Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ventilation i IKEA PS mediamöbel?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 February 2008 - 23:25

mrmarsupilami
  • mrmarsupilami
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Jag har ett vitt IKEA PS-skåp som snart kommer husera min PS3 samt min Marantz SR6001-stärkare. Skåpet ser ut så här för den som inte vet:

http://www.ikea.com/...oducts/80100190

Jag vet sedan tidigare att PS3:an utvecklar mycket värme i detta skåp och det kommer inte bli bättre av att jag även stoppar in förstärkaren. Tänkte därför bygga in extra ventilation i skåpet. Målet är att kunna köra PS3 + stärkare med skåpsdörrarna på glänt utan att PS3:an låter som ett jumbojet och att stärkaren kollapsar. Skåpet har två hål i botten för kablar, jag funderar på att montera dit en fläkt som suger ut den varma luften ur ett av hålen. Då kommer ny luft att sugas in via dörrspringorna. Frågan är om det räcker? Uppskattar hjälp från den som har erfarenhet av liknande problem och även andra med tips och idéer!

Postad 28 February 2008 - 10:12

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Här kanske du kan få lite tips?

https://www.minhembi...howtopic=164287

Postad 28 February 2008 - 11:34

hbenke
  • hbenke
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Kankse bättre och suga in kall luft än att suga ut luft. Eftersom värmen stiger uppåt så är det bättre och suga in luft om man ska sätta fläkten i botten.
Sen om du kan så kan du sätta en fläkt uppe i skåpet om du kan som skickar ut den varma luften. Behöver inte ta något hål för den utan sätter den lite bakom mitten där uppe. på undersidan där du ställer tv.n. Hoppas du förstår hur jag menar. :P

Postad 28 February 2008 - 15:04

mrmarsupilami
  • mrmarsupilami
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Kankse bättre och suga in kall luft än att suga ut luft. Eftersom värmen stiger uppåt så är det bättre och suga in luft om man ska sätta fläkten i botten.
Sen om du kan så kan du sätta en fläkt uppe i skåpet om du kan som skickar ut den varma luften. Behöver inte ta något hål för den utan sätter den lite bakom mitten där uppe. på undersidan där du ställer tv.n. Hoppas du förstår hur jag menar. :lol:

Tack för bra input! Låter logiskt att suga in kalluft nere och suga ut varmluft uppe i skåpet. Är inte helt med på vad du menar med "lite bakom mitten där uppe" bara :P Menar du att fläkten skulle sitta på undersidan av skåpets överdel? Kommer den göra nån nytta när den inte har nåt hål att släppa ut luften genom? Man skulle ju kunna göra ett hål i skåpets bakkant (högst upp) annars och leda ut luften den vägen.

Tack för länken också Jocke, jag har kollat den tråden och den är mycket inspirerande! Anledningen till att jag startade en egen tråd är egentligen för att få lite input om ventilation i just IKEA PS-skåp. Har bara sett diskussioner om "Arctic", "Bestå" m fl tidigare.

Postad 28 February 2008 - 15:19

pgg
  • pgg
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Nej nej nej.. sug inte in luft!! luften ska ut ut ut! :P annars finns det risk att det blir en dålig soppa inne i skåpet och att fläkten "dör" eller inte gör det den ska.. mycket enklare för den att blåsa ut luft än in luft!

tänk dig själv.. du blåser ut luft och får mindre luft i skåpet, vilket leder till att fläkten har lättare att fortsätta blåsa.. men ska du suga in luft.. så blir det ett övertryck i skåpet vilket gör det mycket svårare för den att fortsätta.. hade dock skåpet varit större än rummet så hade det givetvis varit tvärtom..

och att varm luft stiger stämmer, men i ett så litet utrymme spelar det inte nån större roll.

bästa vore ju om du kunde sätta fläkten riktigt tätt mot ett hål och sedan täppa igen alla andra hål förutom inblåsen, då kommer det blåsa storm i skåpet!

edit. err.. givetvis kan du ha ett inblås.. så länge du också har ett utblås..

Redigerat av pgg, 28 February 2008 - 15:21.

Postad 11 June 2010 - 18:44

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0
Hur ser detta skåp ut inuti, är det hyllplan? Isf kan man ta bort dom? Tänkte ha den som nån slags pärmförvaring.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.