Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer A-858

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer A-858 (Förstärkare) 1 9.099998 (9) Inga priser

Postad 29 February 2008 - 01:58

FireTraXX
  • FireTraXX
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Tjenixen, har en A-858 och hade tänkt sälja den.
Men vet inte riktigt hur jag ska prissätta den.
Nån som vet vad den är värd?

MVH Patrik

Postad 23 March 2008 - 14:12

lille_man
  • lille_man
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Pioneer A-858 är TYVÄRR en stärkare som sjunkit rejält i pris.

Jag har sett priser på ner till 2000:-, och detta på en stärkare som är otroligt välljudande.
Om din stärkare är i väldigt fint skick så tycker jag att du ska försöka sikta in dig på 3500:-, under förutsättning att den är hel o ren och att du har originallådan och manualen kvar.

Jag har själv ägt en sådan för många år sedan, hade den i många år och den driver vilka högtalare som helst utan att någonsin låta ansträngd.
Det enda problemet (ljudmässigt) jag kan komma på är att den kan bli lite dynamikfattig i de nedre registren med VÄLDIGT svåra högtalarlaster, annars är ju rumsinformationen och stereobilden väldigt bra, diskant och mellanregister är så skönt mjuka och basen hur djup som helst.
Men det är ju vad man kan vänta sig av en stärkare på 24,5 kg med en nätdel på 1 KW.

Som du kanske märker ångrar jag att jag sålde min egen A-858 och hade jag haft råd hade jag nog köpt din.

Postad 30 November 2010 - 14:23

Unregistered05eb71ed
  • Unregistered05eb71ed
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Pioneer A-858 är TYVÄRR en stärkare som sjunkit rejält i pris.

Jag har sett priser på ner till 2000:-, och detta på en stärkare som är otroligt välljudande.
Om din stärkare är i väldigt fint skick så tycker jag att du ska försöka sikta in dig på 3500:-, under förutsättning att den är hel o ren och att du har originallådan och manualen kvar.

Jag har själv ägt en sådan för många år sedan, hade den i många år och den driver vilka högtalare som helst utan att någonsin låta ansträngd.
Det enda problemet (ljudmässigt) jag kan komma på är att den kan bli lite dynamikfattig i de nedre registren med VÄLDIGT svåra högtalarlaster, annars är ju rumsinformationen och stereobilden väldigt bra, diskant och mellanregister är så skönt mjuka och basen hur djup som helst.
Men det är ju vad man kan vänta sig av en stärkare på 24,5 kg med en nätdel på 1 KW.

Som du kanske märker ångrar jag att jag sålde min egen A-858 och hade jag haft råd hade jag nog köpt din.

Har ganska nyligen inskaffat en A-858 efter att trånat efter den nåt halvår (har i många år tidigare kört med Pioneer A-356 som primär stärkare utan att veta om A-858's existens). Fick den för 600 kr (!!!) i trasigt skick, som tur var krävdes det bara 2 nya motstånd, en ny pot och lite lim, funkar perfekt nu. Den har petat ner min andra stärkare från tronen (Pioneer VSX-2011 och Yamaha DSP-A1000, 22 kg båda), och står nu överst i stärkarstapeln och är min primära musikmaskin. Fantastisk stärkare och kanske det snyggaste bygget på insidan som jag sett. A-858 är en riktig masterpiece om man frågar mig. Min lär inte lämna min ägo på många år.

Postad 30 November 2010 - 15:28

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1085 inlägg
  • 0
Sett dom allt från 1500-2500 kr för denna modell när man sett dom på annonser och på tradera har dom stannat runt 1800-2000 kr.

Är marknaden som bestämmer andra handsvärdet och alltid varit så och först då får man avgöra om de är värt att sälja eller behålla den.

Postad 14 August 2011 - 16:36

Lemiare
  • Lemiare
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej!

Drar igång denna gamla tråd igen. Har läst bra saker om denna stärkare och är lite sugen. Måste bara hitta en bra begagnad.
Är det någon som vet vad denna kostade som ny??
Den tillverkades väl i början av 90-talet?
Har som sagt läst lite om den, någon som vet något problem eller även någon bra egenskap som är värd att nämna?

Postad 17 August 2011 - 18:57

lille_man
  • lille_man
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Om jag kommer ihåg rätt var väl priset någonstans runt 9000:- när den var som dyrast och hade en liten dipp ner till 7000:- när den var som billigast.
Förstärkaren kom så tidigt som 1989.

Vad gäller bra och dåliga egenskaper så kan du läsa mina synpunkter om stärkaren lite längre upp i tråden.

Nu för tiden kör jag bara med rör i förstärkeriet men A-858, och en del Luxman och Marantz gamla Esotec serie, är en av transistorstärkarna jag skulle kunna tänka mig att ha igen.

Jag känner folk som har jämfört med betydligt dyrare stärkare i slutet av 90-talet och tyckt att A-858 varit mycket bättre, tyvärr stod det Pioneer på den och det namnet smäller inte lika högt högt.

Sedan fanns det en annan lite kralligare stärkare från Pioneer samtidigt med A-858, Pioneer A-91...
29 kg med inbyggd DAC och lät helt otroligt bra. Tyvärr är den inbyggda DAC'en inte mycket att ha idag men i övrigt är stärkaren riktigt bra och snygg.
Tyvärr är den svår att få tag på nu för tiden.
Postad bild

Postad 29 August 2011 - 13:40

Lemiare
  • Lemiare
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Det låter bra.
Får hålla ögonen öppna efter någon av dessa förstärkare. Många anser dem säkert vara ganska fula men jag gillar designen på dessa stora 90-talsförstärkare.
Det finns ju fler i samma serie som också sägs vara bra (enligt det jag läst på internet), som A-757, A-777, A-656, A-676 med flera.
A-91D såg ju riktigt läcker ut, synd att den är ovanlig. Jag har aldrig sett någon till salu.

Förresten, fanns det fjärrkontroll dessa modeller som nämnts?

Redigerat av Lemiare, 29 August 2011 - 15:44.

Postad 29 August 2011 - 22:54

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Om jag kommer ihåg rätt var väl priset någonstans runt 9000:- när den var som dyrast och hade en liten dipp ner till 7000:- när den var som billigast.
Förstärkaren kom så tidigt som 1989.

Vad gäller bra och dåliga egenskaper så kan du läsa mina synpunkter om stärkaren lite längre upp i tråden.

Nu för tiden kör jag bara med rör i förstärkeriet men A-858, och en del Luxman och Marantz gamla Esotec serie, är en av transistorstärkarna jag skulle kunna tänka mig att ha igen.

Jag känner folk som har jämfört med betydligt dyrare stärkare i slutet av 90-talet och tyckt att A-858 varit mycket bättre, tyvärr stod det Pioneer på den och det namnet smäller inte lika högt högt.

Sedan fanns det en annan lite kralligare stärkare från Pioneer samtidigt med A-858, Pioneer A-91...
29 kg med inbyggd DAC och lät helt otroligt bra. Tyvärr är den inbyggda DAC'en inte mycket att ha idag men i övrigt är stärkaren riktigt bra och snygg.
Tyvärr är den svår att få tag på nu för tiden.
Postad bild

A-91 ser ut som en våt dröm (suck...)

Postad 03 September 2011 - 11:01

lille_man
  • lille_man
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
"A-91 ser ut som en våt dröm (suck...) "
hahaha...kan bara hålla med :lol:

Postad 16 November 2011 - 00:57

Unregistered05eb71ed
  • Unregistered05eb71ed
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
A-858 är en fantastisk förstärkare, på många sätt en riktig masterpiece utan någon egentlig like idag. Två feta trafos inkapslade i järn, bara det? Riktig pansarvagn med otroliga distvärden (ner till 0.003%) och råstyrka. Jag har två stycken. En i nyskick. Kommer inte sälja någon av dom, och skulle jag sälja någon skulle det aldrig i livet vara för ynka 2000 kr. Jag tror värdet på dessa komma gå i taket när det blir allmänt känt vilka fina skapelser det här är.

Postad 03 November 2014 - 19:48

mrvaio
  • mrvaio
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Hej är det någon som kan ge mig tips på högtalare som passar bra till Pioneer A858
både nytt och äldre
jbl l100
Yamaha ns1000
elac fs247
MM

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.