Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Solidstate boot tid

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 February 2008 - 16:03

zappBrannigan
  • zappBrannigan
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Hej

Jag planerar att köra en mini-itx dator från en solidstate disk, min första tanke var att köra XPe från ett usbminne bara för att testa, men så läste jag att många mini-itx moderkort inte stödjer usb 2.0 i bootläget utan "byter" till det först när dom är igång och därför blir det en trög start. CF kort blir ju nästa alternativ och jag undrar nu om någon har erfarenheter om boothastigheter med usb sticka vs cf-kort. Har någon empiriska data på om det går fortare med märkes-higspeed kort eller om ful-pirat går lika bra? Finns det kanske någon annan flaskhals?

Tack på förhand

Postad 29 February 2008 - 20:53

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Hej

Jag planerar att köra en mini-itx dator från en solidstate disk, min första tanke var att köra XPe från ett usbminne bara för att testa, men så läste jag att många mini-itx moderkort inte stödjer usb 2.0 i bootläget utan "byter" till det först när dom är igång och därför blir det en trög start. CF kort blir ju nästa alternativ och jag undrar nu om någon har erfarenheter om boothastigheter med usb sticka vs cf-kort. Har någon empiriska data på om det går fortare med märkes-higspeed kort eller om ful-pirat går lika bra? Finns det kanske någon annan flaskhals?

Tack på förhand

Det är faktiskt en intressant frågeställning. Man kan ju hoppas någon gör ett jämförande test. Eftersom flashminnen är så billiga idag så börjar ju 8/16GB kort bli intressanta somm "hårddiskar". Gissningsvis så borde ett kort med bra överföringshastighet göra rätt mycket på boot tiderna eftersom IDE-bussen är rätt snabb.

Redigerat av dunde, 29 February 2008 - 22:21.

Postad 29 February 2008 - 21:22

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Min gamla htpc bootade jag med ett CF Ultra 3 kort och jag märkte skillnader i boottid mot ett "ful-cf-kort". Körde med CD/IDE adapter.

Postad 01 March 2008 - 19:46

zappBrannigan
  • zappBrannigan
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Får jag fråga vad det var för anslutning på cf/ide adapter? Allt jag hittar är IDE hane vilket gör att man fortfarande behöver lång flatkabel som dräller när man i teorin kan ha den rakt i kontakten och kanske med 90graders vinkel så att det tar mindre plats

off topic: grym avatar! ;)

Postad 06 March 2008 - 00:32

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Får jag fråga vad det var för anslutning på cf/ide adapter? Allt jag hittar är IDE hane vilket gör att man fortfarande behöver lång flatkabel som dräller när man i teorin kan ha den rakt i kontakten och kanske med 90graders vinkel så att det tar mindre plats

off topic: grym avatar! :)

Inte vinklad, men ansluts direkt på moderkortet: http://www.kjell.com/?item=38365

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.