Redigerat av pajax, 28 May 2008 - 18:16.
M&K Sound S-150 THX Ultra System MX-350 5.1
(Högtalarpaket för hembio)
|
2
|
(4)
|
Inga priser | |
M&K Sound S-150 THX
(Surroundhögtalare)
|
2
|
(1)
|
Inga priser |
Postad 29 February 2008 - 12:31
Om jag inte missminner mig lät de svampiga/orena i basen, ljudbilden var inte övertygande och övriga klangen sådär... Vad högtalarna däremot kunde var att spela ganska högt utan att låta allt för illa. De lät mer som ett billigt men väl inställt pa system än ett högklassigt hifisystem. Vi var flera som var överens om dessa synpunkter då. Om jag vore du så hade jag varit mycket försiktig vid uppackandet så du har möjlighet till att lämna grejerna åter. tro inte att bara för att det är dyra högtalare så måste de vara bra.. det finns troligen många andra alternativ som du skulle sitta nöjdare med utan att tömma plånboken så mycket.
Vill inte vara elak utan med detta inlägg hjälpa dig att bli nöjd i ditt inköp.
Mvh Kassören
Postad 29 February 2008 - 17:01
Som alla högtalare kräver de rätt miljö för att låta bra, då rummet har större betydelse än själva högtalaren för slutresultatet.
MVH
/Chuck
Redigerat av Chuck, 29 February 2008 - 17:02.
Postad 29 February 2008 - 17:48
De används av just film-mixare har jag hört, och med akustikförbättrade rum låter alla högtalare bättre.
Nu lyssnade jag på dessa högtalare i ett mycket bra rum och står därför fast i mitt omdöme i mitt första inlägg.
Bara för att en hifi-komponent används av många/proffs betyder inte att det är en bra återgivare (se tex Yamaha NS10 o.s.v...) tyvärr!
Mvh Kassören
Postad 29 February 2008 - 18:16
Helt klart är att alla monitorer inte är några sjönsjungande historier, bara för att de använts i alla möjliga studios.Bara för att en hifi-komponent används av många/proffs betyder inte att det är en bra återgivare (se tex Yamaha NS10 o.s.v...) tyvärr!
Mvh Kassören
Det som får mig att tveka inför dina åsikter är argumentet om svampig bas/oren bas. Det är absolut det sista man bör förknippa M&K med. Det kan endast bero på rummets beskaffenheter som jag ser det, hur vet du att det var ett "mycket bra rum"?
Men visst, det går inte att argumentera mot att du inte tycker att det lät illa. M&K är dock bra återgivare, speciellt S150, det törs jag påstå utan att sticka ut hakan för mycket.
MVH
/Chuck
Postad 29 February 2008 - 18:55
Jag har dock inte lyssnat på någon av deras andra produkter så jag kan inte säga något om dem. Men just S-150 anser inte jag alls håller måttet, framförallt inte till priset som var på dem då. Jag jämför då bland annat med B&W Nautilus samt mina INO i28 och andra monitor högtalare som jag anser vara goda återgivare. För en jämförelse så upplever jag ljudet från min kamrats behringer PA låta bättre än S-150 systemet och då är det grejor för betydligt mindre peng.
Föresten vad kostar S-150 i dags läget?
Mvh Kassören
Postad 29 February 2008 - 18:56
Föresten vad kostar S-150 i dags läget?
Mvh Kassören
9300 kr stycket.
MVH
/Chuck
Postad 01 March 2008 - 16:39
Dyra!Jag har undvikit dessa då jag har hört högtalarna för länge sedan, 2002 tror jag att det var.
Om jag inte missminner mig lät de svampiga/orena i basen, ljudbilden var inte övertygande och övriga klangen sådär... Vad högtalarna däremot kunde var att spela ganska högt utan att låta allt för illa. De lät mer som ett billigt men väl inställt pa system än ett högklassigt hifisystem. Vi var flera som var överens om dessa synpunkter då. Om jag vore du så hade jag varit mycket försiktig vid uppackandet så du har möjlighet till att lämna grejerna åter. tro inte att bara för att det är dyra högtalare så måste de vara bra.. det finns troligen många andra alternativ som du skulle sitta nöjdare med utan att tömma plånboken så mycket.
Vill inte vara elak utan med detta inlägg hjälpa dig att bli nöjd i ditt inköp.
Mvh Kassören
Jag lyssnade på A T 8200 och dessa och valde M&K för att dom var mindre samt mycket billigare
Har haft Atlantic Technolohy tidigare och var ute efter dem, M&K lät bättre tycker jag
Det är klart dom inte låter som ett hifi system, dem är Biohögtalare
Postad 01 March 2008 - 17:37
Jora, det kommerPajax: Återkom gärna med en recension av dem, är mycket nyfiken!
Har hängt upp scenmoltontyg vid duken för att ta bort första reflexen samt att ekot har nästan försvunnit, det lär låta bra, har nu 750 systemet uppkopplat och det låter grymt bra här med Nad Masters serien
Postad 01 March 2008 - 18:07
Detta instämmer jag 100% med. Efter att ha tillbringat enormt med tid med att elektroniskt ställa in mitt system för bästa möjlga ljud vill jag påstå att jag har ganska stor erfarenhet av detta. Tyvärr lägger folk ned på tok för lite resurser på sitt lyssningsrum istället för att köpa dyr elektronik (gäller mig själv i allra högsta grad, tyvärr).Som alla högtalare kräver de rätt miljö för att låta bra, då rummet har större betydelse än själva högtalaren för slutresultatet.
MVH
/Chuck
Läste ett citat av någon ljudguru för ett tag sedan (minns inte vem) som framförde sin åsikt om detta på ett tydligt sätt. Han skrev något i stil med:
Jag föredrar utan någon som helst tvekan mid-end högtalare i ett high-end rum jämfört med high-end högtalare i ett mid-end rum.
Det ligger oerhört mycket sanning i detta.
MVH
Jonsod
Redigerat av jonsod76, 01 March 2008 - 18:08.
Postad 01 March 2008 - 18:10
Håller med, innan jag hade förbättrat mitt rum lät grejerna 5-10 gånger sämre än vad det gör idagDetta instämmer jag 100% med. Efter att ha tillbringat enormt med tid med att elektroniskt ställa in mitt system för bästa möjlga ljud vill jag påstå att jag har ganska stor erfarenhet av detta. Tyvärr lägger folk ned på tok för lite resurser på sitt lyssningsrum istället för att köpa dyr elektronik (gäller mig själv i allra högsta grad, tyvärr).Som alla högtalare kräver de rätt miljö för att låta bra, då rummet har större betydelse än själva högtalaren för slutresultatet.
MVH
/Chuck
Läste ett citat av någon ljudguru för ett tag sedan (minns inte vem) som framförde sin åsikt om detta på ett tydligt sätt. Han skrev något i stil med:
Jag föredrar utan någon som helst tvekan mid-end högtalare i ett high-end rum jämfört med high-end högtalare i ett mid-end rum.
Det ligger oerhört mycket sanning i detta.
MVH
Jonsod
Postad 02 March 2008 - 00:40
Ja om du har lyssnat på dem Pajax så vet du vad du köper. Hoppas att du får till det i ditt rum.
Önskar många väljudsupplevelser.
Mvh Kassören
Postad 02 March 2008 - 12:05
Tack för lyckönskningen"Jag föredrar utan någon som helst tvekan mid-end högtalare i ett high-end rum jämfört med high-end högtalare i ett mid-end rum." Så sant så sant!!!
Ja om du har lyssnat på dem Pajax så vet du vad du köper. Hoppas att du får till det i ditt rum.
Önskar många väljudsupplevelser.
Mvh Kassören
Om man har ett "high end" rum då da ? Föredrar också mid end i high end, därför har jag fixat upp mitt rum ganska mycket, funderar också på en mätning av en firma när dom är inspelade ett tag samt kalibrerade av mig så gott det går, om jag inte e nöjd med resultatet
Thomas
Postad 26 March 2008 - 20:36
Fick dom idag och var nära att ringa och sjukanmäla mig ( Violent Diarea, eller hur det stavas ) ville inte gå tillbaks till jobbet
Thomas
Postad 27 March 2008 - 20:50
Ja hur låter det då? Om man tar alla underbara uttryck som biotidningar mm har, detaljer, krispigt, DYNAMIK mm, ja så låter det och mycket därtill, jag har svårt att förklara, måste upplevas
En skillnad från 750- systemet som jag har haft hemma så kommer ljudet precis överallt från tex fronten, inga håligheter alls här inte, en stor bredd på ljudet är det också
Jag har inte kalibrerat någonting, inte ens avstånd, har vinklat in frontarna lite, surrounden har jag bara ställt upp provisoriskt på ett par stativ, ändå låter det grymt bra, kommer att mäta upp mm de närmaste dagarna
Thomas
Postad 27 March 2008 - 21:07
Kan du ta några bilder på baksidan av S150? Är bilderna du har på centerkanalen, antar att de andra två (L och R) är med vinklad baffel?
MVH
/Chuck
Postad 27 March 2008 - 21:20
* Subben
* Baksidor på samtliga högtalare, kopplingar och eventuella reglage etc.
* Layout, dvs "fronten", "bakåt", "höger/vänster" osv.
* Mer över rummet
* Osv... allt du kan tänka dig är varmt välkommet från min sida.
Har alltid drömt om ett sånt här system, men det ligger en smula utanför min budget.
Redigerat av Dudemeister, 27 March 2008 - 21:21.
Postad 27 March 2008 - 21:23
Dom är ej vinklade någon av dom, tror inte dom säljs så nu merSnyggt.
![]()
Kan du ta några bilder på baksidan av S150? Är bilderna du har på centerkanalen, antar att de andra två (L och R) är med vinklad baffel?
MVH
/Chuck
Självklart kommer det mer bilder på själva rummet, har bara ställt upp det provisoriskt och håller på att testa ut höjden på frontstativen innan jag köper några andra, samt att det måste städas lite, har redan kommit lite damm på dom efter en dagUnderbart med bilder, men vi vill ha mer:
* Subben
* Baksidor på samtliga högtalare, kopplingar och eventuella reglage etc.
* Layout, dvs "fronten", "bakåt", "höger/vänster" osv.
* Mer över rummet
* Osv... allt du kan tänka dig är varmt välkommet från min sida.
Har alltid drömt om ett sånt här system, men det ligger en smula utanför min budget.
Thomas
Postad 27 March 2008 - 22:23
Att kalla M&K's basåtergivning för svampig måste ha varit något fel i något i det systemet för det är verkligen rakt emot M&K's karraktär. Så gott som alla som lyssnat på THX-ultrasystemets sub brukar uttala sig om dens krispighet, impakt och dens generella icke bumliga karraktär.
Vi har haft detta system uppsatt under flera år för demo och måste säga att jag tycker det är sjukt prisvärt med nya prisbilden. Vi har även Atlantic Technologies THX ultrasystem, samt delar ur Klipch THX-ultra och min personliga favorit av dom är just M&K's 150-system.
Postad 28 March 2008 - 15:10
Det var ett av M&K:s stora problem förut. Det fanns alldeles för många högtalarmodeller och det gjorde att leveranstiderna blev på took för långa. Nu är hela organisationen mera strömlinjeformad. Tack vare detta har de kunnat kapa priserna på systemen avsevärt!
Postad 29 March 2008 - 12:14
Japp det blev det, det är grymt vad bra den är, har bara lyssnat sedan i onsdags, det går inte säga var den står, fast jag "bara" har ställt upp den provisoriskt mellan center och en frontare, ingen annan bas jag har haft inklusive M&K 1250 har ens vart i närheten av att vara lättplaceradBlev det med 250 subben?
Att kalla M&K's basåtergivning för svampig måste ha varit något fel i något i det systemet för det är verkligen rakt emot M&K's karraktär. Så gott som alla som lyssnat på THX-ultrasystemets sub brukar uttala sig om dens krispighet, impakt och dens generella icke bumliga karraktär.
Vi har haft detta system uppsatt under flera år för demo och måste säga att jag tycker det är sjukt prisvärt med nya prisbilden. Vi har även Atlantic Technologies THX ultrasystem, samt delar ur Klipch THX-ultra och min personliga favorit av dom är just M&K's 150-system.
Thomas
Postad 29 March 2008 - 12:51
Postad 21 April 2008 - 15:49
Postad 13 May 2008 - 19:13
Thomas
Postad 13 May 2008 - 21:38
härligt att kunna inspirera folk
Absolut! Har alltid varit filmälskare, nöjde mig många år med endast ljudet från tv:n. Det slog mig först för 1 år sedan detta med hembio. Nu sitter man här ca 30.000:- fattigare, men ack vilken njutning det är att se film nu
Dessutom en rolig hobby, hela tiden med tankar i huvudet vad som kan göras bättre ljudmässigt.
Postad 13 May 2008 - 22:09
Hejsan Havocsi. Det beror ju helt klart på vilka krav man har och smak. Finns många hyllande högtalare som jag inte skulle ta emot om dom så var gratis. Dock har jag inte hört denna uppsättningen men hört flera som inte var lyriska (och läst flera som varit det).
Mvh
Ljudkvalite
Postad 14 May 2008 - 13:35
Har inte hört nån av dessa, men kritiken om Klipsch är lyriskt.
Postad 14 May 2008 - 15:49
Precis, nu är nästa "problem" vad man ska ha för blu-rayAbsolut! Har alltid varit filmälskare, nöjde mig många år med endast ljudet från tv:n. Det slog mig först för 1 år sedan detta med hembio. Nu sitter man här ca 30.000:- fattigare, men ack vilken njutning det är att se film nu
![]()
Dessutom en rolig hobby, hela tiden med tankar i huvudet vad som kan göras bättre ljudmässigt.
Postad 02 October 2008 - 09:01
BIlderna är bl.a från Kina och från High End Show-08 och tillhör Miro Sound and Vision/AVbuzz.
aktiva.jpg 177.33K
0 Antal nerladdningarHär ser vi MK Sound 2410P, 1611P och 2510P.
1116P.jpg 197.94K
0 Antal nerladdningar1611P och 2410P
2510P.jpg 201.05K
0 Antal nerladdningar2510P
mp150_3.jpg 190.3K
0 Antal nerladdningarVägghängda modellen av S-150 som heter MP-150
mksubbar.jpg 187.09K
0 Antal nerladdningarMX-350/250-subwoofers
s150_2.jpg 142.68K
0 Antal nerladdningarS-150 LCR bakom ljudtransparent duk.
MVH
/Chuck
Postad 08 October 2008 - 19:22
Problemet är att det inte finns att lyssna på dessa specifika högtalare i Stockholm. Innan jag lägger ut 46 tusen(jag ska ha två subwoofers i framtiden) så måste jag ta reda på ALLT jag kan. Hoppas tråden lever vidare, och att en recension kommer senare.
Jag har tittat på många system och kommit fram till att ett system med likadana högtalare är ovanligt. M&K kan erbjuda detta. Jag är dock lite förvånad att inte fler tillverkare erbjuder detta. Produktionsmässigt borde ju detta vara bra. Ljudmässigt är det också en fördel. Jag kan inte riktigt förstå varför man envisas med pluttiga surrounder. SS-250 var just en sådan surroundhögtalare. Väldigt snygg också med sina sidoladdade högtalare. Kanske man kan hitta den beggad.
Jag är helt orubblig när det gäller detta med likadana högtalare. Ser absolut ingen nackdel.
I USA finns det en tillverkare som börjat få uppmärksamhet. De heter JRT ock har rätt så stora stativare som enligt lyssnare sparkar huvudet av folk. Precis sådana vill jag ha. Enligt mig är de inte så dyra med sina 7000 per högtalare. Det som skrämmer mig är att det står "600 watt powerrating". Jag har ingen större lust att uppgradera min förstärkare igen bara för att driva dessa monster. Men jag gillar attityden hos dessa mini-PA liknande högtalare. Med en höjd på 28 tum är jag söker på att dessa sparkar skiten ur sina motståndare:
JTR
Hursomhaver. Var lyssnar jag på S-150?
Postad 23 November 2008 - 14:39
Hemmabiocenter kan ha dom för provlyssningJag är väldigt sugen på att lyssna på 150 systemet. Dock vill jag ha likadana högtalare runt om. M&K.nya hemsida gav mig inte stort hopp om deras surroundhögtalare som var anpassad till detta system, SS-250. Jag kan dock gå med på att ha fem stycken S-150 i mitt system.
Problemet är att det inte finns att lyssna på dessa specifika högtalare i Stockholm. Innan jag lägger ut 46 tusen(jag ska ha två subwoofers i framtiden) så måste jag ta reda på ALLT jag kan. Hoppas tråden lever vidare, och att en recension kommer senare.
Jag har tittat på många system och kommit fram till att ett system med likadana högtalare är ovanligt. M&K kan erbjuda detta. Jag är dock lite förvånad att inte fler tillverkare erbjuder detta. Produktionsmässigt borde ju detta vara bra. Ljudmässigt är det också en fördel. Jag kan inte riktigt förstå varför man envisas med pluttiga surrounder. SS-250 var just en sådan surroundhögtalare. Väldigt snygg också med sina sidoladdade högtalare. Kanske man kan hitta den beggad.
Jag är helt orubblig när det gäller detta med likadana högtalare. Ser absolut ingen nackdel.
I USA finns det en tillverkare som börjat få uppmärksamhet. De heter JRT ock har rätt så stora stativare som enligt lyssnare sparkar huvudet av folk. Precis sådana vill jag ha. Enligt mig är de inte så dyra med sina 7000 per högtalare. Det som skrämmer mig är att det står "600 watt powerrating". Jag har ingen större lust att uppgradera min förstärkare igen bara för att driva dessa monster. Men jag gillar attityden hos dessa mini-PA liknande högtalare. Med en höjd på 28 tum är jag söker på att dessa sparkar skiten ur sina motståndare:
JTR
Jag funderar att köpa en till 250 låda, har hört att det är märkbar skillnad med två fast aldrig lyssnat själv, ska nog höra med HBC om dom kan försöka övertyga mig om att köpa en till
Thomas
Redigerat av pajax, 23 November 2008 - 14:40.
Postad 23 November 2008 - 14:47
Dom lär lyckasJag funderar att köpa en till 250 låda, har hört att det är märkbar skillnad med två fast aldrig lyssnat själv, ska nog höra med HBC om dom kan försöka övertyga mig om att köpa en till
Postad 23 November 2008 - 14:49
Dom lär lyckas
Det gör dom säkert, märker jag en klar skillnad så blir det väl en till
Thomas
Postad 23 November 2008 - 14:52
Och uppgradera sig för 2 st måte bara bli grymt
Postad 23 November 2008 - 14:54
Jag har hört att det blir stor skillnad så varför inte? Jag MÅSTE köpa någontingMinns första gången jag hörde sunfire suben, det tog mig några sekunder att besluta mig för ett köp
![]()
Och uppgradera sig för 2 st måte bara bli grymt
Thomas
Postad 23 November 2008 - 14:58
Lyssna inte med 4 eller fler subbar bara, då kan det bli dyyyyrtJag har hört att det blir stor skillnad så varför inte? Jag MÅSTE köpa någonting
![]()
Thomas
Postad 23 November 2008 - 15:01
Ingen risk, dom är ganska stora enligt min smak, två får räcka, fast man vet ju aldrigLyssna inte med 4 eller fler subbar bara, då kan det bli dyyyyrt
Thomas
Postad 23 November 2008 - 15:47
Jag är väldigt sugen på att lyssna på 150 systemet. Dock vill jag ha likadana högtalare runt om. M&K.nya hemsida gav mig inte stort hopp om deras surroundhögtalare som var anpassad till detta system, SS-250. Jag kan dock gå med på att ha fem stycken S-150 i mitt system.
JTR
Surroundhögtalarna har ju en helt annan uppgift än de tre högtalarna där fram. Av den anledningen kan det ju vara lämpligt att utveckla högtalare för just den uppgiften. Själv har jag gått på myten (?) om att Ino Audio:s A2:or skall vara optimala för uppgiften och jag har sex stycken på ingång. Visst 6 A2:or är dyrt (35000 färdigmonterade) men jag har skaffat halvfabrikaten och då kommer man undan med knappt halva priset.
Hoppas att jag blir nöjd bara. Med lite placebokrydda så kommer jag säkert tro att de är bäst i världen...
Sorry för OT men du undrade varför alla inte har likadana högtalare runt om.
Hoppas att jag inte retat alla Öhmanhatare nu bara...
Postad 23 November 2008 - 16:50
Hassesolo kommer bli nöjd.
Mvh
Postad 23 November 2008 - 19:11
riktigt fina system
Postad 23 November 2008 - 19:42
MK e riktigt fina grejer och en dröm om man ska köra Hembio
![]()
riktigt fina system
Det tror jag med. MK har grymt bra rykte även bland proffsen. George Lucas själv lär vara fötjust i dem har jag läst nånstans.
Postad 23 November 2008 - 19:53
Har missat den här posten, ledsen för det.Jag är väldigt sugen på att lyssna på 150 systemet. Dock vill jag ha likadana högtalare runt om. M&K.nya hemsida gav mig inte stort hopp om deras surroundhögtalare som var anpassad till detta system, SS-250. Jag kan dock gå med på att ha fem stycken S-150 i mitt system.
Du kan lyssna på 150-systemet hos HBC på Lidingö, men jag tror inte de har någon 350-subwoofer (varken den gamla eller den nya som kommer ut efter årssksiftet).
Jag är precis som hassesolo inte helt övertygad om att identiska högtalare runt om är någon fördel egentligen, men behöver inte heller vara en nackdel. Anledningen är att hörseln inte är runtstrålande i den bemärkelsen att vi uppfattar ljudet lika beroende från vart ljudet kommer. Ett exempel på det är att även om frekvensresponsen är EXAKT vid lyssningspositionen fast ljudet kommer framifrån respektiva snett bakifrån så kommer du uppfatta det som helt olika ljud.
SS-150 är ingen dållig surroundhögtalare, den har bland annat använts för att ta fram de standarder för multikanalslyssning vi har idag. Genom att använda den så kan man säga att du sannolikt kommer uppleva det som mixaren gjorde när han skapade spåret.
Det du kan göra är att använda MP150 som surroundhögtalare, den är lätt att sätta på väggen och tar inte värst mycket plats.
Jag tror för övrigt att JTR gör mycket prisvärda högtalare, så de kan absolut vara ett alternativ. Dock är det synd att det är helt omöjligt att provlyssna i Sverige. Sen skulle jag ta det MKTheatre skiver på AVS med en liten nypa salt, han har rätt extrema referenser när det gäller ljud som jag ser det.
MVH
/Chuck
Postad 24 November 2008 - 14:25
Jag är väldigt sugen på att lyssna på 150 systemet.
Vi Har ett 150system uppsatt - däremot inte S-150 (ännu, iaf!).
Hemmabiocenter kan ha dom för provlyssning
Vi har 150-systemet
Jag funderar att köpa en till 250 låda, har hört att det är märkbar skillnad med två fast aldrig lyssnat själv, ska nog höra med HBC om dom kan försöka övertyga mig om att köpa en till
![]()
Thomas
Välkommen förbi - men det kan bli dyrt
mvh
/Pär
Postad 24 November 2008 - 16:47
Jag har väl inte lagt ut nå mycket pengar än?Vi Har ett 150system uppsatt - däremot inte S-150 (ännu, iaf!).
Vi har 150-systemet
Välkommen förbi - men det kan bli dyrt
mvh
/Pär
Thomas
Postad 24 November 2008 - 19:49
Surroundhögtalarna har ju en helt annan uppgift än de tre högtalarna där fram. Av den anledningen kan det ju vara lämpligt att utveckla högtalare för just den uppgiften. Själv har jag gått på myten (?) om att Ino Audio:s A2:or skall vara optimala för uppgiften och jag har sex stycken på ingång. Visst 6 A2:or är dyrt (35000 färdigmonterade) men jag har skaffat halvfabrikaten och då kommer man undan med knappt halva priset.
Jag hoppas att jag klarar att montera dem men det lär inte vara allt för svårt.
Hoppas att jag blir nöjd bara. Med lite placebokrydda så kommer jag säkert tro att de är bäst i världen...![]()
Sorry för OT men du undrade varför alla inte har likadana högtalare runt om.![]()
Hoppas att jag inte retat alla Öhmanhatare nu bara...
MK hade surrounder som såg exakt likadana ut som frontarna, förutom att de hade sidohögtalare. Dessa är ur produktion numera. Varför de valde att göra sådana trots att de har "andra uppgifter", som du säger, får du förklara lite närmare.
Mvh
Robban
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 24 November 2008 - 19:51.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
19 bilder
1 film
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?