Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalarbygge!

48 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 February 2008 - 20:06

FN_
  • FN_
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Hej alla!

Nu har jag äntligen fått tummen ur och tänker börja mitt högtalar projekt. Det kommer ta lite tid p.g.a. tid och platsbrist så ha överseende med mitt postande, men det kommer bli från början till slut!

Mitt mål är ett par välspelande, högljudda och sambovänliga högtalare!
Jag tänkte börja med elementen:

2st 8" Bas-Mellan
1st Diskant
2st Färdiga Delningsfilter

Kom gärna med åsikter och ställ frågor!
och som ni säkert förstår så är det Monacor;s grejer som gäller!!

Postar snart mina låd-idér.

Redigerat av FN_, 28 April 2008 - 20:10.

Postad 28 February 2008 - 20:55

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0
Ska bli spännande att följa. Jag sympatiserar både med tid och platsbrist.
Jag påbörjar strax Fas 2 med mitt bygge (ytbehandling).

Lycka till med bygget!

Postad 28 February 2008 - 21:06

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Kommer med en åsikt.
Om du vill ha välljud och inte kan beräkna låda och filter?
Då tycker att du ska satsa på ett färdigt kit, där låda och filter redan är uträknade.
Dvs ett kit där du inte bara stoppar in ett generellt 2vägs filter och hoppas på att allt ska bli bra.

/Johan

Postad 28 February 2008 - 21:47

FN_
  • FN_
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Tackar Tusse!

rotel2: har hyfsad koll på lådberäkning (kommer mer sen)
Men som du säger om filter, tar nog hem ett och mäter av det och sen jämför med en egen uträkning! skönt o slippa löda själv!

jag utgick från denna listan när jag valde Filter:
Bifogad fil  basic.jpg   1.09MB   0 Antal nerladdningar

Postad 28 February 2008 - 21:58

FN_
  • FN_
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
WTF!!...........kommer inte in på coster.se????

nån som har högtalarkompendiet på pdf eller nåt??

Postad 04 March 2008 - 23:19

FN_
  • FN_
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Känns bra med tre inlägg i rad....men men.

Har läst så inni****** på http://www.drkrupp.se/hifi/ om filter.
kom fram till att jag kör på egentillverkat 2,5 vägs av 2:ordningen med konjugatlänk över basarna.

kör med 12db och delar på 2000Hz till diskant och en bas-mid, den andra bas-mid:en delar jag runt 250 med 6db.

Tänkte använda luftlindade spolar, sen har jag inte kommit längre... varför har man 10 respektive 20W resistorer, och vilka skall jag ha till min konjugatlänk??
Sen fastnade jag på kondingarna, mina ögon ser 4 olika bilder med 4 olika texter som säger samma sak! (kan vara tiden på dygnet också)
Om någon kan förklara skillnaden på dom eller bara konstatera att det bara är utseendet som skiljer så hade en annan hoppat o skuttat! här är länkar till första kondingen i varje serie:

Första!
Andra!
Tredje!
Fjärde!

Mycket i min hjärna nu men det känns bra att släppa ut allt till kunniga som får säga sitt!

Godnatt alla glada!!

Postad 05 March 2008 - 00:05

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Kan du motivera ditt val 2.5-vägare? (lite nyfiken bara)

Kan även gå så bra att du inte behöver en konjugatklänk till delningen, i alla fall inte till basen du tänker dela vid ~250hz

Redigerat av Professor_Kalkyl, 05 March 2008 - 00:08.

Postad 05 March 2008 - 19:52

FN_
  • FN_
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Nej har nog inget direkt argument till 2,5.
känns lite "häftigare" än 2-vägs och inte lika avancerat som 3 vägs.

Men det gör väl alltid nytta med en konjugatlänk? om än liten!
kollar man på drkrupps sida med andras byggen så visar dom ett Liknande bygge i elementväg och filter.
Gillar hans Lådor också, kul o asa upp till lägenheten bara!!

Postad 05 March 2008 - 20:29

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Nej en konjugatlänk kan försämra med, men allt beror på fler faktorer än 1 ;)

Sen till basen du ska dela lägre, så ser jag ingen anledning till en konjugatlänk

Jag kan tänka mig att 2,5-vägare kan vara en bra lösning om man tänker använda små element :blink: varpå man delar den som bara spelar bas, riktigt lågt.

Redigerat av Professor_Kalkyl, 05 March 2008 - 20:38.

Postad 05 March 2008 - 23:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Nej har nog inget direkt argument till 2,5.
känns lite "häftigare" än 2-vägs och inte lika avancerat som 3 vägs.

Men det gör väl alltid nytta med en konjugatlänk? om än liten!
kollar man på drkrupps sida med andras byggen så visar dom ett Liknande bygge i elementväg och filter.
Gillar hans Lådor också, kul o asa upp till lägenheten bara!!

En konjugatlänk kan göra så att resultatet blir sämre om den inte hamnar på presis rätt ställe och i bland så vill man skippa den helt för att få man får till en bättre delning utan i vissa fall.
Det beror helt på ellementet, lådan och övriga filterkonstruktionen om det behövs vara någon konjugatlänk eller inte, och för att veta det så måsste man beräkna filtret i ett avancerat program. Där man kan se resultatet av filtrets inverkan på ljudet ( sedan finns det mycket annat att tänka på också som resonanser i lådan som genererar toppar, relexer mot baffeln som gör ojämnheter och ökande amplitud i från 2000Hz och uppåt beroende på hur stor baffeln är och mycket mer... allt detta påverkar frekvensgången väldigt mycket.
Även hur ellementen sitter i djupled i förhållande till varandra på baffeln påverkar frekvensgången framförallt runt delningsfrekvenserna så att det kan bli dalar eller toppar i responsen.

Ska man ge sig in på att beräkna filter så ska man ha ett bra program och kunskap så att man kan få till bra resultat och inte slänger pengar i sjön på en helt värdelös filter konstruktion som får allt att låta Epa !!!
Annars så rekomenderar jag dig att titta på beprövade byggsattser och liknande.

2,5 vägs kan vara ganska svårt att få till i verkligheten, du ska ha ellement som lämpar sig till den konstruktionen till sammans, och det kräver en del letande + att få till filtret är inte lätt.
Då är det lite lättare med 3 vägare, men det blir jobbiga filter som kräver en hel del simulering och klurande för att få det bra.

Nej en konjugatlänk kan försämra med, men allt beror på fler faktorer än 1 :)

Sen till basen du ska dela lägre, så ser jag ingen anledning till en konjugatlänk

Jag kan tänka mig att 2,5-vägare kan vara en bra lösning om man tänker använda små element :D varpå man delar den som bara spelar bas, riktigt lågt.

Om man använder små ellement ?! ;)
Nu får du utveckla det lite... :D

Postad 06 March 2008 - 01:00

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Jag kan tänka mig att 2,5-vägare kan vara en bra lösning om man tänker använda små element :D varpå man delar den som bara spelar bas, riktigt lågt.

Nu får du utveckla det lite... ;)

Jag tänkte ganska avancerat:
Men jag tänkte som så, att om man har två likadana element ta typ två 5.25or, varpå de får hjälpas åt från den F-3 punkt, ett sådant element skulle få i en viss låda. Givetvis får man anpassa lådan efter de dubbla elementen, men ponera att de dubbla elementen hjälps åt från 0hz till ursprungliga F-3t, vilket jag tänker då borde för flytta f-3t till den ursprungliga f-6 punkten.
Dvs de dubbla elementen hjälps åt med den djupare basen och på så vis ökar effektiviteten där, vilket i sin tur ska sänka F-3.
Kan hända att det behövs aktiva filter med typ 96dB/oktavs branthet för att det ska få fungerande effekt, då ett passivt filter som ska dela så lågt som 50-100Hz är relativt svindyrt.

:D Som jag sa, jag tänker ganska avancerat på saken :P

För att ta ett exempel på hur jag menar:
Om man tar t.ex. MGR X-6MS som om man använt ett enkelt element gett ett F-3 på 40Hz i en 22liter stor låda avstämd till 36Hz, om man däremot använder dubbla sådana i en 44 liters låda avstämd till 36Hz och delar den som enbart spelar bas aktivt och gigantisktbrant vid typ 40Hz, så borde de dubbla elementen hjälpas åt och öka effektiviteten med 3dB "där nere", vilket i mitt huvud bör flytta F-3 punkten till 33Hz istället.

Bör givetvis även gå att tillämpa med fetare och större element ;)

Redigerat av Professor_Kalkyl, 06 March 2008 - 01:08.

Postad 06 March 2008 - 11:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Nu får du utveckla det lite... ;)

Jag tänkte ganska avancerat:
Men jag tänkte som så, att om man har två likadana element ta typ två 5.25or, varpå de får hjälpas åt från den F-3 punkt, ett sådant element skulle få i en viss låda. Givetvis får man anpassa lådan efter de dubbla elementen, men ponera att de dubbla elementen hjälps åt från 0hz till ursprungliga F-3t, vilket jag tänker då borde för flytta f-3t till den ursprungliga f-6 punkten.
Dvs de dubbla elementen hjälps åt med den djupare basen och på så vis ökar effektiviteten där, vilket i sin tur ska sänka F-3.
Kan hända att det behövs aktiva filter med typ 96dB/oktavs branthet för att det ska få fungerande effekt, då ett passivt filter som ska dela så lågt som 50-100Hz är relativt svindyrt.

:D Som jag sa, jag tänker ganska avancerat på saken :P

För att ta ett exempel på hur jag menar:
Om man tar t.ex. MGR X-6MS som om man använt ett enkelt element gett ett F-3 på 40Hz i en 22liter stor låda avstämd till 36Hz, om man däremot använder dubbla sådana i en 44 liters låda avstämd till 36Hz och delar den som enbart spelar bas aktivt och gigantisktbrant vid typ 40Hz, så borde de dubbla elementen hjälpas åt och öka effektiviteten med 3dB "där nere", vilket i mitt huvud bör flytta F-3 punkten till 33Hz istället.

Bör givetvis även gå att tillämpa med fetare och större element ;)

JO, det är ju på det sättet som man gör när man bygger en 2,5 väg konstruktion, man låter dom två ellementen spela lite olika, den ena basen spelar från 0Hz till delningen till diskanten, den andra basen spelar från oHz til en viss frekvens där den delas med ett filter, det blir då är en Puckel i responsen.
Den puckeln hamnar där dom både ellementen spelar och förstärker tillsammans med ca 6dB, man kan då stämma av lådan lägre så att puckeln försvinner / sjunker och man får en jämnfrekvensgång, med mer djup bas.
Men detta kräver att inte fördröjningen blir alldeles för stor i basen, och det är här som det hänger på basarna om dom passar eller inte.
Dom båda basarna kan även sitta i olika lådor med olika avstämningar för att få till lite roliga resultat :P

Redigerat av DVD-ai, 06 March 2008 - 11:12.

Postad 06 March 2008 - 17:52

FN_
  • FN_
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Vet inte om jag skiter i 2,5 och kör bara 2 istället då! om ni rekommenderar det, låter som man behöver göra en hel del mätningar på färdig låda för att få det bra.
Känns lite överflöd och försöka räkna på det nu i början, det får bli nästa kapitel när bygget är färdigt och man har lite tid till att mecka med filter och kan se vad det gör i verkligheten, istället för på datorn!!

Ingen som har några kommentarer angående mina komponentfunderingar??

Tänkte använda luftlindade spolar, sen har jag inte kommit längre... varför har man 10 respektive 20W resistorer, och vilka skall jag ha till min konjugatlänk??
Sen fastnade jag på kondingarna, mina ögon ser 4 olika bilder med 4 olika texter som säger samma sak! (kan vara tiden på dygnet också)
Om någon kan förklara skillnaden på dom eller bara konstatera att det bara är utseendet som skiljer så hade en annan hoppat o skuttat! här är länkar till första kondingen i varje serie:

Första!
Andra!
Tredje!
Fjärde!

Postad 07 March 2008 - 02:00

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Rekommenderar och rekommenderar, jag tror bara vi är överens om att det är en avancerad konstruktion :)

Ang. komponentvalt kan jag säga definitivt nej till elektrolytar. De föråldras och med det så förändras deras värden samt att de har en sämre tolerans dvs. deras kapacitans kan variera mer mellan olika som är specifierade till samma "uF"

den ena basen spelar från 0Hz till delningen till diskanten, den andra basen spelar från oHz til en viss frekvens där den delas med ett filter, det blir då är en Puckel i responsen

Det var det jag tänkte på när jag skrev att den ena delas "gigantiskt lågt", så den bara hjälper till där den gör nytta utan att "skada", dvs bara förstärker basen utan att i samma utsträkning skapa en puckel.

Postad 07 March 2008 - 17:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Vet inte om jag skiter i 2,5 och kör bara 2 istället då! om ni rekommenderar det, låter som man behöver göra en hel del mätningar på färdig låda för att få det bra.
Känns lite överflöd och försöka räkna på det nu i början, det får bli nästa kapitel när bygget är färdigt och man har lite tid till att mecka med filter och kan se vad det gör i verkligheten, istället för på datorn!!

Ingen som har några kommentarer angående mina komponentfunderingar??

Första!
Andra!
Tredje!
Fjärde!

Jag tycker att om du känner att du vill vara riktigt seriös så kan du skita i Elektrolyter, då dom precis som Kalkyl sa, Åldras, och dom har sämre tolerans.
Dom har även sämmre ljud, men det är bara någonting som märks till diskanter och lite till mellanregister och på alla andra ställen där dom sitter i serie med ellementet, men främs till diskanter då elektrolyter har en tendens att låta tråkigt upp i frekvens.
Du kan med fördel använda dom i parallel med ellementen då det inte gör någon kvalitets skildnad, men jag använder mycket sällan Elektroliter då jag tycker att toleransen och tåligheten är värd dom extre kronorna som T.ex. Polyster eller polypropylen - kondingar kostar, även om dom bara ska sitta i parallel.
Men detta är någonting som är helt fritt, det finns ingen ( jag har alldrig hört någon ) skilldnad mellan dom i ljudet när dom sitter i parallel ( förutom i diskanten där jag upplevt viss skildnad ) och jag tycker att dom fungerar till det.
Till basen så tycker jag att du ska använda 1,4mm^2 spole, sedan så kan du ha 0.8mm till alla andra spolar i högtalaren för det är mindre viktigt.
När det gäller motstond så är det så att det är en fördel att ha motstond med så hög tålighet som möjligt, så den på 20W är bättre i det här fallet, men sedan så vill man ju veta vilken som låter bässt, och det är lte svårare.
Men Metaloxid motstond tycker jag låter mycket bra, men även billiga Effekt-motstond ( trådlindade ) låter helt ok enligt mig, och jag tycker inte att skildnaden är svår att leva med.
Så jag använder ofta effektmotsånd i mina konstruktioner!
Ifall att du vill höja effektåligheten på motstonden så kan du parallel koppla flera så får du högre känslighet men 10W räcker i de flessta fall, men till PA högtalare m.m. så brukar jag köra på 25 eller 50W för att vara säker och då finns märket "Dale" som har fina motstond.
Om du parallel kopplar 2 st 10W på 10ohm så får du 5ohm och en tålighet på ( nu ska vi se om jag minns rätt ) 20W eller det kan vara mer, kommer inte ihåg fall det va något specielt mer just det där.
Skit samma, du får högre tålighet i alla fall :D

Rekommenderar och rekommenderar, jag tror bara vi är överens om att det är en avancerad konstruktion :blink:

Ang. komponentvalt kan jag säga definitivt nej till elektrolytar. De föråldras och med det så förändras deras värden samt att de har en sämre tolerans dvs. deras kapacitans kan variera mer mellan olika som är specifierade till samma "uF"

den ena basen spelar från 0Hz till delningen till diskanten, den andra basen spelar från oHz til en viss frekvens där den delas med ett filter, det blir då är en Puckel i responsen

Det var det jag tänkte på när jag skrev att den ena delas "gigantiskt lågt", så den bara hjälper till där den gör nytta utan att "skada", dvs bara förstärker basen utan att i samma utsträkning skapa en puckel.

Du glömde att det är mer "mikrofoni" i Elektrolyter också ;)

Postad 07 March 2008 - 21:50

FN_
  • FN_
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Tackar för det! Nu skall jag bara beställa komponenterna och elementen nästa vecka!
Nu skall jag fila på mina lådidér i helgen!

Postad 07 March 2008 - 21:58

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Väntar med spänning på nästa update då som förhoppningsvis innehåller dina lådberäkningar :D

Redigerat av Professor_Kalkyl, 07 March 2008 - 21:58.

Postad 08 March 2008 - 20:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Väntar med spänning på nästa update då som förhoppningsvis innehåller dina lådberäkningar :D

Nu blir jag förvirrad, har du FN_ redan bestämt vilka ellement du ska ha ?! :D

Postad 08 March 2008 - 20:33

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

DVD-ai låt mig citera:

...

2st 8" Bas-Mellan
1st Diskant
...

Postad 08 March 2008 - 20:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

DVD-ai låt mig citera:

...

2st 8" Bas-Mellan
1st Diskant
...

OK, missade dom totalt B)

Postad 09 March 2008 - 22:52

FN_
  • FN_
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
sådär, då har man vänt och vridit på alla möjligheter känns det som. Jag har bestämt mig för en mdf låda! tänkte kexa ihop den!
Innermått; BxHxD 18,6x106x32.....ger en volym på 62,8 liter minus lite element och rör!

en nästan exakt version av slutprodukt på bild :) , också lite lådberäkning!

.....Blir fett distraherad av tjejen nu, Återkommer imorgon med mer!

Bifogad fil  L_dber_kningar.jpg   189.29K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC00378.JPG   402.54K   0 Antal nerladdningar

Postad 10 March 2008 - 01:41

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Ser bra ut det där, jag skulle vilja se en graf på: Cone Displacement, Group Delay och Vent Velocity :)

Postad 10 March 2008 - 08:47

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Äkta papperskon där...

Men jag HOPPAS verkligen att du ha skippat 2.5 vägaren nu... 2.5 vägare i D'Apollito vet jag inte om jag skulle rekommendera...

Postad 10 March 2008 - 22:07

FN_
  • FN_
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Ser bra ut det där, jag skulle vilja se en graf på: Cone Displacement, Group Delay och Vent Velocity ;)

???, inget jag tänkt på, behöver jag det? och isåfall gärna en liten förklaring till vad det är :P

Äkta papperskon där...

Men jag HOPPAS verkligen att du ha skippat 2.5 vägaren nu... 2.5 vägare i D'Apollito vet jag inte om jag skulle rekommendera...

Kör enbart på 2-väg!

Någon som har lite tips angående lådbygget? Typ standard fel, och självklara saker som kanske inte är självklara för en oskuld i denna ligan!

Postad 11 March 2008 - 02:34

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Ser bra ut det där, jag skulle vilja se en graf på: Cone Displacement, Group Delay och Vent Velocity ;)

???, inget jag tänkt på, behöver jag det? och isåfall gärna en liten förklaring till vad det är B)

Cone Displacement = CD = Hur mycket konen slår ( i teorin ) vid en viss inmatad effekt och frekvens
Group Delay = GD = Inte riktigt säker, men derivata av fasvridningen (finns en teoretiskt rekomendation till maxvärde (0.8/f*1000)
Vent Velocity = VV = Hur hög hastighet luften i basröret har vid en viss inmatad effekt och frekvens.

Kan vara kul att kika lite på bara :P

Postad 11 March 2008 - 20:13

FN_
  • FN_
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Klarar nog inte att räkna ut det i WinISD Beta! :( men har du ngt program så gör jag gärna det!

Postad 11 March 2008 - 20:48

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Jag kan det i mitt WinISD alpha :(

Postad 11 March 2008 - 21:50

FN_
  • FN_
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
detta hittade jag!

förklara gärna var du hittar dom andra i din version, så kanske det är liknande!

Bifogad fil  Group_delay.jpg   136.69K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Phase_plot.jpg   171.63K   0 Antal nerladdningar

Postad 11 March 2008 - 22:22

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Här: :( Det är WinISD PRO [alpha], gratis den med

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  FN_.jpg   78.17K   0 Antal nerladdningar

Postad 24 March 2008 - 17:05

FN_
  • FN_
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Sådär!
Nu har det hänt lite sen sist. Jag köpte MDF till mina lådor och till 2st mini högtalare. tänkte ha till att testa kexningen och fräsning på. sen bar det av till clas i sjön o cheapy, där det blev en power super duper fräs, Lamello fräskit, kex och lite fräsar.

Jag började med att rota fram gamla skolbänken längst in i garaget, som jag efter lite arbetstid pallade upp med en sj-pall pga lågstadieanpassningen.
Bifogad fil  100_1721.JPG   1.1MB   0 Antal nerladdningar

sen fick jag ta knivarna (eftersom dom små klossarna var borta) och spänna fast mdf:en.
Bifogad fil  100_1728.JPG   756.16K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  100_1739.JPG   1.11MB   0 Antal nerladdningar

Jag började med minitalarna självklart! Så här blev slutresultat, inte super duper direkt. men jag hade väl inte räknat med det heller. Lådan slår sig när man pusslar ihop den, men det går att tvinga rätt med bara handkraft. anledningen till att lådan slår sig är att lamellfräsen inte ligger i lod med underplattan på överhandsfräsen. så om man kör fräsen rakt in och rakt ut får man ett spår som ligger snett i förhållane till MDF kanten (0.5mm). och om man då kör i sidled så får man ett snett spår som är bredare på mitten. Effekten blir nog ännu större när jag bara använder ett kex per sida.

Tänkte försöka spänna lite i överhandsfräsen och försöka få frässtålet i lod innan jag ger mig på dom stora lådorna.
Annars hoppas jag att man kan justera dom där millimetrarna med lim och tvingar, tror även det blir bättre med fler kex per sida.

appropå det, (stavas det så?) så undrar jag om det finns några tips om hur tätt man sätter kexen och hur långt ifrån hörnen?

Bifogad fil  100_1734.JPG   1.12MB   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  100_1735.JPG   953.96K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  100_1737.JPG   704.51K   0 Antal nerladdningar

Postad 24 March 2008 - 19:44

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Kan nog bli bra det där, med stora spackel spaden och mycket tålamod, för det kommer att bli Mycket slipande :)

Postad 25 March 2008 - 12:34

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0
MDF är lättavverkat. Kör hårt.

Ett tips från egna misstag, se till att du slipat plant innan du fräser kanterna annars hoppar fräsen lätt.

Postad 26 March 2008 - 21:21

FN_
  • FN_
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Fräste idag en låda och kexade ihop, det blev kanon! kan slicka på skarvarna så jämt är det <_<

löste fräsens problem med att ta buntband och dra ihop den ena änden lite extra (kommer bild sen).

Kom sen på när jag testmonterat att jag glömt stag och basreflex :)
det får bli att köra till NP Nilssons i veckan och införskaffa fler plattor att kexa in!

sunkig bild pga jobbnallen.
Bifogad fil  DSC00041.JPG   333.26K   0 Antal nerladdningar

Postad 22 April 2008 - 20:34

FN_
  • FN_
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Hej Igen Alla! Det var ett tag sen men nu har det hänt lite! tyvärr kommer det gå i denna takten med tanke på det där arbetet som tar mesta delen av mitt liv just nu, och flytten till ny lägenhet i maj!!

jag har hunnit fixa allt träarbete innan limning och står där just nu.

gå gärna in i mitt galleri och kolla på bilderna!!

Här har jag monterat in ett stag och basreflexporten, kexade i sidorna.

https://www.minhembi...c_id=226517.jpg

Här ser man kexhålen till frontplattan som får spacklas igen på nåt sätt

https://www.minhembi...c_id=226518.jpg

Jag mätte ut hålen till elementen i frontplattan och borrade med ett 3mm borr rätt igenom plattan, hålet och borret använder jag sen som centrum för min fina "hålfräs"!

https://www.minhembi...c_id=226519.jpg

här har vi fräsen med tillbehör. tog bort plastbottenplattan från fräsen med fyra skruvar och borrade hål i masoniten som jag lade imellan fräsen och plastplattan. sen mäter man skitnoga från frässtålet och borrar ett hål i masoniten där man har radien. jag fegade och körde en testrunda först. funkade klockrent i alla fall, vill man göra det lite seriösare så byter man masoniten mot en plåt!

https://www.minhembi...c_id=226521.jpg

först fräste jag diametern på hålet och samtidigt djupet, sen fräste jag från baksidan med samma genomgående centrumborr det mindre hålet.

https://www.minhembi...c_id=226522.jpg
https://www.minhembi...c_id=226523.jpg

Över till framsidan igen och bredda hålet för hand, jag breddade så pass mycket att jag skulle få hål igenom eftersom jag fräste från baksidan innan. men fräsen var nog inställd på att spara någon mikromillimeter, för när jag kollade så var där inget hål men när jag lyfte plattan så lät det som ett papper revs sönder och där hoppade biten ut!

https://www.minhembi...c_id=226524.jpg

så här blev det, kanonfina hål som passar kanon! det enda man kan gnälla på är att jag träffade ett kexhål (kunde ha skippats med lite bättre planering i början) men jag testade att kexa lådan sen och det funkade!

https://www.minhembi...c_id=226525.jpg

Var tvungen att testa med elementet för att se den slutliga passformen!

https://www.minhembi...c_id=226526.jpg
https://www.minhembi...c_id=226527.jpg

samma visa med diskanterna, nytt centrumhål i masoniten 4mm djupt pang bom klart.

https://www.minhembi...c_id=226528.jpg
https://www.minhembi...c_id=226529.jpg

som den glider med lådan....

https://www.minhembi...c_id=226530.jpg

jag spände ihop lådan med ett spännband för att kunna fräsa bort en del av frontplattan till förmån av basreflexen. först grovsågade jag med sticksågen och sen fräste jag med en sån fräs med kullager på.

https://www.minhembi...c_id=226531.jpg

terminal hålet fräste jag med hjälp av en bräda som jag tvingade fast på rätt mått och sen körde fräsen mot, en sida i taget. första gick inte så bra eftersom jag klabbat ihop måtten på nåt vis så att när jag körde dom horisontella linjerna, så körde jag ca 5mm för långt åt alla sidorna. det märkte jag sen när jag skulle köra dom vertikala att måttet inte stämde. jag har försökt illustrera på mittenbilden hur det ser ut. annars gick den andra bra!

https://www.minhembi...c_id=226533.jpg
https://www.minhembi...c_id=226534.jpg
https://www.minhembi...c_id=226536.jpg

Bättre blir det inte!! rätt nöjd med grovjobbet hittils, bägge lådorna klara så långt!

https://www.minhembi...c_id=226537.jpg

Postad 23 April 2008 - 16:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Grymmt snyggt, men vad använde du för program, eller är det en byggsats ?!

Postad 23 April 2008 - 20:56

FN_
  • FN_
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Jag använde WinISD beta för att räkna fram lådorna, om det var det du undrade!

men annars, hur gör jag när jag limmar ihop lådorna?
Erfarenheter välkomnas!!
vart sätter jag filterna lämpligast?
Räcker 11mm för att fästa bas-elementen?

shit frågorna bara haglar just nu, men man vill ju inte limma för att sedan komma på nåt man skulle gjort innan :P

Postad 24 April 2008 - 07:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag tängte för att jusst D'apolito placering som du har använt med ellementen kan ge riktigt dåligt resultat om man inte tar med en massa olika parametrar som har med spridning att göra.
därför så undrade jag om du hadde tagit med det i beräkningerna innan du konstruerade för annars så kan det bli dålig, det ställer även till det när det gäller att få till en bra filtre konstruktion, villket är en förutsättnign för bra ljud ur högtalarna.

11mm räcker, skaffa bra skruv bara

sätt filtret så att det är lätt att komma åt bara.

Postad 24 April 2008 - 16:31

FN_
  • FN_
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Ärligt talat så har jag inte tänkt ett smack på att det skulle krångla med D'apolito placeringen ;)
Vad skiljer filterkonstruktionen åt isåfall? och vart hittar man beräkningar för det?

Postad 24 April 2008 - 20:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Ärligt talat så har jag inte tänkt ett smack på att det skulle krångla med D'apolito placeringen ;)
Vad skiljer filterkonstruktionen åt isåfall? och vart hittar man beräkningar för det?

Det är så att jusst deras placering på baffelt påverkar responsen runt delningfrekvenserna väldigt mycket och det är i jusst detta avsende som det i första hand kan bli lite anorlunda.
Men forstätt och bygg dessa som du har tängt och lägg en del tid på filtret och om du har möjlighet så kan du försöka att mäta med en mick och data program för att fila på konstruktionen.
Jag tror att jag skrämde upp dig lite mycket i onödan, det är inte kris, bara det att det kan krävas lite effertanke när det kommer till slutgiltiga konstruktionen om du vill ha 100% resultat ;)

Postad 27 April 2008 - 12:31

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Jag använde WinISD beta för att räkna fram lådorna, om det var det du undrade!

men annars, hur gör jag när jag limmar ihop lådorna?
Erfarenheter välkomnas!!
vart sätter jag filterna lämpligast?
Räcker 11mm för att fästa bas-elementen?

shit frågorna bara haglar just nu, men man vill ju inte limma för att sedan komma på nåt man skulle gjort innan ;)

På med trälim(vitlim går kanon)kläm ihop med tvingar,FÖRBORRA ALLTID MDF och skruva ihop med ca 10cm mellanrum.
Spånplattsskruv är att föredra,finns även speciell skruv för MDF(så man slipper förborra)men den var inge vidare enligt mitt tycke!
Det gör inget om man försänker skruvhålen(MDF vill och kommer alltid att spricka någonstans),sätt inte skruvarna för nära änden på skivorna(spricker).
Man kan aldrig ha för mycket lim(går alltid att torka bort överflödet,går aldrig att få dit mer efter det har torkat).
Själv så brukar jag använda en dyckertpistol,snabbt och enkelt,men inte lika lätt att få perfekt passform.
Har även limmat några lådor utan skruv eller spik,men det går åt väldigt många tvingar(ca 14 fler än jag har).
Ska du skruva i och ur elementen några ggr så är nog islagsmuttrar att föredra,men 11mm räcker bra om man är försiktig.
Vart filtrena ska sitta är väl en fråga om man vill ha dom lättåtkomliga(rakt bakom basen),eller lättmonterat och "tappaigolvetsäkertvidmöblering"(spolar kan vara tunga) då kanske botten i högtalaren är alternativet.
Eller helt enkelt där dom är minst i vägen och får plats....

Postad 27 April 2008 - 12:47

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Har du funderat något mer angående filter ?

Postad 27 April 2008 - 20:26

FN_
  • FN_
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
tack lisa91! men det är så att jag skall kexa ihop lådan, vilket jag tror jag framförde tidigare :D .
har du några tips om det så lyssnar jag gärna!

just limningen är kanske inte så svårt, bara att gössla med lim och "tvinga" som tusan.
men hur tätar man lådan? efter limning eller under tiden man limmar?

Angående filtret DVD-ai så undrar jag om du har nån guide eller formel för beräkning med D'apolito? lådkonstruktionen är det inte mycke o göra åt, så filtret är det ända jag kan ändra!

Står nog tidigare i tråden hur jag beräknat filtret, (ser inte det nu när jag svarar) annars får jag lägga upp det!

Postad 27 April 2008 - 20:37

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

tack lisa91! men det är så att jag skall kexa ihop lådan, vilket jag tror jag framförde tidigare :D .
har du några tips om det så lyssnar jag gärna!

just limningen är kanske inte så svårt, bara att gössla med lim och "tvinga" som tusan.
men hur tätar man lådan? efter limning eller under tiden man limmar?

Angående filtret DVD-ai så undrar jag om du har nån guide eller formel för beräkning med D'apolito? lådkonstruktionen är det inte mycke o göra åt, så filtret är det ända jag kan ändra!

Står nog tidigare i tråden hur jag beräknat filtret, (ser inte det nu när jag svarar) annars får jag lägga upp det!

Kexen gör varken till eller från utan skruv,spik eller tvingar!
Limmad låda=tät låda.......

Postad 27 April 2008 - 20:47

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag hittar inga beräkninger för ditt filter i tråden ?! :lol:

Det är inga speciella formler bara föratt du använder D'apolito konfiguration på ellementen, det är spridningsmönstret som blir annorlunda och det kan vara bra att kompencera med filtret för att få det riktigt bra.
Men detta måsste nässtan mätas fram med hjälp av en mick och program för att man ska kunnasevadsomhänder, sedan så kan man säta igång med det roliga, finliret :D

Men jag tror inte det kommer att bli ett jätte problem i ditt fall, och du kan bygga färdigt dom så länge och testa, annars så kan du nog få dom uppmätta på något sätt och lösa problemet i sådana fall.

Vad va det ellement du ska ha till konstruktionen och villket program räknade du på filtrena med ?

Lådan blir tämligen tät om du bara limmar ordentligt ( MDF suger lim, då du behöver inte vara blyg :P ) men du kan dra strängar med silekon längs med alla kanter inne i lådan bara för att vara 100 på att det verkligen är perfekt.

Postad 28 April 2008 - 20:22

FN_
  • FN_
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Hej alla!

Nu har jag äntligen fått tummen ur och tänker börja mitt högtalar projekt. Det kommer ta lite tid p.g.a. tid och platsbrist så ha överseende med mitt postande, men det kommer bli från början till slut!

Mitt mål är ett par välspelande, högljudda och sambovänliga högtalare!

2st 8" Bas-Mellan
1st Diskant
2st Färdiga Delningsfilter

Kom gärna med åsikter och ställ frågor!
och som ni säkert förstår så är det Monacor;s grejer som gäller!!

Postar snart mina låd-idér.

där har du elementen!..... glöm filtret.
filtret räknade jag fram med en enkel formel från formelsamlingen på http://www.drkrupp.se/hifi/.
valde ett Linkwitz-Riley filter efter att jag läst lite på den sidan, sen slog jag på miniräknaren!
hög: C1=4,975uF L1=1,2552mH
låg: C2=9,95uF L2=0,6366mH

men du vill klart att jag skulle räknat ut det i något dataprogram!?

Redigerat av FN_, 28 April 2008 - 20:23.

Postad 28 April 2008 - 21:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

där har du elementen!..... glöm filtret.
filtret räknade jag fram med en enkel formel från formelsamlingen på http://www.drkrupp.se/hifi/.
valde ett Linkwitz-Riley filter efter att jag läst lite på den sidan, sen slog jag på miniräknaren!
hög: C1=4,975uF L1=1,2552mH
låg: C2=9,95uF L2=0,6366mH

men du vill klart att jag skulle räknat ut det i något dataprogram!?

Jo det vill jag ju att du ska göra, det blir ju bättre och kosstar inget extra :unsure:
Jag kan köra ett snabbt filter till dig som kommer att bli bättre i alla fall, om alla roliga parametrer finns till dom där ellementen förståss :(

Återkommer med filter i veckan, om du kan vänta ? :D

Postad 28 April 2008 - 21:57

FN_
  • FN_
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
låter skitschyst! =)

Postad 28 April 2008 - 21:57

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Verkar finnas all den roliga datan om dom också, så det kommer nog kunna bli helt ok resultat också :(

Redigerat av DVD-ai, 28 April 2008 - 22:01.

Postad 29 April 2008 - 19:51

FN_
  • FN_
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Nu blir det tajt med tid i dagarna, pga flytt, så ha överseende med det! det blir nog en ny tråd sen med lägenhets projekt!!, DIY tv bänk och barbord står på önskelistan :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.