alltid bild på TV3...

Boxen har ju några år på nacken, så det vore ju inte så konstigt om den började spöka, men jag kan inte för mitt liv begripa varför det skulle vara skillnad mellan morgon och kväll... Eller har Viasat börjat sända svagare signaler om kvällen på sista tiden? Verkar helskumt, men vad vet jag...

Tacksam för all hjälp, det vore hemskt synd om jag inte kunde få det att fungera till CL-returerna nästa vecka...

Postad 26 February 2008 - 12:05

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0
prova med em störe tarlrik, sen kan det vara så att en ny mekanisk inställning måste göras. har du motor btw?

Postad 26 February 2008 - 12:15

amicus
  • amicus
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Nej, motor har jag nog inte. Jag har två LNB men ingen motor vad jag vet.
En ny mekanisk inställning? Jag funderade på om parabolen kunde ha flyttat lite på sig (den sitter på taket), men varför skulle det då bli bild på morgonen?

Postad 26 February 2008 - 12:20

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0
om du pratar med en lokal parabol montör så kan han räkna ut till vad problemen kan vara. Oftast sådana pronlem beror på anten storlek, inställningar, kablar o kontakter. det är värt att prova vet jag!

Postad 28 February 2008 - 06:45

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Att bilden försvinner på kvällen beror på atmosfären, mottagningsförhållandena varierar lite med tid och väder. Om du tappar bilden vid vissa tidpunkter är det ett tecken på att du har väldigt dålig mottagning, något som i ditt fall borde bero på att parabolen rört sig lite. Kanske har det blåst kraftigt precis innan SVT började försvinna?

Försök rikta om parabolen. Troligen behövs bara en liten justering. Eventuellt räcker det med att du bara snurrar lite på det LNB som tar emot TV3 och SVT (håll handen mellan LNBt och tallriken, när bilden försvinner så är du på rätt LNB). Det finns signalstyrkemätare att köpa för en hundring, men en lokal parabolmontör kanske är bekvämare.

Redigerat av gusax, 28 February 2008 - 06:46.

Postad 28 February 2008 - 09:22

amicus
  • amicus
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Tack för svaret! Jag har ringt en montör som ska komma och titta. Det är säkert som du säger, att något har flyttat lite på sig. Intressant att mottagningsförhållandena är bättre på morgonen, var inte medveten om det, men det kan nog stämma. När vi tidigare tappat bilden pga dåligt väder, har det oftast varit på kvällen, medan dåligt väder på morgonen inte verkar påverka lika mycket...

Tack för hjälpen i alla fall! När man bor utomlands är ju svensk TV en fantastisk tillgång att ha, inte minst för barnen...

Postad 29 February 2008 - 07:24

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0

Tack för svaret! Jag har ringt en montör som ska komma och titta. Det är säkert som du säger, att något har flyttat lite på sig. Intressant att mottagningsförhållandena är bättre på morgonen, var inte medveten om det, men det kan nog stämma. När vi tidigare tappat bilden pga dåligt väder, har det oftast varit på kvällen, medan dåligt väder på morgonen inte verkar påverka lika mycket...

Tack för hjälpen i alla fall! När man bor utomlands är ju svensk TV en fantastisk tillgång att ha, inte minst för barnen...

Vassego. Om du tidigare tappade bilden ofta så kan det kan vara en idé att köpa nya känsligare LNB och kanske även en fysiskt större parabol. Båda två ( i kombination med en bra installation givetvis) borde göra mottagningen mindre känslig för dåligt väder. Nu när du ändå har en montör på väg så kan han ju säkert åtminstonde ordna fram bättre LNB. De kostar några hundra styck men själva monteringen lär ju inte kosta speciellt mycket mer bara för att han byter LNB innan han börjar rikta.

Postad 13 March 2008 - 23:23

Unregistered1468
  • Unregistered1468
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej
Bor också i Luxembourg och har precis samma problem. Det verkar dessutom som om det dök upp samtidigt. Har det löst sig?
Hälsningar
LasseG

Postad 13 March 2008 - 23:56

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Hej
Bor också i Luxembourg och har precis samma problem. Det verkar dessutom som om det dök upp samtidigt. Har det löst sig?
Hälsningar
LasseG

Eftersom du verkar ha samma problem, så kanske det har med att satellitens läge och antennlob relativt
jorden och i synnerhet Luxemburg är olyckligt just nu. Kommer svagt ihåg att det var så även i Sverige
för många år sedan men att det var rätt unikt och sades uppträda med många års mellanrum.
Men om Luxemburg ligger i kanten på loben kan det förmodligen inträffa "lättare" beroende på
att jordaxelns lutning ändras över året.
Lite spekulation. Hoppas det finns en astronom på forumet som kan reda ut detta.
Intressant att höra hur det går, hör av er ...
B)

Postad 14 March 2008 - 12:57

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Har förmodligen göra med överföringen av kanaler till nya Sirius 4 som satt igång ungefär samtidigt som era problem uppkom.

Satelliten rör sig inom en lucka och det verkar som loben är mer koncentrerad än tidigare och ni ligger i utkanten så kan ni se rejäla svängningar i signal över dygnet.

Enda som löser era problem är att köpa en större parabol.

Postad 15 March 2008 - 11:24

Unregistered1468
  • Unregistered1468
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tack för svaren, ska se vad vi kan göra för att förbättra mottagningen.
Lasse

Postad 17 March 2008 - 16:53

amicus
  • amicus
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Lasse, vi har nu bytt LNB:na till några med bättre kvalitet. Signalkvaliteten ökade en del tack vare detta så problemen har minskat men är inte helt borta. Vi tappar vissa kanaler (alltid samma, bl.a. SVT 1 och 2) på kvällen, men numera bara ca 1 gång/vecka, mot tidigare 5 ggr/vecka...

Innan problemen började för en månad sedan så fick vi dock alltid bild på alla kanaler, utom vid kraftiga åskoväder o dylikt...

Varför det är svårare att ta emot nu vet jag inte, och inte heller kunde installatören (Sunsat) svara på detta.
Det skulle inte förvåna mig om det är något "atmosfäriskt" som solstormar eller annat skräp, men om Viasat bytt satellit så skulle det ju också kunna förklara mycket...

Robban

P.S. Fortsätter problemen så funderar jag på att byta över till CanalDigital, inte minst med hänsyn till Fotbolls-EM, HD-satsningar o dylikt. Men det vore synd på Champions League-fotbollen... och hockey-VM...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.