Ladyspeaker Hiend för hemmabruk !
128 svar till detta ämne
Postad 27 February 2008 - 22:08
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
Hej!
Det allra sämsta med högtalare är att de flesta e så J...a fula , och hittar man ett par som är udda/snygga så är de svin dyra eller låter mindre bra.
Jag har haft lite funderingar på att bygga egna högtalare ,och vad e snyggast om man e man, jo en naken kvinnokropp, fast utan huvud och armar,
Man skulle kunna använda underkropp som egen bas kammare, och överkropp som mellan och diskant-låda,
eller allt samlat i samma kabinet.
En högtalare behöver inte se ut som en traditionell Talare.
Jag skall försöka att skapa en ritning i cad, och lägga upp den här.
Jag kan inte speciellt mycket om högtalare och dess teori,
men jag vet att ett helt fyrkantig låda är svår att få välljud ur.
Jag skulle vilja utnyttja den kunskap som finns här på forumet
DVS vilket material kan vara lämpligt eller enklast ??
Aluminium
Trä
Plast
Betong
Är det bra förutsättningar för en " kvinnokropp" utan armar och huvud som högtalarlåda?
I vilken ände skall man börja?
Vad är det absolut mest tidskrävande samt svåraste momentet i ett bygge?
Jag hatar ordet " omöjligt" kom gärna med tips råd feedback.
MVH Falken
Redigerat av Falken36, 14 May 2008 - 12:10.
Postad 29 February 2008 - 10:18
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Börja i änden hur du skall se till att få rätt inre volym på dina högtalare.
När du har en form som du kan skala till den volym du behöver kan du fundera på MAX till låten volym du kan tänka dig att ha.
I ditt fall skulle jag tro att även en MIN volym finns... (när det blir för svårt att bygga/ inte sakerna får plats.)
Sen kan du börja leta elemeten som ger dig en lagom låda.
Kom i håg att om du få smala passager kommer du få en låda med intressanta inre resonanser som inte kommer att vara till din fördel. (typiskt om du har en för stor "bak" till en för smal "midja").
Anledningen till att man har rektangulära lådår är just för att de är tämligen snälla att jobba med
Redigerat av GrodanB, 29 February 2008 - 10:57.
Postad 29 February 2008 - 21:39
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
Hej!
Har ej haft tid att cadda men här kommer lite inspirationer ideer.
kef_muon.jpg 37.91K
3 Antal nerladdningar
jean.jpg 2.46K
3 Antal nerladdningar
Kef e ju lite i största laget ,är det någon som lyssnat på dessa bestar, tror dessa går på lite över miljonen.
Falken
Redigerat av Falken36, 13 March 2008 - 05:02.
Postad 29 February 2008 - 21:59
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ne, men har lyssnat på övriga Kef i stort sätt och jag kan tänka mig att Muon ( dom på bilden ) låter helt sjukt
Redigerat av tb303, 07 March 2008 - 02:58.
Postad 05 March 2008 - 04:59
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
ladyspeak1.png 16.51K
1 Antal nerladdningarHej!
Ingen bra ritning men en liten hint hur det skulle kunna se ut med ex 3 element.
undre del separat baskammare.
övre del mellanreg + diskant!
Kommentarer på detta ni som har kunskap om acustik(tänker på formen)
eller skall jag lägga upp en 3D-bild?
Falken
Postad 05 March 2008 - 08:48
mr_Tony
-
mr_Tony
-
Användare
-
-
220 inlägg
Ser bra ut. Blir ju inte så väldigt många trånga utrymmen inuti, vilket är bra.
Vad är det för storlek på kroppen vi pratar om? 1,80 hög?
Mvh Tony
Postad 05 March 2008 - 10:56
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Glöm inte att spegelvända diskant och mellanregister.
Postad 05 March 2008 - 16:35
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
Vad menar du med spegelvända? Falken
Postad 05 March 2008 - 16:42
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
Ser bra ut. Blir ju inte så väldigt många trånga utrymmen inuti, vilket är bra. Vad är det för storlek på kroppen vi pratar om? 1,80 hög?
Mvh Tony
Har inte tänkt så mycket på detta men absolut ej högre än 1,80 snarare lägre. MVH Falken
Postad 05 March 2008 - 16:55
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
Finns det några rekommendationer vad det gäller volymer på lådor?
Vad är absolut min volym för mellan + diskant i samma låda?
Vad är absolut min volym för baslådan ?
För att det skall låta ok?
Målet är Highend 20-50 000Hz
men det blir säkert många kompromisser med det!!
Budget=??????
Finns det några program för att högtalare-bygge (freeware)
Dessa har ju ingen traditionell rektangulär form, kommer det att bli svårare att beräkna med dessa?
Vilka steg börjar man med
Volym?
element?
filter?
MVH Falken
Postad 05 March 2008 - 19:09
-SurfeZ-
-
-SurfeZ-
-
Användare
-
-
123 inlägg
om du ska forma en kropp kanske du kan använda plywood om du ångar det eller gasar som de kallar det (jag tänker på gasa typ judar när man säjer gasa ...gaskammare) iaf då kan du forna en kropp. men MDF går inte att böja annars e det nog bättre.
Rolig idé !!
lägg ut bilder på ditt bygge.
Postad 05 March 2008 - 19:36
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Vad menar du med spegelvända?
Falken
om du ser på din cad bild så har du mellan och diskant längst upp så om diskanten är längst till vänster så skall den andra diskanten i den andra högtalaren vara längst till höger.
Postad 05 March 2008 - 20:09
FN_
-
FN_
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Det finns alltid lådrekommendationer på elementfaktabladet.
Ladda hem WinISD så kan du simulera lådor skitenkelt och få fram en lagom låda till ditt element!
Vissa element låter skitbra i små lådor och vissa i stora!
Börja med att räkna ut ungefär hur stor högtalaren skall vara för ögats skull, kolla sen litermåttet på det, och leta upp element som passar ungefär dom litermåtten. hittar du inga får du modda "bruden" så att hon passar ditt element!
Postad 05 March 2008 - 20:52
alex0512
-
alex0512
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Om man bara gör det för utseendet så kan man väl bara bygga en rektangulär låda inuti den andra lådan?
Postad 06 March 2008 - 04:13
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
Postad 06 March 2008 - 04:20
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
Hej igen!!
Kom på att jag hade ett par Infinity basar(12" element) liggande,
tror att de e 4 ohm:s bilbasar tidigt 9o-tal .tror de kostade 2-3000 kr st
på den tiden, kan man använda dessa tro??
Postad 06 March 2008 - 09:51
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Varför skall du spela till 50 000Hz?
Är du tex. över 30 hör man normalt inte så mycket över 20000Hz... (inte en det men jag har inte den exakta siffran här)
Vet att man skall tycka att bilbasar är hiend men JAG skulle aldrig ens använda ordet hiend med bilbasar (i hifisammanhang). De är optimerade för helt andra saker än hifi högtalare. Precis som PA inte heller är optimerade för hifi... Dock finns det några få exempel på både PA och bil som går att använda till hifi med lyckat resultat...
Normalt kryper slutimpedansen ner under den nominella när man implementerar filter vilket kan men 4 ohms element leda till att man hamnar under vad som är bra för ens förtärkare (dv.s risk för dist). Jag har inte heller hört något bilelement som slår ett hifi element i KVALTET... (kvantitet ja men jag vill ha BRA bas inte mycket)
OM du i alla fall vill använda dem (för att du VET att de tillhör de FÅ exemplen av element som är HIFI) så måste du ha alla parametrar på dem.
Låg dist kommer normalt med låg känslighet och högre nominell impedans.
Bygg en subb till dessa frontar istället senare och håll dig till 7"-10" av känd och god kvalitet och var nöjd med 35-40Hz till 20 000Hz Så skall du se att du har större chans att lyckas. (och hitta element)
Att sätta elementen osymetriskt i en högtalare har fördelaktiga effekter on-axis men inte off-axis. Så i slutänden har nästan alltid att sätta elementen i lodlinjen varit att föredra i slutänden. Samma sak varför den raktangulära lådan också vunnit i längden. Problem finns men de är kända och vi har olika sätt att hantera dem.
Att ha diskanten mycket över eller under lyssningshöjd är inte heller att rekommendera. Jag har mina på ungefär samma höjd som mitt öra när jag sitter ner. (min högtalare är ca 110cm höga för att jag har D'Appolito konfigurtation på mina mellanregister.) 1.80m kommer att bli mycket stora saker där diskanten kommer att hamna i taket eller i "naveln"
Redigerat av GrodanB, 06 March 2008 - 09:57.
Postad 06 March 2008 - 18:10
FN_
-
FN_
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Diggar idén med elementen i lodlinje, känns mer perverst eller pattfokuserat på det andra alternativet!
men det är en smaksak, jag vill ju personligen hellre att folk ser min högatalare som är formad som en brud, och inte en brud med högtalare! det är ju vart man lägger fokus!
Ursäkta mina paintbilder bland era caddade men det duger för att förklara, tänkte att om du drar ihop elementen mot mitten och därmed får dom i lämpligare lyssningshöjd. sen kan du göra nåt typ duk framför eller varför inte låta flickvännen dra på nån klänning som skydd!?
TUBEN.jpg 60.55K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av FN_, 06 March 2008 - 18:12.
Postad 07 March 2008 - 02:14
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
Varför skall du spela till 50 000Hz? Är du tex. över 30 hör man normalt inte så mycket över 20000Hz... (inte en det men jag har inte den exakta siffran här)
Vet att man skall tycka att bilbasar är hiend men JAG skulle aldrig ens använda ordet hiend med bilbasar (i hifisammanhang). De är optimerade för helt andra saker än hifi högtalare. Precis som PA inte heller är optimerade för hifi... Dock finns det några få exempel på både PA och bil som går att använda till hifi med lyckat resultat... Normalt kryper slutimpedansen ner under den nominella när man implementerar filter vilket kan men 4 ohms element leda till att man hamnar under vad som är bra för ens förtärkare (dv.s risk för dist). Jag har inte heller hört något bilelement som slår ett hifi element i KVALTET... (kvantitet ja men jag vill ha BRA bas inte mycket)
OM du i alla fall vill använda dem (för att du VET att de tillhör de FÅ exemplen av element som är HIFI) så måste du ha alla parametrar på dem.
Låg dist kommer normalt med låg känslighet och högre nominell impedans.
Bygg en subb till dessa frontar istället senare och håll dig till 7"-10" av känd och god kvalitet och var nöjd med 35-40Hz till 20 000Hz Så skall du se att du har större chans att lyckas. (och hitta element)
Att sätta elementen osymetriskt i en högtalare har fördelaktiga effekter on-axis men inte off-axis. Så i slutänden har nästan alltid att sätta elementen i lodlinjen varit att föredra i slutänden. Samma sak varför den raktangulära lådan också vunnit i längden. Problem finns men de är kända och vi har olika sätt att hantera dem.
Att ha diskanten mycket över eller under lyssningshöjd är inte heller att rekommendera. Jag har mina på ungefär samma höjd som mitt öra när jag sitter ner. (min högtalare är ca 110cm höga för att jag har D'Appolito konfigurtation på mina mellanregister.) 1.80m kommer att bli mycket stora saker där diskanten kommer att hamna i taket eller i "naveln"
HEJ! Saxat: I genomsnitt kan det mänskliga hörselsinnet vid unga år uppfatta toner mellan 20 och 20 000 Hz. Med tilltagande ålder avtar förmågan att höra höga frekvenser. Vid 20 år hör man till ca 18 000 Hz och därefter avtar den övre gränsen med ca 2000 Hz per 10 år. En 50-åring hör enligt denna regel upp till 10 000 Hz, men det finns mycket stora individuella variationer. Bullerskador kan snabbt sätta ned förmågan att höra höga frekvenser jo det stämmer som du säger det kanske e lite som att "skjuta över målet", anledningen till att jag angav -50 000 hz är att många nya högtalare anger siffror som 28-40 000 hz en del HIGHEND-högtalare upp emot 60 000-70 000 hz jag vet inte varför, men det kanske bara är sådant ljud som vissa kan förnimma. Jag anade att det skulle vara så med basarna ,hittade ytterligare ett par 10" JBL-basar (4ohm bil) men det kan ju vara svårt att få fram data på dessa ,så det får väl bli inköp av nya. det är väl enklast att jobba med 8ohm antar jag. Angående höjden så gillar jag inte brudar på 1,80 ....hellre då thai på 1,30 det skulle kunna funka bättre med tanke på diskanten. och basreflexröret i arslet.... nä jag skojade bara , men vem vet det kanske blir där ändå.ellerneråt. Jag kommer att lägga upp andra mer naturtrogna (kroppsformen) ritningar lite senare, det är ju som sagt lite svårare att rita dessa, jag e ju inte direkt någon "fena" på sketchup.(övning ger färdighet) Någon som har förslag på andra program , ej autocad det är väldigt avancerat och (doskommandokänsla) Jag har baslåda XTZ w12( hyfsad låda) MVH Tack för alla tips Falken
Redigerat av Falken36, 07 March 2008 - 02:16.
Postad 07 March 2008 - 02:39
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
Diggar idén med elementen i lodlinje, känns mer perverst eller pattfokuserat på det andra alternativet! men det är en smaksak, jag vill ju personligen hellre att folk ser min högatalare som är formad som en brud, och inte en brud med högtalare! det är ju vart man lägger fokus!
Ursäkta mina paintbilder bland era caddade men det duger för att förklara, tänkte att om du drar ihop elementen mot mitten och därmed får dom i lämpligare lyssningshöjd. sen kan du göra nåt typ duk framför eller varför inte låta flickvännen dra på nån klänning som skydd!? 
TUBEN.jpg 60.55K
0 Antal nerladdningar
SKÄRP DIG Ingen J-a klänning här, det skall ju var lite HIGHEND-stuk över dom, tänkte att heco-liknande kromade element skulle pryda dessa skönheter , personligen skulle jag vilja ha TEAK el.Jakaranda , Mohogny , ek ,ask, eller vit eller svart pianolack. Vi pratar hantverk ,möbelfinish, i kombo med välljud, obs detta ligger på projektnivå sk "skrivbordsprodukt"än så länge. Sjysta rattar skall det va!! HECO =s nYgga element behöver ej döljas med tygstycken, det vore en styggelse det. PS. om någon har ritningsförslag tar jag gladeligen emot dessa D.S MVH Falken
Redigerat av Falken36, 07 March 2008 - 02:45.
Postad 07 March 2008 - 03:01
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
om du ska forma en kropp kanske du kan använda plywood om du ångar det eller gasar som de kallar det (jag tänker på gasa typ judar när man säjer gasa ...gaskammare) iaf då kan du forna en kropp. men MDF går inte att böja annars e det nog bättre.
Rolig idé !!
lägg ut bilder på ditt bygge. 
Hej Vilken tjocklek pratar vi om då?? Falken Hej igen! Mycket tankar i huvvet just nu! Fundera de på om man inte kunde använda en "snygg" skyltdocka ( ja ja det finns faktiskt snygga och fula dvs för smala ) som grund och sedan göra gjutformar i plast, precis som båtbyggarna gör(bor granne med en båtbyggare) Jag vet inte, plast e väl inte det optimala materialet men det går väl att lösa med att något ljuddämpande material asfaltsmatta i kombo med ljudämpande material (kommer ej på namnet) ??? Godstjockleken på en motorbåt ligger runt 3-5 mm och det är ganska hårda påfrestningar, när skrovet ligger och slår mot vattnet i +40 knop .............. Falken
Postad 07 March 2008 - 05:19
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
Postad 07 March 2008 - 06:52
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Eller dubbla mellanregister som boobs och diskanten som ett halsband med pärla  tror du frun skulle gilla något sådant ?
Postad 07 March 2008 - 11:56
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Eller dubbla mellanregister som boobs och diskanten som ett halsband med pärla tror du frun skulle gilla något sådant ? 
Alla utom frugan va?
Postad 07 March 2008 - 12:06
Unregisterede8a6b715
-
Unregisterede8a6b715
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Hej!
Gå in på www.troelsgravesen.dk Sök upp högtalare poor man´s strad.
Kanske skulle du kunna använda denna som grund och göra en kvinno kropp på.
MVH
Per
Postad 07 March 2008 - 14:44
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
Eller dubbla mellanregister som boobs och diskanten som ett halsband med pärla tror du frun skulle gilla något sådant ?  Alla utom frugan va? 
Ja tanken e ju att brösten skall vara identiska, så diskanten får nog placeras om.( kanske på den avskurna halsen) Falken Eller dubbla mellanregister som boobs och diskanten som ett halsband med pärla tror du frun skulle gilla något sådant ?  Alla utom frugan va? 
Nu skall vi inte blanda in Frugan ,för då blir denna högtalare aldrig färdig!!!
Postad 07 March 2008 - 16:22
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
Hej! Gå in på www.troelsgravesen.dk Sök upp högtalare poor man´s strad. Kanske skulle du kunna använda denna som grund och göra en kvinno kropp på. MVH Per
Tack för tipset! Jag tittade bara lite snabbt, är detta något danskt hemmabygge? Skulle fungera om jag skapade en midja på denna, men då ändrar jag iof lådvolymen?!!?? OFFTOPIC-FRÅGA Om man skall skapa en vanlig audio-cd som går att spela upp i de flesta cd-spelare, vilket program skall man använda då från FLAC till AudioCD ( jag har flac på hårddisken , skall göra en lyssningsskiva ,referensskiva)?????? jag har idag VLC Windows mediaplayer Nero EAC
Postad 07 March 2008 - 17:17
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
En liten tanke pga formen på högtalaren;
Hur har du tänkt att lösa baffelsteg och kantdiffraktionerna ? Mäter du upp det eller ska du försöka räkna ut det ?
Postad 07 March 2008 - 17:29
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
En liten tanke pga formen på högtalaren; Hur har du tänkt att lösa baffelsteg och kantdiffraktionerna ? Mäter du upp det eller ska du försöka räkna ut det ?
Kan ju klä hela i filtmatta
Postad 07 March 2008 - 17:47
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
En liten tanke pga formen på högtalaren; Hur har du tänkt att lösa baffelsteg och kantdiffraktionerna ? Mäter du upp det eller ska du försöka räkna ut det ?
Tjenare! Eftersom jag är ganska okunnig på detta område så får du utveckla/ förklara vad du menar med " tänkt att lösa baffelsteg och kantdiffraktionerna ". eller kom med förslag på konkreta lösningar!!! Tack för all input...nu skall jag avnjuta en Larsen Blå konjac och laga lite mat till mina barn Väl mött Falken
Postad 07 March 2008 - 19:39
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Hej igen
Jo, beroende på hur man utformar sin baffel och vilken elmentent placering man väljer gör så att det blir det tonkurveskillnader.
Om man nu inte exakt vet vad man gör och har otur så kan skillnaderna bli mycket stora mellan den starkaste och svagaste delen i tonkurvan (kanske upp emot 8dB).
Finns ett program som heter Edge som simulerar fram baffelns påverkan på tonkurvan, tror dock inte att det programet klarar av den formen utav baffel som du har tänkt att använda. Men du kan ju alltid prova programet för att få lite insikt hur mycket tonkurvan påverkas utav baffelns utformning och elementplacering.
Men ofta är det så att den mest optimala elemtentplacering inte passar ens design idé.
Om man då har valt en elementplacering som ger en stegring i ton kurvan med ex 3dB så måste/bör man kompensera för detta i sitt filter sen.
Tror att man kan säga att detta är lite "överkurs" för de flesta DIY (och även vissa tillverkare...).
Ville bara påpeka detta då du har talat om att du vill att dina högtalarna ska vara "Hi End".
Jag påtalar alltså inte detta för att vara dum utan för att jag själv är lite utav en "perfektionist", som gillar när allt görs noggrant.
Lycka till med bygget!
/Johan
Postad 07 March 2008 - 19:50
-SurfeZ-
-
-SurfeZ-
-
Användare
-
-
123 inlägg
du skulle ju kunna göra en "vanlig" högtalare (fyrkantig golvare) som du sedan fäster en typ plywood platta med den formen du vill ha  då ser den ut som en kvinnhögtalare framifrån...
Postad 07 March 2008 - 20:04
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
du skulle ju kunna göra en "vanlig" högtalare (fyrkantig golvare) som du sedan fäster en typ plywood platta med den formen du vill ha då ser den ut som en kvinnhögtalare framifrån...
se sida 1 i tråden falken
Postad 07 March 2008 - 20:09
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
du skulle ju kunna göra en "vanlig" högtalare (fyrkantig golvare) som du sedan fäster en typ plywood platta med den formen du vill ha då ser den ut som en kvinnhögtalare framifrån...
Det blir ju samma sak.... = plywooden blir ju en del av baffeln = hela ytan blir baffeln = tillbaka på ruta 1. Om man vill ha en bra högtalare finns det inga genvägar att gå
Redigerat av rotel2, 07 March 2008 - 20:10.
Postad 07 March 2008 - 20:10
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
Hej igen
Jo, beroende på hur man utformar sin baffel och vilken elmentent placering man väljer gör så att det blir det tonkurveskillnader. Om man nu inte exakt vet vad man gör och har otur så kan skillnaderna bli mycket stora mellan den starkaste och svagaste delen i tonkurvan (kanske upp emot 8dB). Finns ett program som heter Edge som simulerar fram baffelns påverkan på tonkurvan, tror dock inte att det programet klarar av den formen utav baffel som du har tänkt att använda. Men du kan ju alltid prova programet för att få lite insikt hur mycket tonkurvan påverkas utav baffelns utformning och elementplacering.
Men ofta är det så att den mest optimala elemtentplacering inte passar ens design idé. Om man då har valt en elementplacering som ger en stegring i ton kurvan med ex 3dB så måste/bör man kompensera för detta i sitt filter sen.
Tror att man kan säga att detta är lite "överkurs" för de flesta DIY (och även vissa tillverkare...). Ville bara påpeka detta då du har talat om att du vill att dina högtalarna ska vara "Hi End". Jag påtalar alltså inte detta för att vara dum utan för att jag själv är lite utav en "perfektionist", som gillar när allt görs noggrant.
Lycka till med bygget!
/Johan
Hej! tack för input, vet du om det finns något annat program som klarar av detta? om ej hur skall man då rent praktiskt gå till väga? Mäta ? med vad? Vad jag har förstått så kan man mäta på väldigt många sätt. med olika instrument. MVH Falken
Postad 07 March 2008 - 20:24
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Japp, nu hittade jag namnet långt bak i huvudet; Baffle Diffraction Simulator heter det, var längesedan jag provade det. Har tyävrr ingen länk att ge dig, prova att Googla efter det så kanske det dyker upp.
Men har för mig att man kan bygga baffeln precis som man vill.
OBS! Resultatet ifrån sånna här program ger bara en fingervisning om hur tonkurvan påverkas.
Den tar ju inte med ditt elements tonkurva, bla konuppbrytningar osv.
/Johan
Postad 07 March 2008 - 23:47
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
Hejigen!
Tack alla killar och tjejer eller.....det kanske bara e killar här på tråden?
skitbra, snabba svar, skall ut och lyssna på några Golvare i morgon , tror det blir Focal ,Heco, JBL,MARS6.Dynaudio
kanske någon mer, vi får se
Ha de gött
Falken
Redigerat av Falken36, 07 March 2008 - 23:48.
Postad 13 March 2008 - 11:05
Unregisteredc3c18610
-
Unregisteredc3c18610
-
Användare
-
-
147 inlägg
Jag är bara lite nyfiken, var fan hittar ni kvinnor som är 1,80 långa utan huvud? Masai eller? Om du tar bort huvudet ligger väl en normallång kvinna på någonstans mellan 1,30-1,50 eller är jag helt ute och cyklar. Om det nu skall se ut som en kvinna vill man väl inte bli skrämd av någon jättekvinna.
Postad 14 March 2008 - 19:42
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
Jag är bara lite nyfiken, var fan hittar ni kvinnor som är 1,80 långa utan huvud? Masai eller? Om du tar bort huvudet ligger väl en normallång kvinna på någonstans mellan 1,30-1,50 eller är jag helt ute och cyklar. Om det nu skall se ut som en kvinna vill man väl inte bli skrämd av någon jättekvinna.
Höjd MIN 1.10 MAX 1.50 CM
Postad 15 March 2008 - 17:27
mr_Tony
-
mr_Tony
-
Användare
-
-
220 inlägg
Bygg dom i form av en kruk-pojke a.k.a "Minhembio-gubbe"
Mvh Tony
Postad 21 March 2008 - 21:11
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
Föredrar kvinnokropp framför gubbe!
På tal om krukpojke, har dessa samma funktion som "katten" ???
jÄVLIGT sugen på att byggA HFLS-1 ,det brinner i skaparhänderna.
Jag har förresten börjat på ett par stativ kopia av Soundstyle XS122
Höjd 57 cm tror dessa kan passa till HFLS-1.
Falk
Postad 21 March 2008 - 22:58
mr_Tony
-
mr_Tony
-
Användare
-
-
220 inlägg
Föredrar kvinnokropp framför gubbe!
På tal om krukpojke, har dessa samma funktion som "katten" ???
jÄVLIGT sugen på att byggA HFLS-1 ,det brinner i skaparhänderna.
Jag har förresten börjat på ett par stativ kopia av Soundstyle XS122
Höjd 57 cm tror dessa kan passa till HFLS-1.
Falk
katten?!?!? Vad är det för nåt? Bilder på stativen ? Mvh Tony
Postad 27 March 2008 - 00:29
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
Tony Jag såg på någon forumtråd en svart katt på högtalarna , gissade att detta var för att uppta vibrationer,vet ej!!?? Jag skall snart beställa hem MDF-skiva 30mm tj till lady speaker sedan tror jag att jag skall välja "spårad" MDF till HFLS-1 för att denna är lättare att böja/forma , tänkte göra form som B&W enl: http://www.hififorum...amp;whichpage=1Skall göra ett skellett i den formen. Funderingar kring HFLS-1: För att kunna spela högre med denna skalll man då öka lådvolymen lr diameter på porten lr har detta enbart med elementets begränsningar att göra?? Jag har ochså läst att den låter lite anstränt i diskanten vi högre volymer. Åtgärder på detta? Vad jag har förstått så skall man undvika att frångå måtten på baffeln? MVH Falken HFLS-1 annan design
Postad 30 March 2008 - 19:33
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
Hej! Jag har beställt 4 st 30mm MDF-skivor kommer i veckan. jag lägger upp en enkel skiss (gjord i paint ) hur den skall se ut på ett ungefär sisådär. LÄNGST NERHöjd:1.20 cm Midja : 28 cm Höft/Axlar : 48 cm Bröst : D-kupa Djup: på smalaste stället 30 cm Övre Låda CA: 19L för mellan/diskant ev basreflex vid behov? Undre låda : CA: 30 L basreflex Jag kommer att skruva ihop 10 st skivor 120 x 48 cm , och sedan rita upp form och sedan bearbeta detta för hand med såg, hyvel ,rasp, slipmaskin . IDE
gitarr.jpg 25.54K
0 Antal nerladdningar
LS1.bmp 140.94K
10 Antal nerladdningarSKISS
LS1.PNG 4.51K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Falken36, 30 March 2008 - 20:16.
Postad 30 March 2008 - 21:50
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Haha, riktigt rolig design ide
Postad 08 April 2008 - 20:03
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
Har börjat med grovsågnig av mall,
De skivor som syns i bakgrunden var tänkt att användas , men jag får kanske revidera detta då jag tror att den blir för djup/tjock lite synd för då minskar
låd volymerna!!!
IMG_1lady.jpg 929.57K
0 Antal nerladdningar
Postad 08 April 2008 - 20:10
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Bygg dom i form av en kruk-pojke a.k.a "Minhembio-gubbe"
Mvh Tony
Jo, det vore något ! Dom e ju helt klockrena Vart hardu köppt dina Tony ?
Postad 08 April 2008 - 20:12
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
IMG_0650.JPG 722.24K
1 Antal nerladdningar
Postad 09 April 2008 - 21:58
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
LÄGGER UPP LITE SKISSER PÅ LÅDFÖRSLAG.
KOMMENTARER PÅ DETTA TACK.
HADE TÄNKT ATT ANVÄNDA DEN KLASSISKA REKTANGULÄRA LÅDFORMEN
DÅ DENNA ÄR ENKLAST ATT RÄKNA PÅ.
ÖVRE VOLYM CA: 15-20 L MELLAN/DISKANT
NEDRE VOLYM CA: 25-30 L BASEN
FÖR OCH NACKDELAR MED ANDRA "LÅDFORMER"
MVH
FALKEN
Kopia_av_L_DFORM1.GIF 15.86K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av Falken36, 09 April 2008 - 22:07.
Postad 11 April 2008 - 19:15
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
VAKNA
kommentarer?????
Falken
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|