Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya Canon FS100, FS10 och FS11

52 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canon Legria FS10 (Videokameror) 1 7.5 (1) Inga priser
Canon Legria FS100 (Videokameror) 1 8.142856 (6) Inga priser
Canon FS11 (Videokameror) 1 (0) Inga priser

Postad 26 February 2008 - 18:40

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Canon kommer i slutet av mars/början av april med en ny serie SD-videokameror (Standard Definition). Canon FS100, FS10 och FS11. Alla lagrar filmerna på SD kort men de "större" modellerna har även inbyggt SDHC minne på antingen 8 eller 16 gb.
Frågan är dock... är det fler skillnader mellan dessa tre modeller, förrutom inbyggt minne?

Man kan ju undra vad meningen är att sälja en exakt identisk kamera med inbyggt minne, och samtidigt ta för mycket betalt för det... ett 16 GB SDHC minne kostar runt 1000 kr beroende på hastighet. Canon tar ju för mycket för ett minne som inte går att uppgradera! Inom en snar framtid lär det finnas större SD minnen än 16 gb samtidigt som priserna sjunker.

Jag har beställt en FS100 och får den i slutet av mars(De andra två kändes orimliga). Priserna är riktigt bra på dessa kameror och jag längtar redan till första testet. Canon är kända för sin bildkvalité, men frågan är hur mycket de satsat på FS kamerorna.
Någon som har mer info om dessa?

http://www.infosyncw...ixia_fs100.html

Bifogad fil(er)

Postad 27 February 2008 - 09:45

GurraC
  • GurraC
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Vi ska köpa ny kamera innan vårt bröllop i maj och vi väntar också ivrigt på en test av denna.

Postad 03 March 2008 - 00:04

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Ska bli kul å se hur kvalitén e på dessa små rackare =) Hoppas verkligen de håller måttet... har trotts allt redan bokat min ;)

Postad 03 March 2008 - 00:44

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0
Mmm canon fs100 verkar mest prisvärdigt ja, lite mer info här letsgodigital

Edit: FS100 kommer till Sverige med olika färger också Silver, Blå, Röd (vill ha en blå)

Redigerat av Unregistered6214acfd, 06 March 2008 - 01:54.

Postad 10 March 2008 - 22:59

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Mmm canon fs100 verkar mest prisvärdigt ja, lite mer info här letsgodigital

Edit: FS100 kommer till Sverige med olika färger också Silver, Blå, Röd (vill ha en blå)

Ofan.. undrar om jag får välja nåt. Silver hade varit helt ok dock. Blå låter lite roligare, men röd vette fan!

Postad 06 April 2008 - 19:45

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Leveranstiden har skjutits upp en hel månad för mig... Drygt.

Postad 08 April 2008 - 14:54

Dakhor
  • Dakhor
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Är det inbyggt batteri på denna?

/DaK

Postad 09 April 2008 - 11:52

KkkkkkTzs
  • KkkkkkTzs
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Det går byta batteriet Canon BP 808 (Litiumjon - 890 mAh)

Postad 15 April 2008 - 14:52

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
INgen som hittat någon recension än?

Här har ni iaf en kort titt på kameran och lite provvideon. Ingen aning om hur killen ställt in kameran men alla klippen är inställda på 4:3 av någon idiotisk anledning... hade velat se hur det ser ut inspelat på 16:9 också.

Länk:
http://yourvillageidiot.com/fs100/

Redigerat av Mille2000, 15 April 2008 - 15:10.

Postad 26 April 2008 - 12:34

mailpoman
  • mailpoman
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Har nu haft en FS-10 några dagar.
Med blandat resultat måste jag nog säga.
Som någon redan sagt ovan så är batteriet löst så det är inga problem att byta.
Kameran är väldigt liten och lätt. Grymt smidig att ta med sig då den lätt skulle rymma i en jackficka.
Batteri tiden är ca 3h vilket är bra. Kör man i XP mode(Bäst bildkvalitet) så räcker det inbyggda 8GB minnet i 1h50min.
Hanteringen är smidig och den lilla joystiken på skärmen fungerar mkt bra.
Jag har kört i automode på de flesta inställningar så man kanske skulle kunna optimer bilden något via manuella inställningar.

Då det är min första videokamera så har lite svårt med konkreta jämförelser.

Filmar man under dagsljus ute eller inne(i rum med mkt ljusinsläpp) blir bilden bra. Bra detaljering och skärpa. Färgerna känns också naturliga.
Tycker även att den hanterar rörelser godkänt.
Problemen börjar så fort det blir lite mindre ljus. Då blir det snabbt mörkt och grynigt.
Jag tycker att bilden blir oskarp och grynig bild redan i ett sovrum med ett normal stort fönster som ligger på skuggsidan (Även om soligt ute).
Filmar man kvällstid så är det bara till att glömma om man inte har väldigt bra innebelysning.
Kanske har jag förhöga krav på en videokamera för ca 4000kr.

Har kopplat in kameran till TV'n (46" LCD) via kabeln som följer med. Är det bara ljust under filmning blir kvaliteten bra även på en så pass stor bild. Då den verkar gå via komposit kanske bilden blir bättre om man bränner ned den på en DVD.

Då jag tänkte filma endel inomhus så undrar jag om den är tillräckligt bra. Funderar på att byta upp mig till en HF100 eller liknande. (Om nu butiken går med på det när man provat kameran några dagar)
Vet heller inte hur mkt bättre en sådan kamera är vid mindre ljus omgivning.
Men ska man filma utomljus är det en mkt prisvärd kamera som säkert täcker de flestas behov.

Är det någon annan som erfarenhet av hur dessa kameror är under olika ljusförhållanden eller jämfört med HD kamerorna så vore jag tacksam för lite input?

//Ola

Postad 27 April 2008 - 10:54

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Tackar för den lilla recensionen Ola. Hur funkar inzoomningen? Fick du med några skyssta program för att komprimera materialet? hur bra är ljudkvalitén?

Min FS100 har ännu inte visat några tecken på att vara leveransklar. ;)
På Inet's hemsida står det visserligen 3 dagar tills nästa leverans men jag tvivlar på att det stämmer. Sist hade dom också en nedräknning men det stämde ju inte för 5 öre.

Jag tror denna kameran kommer passa mig perfekt! Har itne särskillda krav på kvalitén (är mer av en fotomänniska) och en HD-kamera känns lite overkill med tanke på hur mkt plats 1 timma inspelning kommer ta, vart ska man lagra alla videon lixom?

Postad 01 May 2008 - 22:46

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0
Nu verkar det som om Inet fått in kameran.

Postad 02 May 2008 - 12:20

mailpoman
  • mailpoman
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Programmet som följer med fungerar väl hyfsat. (Heter ImageMixer 3 SE) Lite ointuitivt eller hur det nu stavas.
Jag har aldrig använt program för videoredigering förut så kan inte jämföra det med något annat.
Det enda jag använt det hittills med är att bränna ner filmer på en DVD så att jag kan köra det på en vanlig DVD-skiva.
Är faktiskt himla nöjd med resultatet. Har man bara hyfsat ljus så blir det riktigt bra bild på 46"an. :D
Känner inget behov av högre upplösning.

Vad det gäller Zoomen så tycker jag den är över förväntan och autofokusen är bra även vid inzooming.
Dock så klarar den elektroniska bildstabilisation inte av att kompenesera rörelser vid stark zoom, vilket man kanske inte kan förvänta sig. Har köpt mig ett stativ som jag tänkte testa i helgen. (Manfrotto Stativkit 785B Modo, 695kr på Scandinavianphoto)

Ljudet är klart och tydligt. Kameran i sig är ju helt knäpptyst till skillnad ifrån bandare. Häftigt att köra ljudet i Bio anläggningen även om det bara är inspelat i 2.0 så fixar stärkaren ut det med prologic i alla fem kanalerna. :unsure:

Postad 02 May 2008 - 13:43

Jani Hast
  • Jani Hast
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Nu verkar det som om Inet fått in kameran.

Inet fick in 6 kameror.
Beställde en i onsdags och ska snart hämta den efter jobbet.
Sen blir det test filmning av allt.

Postad 02 May 2008 - 16:13

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Fick min kamera i Fredags. Köpte den på Captech, Inets leverantör.

Riktigt grym kamera! Är jävligt nöjd med den. Sjukt liten är den också... blev helt paff när jag öppnade förpackningen :unsure: Trodde aldrig att den skulle vara SÅ liten asså.

Postad 02 May 2008 - 22:54

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0
Skulle vara kul om någon kunde lägga ut små filmsnuttar å man kan jämföra lite med de HD-kameror som finns därute.

Postad 02 May 2008 - 23:02

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Skulle vara kul om någon kunde lägga ut små filmsnuttar å man kan jämföra lite med de HD-kameror som finns därute.

Skulle jag kunna fixa. Men finns det någon öppen server man kan lägga upp sånna stora filer på?

Mvh

Postad 03 May 2008 - 22:47

rfd
  • rfd
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Har testat kameran i någon timme nu och undrar över en sak:

Jag har filmat utan några ljud i rummet och när jag spelar upp filmen så "kvittrar" det i ljudet. Är det bara min kamera som beter sig så? Det borde vara tyst med ev. lite brus. Eller vad säger ni?

Postad 05 May 2008 - 00:22

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0

Skulle jag kunna fixa. Men finns det någon öppen server man kan lägga upp sånna stora filer på?

Mvh

http://www.megaupload.com/se/
http://www.yousendit.com/

tex :)

Postad 08 May 2008 - 21:42

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0
Går det att spela upp eller spela in med displayen stängd? T.ex om man har stativ och ställer in eller ska visa på tvn osv.
Tacksam för svar!

mvh tvtittare

Postad 09 May 2008 - 19:34

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0
Jag är ganska intresserad av FS11 också och har varit i kontakt med cyberphoto som varmt rekommenderar denna.
Kul att följa denna tråd. Hoppas att ni som äger en kan skriva lite mer positiva / negativa saker som ni upptäcker.

Postad 10 May 2008 - 11:50

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Ställ gärna frågor om den som jag kan svara på.. inte så bra på att recensera :)

Japp det går att spela in med displayen stängd. Det är bara att starta inspelningen och stänga displayen. men då ser du inte vad du filmar.

Uppspelning är inte möjligt med displayen stängd. Video/ljud utgången sitter bakom displayen.

Postad 11 May 2008 - 17:01

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0
Det som jag blev orolig för är det som "Mailpoman" skrev ovan om filmning inomhus. Lite tråkigt om den inte kan prestera bättre då förmodligen så kommer man att filma för det mesta inomhus.
Frågan är om fler upplever det som problem eller om det kan vara fel på just den kameran (FS11).

Jag håller på att bli tokig då jag letar också efter en kamera och har tittad lite på FS11. Tidigare har jag varit inställd på att skaffa en Sony som spelar direkt på dvd.

Några tips.

Postad 13 May 2008 - 12:21

michael_oscarson
  • michael_oscarson
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Köpte en FS11 för en vecka sedan, liten smidig, enkel, bra bild.
Men har problem med redigering när jag laddar ner filmen och bränner till dvd!
Någon som vet vad jag gör för fel? Eftersom det ska vara busenkelt med minneskort.
Är det någon som har redigerat med medföljande programvara?
Eller använder ni annan?
/Michael

Postad 13 May 2008 - 14:52

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0
Jag har ingen aning om vilka program som följer med men sök på nätet till olika forum för FS11 så kommer du säkert att hitta mycket info.

Är du nöjd med bilden? Hur blir bilden när du filmar inomhus med dålig belysning?

Någon ovan klagade lite på det.

Postad 14 May 2008 - 11:57

michael_oscarson
  • michael_oscarson
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Prövade med att redigera i Adobe Premiere Elements 4 vilket var enkelt och blev bra.
Bilderna blir bra, men jag har ännu inte hunnit test allt för mycket. Ska testa under en resa nästa vecka återkommer med mer info!

Postad 14 May 2008 - 16:55

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0
Testa gärna på kvällen både inomhus och utomhus. Det är intressant att veta hur bilden blir i olika förhållande.

Postad 22 May 2008 - 19:51

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0
Håller med FlashM snälla gör ett test ;)

Postad 29 May 2008 - 13:07

Static
  • Static
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Jag har just skaffat en FS10 och den verkar ännu så länge hålla vad den lovar gällande kvalité och funktioner. Filformatet som kameran använder sig av är MOD och detta fick jag aldrig att fungera med Adobe Premiere CS3 (gjorde jag nått fel, tro?), men hittade Cyberlink PowerDirector istället och där är det både roligt, lätt och smidigt att redigera sina filmer i originalformat.

Köpte sedan en smidig väska till (en LowePro Edit 120 för 142kronor) som passar alldeles utmärkt till kameran.

Postad 31 May 2008 - 20:07

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0
Det som är intressant att veta är hur filmen blir när man filmar inomhus och i mörker.
Jag har också provad Adobe Premiere Elements 4 och även om den är ganska enkel och smidig att arbeta med så tycker jag att den tar mycket kraft från pc och därför använder jag andra program istället. Adobe Premiere Elements 4 är på ca 3 GB och det tar lite tid att ladda alla plug-ins etc,etc.
Jag använder Nero Vision 5 som ingår i Nero 8. Har använd Nero Vision 4.7 tills nyligen men upptäckte att Nero Vision 5 har förbättrats mycket. Jag kan varmt rekommendera den. Mycket häftiga menyer i 3D som kan ligga som dvd-menyer på sina egna filmer.

Åter till FS11:
Jag har läst mycket om den men jag vill veta egentligen hur bilden blir då videokameror som spelar in på dvd, minneskort eller hårddisk brukar komprimera bilden ganska bra vilket innebär att när .mob filer konverteras och bränns på dvd så förlorar man mycket av kvaliten och lätta att man se pixlar, etc. Därför mycket intressant att veta från er så äger den på hur ni upplever filmen inomhus/utomhus under dagtid/kvällstid.

Jag använder själv en video8 som jag överför filmen till pc och sedan bränner det på dvd.
Därför funderar jag på att uppgradera mig lite, annars kan det kvitta.

Postad 10 June 2008 - 12:10

Hilken
  • Hilken
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Jag har en FS10 och har ett problem...
Efter att jag har filmat och överfört filmerna till datorn (har använt alla möjliga sätt) så när jag skall se på dem så är det urkass kvalité på dem samt att de inte är i widescreen som de är filmad i...
När jag kollar på dem direkt från kameran via programmet som medföljde är de i widescreen samt bättre kvalité samt även när jag kollar på dem från kameran direkt i TV:n...

Gör jag nåt fundamentalt fel eller???

Postad 18 June 2008 - 00:54

KkkkkkTzs
  • KkkkkkTzs
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag tankade ner några filmer tagna av Canon FS100, visade sig vara bra. Tänkte jag nog ska skaffa mig en sån. Tankade några dagar senare ner filmer av Canon HF100, jäkla vad snyggt!!! Tittade man på FS100-filmerna ser man "aha en vanlig videokamera som nån filmat med". Men på HF100 filmerna tittar man intresserat (väldigt nära) på skärmen... sjukt bra.

Jag kommer istället köpa en HF100, filmar man i SP så tar det lika stor plats (ca 2.5 timme på 8GB både HF100 och FS100), men mycket bättre kvallite på HF100 (den sparar i AVCHD).

Visst e det lite prisskillnad... men men.

Postad 24 June 2008 - 19:23

mangocheco
  • mangocheco
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Var laddar man ner filmsnuttar från denna kamera? Är nyfiken på hur det ser ut med bildkvalitén.

Postad 24 June 2008 - 19:45

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Vore bra om ni kan lägga upp "råa" snuttar.

Spelar ingen roll hur grundmaterialet ser ut.

Postad 24 June 2008 - 22:24

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
.mod är bara att döpa om till .mpg om så önskas innan ni komprimerar för att kunna öppna med valfri mediaspelare... Bara så ni vet!

Postad 03 July 2008 - 17:58

JLE
  • JLE
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Ni som har ett exemplar, går det att ställa om inspelningen mellan PAL och NTSC? Jag skall åka över till USA och där kostar FS100 $349, vilket blir omkring 2100kr. Men den blir ju ganska snabbt värdelös om den bara stödjer NTSC.

Postad 06 July 2008 - 16:03

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

.mod är bara att döpa om till .mpg om så önskas innan ni komprimerar för att kunna öppna med valfri mediaspelare... Bara så ni vet!

Bra, men skulle fortfarande vara tacksam för filer.

Någon?

Skicka gärna ett PM om det är privata bilder (jag kommer inte att sprida dem vidare).

Postad 07 July 2008 - 10:26

Falcon77
  • Falcon77
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Har också fastnat för denna kameran, och funderar på ett köp. Vill ha en kamera som är hyffsat billig, och som tillåter att man redigerar filmerna innan man bränner ner dom på DVD, och då verkar denna vara det bästa alternativet.

Som någon skrev innan så verkar FS100 vara det bästa köpet. En FS10 med 8 Gig inbyggt kostar 4450, medans en FS100 med ett 8 Gigs kort till kostar 4120 (Cyberphoto). Varför skall man då köpa en FS10? Finns det någon annan fördel med den som jag missar?

Är också mycket tacksam om någon vill lägga upp en film som man kan tanka ner och kolla på. Dels för att se kvaliteten och dels för att testa det i olika redigeringsprogram. Det behöver ju inte vara från familjens solsemester, utan det duger ju om nån filmar en fönsterblomma eller nåt i 5 minuter.

Postad 07 July 2008 - 20:59

Falcon77
  • Falcon77
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Råa testfilmer ligger en bit ner på denna sidan:
Test footage Canon FS100

Postad 07 July 2008 - 21:38

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Varför skall man då köpa en FS10? Finns det någon annan fördel med den som jag missar?

Finns inga "fördelar" med de två dyrare modellerna. Bara idiotiskt att betala överpris för ett minne du inte kan plocka ur kameran. Enda "fördelen" är ju kanske att du har just ett inbyggt minne... hmm... om det nu är en fördel.

Redigerat av Mille2000, 07 July 2008 - 21:39.

Postad 08 July 2008 - 08:43

Falcon77
  • Falcon77
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Ställ gärna frågor om den som jag kan svara på.. inte så bra på att recensera ;)

Är du nöjd med kameran Mille? Hur upplever du kvaliteten på den? Är det problem att filma inomhus som många säger?

Och hur är mjukvaran till datorn som följer med? Är det lätt att redigera och sedan bränna till DVD?

Postad 08 July 2008 - 17:30

rufus0101
  • rufus0101
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Hej.

Vill bara berätta en underlig sak angående FS-100. Var inne på SIBA idag och begärde info om kameran, enligt butiken då skulle denna kamera utgå - och det gällde alla Siba butikerna. Man kan ju undra varför en stor kedja som Siba inte marknadsför denna kamera aktivt ? Är det redan någon ny modell på gång ?

Postad 10 July 2008 - 13:57

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0
Sannerligen underligt, ska vänta och se vad som sker.

Postad 14 July 2008 - 16:04

rufus0101
  • rufus0101
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Kunde inte hålla mig, har idag köpt in en FS-100, ligger för laddning nu. Återkommer till er med mer info för att hålla tråden igång. Har ni frågor bara bomba på :-)

/Magnus

Postad 16 July 2008 - 10:19

rufus0101
  • rufus0101
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Hej igen.

En detalj runt dessa nya "flashkameror" som nu dyker upp är att de skapar s.k. MOD och MOI filer. Dessa filer skall vara MPEG2 kompatibla men så är tyvärr inte riktigt fallet. Efter att nu har forskat ett par dagar på nätet efter mitt köp av kamera märker jag att många har elaka åsikter runt dessa filformat. Man hade ju en fin tanke att man kunde bara filma, ut med minneskortet och spela upp på datorn - men detta funkar inte. Bilden blir dålig, ryckig m.m. Man måste använda "specialprogram" såsom Imagemixer för att "tvätta" filerna, därefter kan man behandla filer i de "vanliga" programmen. Som sagt, detta är ett problem som inte bara gäller Canon FS100 utan en rad andra kameror - bara för kännedom.

Mvh,
Magnus

Postad 16 July 2008 - 12:26

Peppe_W
  • Peppe_W
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Fick min FS100 Blue från Cyberphoto för en vecka sen.
Har inte direkt hårdtestat den men som första videokamera någonsin så duger den mer än gott för mig.
Kikade runt på andra dyrare modeller från Sony och Panasonic och vad jag kunde utläsa av tester o
videosnuttar var de inte alls lika prisvärda som Canons FS100. Visst bildkvaliteten är inte
toppklass ändå klart acceptabelt, även i lite mindre ljus. Den som vill filma i becksvart mörker och
tro att det ska bli bra ska inte köpa denna dock... (Apropå vissa recensioner jag läst)

Har ägnat några dagar för att lista ut hur man ska bära sig åt med själva filmfilerna eftersom MOD-filer
inte är riktigt detsamma som MPG-filer. Att byta namn och spela upp i VLC mediaplayer funkar bra men
inte i WMP 11 om man filmat i 16:9. WMP11 visar upp den i 4:3. För vissa verkar det funka att använda
det lilla programmet SDCopy men inte för mig. WMP11 visar fortfarande bilden i 4:3 men VLC visar den i
"dubbel 16:9" Hur jag än gör så kan jag inte få filerna in i Windows Movie Maker men
att använda Imagemixer och lägga samman ett gäng filmsnuttar till en längre funkar smidigt
och för den som använder mer avancerade redigeringsverktyg ska det inte vara några problem
efter att ha använd SDcopy sägs det.
Vill man bränna filerna på DVD för visning i vanliga DVD-spelare så är inte det heller helt enkelt då det inte
alltid blir ljud till filmerna... Hur det funkar med mer avancerade program vet jag inte men jag lyckades iaf få
ljud och bild med den SONIC-programvaran som följde med min DELL Inspirion 9300 för tre år sedan.
En ny snabbare dator skulle inte skada men det går hyfsat snabbt ändå
Vill man bränna rena VOB-filer så kan man konvertera med Super.exe för att få det att funka ganska enkelt.

Lite synd är det att Canon mfl använder detta udda filformat men man väl hittat det sätt man själv kan
och vill hantera filmerna så är FS100 mycket pang för pengarna.

/Peppe

Postad 17 July 2008 - 10:17

rufus0101
  • rufus0101
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Hej igen.

Vill bara berätta att jag returnerade kameran idag efter ett par dagars testande. Kvaliteten vid lägre ljus samt innemiljön var helt enkelt för dålig. Jag var ute och jämförde ett 10-tal olika kameror i varierande prislägen och jag kan säga att FS100 hade helt enkelt sämst bild vid test. Bilden blir fylld med massa prickar som far runt när ljuset dalar lite och det anser jag man inte ska tolerera. Just när man jämför med DV-kameror som kostar 2000-2500 som har bättre bild.

Vidare så var det formatet med .MOD filer som också gjorde beslutet enklare, det är alltså inte bara till att filma och stoppa in kortet i datorn, nej, filerna måste tvättas med specialprogram osv...

Men, måste dock säga rent fysiskt var kameran trevligt, snygg, bra storlek samt vikt - men optiken samt sensorn måste uppgraderas - kanske nästa version kan vara intressant.

Mvh,
Magnus

Postad 17 July 2008 - 14:00

Peppe_W
  • Peppe_W
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Spelade du in och spelade upp på TV eller dator eller kollade du bara på kamerans bildskärm? Bilden på kamerans bildskärm är sämre än den inspelade av nån anledning. Sen bör man inte använda nattläget för då blir det bara en massa eftersläpningar. Porträttläget funkar bättre.

Vilka kameror testade du och fick du någon favorit?

Postad 18 July 2008 - 07:00

rufus0101
  • rufus0101
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag spelade upp på datorn vid ett flertal tillfällen och visst som du säger, en del av "flugorna" blir lite lugnare, tror att det är datorn som behandlar filmen när den spelas upp. Men anser att kameran ska generera en bättre bild än vad denna kamera gjorde - ska inte behöva en dator till att "trixa" med bilden.

När det gäller min test av kameror så noterade jag inget speciellt märke utan bara provade slumpvis ett 10-tal kameror i olika prisklasser och alla dessa visade en bättre bild än FS100.

Upplever att Canon hade brått att klämma ut denna kamera på marknaden, satsade mest på storlek, vikt samt utseende och glömde optik & sensorn - tyckte det kändes som en high-end webkamera.

Som jag nämner ovan så är det klart vettigt med inspelning på minneskort, hade en DV-kamera innan som havererade ett par band... Men tekniken behöver mogna och konkurrentera måste släppa sina modeller också.

Redigerat av rufus0101, 18 July 2008 - 07:07.

Postad 18 July 2008 - 23:46

Peppe_W
  • Peppe_W
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
OK, tack för svaret.
Som jag skrev i mitt inlägg så är det lite bökigt att fixa med filerna men när man väl hittat sin egen metodik funkar det. SD-kort är smidigt. Jag vet många som fått bandsallad i sina dv-kameror Sen tycker jag nog att kameran levererar bra bild för pengarna. Visst hade jag kunnat gå upp ett snäpp i bildkvalitet men skulle jag vilja betala 25-30% mer för det? Näe.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.