Fick min FS100 Blue från Cyberphoto för en vecka sen.
Har inte direkt hårdtestat den men som första videokamera någonsin så duger den mer än gott för mig.
Kikade runt på andra dyrare modeller från Sony och Panasonic och vad jag kunde utläsa av tester o
videosnuttar var de inte alls lika prisvärda som Canons FS100. Visst bildkvaliteten är inte
toppklass ändå klart acceptabelt, även i lite mindre ljus. Den som vill filma i becksvart mörker och
tro att det ska bli bra ska inte köpa denna dock... (Apropå vissa recensioner jag läst)
Har ägnat några dagar för att lista ut hur man ska bära sig åt med själva filmfilerna eftersom MOD-filer
inte är riktigt detsamma som MPG-filer. Att byta namn och spela upp i VLC mediaplayer funkar bra men
inte i WMP 11 om man filmat i 16:9. WMP11 visar upp den i 4:3. För vissa verkar det funka att använda
det lilla programmet SDCopy men inte för mig. WMP11 visar fortfarande bilden i 4:3 men VLC visar den i
"dubbel 16:9" Hur jag än gör så kan jag inte få filerna in i Windows Movie Maker men
att använda Imagemixer och lägga samman ett gäng filmsnuttar till en längre funkar smidigt
och för den som använder mer avancerade redigeringsverktyg ska det inte vara några problem
efter att ha använd SDcopy sägs det.
Vill man bränna filerna på DVD för visning i vanliga DVD-spelare så är inte det heller helt enkelt då det inte
alltid blir ljud till filmerna... Hur det funkar med mer avancerade program vet jag inte men jag lyckades iaf få
ljud och bild med den SONIC-programvaran som följde med min DELL Inspirion 9300 för tre år sedan.
En ny snabbare dator skulle inte skada men det går hyfsat snabbt ändå
Vill man bränna rena VOB-filer så kan man konvertera med Super.exe för att få det att funka ganska enkelt.
Lite synd är det att Canon mfl använder detta udda filformat men man väl hittat det sätt man själv kan
och vill hantera filmerna så är FS100 mycket pang för pengarna.
/Peppe